eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 ابتلائات به سبب گناهان، باعث سقوط انسان است❗️ 📌محمدبن‌مسلم روایتی را از امام‌صادق(ع)، از آبای گرامی‌شان و از امام‌علی(ع) نقل می‌کند: «تَوَقَّوُا الذُّنُوبَ»؛ از گناهان بپرهیزید! «فَمَا مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لَا نَقْصِ رِزْقٍ إِلَّا بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَ الْكَبْوَةِ وَ الْمُصِيبَةِ»1️⃣؛ نگذارید که دستتان آلودۀ به گناه بشود. ابتلائاتی که شما پیدا می‌کنید، نیست مگر به سبب گناهی که می‌کنید. در جلسۀ گذشته گفتم که گناهان مثل قلوه سنگ‌هایی هستند که تو برمی‌داری. تو در پرتگاه هستی و خودت را نمی‌توانی حفظ بکنی، آن‌ها چیست که جمع می‌کنی و در کیسه‌ات می‌ریزی؟! تو متوسّط از مؤمنین هستی. شما که به آن قلّۀ اطمینان بخش نرسیدید. وسط راه است. پایین پا درّه است. حضرت فرمودند که حتّی یک خراش برداری یا پایت یک لغزش پیدا بکند و زمین بخوری، مصیبت است. همۀ بلاهایی که می‌بینی، لطف الهی است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 78، ص178 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یک سری از بلیّات باعث بیداری از خواب غفلت می‌شود❗️ 📌یک سنخ از این بلیّات برای متوسّطین از مؤمنین، مُذَکِّر است. بحث اولیای کُمَّل را مطرح نمی‌کنم. مُذَکِّر به این معناست که مؤمن متوسّط آنگاه که در راحتی قرار گرفته و مشکلی ندارد، راحتی همراه با غفلت است و انسان را از یاد خداوند باز می‌دارد. درست عکسش اگر انسان یک سنخ ناراحتی پیدا بکند، می‌خواهد آن را رفع بکند. روند طبیعی را می‌گویم. وقتی می‌خواهی ناراحتی را رفع بکنی، این در و آن در می‌زنی تا سببی گیر بیاوری که گره تو را باز کند. من که اهل آن درجۀ بالای ایمانی نیستم، اوّل اسباب مادّی می‌روم. این در و آن در را می‌زنم. بعد سرم به سنگ می‌خورد. آنجا می‌بینم نمی‌توانم کاری بکنم. وقتی سرم به سنگ خورد، تازه چشمم باز شده و از خواب غفلت بیدار می‌شوم. با توجّه به اینکه سابقۀ رابطۀ با خداوند داشتم، به سمت او می‌روم. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 یک سری از بلیّات باعث بیداری از خواب غفلت می‌شود❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راحتی برای متوسّطین از مؤمنین، غفلت آور است❗️ 📌بلکه به تعبیر دیگر انسان وقتی گرفتار شد، به هر چیزی تَشَبُّث پیدا می‌کند، برای اینکه گره‌اش باز شود. هر چیزی که احتمال می‌دهد کارآیی داشته باشد، سراغش می‌رود. اگر زودتر سرش به سنگ بخورد، بهتر است؛چون سابقۀ رابطه با خداوند داشته است، سراغ خداوند می‌رود. بنابراین راحتی برای مؤمنینی که ایمانشان در حد توسّط است، غفلت آور است. ابتلای آن‌ها این‌طور است که هر کس متناسب با خودش مبتلا می‌شود. در روایت دارد که من خودم بهتر می‌دانم که با هر کس باید چه کار بکنم. چُرت غفلت را پاره می‌کند. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بلا، باعث می‌شود انسان به درِ خانۀ خداوند ‌برود. ❗️ 📌روی این موضوع، اهل معرفت خیلی سطح بالا بحث می‌کنند. اسم این بحث را انقطاع الی الله تعالی می‌گذارند. در قالب اصطلاح می‌گویند که یک نکتۀ بلیّات، انقطاع الی الله تعالی است. بلیّات، انقطاع الی الله تعالی می‌آورد. انسان می‌بیند که از نظر او سبب‌های مادّی دیگر کارآیی ندارند. البته این‌طور نیست که سبب‌ها کارآیی نداشته باشند؛ بلکه او نمی‌داند کدام سبب مادّی برای او کارآیی دارد: چون قضا آید، طبیب ابله شود بلا، مذکّر است؛ یعنی انسان را به یاد مسبّب الاسباب که الله تعالی است، می‌اندازد. انسان به درِ خانۀ خداوند می‌رود. این، لطف خداوند است. عنایت خاصّۀ خداوند به کسانی است که با او رابطۀ مختصر دارند و ما می‌گوییم: متوسّطین از مؤمنین هستند. برای چه؟ برای ثبوت آن‌ها. سقوط، ثبوت و صعود داریم. او را مبتلا می‌کند برای اینکه نگهش دارد و رابطه‌اش را با خدا قطع نکند. وقتی که سرش به سنگ خورد، یادش می‌افتد کسی بود و ما از اوّل با او ارتباطی داشتیم و دنبال خدا می‌رود؛ لذا می‌فرمایند که راحتی، غفلت را در پی دارد و ابتلائات برای مؤمنین تذکّر را در پی دارد. انقطاع الی الله که می‌آید، دیگر انسان دست از همۀ آن‌ها برمی‌دارد؛ چون کارآیی ندارند. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 بلا، باعث می‌شود انسان به درِ خانۀ خداوند ‌برود. ❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چرا مؤمن نبایدچهل شبانه روز سر کیف باشد❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: «الْمُؤْمِنُ لَا يَمْضِي عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً إِلَّا عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ يَحْزُنُهُ». چرا؟ «يُذَكَّرُ بِهِ»1️⃣؛ نمی‌شود چهل شب بگذرد و هیچ چیزی برای مؤمن پیدا نشود که ناراحت بشود و همیشه سر کیف باشد. اگر چهل شب پشت سر هم سر کیف است، معنایش این است که چهل شب خدا یادش رفته است. بسترش چنین بستری است. تعبیر روز را هم داریم. امام‌صادق(ع) فرمود: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ هُوَ يُذَكَّرُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً بِبَلَاءٍ». در انتهای روایت دارد: «أَوْ هَمٍّ لَا يَدْرِي مِنْ أَيْنَ هُوَ »2️⃣؛ چهل روز و چهل شب نمی‌شود که بر مؤمن بگذرد و بلایی برای او پیش نیاید. اگر برای انسان بلایی پیش نیاید، یابوی نفس او را بر می‌دارد. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص254- وسائل‌الشیعه، ج 3، ص262- بحارالأنوار، ج 64، ص211 2️⃣ بحارالأنوار، ج 64، ص237 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیری از آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی(ره)❗️ 📌تعبیری است که استاد ما(ره) می‌فرمود. می‌گفت که مواظب باش یابوی نفس تو را برندارد. اگر بنا بشود که همه چیز بر وفق مراد باشد، به هیچ چیزی سر فرود نخواهد آورد. نفس، چموش عجیبی است. نفس، سر خم کن نیست. باید سُمّ حیوان نفسش را در یک چاله فرو بکند تا بخوابد و سرش را پایین بیاورد. روایت را مطرح می‌کنم. اسب سرش بالا بود و پایش در چاله رفت. چرا بالا را نگاه می‌کردی؟ پایین را هم نگاه کن و ببین که چه خبر است! 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir