eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 تولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی نماز می‌شود❗️ 📌روایت مفصّلی از امام‌زین‌العابدین(ع) است. مسائلی را راجع‌به حدود نماز از حضرت پرسیده‌اند و حضرت هم جواب داده‌‌اند. ضمن آن‌ها یک سؤال از ایشان کرده‌اند: «قَالَ مَا سَبَبُ‌ قَبُولِهَا»؛ چه چیز موجب می‌شود که نماز قبول شود؟ «قَالَ‌ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا»1️⃣؛ فرمود: تَولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی است. گفتم که سه دسته از روایات در باب قبولی داریم که این دستۀ دوّم بود. اینجا یک مطلب می‌ماند. یک دسته از روایات داریم که راجع‌به سبب قبولی عبادات که می‌گوید: ولایت ماست، این‌طور مطرح می‌کند: ورع موجب می‌شود ولایت ما پیدا شود. ببینید همه داخل ورع رفت. کسی که اهل ورع نیست، نمی‌تواند ولایت ما را داشته باشد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 81، ص245- مستدرک‌الوسائل، ج 4، ص113 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تولّی وَ تَبَرّی موجب قبولی نماز می‌شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امتحان با بلا در دنیا موجب پاک کردن گناهان شیعیان می‌شود❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ»1️⃣؛ یک سنخ از ابتلائات، مُذَکِّر است. تحت عنوان مُذَکِّر و یادآور می‌گویند. یادآور است که انسان متوجّه بشود. وقتی متوجّه شد، باید مراقبت بکند؛ یعنی از خواب غفلت بیرون برود. کسانی که اهل ایمان هستند، این‌طور هستند. در این روایت حضرت فرمود: خداوند آنگاه که اراده کند به بنده‌ای خیر برساند، این‌طور است که اگر او گناهی مرتکب بشود، به نقمت مبتلایش می‌کند و بعد او را به استغفار متذکّر می‌کند. امام‌علی(ع) فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ تَمْحِيصَ ذُنُوبِ شِيعَتِنَا فِي الدُّنْيَا بِمِحْنَتِهِمْ»؛ حمد می‌کنم خدایی را که پاک کردن گناهان شیعیان ما را در دنیا به مبتلا کردنشان به بلا قرار داد. چرا؟ «لِتَسْلَمَ بِهَا طَاعَاتُهُمْ وَ يَسْتَحِقُّوا عَلَيْهَا ثَوَابَهَا»2️⃣؛ تمام آن‌ها جنبۀ تطهیری نسبت‌به اعمال دارد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 64، ص229 2️⃣ بحارالأنوار، ج 64، ص232 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 امتحان با بلا در دنیا موجب پاک کردن گناهان شیعیان می‌شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونه گرۀ زندگی انسان باز می‌شود؟❗️ 📌این مباحث راجع‌به ماست و مبتلا به همۀ ماست. مکرّر پیش من می‌آیند و می‌گویند: آقا ما گرفتاری داریم. چه کنیم؟ هر کاری می‌کنم حل نمی‌شود. ختم می‌گیرم، نماز حاجت می‌خوانم و به زیارت مشرّف می‌شوم. هر چه دعا می‌کنم، گره باز نمی‌شود. اگر گره به کارت افتاده است، یک مقدار باریک بشو. ببین آیا مال مردم را خورده‌ای یا نه؟ حقّ مردم را ناحق کرده‌ای یا نه؟ آبرویی را برده‌ای یا نه؟ تهمت به کسی زده‌ای یا نه؟ مثل اینکه بعضی این موارد را باد هوا می‌دانند. اسم آن‌ها را بد اخلاقی می‌گذاری؟ معاصی کبیره بد اخلاقی شده است؟ اخلاق هم یک جنبۀ تشریفاتی دارد. اخلاق مثل روغن داغ و پیاز داغ روی غذا شده است که اگر نباشد، کسی لب به غذا نمی‌زند. دروغ، معصیت کبیره است. چرا گره به کارت افتاده است؟ تو از اولیای خاصّ خداوند نیستی. این وسط بازی درنیاوری! برو دنبال کارت! باریک شو و ببین چه کار کرده‌ای؟ اشتباهی کرده‌ای که با تذکّر الهی هم درست نشده و پس گردنی خوردی. این پس گردنی هم لطف الهی است. چشمت را باز کن و دنبالش برو. مدام نمی‌خواهد ختم بگیری. من راه را به تو نشان می‌دهم. ببین چه خطایی کرده‌ای. آن‌ها را اصلاح بکن، کارت اصلاح می‌شود. یک سنخ ابتلائات مادّی را مطرح کردم چه برسد به اینکه انسان که در زندگی در ارتباط با اطرافیان خودش ابتلائات معنوی پیدا می‌کند. حساب دارد و دقیق است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اولیای الهی چه زمانی دستگیری می‌کنند❗️ 📌خداوند مربّی داخلی و خارجی گذاشت. هم خودش امداد دارد و هم اولیای او امداد دارند. از تو دست‌گیری می‌کند. تبعیض هم قائل نمی‌شوند. این حرف درست نیست که ما کجا و اولیای خدا کجا! از دیدگاه الهی و اولیای الهی همۀ ما از نظر دست‌گیری علی السویّه هستیم. در حرف من تصرّف نکنید. در دستگیری تبعیض نیست. تفاوت هست، امّا تبعیض نیست. عملاً هم این مطلب را نشان می‌دهند. دستمان را می‌گیرند. چرا نگیرند؟ خودمان بنشینیم و خودمان را اصلاح بکنیم. آن‌ها هم دست ما را می‌گیرند. به بهترین وجه هم می‌گیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تب، نشانۀ از شستووشوی گناهان توسّط پروردگار است❗️ 📌 روایتی از امام‌صادق(ع) از آبای گرامی‌شان از پیغمبراکرم(ص) است: «عَادَ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ»؛ این اتّفاق باید در مدینه رخ داده باشد. حضرت به عیادت یکی از انصار رفته بودند. «فَشَكَا إِلَيْهِ مَا يَلْقَى مِنَ الْحُمَّى»؛ او تب کرده و در خانه افتاده بود. حضرت آنجا رفتند و او شکایت کرد. می‌گفت: تب خیلی بدی کرده‌ام. خیلی ناراحت بود. «فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِنَّ الْحُمَّى طَهُورٌ مِنْ رَبٍّ غَفُورٍ»1️⃣؛ همان تعبیر تطهیر است. تب‌هایی که می‌کنید، شست‌و‌شویی از ناحیۀ پروردگار شماست که غفور است. خدا می‌خواهد بخشندگی‌اش را نشان بدهد. کسی است که آلوده شده و خدا می‌خواهد او را از چرک‌ها و آلودگی‌ها نجات بدهد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 78، ص176- مستدرک‌الوسائل، ج 2، ص61 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تب، نشانۀ از شستووشوی گناهان توسّط پروردگار است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ ‏ تَعالی وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» ترجمه: سه عمل است که هر کس بر آن محافظت و مداومت نماید، خوشبخت و رستگار می شود. هر گاه نعمتی رسید، خداوند متعال را حمد و ستایش کند. هنگامی که روزی تو به تو دیر رسید و تنگ دست شدی، از خداوند طلب بخشش و آمرزش نموده و استغفار کند. هرگاه به سختی و گرفتاری شدیدی دچار شدی، بسیار ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را بگو. شرح: به ذهنم این است که سابقاً هم، من این روایت را باید خوانده باشم. این هم که تکرار کردم؛ چون زیاد مراجعه داشتم. در روند زندگی ما در دنیا این جوری است، در دنیا اصلاً این است؛ دنیا زندگی‌اش ازهر جهتش که حساب کنی، تنها به مسائل فرض کنید که، مادّی نیست، نشیب و فراز دارد، یکنواخت نیست زندگی ما در دنیا. بی بروبرگرد بلاخره، نشیب و فراز دارد از جهاتی. حالا امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، در این روایت، توجّه‌هایشان به همین نشیب و فرازهای زندگی انسان در دنیاست. خب چه کند حالا؟ سه تا مطلب را ایشان می‌فرمایند: می‌گوید اگر مراقبت بکنی، محافظت بکنی بر سه چیز،«ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا» سه چیز است، اگر این را تو مراقبت بکنی، این‌جا دارد سعد. این جا نیکبخت می شوی، سعادتمند می‌شوی و به تعبیرمن، مشکلاتت برطرف می‌شود. «ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ» خب سه چیز است. اوّل:«إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ تَعَالی»؛ وقتی که نعمتی بر تو نمایان شد؛ یعنی به دستت رسید، حالا به تعبیر من ساده، این جا خدا را یادت نرود، شکرگزار خدا باش، سپاس گزار خدا باش. این حمد الهی حالا از نظر ظاهر، شکراًلله، الحمدلله، امثال این‌ها که این‌ها به قول ما، مبرز آن حمد درونی انسان است. آن موقعی که می‌بینی گشایشی شد برایت،خدا یادت نرود. فهمیدی؟! این جایی است که فراز زندگی است،خوب دقّت کن! فرازش است. بعد می رسیم به نشیب‌اش. اوّل فراز زندگی را می‌فرماید. «إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ»؛ این‌جا «فَاحْمَدِ اللَّهَ تَعالی»این جا سپاس‌گزار خدا باش. خب حالا من نمی‌خواهم وارد شوم، جهتش هم معلوم است؛ چون شکرگزاری خودش، موجب ازدیاد هان؟ نعمت می‌شود بر طبق آیه شریفه.حالا می رویم سراغ نشیب‌اش. آن فرازش را اوّل می گوید. سراغ نشیبش که می‌رود حضرت، می‌فرماید به این که :«وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ» ؛ اگر دیدی تنگدستی رو به سوی تو آورد. درست است؟ «وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ»؛ حالا چه کار کنم؟ تو نشیب، چاله افتادم. می‌خواهی از این چاله در بیایی، هان؟! می‌گویم؟ «فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ» استغفار کن، زیاد استغفار کن. البته این‌ها توش اشاره است، ها! این «فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ»؛ یعنی این را بدان! یک جا یک گناهی کردی، یک خطایی کردی، یک معصیت خدایی کردی؛ خدا می‌خواهد گوشت را بپیچاند. شد؟! این‌جا استغفار کن، می‌فهمی؟با استغفار چه کار کن؟ چاله‌اش را پر کن .شد؟! این موجب می‌شود به این که برایت چیه؟ گشایش بشود. از توی این چاله دربیایی. همچین خیلی ساده کردم روایت را. سوّم: و او این است که یک وقت هست گرفتاری که پیدا می‌شود، چیزی نیست بگویم که روزیم است؛ مثلاً فرض کنید، دست تنگ شدم از نظر مالی، آن دست تنگی مالی بود. «وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ» بسیار خوب. نه! گره‌ای افتاده، شد؟! پولی هم نیست. باپول هم این گره باز نمی‌شود. درست است یا نه؟خیلی گره‌ها هست، توی زندگی انسان پیدا می‌شود اگر دنیا و مافیها را هم بدهید، هان؟! گره باز نمی‌شود. درست است؟ گره گشا، کیه؟ یکی دیگر است، درسته یا نه؟ او باید بازش بکند. سوّمی است:«وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ»شدّت می گوید، مصیبت ندارد. خوب دقّت کنید در این کلمات علی علیه السّلام. گرفتاری، ما بهش می‌گوییم. گرفتاری پیش آمد. مصیبت، آن است که یک کس‌اش می‌میرد، مثلاً؛ بر حسب ظاهر، این است. امّا حضرت، شّدت می‌گوید. گرفتاری پیدا شد برایت. شد؟! که من گاهی تعبیر می‌کنم: به چه کنم، چه کنم، می افتی. درسته؟ چه کار کنم حالا؟ این جا می‌فرماید: «وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» زیاد این را بگو.