﷽
📍 خصوصیّات منافقین: دروغگو، خیانتکار،پررو و کم شرم ❗️
📌در ادامه امام صادق(ع) می فرماید:«وَ عَلَامَةُ النِّفَاقِ»؛ آنجا حضرت «منافق» گفت، اینجا «علامت نفاق» می گوید. نشانۀ نفاق این است که، «قِلَّةُ الْمُبَالاةِ بِالْكَذِبِ»؛ از دروغ گفتن و پیدا شدن این ملکه باکی ندارد، که بحث کردم. «وَ الْخِيَانَةُ»؛ در کنار دروغ گفتن، از خیانت کردن هم باکی ندارد. اهل امانت نیست، که در روایات بسیاری هم داشتیم. «وَ الْوَقَاحَةُ»؛ و وقاحت، پررویی و کم شرمی. «وَ الدَّعْوَى بِلَا مَعْنًى»؛ و خیلی –به اصطلاح- قلمبه و سلمبه گوست. ادعاهایی را که پوچ می شود مرتّب میبافد و ادا می کند؛ همه را هم دروغ می گوید؛ چون محورش دروغ است. «وَ الدَّعْوَى بِلَا مَعْنًى»1️⃣؛ و ادّعاهای پوچ میکند.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: دروغگو، خیانتکار،پررو و کم شرم ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: اشک تمساح ریختن و گناه را کوچک شمردن ❗️
📌 در ادامه امام صادق(ع) می فرماید:«وَ سُخْنَةُ الْعَيْنِ»؛ و ادّعا میکند که خیلی دلش میسوزد و اندوهگین است، -به اصطلاح- اشک تمساح برای دیگران میریزد؛ خیلی خبیث است. «سُخْنَةُ الْعَيْنِ»؛ اشکی است که به صورت گرم از چشم می آید. «وَ السَّفَهُ»؛ و باکی از کارهای بیهوده ندارد. به «سفه» بیهوده کاری می گوییم. سفیه کسی است که بیهوده کاری میکند و در کارش نفهمی دارد. «وَ الْغَلَطُ»؛ «غلط»، به معنای بیهوده گویی است، در حالی که «سفه» بیهوده کاری است. بعدش «غلط» می آورد. از گفتار بیهوده باکی ندارد. نسبت به همۀ این ها بی باک است. «وَ قِلَّةُ الْحَيَاءِ»؛ که به آن بی شرمی می گوییم. «وَ اسْتِصْغَارُ الْمَعَاصِي»1️⃣؛ گناه را کوچک میشمارد. مثلاً به او می گویی: حرام است. در پاسخ می گوید: ای بابا! حوصله داری؛ حرام دیگر چیست؟
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: اشک تمساح ریختن و گناه را کوچک شمردن ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: آبروبردن از انبیا، اولیا و رهبران دین ❗️
📌 در ادامه امام صادق(ع) می فرماید:«وَ استضياع [اسْتِيضَاعُ] أَرْبَابِ الدِّينِ»1️⃣؛ استضیاع؛ به معنای ضایع کردن است؛ یعنی ارباب و رهبران دینی را ضایع می کند؛ -به تعبیر سادۀ خودمان- آن ها را در چشم مردم تحقیر کردن، انداختن و آبروی شان را بردن و... ضایع کردن ارباب دین که می گوییم، چه انبیا و چه اولیا باشد؛ دقّت کنید: در هر مرتبهای که باشند تفاوت نمی کند.
«وَ اسْتِخْفَافُ الْمَصَائِبِ فِي الدِّينِ»؛ سبک شمردن و سبک به حساب آوردن مصیبت های دینی. مصیبت در دین؛ یعنی ضربههایی را که به دین میخورد، سبک به حساب می آورد و می گوید: چیزی نیست. مصیبت در دین، یک وقت نسبت به نفسِ دین است، یک وقت نسبت به دینِ شخص است. یک وقت می گوییم: این مصیبتی برای اسلام و ضربه به دین است. یک وقت می گوییم: این، ضربه به دین توست، نه به دین به صورت مطلق، که دو حالت است. هر دو را سبک می شمرد و برایش فرق نمیکند.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: آبروبردن از انبیا، اولیا و رهبران دین ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: دوست دارند از آن ها تعریف شود❗️
📌 در ادامه امام صادق(ع) می فرماید:«وَ الْكِبْرُ»؛ یکی از اموری که در ارتباط با ملکۀ نفاق است، کِبر است؛ یعنی خود بزرگ بین است. نفاق ریشه در ملکۀ کذب دارد و اثر مترتّب بر آن هم چنین رذیلهای است. «وَ حُبُّ الْمَدْحِ وَ الْحَسَدُ»1️⃣؛ خیلی دوست دارد که از او تعریف بکنند. در قرآن هم دارد که خیلی دوست دارد از او تعریف بکنند. خدا نکند کسی به او اشکال بگیرد، -به اصطلاح- پوست از سرش میکَند. اگر از منافقی بخواهید اشکالی بگیرید و اعتراضی به او بکنید، مصیبتی به پا میکند. امّا وقتی یک تعریف از او بکنی، آن قدر حظّ میکند که انگار در عرش سیر می کند. «وَ الْحَسَدُ»؛ و آرزوی زوال نعمت از دیگران دارد.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: دوست دارند از آن ها تعریف شود❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بر خورد منافق با نعمت و گرفتاری ❗️
📌 مقابلۀ مؤمن و منافق در کلام امام علی (ع). «وَ إِذَا اسْتَغْنَى شَكَرَ»؛ اگر خدا به مؤمن نعمتی عنایت بکند، شکرگزار خداست؛ شکر و حمد خدا را می کند. امّا منافق چی؟ «وَ إِذَا اسْتَغْنَى طَغَا»1️⃣؛ اگر خدا به او نعمتی عنایت کند و بینیازش بکند، مسخ میشود و طغیان میکند. در روایت دیگری در بحار تعبیر «طَاشَ» دارد. «طَاشَ»2️⃣ نیز به همین معناست، یا اینکه میشود گفت: مست میشود. به تعبیر دیگر، نعمت موجب میشود که مؤمن یادآور خدا بشود و شکر خدا را بکند، امّا در مورد منافق موجب می شود که خدا را فراموش بکند و خودش را گم کند.
«وَ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ صَبَرَ»؛ مؤمن اگر گرفتاری پیدا بکند و پیچیدگی در کارش پیدا بشود که به آن «شدّت» میگوییم؛ اگر سختی برایش پیش بیاید، صبر می کند و اهل صبر است؛ ولی در مورد منافق می فرماید:«وَ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ ضَغَا»3️⃣؛ «ضغا» که به معنای ناله، فریاد و بیتابی کردن است. مثلاً گرفتاری مختصری برایش پیش آمده، عالم را خبر می کند. داد و فریادش راه میافتد و اهل صبر نیست. ص 257
1️⃣بحار الأنوار، ج75، ص 51
2️⃣ بحار الأنوار، ج69، ص 207
3️⃣بحار الأنوار، ج75، ص 51
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بر خورد منافق با نعمت و گرفتاری ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: منافق تأسف میخورد از شرهای که از دستش در رفته ❗️
📌 مقابلۀ مؤمن و منافق در کلام امام علی (ع). «يَنْوِي كَثِيراً مِنَ الْخَيْرِ وَ يَعْمَلُ بِطَائِفَةٍ مِنْهُ وَ يَتَلَهَّفُ عَلَى مَا فَاتَهُ مِنَ الْخَيْرِ كَيْفَ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ»؛ مؤمن نیّت خیرش زیاد است و عمل می کند به گروهی از خیرهایی که نیّت کرده بود، و تأسّف می خورد و اندوهگین میشود نسبت به آن خیرهایی که از دستش رفت و نتوانست به آن عمل بکند.
منافق در مقابلش است گفتم: امامعلی(ع) مقابلۀ زیبایی در این روایت دارد. «يَنْوِي كَثِيراً مِنَ الشَّرِّ»؛ درست برعکس او، زیاد نیّت می کند که شرّ را انجام بدهد، «وَ يَعْمَلُ بِطَائِفَةٍ مِنْهُ»؛ و به بخشی از آن شرّ عمل می کند، شرّ آفرینی می کند، «وَ يَتَلَهَّفُ عَلَى مَا فَاتَهُ مِنَ الشَّرِّ كَيْفَ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ»1️⃣؛ او تأسّف می خورد نسبت به شرّهایی که از دستش رفته و نتوانسته انجام بدهد، -به اصطلاح ما- لباس عمل به آن بپوشاند.
1️⃣بحار الأنوار، ج75، ص 51
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir