﷽
📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امامعلی (ع)در آسمانها❗️
📌روایتی بود که از امه سلمه این را نقل می کنند. می گوید شنیدم پیغمبراکرم (ص)که می فرمود: «مَا قَوْمٌ اجْتَمَعُوا يَذْكُرُونَ فَضْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب »؛ هیچ گروهی نیستند که اینها جمع شده باشند و ذکر کنند فضیلت علی (ع)را، «إِلَّا هَبَطَتْ عَلَيْهِمْ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ»؛گروهی که جمع شدند و گرد هم آمدند و ذکر فضیلت امامعلی (ع) می کنند فرشتگان آسمانی نازل می شوند بر آنها از آسمان، «حَتَّى تَحُفَّ بِهِم »؛ گرداگرد آنها می گیرند و احاطه می کنند، «فَإِذَا تَفَرَّقُوا عَرَجَتِ »؛ وقتی این گروه متفرّق می شوند فرشتگان به سوی آسمان بالا می روند، «فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ وقتی که بالا رفتند ملائکههایی که در آسمانها بودند و نبودند در این اجتماع، به این فرشتگان می گویند: « فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ ما از شما بوی خوشی می شنویم که از بقیۀ فرشتگان نمی شنویم. سبب چیست؟ و بویی از این بو گواراتر تا به حال استشمام نکردیم، «فَيَقُولُونَ كُنَّا عِنْدَ قَوْمٍ يَذْكُرُون »؛ نزد گروهی بودیم که اینها ذکر می کردند پیغمبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) او را، «فَعَلِقَ فِينَا مِنْ رِيحِهِمْ فَتَعَطَّرْنَا»؛ از بوی خوش آنها است که به ما رسیده است ما هم معطر شدیم، «فَيَقُولُون »؛ فرشتگان آسمان به اینها می گویند ما را به سوی این گروه پایین ببرید، «اهْبِطُوا بِنَا إِلَيْهِمْ فَيَقُولُونَ تَفَرَّقُوا»؛ در جواب به آنها می گویند: که آن گروه متفرّق شدند، «وَ مَضَى كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَى مَنْزِلِهِ »؛ هر کدام از اینها به سوی منزلش رفته است، «فَيَقُولُونَ اهْبِطُوا بِنَا حَتَّى نَتَعَطَّرَ بِذَلِكَ الْمَكَان »؛ نه ما را پایین ببرید با آنها و با آن مکانی که آنها نشسته بودند خود را خوشبو کنیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امامعلی (ع)در آسمانها❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است❗️
📌شک نیست که هر کس، هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام و جایگزین و خلیفۀ خود قرار بدهد، همیشه باید بین نایب و منوب عنه و کسی که جانشین می شود نسبت به قبل اینها سنخیّت داشته باشند. اگر بیگانه باشند معنا ندارد؛ یعنی عقل قبیح می داند. در این شبهه ای نیست. اینکه خداوند به پیغمبراکرم(ص) امر فرمود که علی(ع)را به عنوان جانشین و خلیفۀ خود معرفی کند. نعوذبالله اینطور نبود که علی(ع)از نظر فضیلتی بیگانه باشد؛ در فضائل پیغمبراکرم (ص)باید کمال رابطه بین نایب و منوب عنه باشد تا شایسته باشد چنین نصبی از نظر عقلی و عقلایی. خب به این مقدار خیلی کوتاه و مجمل انسان می تواند به این معنا برسد از نظر فضیلتی که سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است. این یک معنای بسیار کوتاهی بود از همین بحث غدیر. انسان به این معنا می تواند برسد از نظر فضیلت علی(ع).
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امامعلی(ع)را درک میکنند❗️
📌حالا بحث این است که آیا می شود انسان شناسایی کند فضائل علی (ع)را کماً و کیفاً؛ یعنی بشمارد فضائل علی (ع)را. بعد هر فضیلت و صفتی را آنطور که دارا بود علی (ع)ادراک کنی. آیا این می شود. یا نه؟ این یک بحث عقلی هم هست. جواب غیر از دو موجود می شود گفت نه. خالق علی (ع)فضائل علی (ع)را می داند چون خالق اوست و شکّی نیست. دوّم همتا و عدل علی (ع)می تواند. که پیغمبراکرم(ص)است. بعد می رسیم حتّی انبیاء مرسل(ع) نمی توانند که ادراک بکنند فضیلت علی (ع)را. شاید اینرا نشنیده باشید و سنگین به ذهنتان بیاید. یعنی حضرت موسی(ع)نمی تواند اصلاً کشش ندارد. حضرت عیسی(ع)کشش ندارد. حضرت ابراهیم(ع)کشش ندارد. من انبیا اولوالعزم (ع)را دارم می گویم، مرسلین. قانون عقلی است، حالا بعد عرض می کنم نمی تواند. خب بهطور تفصیل نمی توانند امّا بهطور اجمال می توانند. خیلی بهتر از من و شما می فهمند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امامعلی(ع)را درک میکنند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سه چیز به امام علی(ع) داده شد که به پیغمبراکرم(ص) داده نشد❗️
📌روایت از امام هشتم (صلواتاللهعلیه) است از آباء گرامیشان از پیغمبراکرم(ص)است. دارد «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)لِعَلِيٍّ (ع)يَا عَلِيُّ إِنَّكَ أُعْطِيتَ ثَلَاثَةً لَمْ أُعْطَ»1️⃣؛ سه چیز به تو داده شده است که به من داده نشده است خودش می گوید. « َ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ (ص)مَا أُعْطِيتُ »؛ چه چیز به من اعطا شده است دارد «فَقَالَ »؛ حضرت فرمود به اینکه به تو عطا شده است پدر زنی مثل من «أُعْطِيتَ صِهْراً مِثْلِي وَ لَمْ أُعْطَ»؛ و خداود یک پدر زن اینگونه به من نداده است. این اوّلش است. «أُعْطِيتَ زَوْجَتَكَ فَاطِمَةَ وَ لَمْ أُعْطَ»؛ خداوند به تو یک همسری مثل زهرا (سلاماللهعلیها) داده است که به من خداوند همچنین همسری را نداده است. این از مختصّات تو. اینها فضیلت است. «وَ أُعْطِيتَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ لَمْ أُعْطَ». خداوند دو پسر مثل حسن و حسین (ع)به تو داده است که به من نداده است. و خداوند دو پسر اینگونه به من نداده است. نگاه کنید این از زبان پیغمبراکرم(ص) است.
1️⃣بحار الأنوار،ج 39، ص 89
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سه چیز به امام علی(ع) داده شد که به پیغمبراکرم(ص) داده نشد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیغمبراکرم(ص) با امامعلی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️
📌خب حالا می خواستم که جنبه های اختصاصی را بگویم می ماند اشتراکی. و آن این است که علی(ع)با پیغمبراکرم(ص) اینها در یک جهت مشترک هستند؛ که امامصادق(صلواتاللهعلیه) ام الفضائل در آنجا است. وآن از نظر علم است من نمیخواهم که وارد بحثی بشوم شما هم می دانید که زیربنای جمیع فضائل بدانید علم است. دانش و بینش است علم و حکمت است. زیربنای جمیع فضائل این است یعنی بعد از حیات این یک بحث عقلی است. بعد از حبات برای هر موجود زنده بعد از حیات امالفضائل علمهایی که بدست آورده است تمام شد. بقیه از این چشمه سرازیر می شوند. اینرا بدانید. لذا در روایات آنچه را که وارد شده است این است که پیغمبراکرم(ص) با علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند اینطور نیست که چیزی پیغمبراکرم (ص)بداند که علی (ع)نداند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پیغمبراکرم(ص) با امامعلی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند امامعلی (ع)هم می داند❗️
📌روایت از امامصادق(صلواتاللهعلیه) است که نسبتاً من سند را که نگاه کردم سند بسیار عالی است. حالا این یکی را مطرح می کنم « قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ (ع)يَعْلَمُ كُلَ مَا يَعْلَمُ رَسُولُ اللَّهِ(ص)»1️⃣؛ یعنی هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند علی (ع)هم می داند کلّش؛ یعنی دیگر تمام شد. « وَ لَمْ يُعَلِّمِ اللَّهُ رَسُولَهُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدْ عَلَّمَهُ رَسُولُ اللَّهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين (ع)» مجرا را ذکر می فرمایند: و آن این است که خداوند چیزی نیاموخت یعنی علم، علم به اصطلاح ما موهبتی است دیگر. اکتسابی نیست و موهبتی است که ما می گوییم که لَدُنّی است. ذاتی است. خداوند نیاموخت به پیغمبراکرم(ص)چیزی را مگر اینکه پیغمبراکرم(ص) آموخت به علی(ع)البته در روایت دارد خداوند به او امر کرد که بیاموزد. من نمی خواهم که وارد این روایات بشوم روایات بسیاری ما داریم. که خداوند به او گفت که هر چه من به تو گفتم باید به او بگویی.
1️⃣بحار الأنوار،ج 40، ص 209
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند امامعلی (ع)هم می داند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir