eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِمَاالسَّلامُ قالَ : «يَقُولُ اللَّهُ (تَبَارَکَ وَ تَعَالَی)يَا ابْنَ‏ آدَمَ‏ ارْضَ‏ (ارْضِ) بِمَا آتَيْتُكَ‏ تَكُنْ‏ {مِنْ}‏ أَزْهَدِ (أَزْهَدَ) النَّاسِ‏ ابْنَ آدَمَ اعْمَلْ بِمَا افْتَرَضْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ {مِنْ} أَعْبَدِ (أَعْبَدَ) النَّاسِ ابْنَ آدَمَ اجْتَنِبْ مِمَّا حَرَّمْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ {مِنْ} أَوْرَعِ (أَوْرَعَ) النَّاسِ» ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ای فرزند آدم! هر چه را به تو عنایت می کنم، به آن خشنود و راضی باش تا از زاهدترین مردم باشی. ای فرزند آدم! آن چه من بر تو واجب کرده ام، به آن عمل کن تا از عابد ترین مردم باشی. ای فرزند آدم! از آن چه بر تو حرام کرده ام، اجتناب و دوری کن تا از با ورع ترین و با تقواترین مردم باشی. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کرامت خداوند در عقوبت دوّم❗️ 📌روایتی از امام‌علی(ع) است: «أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَفْضَلِ آيَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ آیا دوست دارید که من به شما با فضیلت‌ترین آیات را خبر بدهم؟ «حَدَّثَنَا رَسُولُ‌اللَّهِ(ص)- وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ»؛ این آیۀ شریفه را مطرح کردند. بعد این جمله را فرمودند: «وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُثَنِّيَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي الْآخِرَةِ»؛ خداوند کریم‌تر از این است که برای مرتبۀ دوّم، در آخرت شما را عقوبت بکند. «وَ مَا عُفِيَ عَنْهُ فِي الدُّنْيَا»؛ کسی که در دنیا از شما گذشت کرد. «فَاللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحْلَمُ مِنْ أَنْ يَعُودَ فِي عَفْوِهِ»1️⃣؛ معنایش این است که می‌خواهد در دنیا سبک بارت بکند که عقاب اُخروی نکشی. منشأ تمام آن‌ها لطف، کرم و محبّت است که خداوند به مؤمن دارد. خدا می‌خواهد که به جهنّم نروی؛ یعنی همان سقوطی که مطرح کردم. برای این است که سقوط نکنی. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 78، ص188 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی نماز می‌شود❗️ 📌روایت مفصّلی از امام‌زین‌العابدین(ع) است. مسائلی را راجع‌به حدود نماز از حضرت پرسیده‌اند و حضرت هم جواب داده‌‌اند. ضمن آن‌ها یک سؤال از ایشان کرده‌اند: «قَالَ مَا سَبَبُ‌ قَبُولِهَا»؛ چه چیز موجب می‌شود که نماز قبول شود؟ «قَالَ‌ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا»1️⃣؛ فرمود: تَولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی است. گفتم که سه دسته از روایات در باب قبولی داریم که این دستۀ دوّم بود. اینجا یک مطلب می‌ماند. یک دسته از روایات داریم که راجع‌به سبب قبولی عبادات که می‌گوید: ولایت ماست، این‌طور مطرح می‌کند: ورع موجب می‌شود ولایت ما پیدا شود. ببینید همه داخل ورع رفت. کسی که اهل ورع نیست، نمی‌تواند ولایت ما را داشته باشد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 81، ص245- مستدرک‌الوسائل، ج 4، ص113 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی نماز می‌شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امتحان با بلا در دنیا موجب پاک کردن گناهان شیعیان می‌شود❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ»1️⃣؛ یک سنخ از ابتلائات، مُذَکِّر است. تحت عنوان مُذَکِّر و یادآور می‌گویند. یادآور است که انسان متوجّه بشود. وقتی متوجّه شد، باید مراقبت بکند؛ یعنی از خواب غفلت بیرون برود. کسانی که اهل ایمان هستند، این‌طور هستند. در این روایت حضرت فرمود: خداوند آنگاه که اراده کند به بنده‌ای خیر برساند، این‌طور است که اگر او گناهی مرتکب بشود، به نقمت مبتلایش می‌کند و بعد او را به استغفار متذکّر می‌کند. امام‌علی(ع) فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ تَمْحِيصَ ذُنُوبِ شِيعَتِنَا فِي الدُّنْيَا بِمِحْنَتِهِمْ»؛ حمد می‌کنم خدایی را که پاک کردن گناهان شیعیان ما را در دنیا به مبتلا کردنشان به بلا قرار داد. چرا؟ «لِتَسْلَمَ بِهَا طَاعَاتُهُمْ وَ يَسْتَحِقُّوا عَلَيْهَا ثَوَابَهَا»2️⃣؛ تمام آن‌ها جنبۀ تطهیری نسبت‌به اعمال دارد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 64، ص229 2️⃣ بحارالأنوار، ج 64، ص232 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 امتحان با بلا در دنیا موجب پاک کردن گناهان شیعیان می‌شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونه گرۀ زندگی انسان باز می‌شود؟❗️ 📌این مباحث راجع‌به ماست و مبتلا به همۀ ماست. مکرّر پیش من می‌آیند و می‌گویند: آقا ما گرفتاری داریم. چه کنیم؟ هر کاری می‌کنم حل نمی‌شود. ختم می‌گیرم، نماز حاجت می‌خوانم و به زیارت مشرّف می‌شوم. هر چه دعا می‌کنم، گره باز نمی‌شود. اگر گره به کارت افتاده است، یک مقدار باریک بشو. ببین آیا مال مردم را خورده‌ای یا نه؟ حقّ مردم را ناحق کرده‌ای یا نه؟ آبرویی را برده‌ای یا نه؟ تهمت به کسی زده‌ای یا نه؟ مثل اینکه بعضی این موارد را باد هوا می‌دانند. اسم آن‌ها را بد اخلاقی می‌گذاری؟ معاصی کبیره بد اخلاقی شده است؟ اخلاق هم یک جنبۀ تشریفاتی دارد. اخلاق مثل روغن داغ و پیاز داغ روی غذا شده است که اگر نباشد، کسی لب به غذا نمی‌زند. دروغ، معصیت کبیره است. چرا گره به کارت افتاده است؟ تو از اولیای خاصّ خداوند نیستی. این وسط بازی درنیاوری! برو دنبال کارت! باریک شو و ببین چه کار کرده‌ای؟ اشتباهی کرده‌ای که با تذکّر الهی هم درست نشده و پس گردنی خوردی. این پس گردنی هم لطف الهی است. چشمت را باز کن و دنبالش برو. مدام نمی‌خواهد ختم بگیری. من راه را به تو نشان می‌دهم. ببین چه خطایی کرده‌ای. آن‌ها را اصلاح بکن، کارت اصلاح می‌شود. یک سنخ ابتلائات مادّی را مطرح کردم چه برسد به اینکه انسان که در زندگی در ارتباط با اطرافیان خودش ابتلائات معنوی پیدا می‌کند. حساب دارد و دقیق است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اولیای الهی چه زمانی دستگیری می‌کنند❗️ 📌خداوند مربّی داخلی و خارجی گذاشت. هم خودش امداد دارد و هم اولیای او امداد دارند. از تو دست‌گیری می‌کند. تبعیض هم قائل نمی‌شوند. این حرف درست نیست که ما کجا و اولیای خدا کجا! از دیدگاه الهی و اولیای الهی همۀ ما از نظر دست‌گیری علی السویّه هستیم. در حرف من تصرّف نکنید. در دستگیری تبعیض نیست. تفاوت هست، امّا تبعیض نیست. عملاً هم این مطلب را نشان می‌دهند. دستمان را می‌گیرند. چرا نگیرند؟ خودمان بنشینیم و خودمان را اصلاح بکنیم. آن‌ها هم دست ما را می‌گیرند. به بهترین وجه هم می‌گیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir