eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 امتحان جداسازی شقی را از سعید و عاصی را از مطیع ❗️ 📌بحث در این است که علم به تمییز مطرح نیست. خداوند می‌داند و از ازل به همۀ امور احاطۀ علمیّه دارد. او نخواسته است که خودش بفهمد. آیا خداوند نمی‌دانسته است؟! او می‌دانسته است. او هم شمر و یزید را می‌شناخته و هم امام‌حسین(ع) را می‌شناخته است. بساط کربلا در تاریخ بساط کوچکی نبوده و دیگر هم نخواهد بود. شما این بساط را کوچک ندانید. این صحنه برای از یزید گرفته تا امام‌حسین(ع) آزمایش الهی و امتحان است. حتّی برای امام‌حسین(ع) امتحان است.این امتحان، یک جداسازی است. خدا علم به تمییز هم داشته است و امتحان برای علم به تمییز نیست؛ پس این جداسازی برای چیست؟ شقی را از سعید و عاصی را از مطیع جدا می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 امتحان جداسازی شقی را از سعید و عاصی را از مطیع ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ كَتَبَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) قالَ: « يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ»1️⃣ ترجمه :ای سیّد و آقای من! مرا به خیر دنیا و آخرت آگاه کن.حضرت امام حسین عَلَیهِ السَّلامُ در جواب نامه نوشتند: به نام خداوند بخشنده و مهربان، امّا بعد؛ هر کس که برای رضا و خشنودی خداوند عملی انجام دهد و مردم از کار او خرسند، خشنود و راضی نبوده حتی از عمل او خشمگین باشند، در مقابل آن کارهایی را که او در دست مردم دارد و آن گره‌هایی را که مردم باز کنند، همه آن کارها را برای او انجام داده و همه گره‌های او را که باید به دست مردم باز شود، خدا باز می‌کند. و هر کس که برای خشنودی مردم کاری که خداوند را خشمگین می‌کند انجام می‌دهد، خداوند هم تمامی کارهای او را به مردم می‌کند. والسّلام. شرح: در روایتی دارد که شخصی از اهل کوفه بود، نامه ای نوشت به امام حسین (ع)، که ای آقای من! خبر بده به من، به آن چیزی را که خیر دنیا و آخرت در اوست. «يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ » آخرت تنها توش نیست، هم خیر دنیا توش باشد، هم خیر آخرت توش باشد. برای ما یاد بده. دارد امام حسین(ع)، در جوابش نوشت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ » اگر کسی رضا و خشنودی خداوند را در خواست بکند؛ یعنی دنبال آن باشد رضایت خدا را بدست بیاورد ولو به این که مخلوق خدا، از او خشمگین بشود، خداوند، او را کفایت می‌کند از آن چه را که توقع از مردم داشت. مثلا فرض کنید، توقع دارد گره از کارش باز کنند، شد! بعد هم می‌آید چکار می‌کند این جا؟ می‌گوید آقا! ما خلاف شرع نمی‌کنیم. هان! خلاف شرع نمی‌کنیم. توجّه ‌کنید. بعد هم گله‌مند می‌شوند ازش که چرا تو هان! خلاف شرع هان! نکردی؟ درست است یا نه؟ خدا، آن گره‌ای را که این، می‌خواست به دست مردم باز کند، خودش باز می‌کند. همچین خیلی ساده‌اش کردم. گره‌ای که من می‌خواستم به دست تو باز بشود،ها! می‌فهمی؟ هان! بعد ما به جایی رسیدیم به این که اگر، می‌خواهیم به دست تو باز بشود باید خلاف شرع بکنیم. درسته؟ می‌گویم آقا! ما خلاف شرع، هان! نمی‌کنیم. شما هم بدت بیاید از من که چرا بنده این خلاف شرع را هان! نکردم. درست است؟! خدا آن گره را برای من چیه؟ باز می‌‌کند «مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ» این اوّلی‌اش. دو: عکس‌اش، «وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ» اگر کسی دنبال این باشد، دل مردم را بدست بی‌آورد با خلاف شرع، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟«وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ» خدا او را واگذار به مردم می‌کند. این جوری شد؟! برو ببینم گره‌هات را کی می‌تواند باز کند. چنان گره به کارت بی‌افتد، فهمیدی؟ به چه کنم، چه کنم، بیفتی؛ احدی نتواند باز کند. فهمیدی؟! «وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ» او را واگذار به مردم می‌کند.«وَ السَّلَامُ» حضرت نوشت. این هم تمام شد. خیر دنیا و آخرت می‌خواهی؟دنبال این باش خلاف شرع، هان! نکنی برای خشنودی چی؟ مخلوق. رضای خالق را در نظر بگیر نه رضای مخلوق را. 1️⃣ بحار جلد 75 ، صفحه 126 قَالَ الصَّادِقُ (ع) حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ (ع) أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ كَتَبَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رَضِيَ النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ كَتَبَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) قالَ: « يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ» ای سیّد و آقای من! مرا به خیر دنیا و آخرت آگاه کن.حضرت امام حسین عَلَیهِ السَّلامُ در جواب نامه نوشتند: به نام خداوند بخشنده و مهربان، امّا بعد؛ هر کس که برای رضا و خشنودی خداوند عملی انجام دهد و مردم از کار او خرسند، خشنود و راضی نبوده حتی از عمل او خشمگین باشند، در مقابل آن کارهایی را که او در دست مردم دارد و آن گره‌هایی را که مردم باز کنند، همه آن کارها را برای او انجام داده و همه گره‌های او را که باید به دست مردم باز شود، خدا باز می‌کند. و هر کس که برای خشنودی مردم کاری که خداوند را خشمگین می‌کند انجام می‌دهد، خداوند هم تمامی کارهای او را به مردم می‌کند. والسّلام. شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جدا سازی برای اتمام حجّت است❗️ 📌اوّل، تمییز و جداسازی سعید از شقی و عاصی از مطیع است: «مَّا كاَنَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلىَ‌ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتىَ‌ يَمِيزَ الخَْبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»1️⃣؛ خبیث را از طیب جداسازی می‌کند. چرا؟ آیه می‌گوید: «لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَ يَحْيىَ‌ مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَةٍ»2️⃣؛ برای خاطر اینکه اتمام حجّت کرده باشم؛ یعنی به خیر و شر از دید شما امتحان می‌کنم. ما در این دنیا دو جور متقابلات بیشتر نداریم؛ یا صحّت است یا مرض است؛ یا فقر است یا غنا است؛ یا عزّت است یا ذلّت است. اسمش را خیر و شر از دیدگاه ظاهر می‌گذاریم. با آن‌ها برای جداسازی آزمایشت می‌کند. جداسازی برای چه؟ برای اینکه شما که حیوان نیستید. شما می‌گویید که انسان هستم. آنچه به شما داده بودم، نباید حرام شود. اگر حرامشان بکنی، برخورد می‌کنیم. به تو عقل دادم و برای تو وحی فرستادم. آیا این کار را نکردم؟ تو عقل و وحی را حرام کردی؛ با یک تیر، دو نشانه زدی. 1️⃣خدا بر آن نيست كه مؤمنان را به اين [حالى‌] كه شما بر آن هستيد، واگذارد، تا آنكه پليد را از پاك جدا كند. سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ 179 2️⃣تا كسى كه [بايد] هلاك شود، با دليلى روشن هلاك گردد، و كسى كه [بايد] زنده شود، با دليلى واضح زنده بماند. سورۀ مبارکۀ انفال، آیۀ 42 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امتحان حجّت است، به‌خصوص برای مؤمن❗️ 📌روایتی که از امام‌موسی‌بن‌جعفر(ع) نقل کردند. مرحوم فیض از کافی شیخ کلینی نقل می‌کند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ(ع) وَ امّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ»1️⃣. دو تا مربّی است. در تعبیر روایت، ناس دارد؛ یعنی برای همه است و صحبت مؤمن و کافر نیست. برای همۀ مردم است؛ یعنی تمام کسانی که مدّعی انسانیت هستند. دو حجّت هستند. تعبیر به حجّت، برای این است که بعد می‌خواهد برخورد بکند. می‌خواهد جداسازی بکند و طبق آنچه به دست آوردند، با آن‌ها عمل کند. «لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيهَْا مَا اكْتَسَبَتْ». اگر در مسیر حیوانی رفتی برای تو آخور می‌بندد. که به جایگاه حیوانات بروی. باید در وادی انسانیّت عمل کنید. این مطلب به‌خصوص برای آنهایی است که مدّعی ایمان هستند. بنابراین چرا امتحان می‌کند؟ اوّلین جهت، این است که خداوند می‌خواهد که حجّت را بر ابنای بشر تمام بکند که دیگر نتوانند اعتراض بکنند؛ به‌خصوص برای مؤمن راه اعتراض وجود ندارد. 1️⃣همانا برای خدا بر مردم دو حجّت است. حجّت ظاهری و حجّت باطنی است. پس امّا حجّت ظاهری رسولان، انبیا(ع) و ائمّه(ع) هستند و امّا حجّت باطنی عقل‌ها هستند. الکافی، ج1، ص16- وسائل‌الشیعه، ج 15، ص207- بحارالأنوار، ج 1، ص137 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir