eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
3.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: منافق سخنش زیبا، امّا عملش دلت را به درد می‌آورد❗️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مسرور کننده، ولی دام و فریب است❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند:«الْمُنَافِقُ لِسَانُهُ يَسُرُّ وَ قَلْبُهُ يَضُرُّ»1️⃣ ؛ زبان منافق انسان را مسرور می کند، امّا دل او زیان‌بار است، همان مسئلۀ اینکه ظاهر و باطن دوتاست را مطرح می کند. امّا خوب دقّت کنید که باز نحوۀ گفتار را می گوید. یک وقت می گوییم: کسی حرفی می زند که حرف او با آنچه در دلش هست فرق می کند، که مسئله ای نیست. امّا یک وقت حرفی که می زند زیباست و خوشحالت می کند، امّا همه اش دام و فریب است. 1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 84 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مثل عسل ولی دلشان پر از کینه و دشمنی است❗️ 📌امام علی(ع) می‌فرماید: منافق«لِسَانُهُ كَالشَّهْدِ»؛ زبان منافق مثل عسل است، «وَ لَكِنْ قَلْبُهُ سِجْنٌ لِلْحِقْدِ»1️⃣ ؛ ولی دلش زندانی برای کینه و دشمنی است. علّت اینکه می‌فرماید:«سِجْنٌ لِلْحِقْدِ» و تعبیر به زندان دارد، اشاره به نکتۀ بسیار ظریفی است که وقتی دشمنی‌ها در دل‌ها می‌آید، دل‌ها در مقابل آن مختلف هستند. در برخی دل‌ها وقتی دشمنی آمد، زود بیرون می‌رود، زودگذر است و آنجا محبوس نمی‌شود و نمی‎ماند؛ یعنی تبدیل به کینه نمی‎شود. فرق بین دشمنی با عداوت و کینه که به آن حقد می‌گوییم همین است. حقد؛ یعنی دشمنی‌یی که در دل جایگزین شده و بیرون رفتنی هم نیست. راه بیرون رفتن ندارد و مثل حبس شدن در زندان است. می‌فرماید: وقتی زبان را نگاه می‎کنی، مثل عسل شیرین است، امّا دل را که نگاه می‎کنی، می‎بینی که در آن پر از دشمنی است، که اصلاً از دلش بیرون نمی‌رود و نحوۀ دشمنی‌اش به این شکل است. 1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 571 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مثل عسل ولی دلشان پر از کینه و دشمنی است❗️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: با زبان‌بازی مردم را در اطراف خودشان جمع می‎کنند ❗️ 📌احتمال دیگری هم راجع به این جملات امام علی(ع) در نهج‏البلاغه خطبۀ یکصد و نود چهار می‌دهم. «وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ»؛ یعنی رابطۀ منافقین با اجتماع این‌گونه است که با زبان‌بازی مردم را اطراف خودشان جمع می‎کنند. چه بسا دردهای اجتماعی را هم می‌گویند و راه‌شان فقط با همین زبان جمع کردن است. به فکر مردم و دردِدل مردم که نیستند، بلکه دنبال سواری گرفتن هستند، که به احتمال قوی معنای روایت همین است. وقتی این کار را کردند، اهداف شوم خودشان را پیاده می‎کنند. اینکه دارد:«فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ»؛ برای آن است که به مقصدهای پلیدشان برسند. بعد وارد عمل می‌شوند، که این هم یک احتمال دیگر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: با زبان‌بازی مردم را در اطراف خودشان جمع می‎کنند ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: به خوشی و راحتی مردم حسد می ورزند❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ»؛ به خوشی و راحتی مردم رَشک می‎برد و حسد می‎ورزد، و به افتادن مردم در سختی و گرفتاری کوشش می‎کند. در باب حسد -از نظر رذایل اخلاقی- می‌گوییم: ملکه‎ای در شخص و در رابطه با دیگران و تنعّم دیگران است. حالا نعمت هر چه باشد؛ راحتی، آسایش یا گشایش باشد. وقتی می‎بینم شخص دیگری در راحتی است، ناراحتم که چرا راحت است که به این، حسد می‌گویند. حسد در مباحث اخلاقی، به معنای آرزوی زوال و سلب نعمت از غیر است. آن‌ها وقتی می‎بینند مردم در آرامش و راحتی هستند، رشک می‎ورزند. ناراحت هستند که چرا مردم راحتند. از آن طرف، وقتی مردم گرفتار می‌شوند، دنبال رفع گرفتاری آن‌ها نیستند و گرفتاری را تشدید می‎کنند. اگر دید مردم راحت‌ هستند، آرزوی سلب راحتی دارد، اگر دید ناراحتند، ناراحتی را تشدید می‎کند و «مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ» است. دقّت کنید که امام‌علی(ع) دو جمله دارد! اوّلی مربوط‌به درونش و دوّمی مربوط‌به بیرونش است. از راحتی مردم در درونش ناراحت است، وقتی می‎بیند ناراحت هستند، از نظر بیرونی و جنبۀ عملی، آن را تشدید می‎کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: در کار مردم پیچ می اندازند❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند: «الْمُنَافِقُ‏ مَكُورٌ مُضِرٌّ مُرْتَابٌ‏»1️⃣ ؛ منافق در کار دیگران پیچش می‎اندازد، در اجتماع چالش ایجاد می‎کند و «مَكُورٌ» است. «مُضِرٌّ مُرْتَابٌ»؛ یعنی ضرر می‎زند. بعد هم به شک و شبهه می‎اندازد. «مُرْتَابٌ» در جملات امام‌علی(ع) بحث مجزایی دارد که خواهم گفت. در ادامۀ خطبۀ یکصد و نود و چهار: اهل نفاق از نظر درونی خبیث‌ هستند و –به اصطلاح- نان‌شان را در دعوا می‎بینند؛ اگر دعوا نباشد، آن‌ها دیگر نان و کاری ندارند. این تعبیر امام‌علی(ع) چقدر زیباست! معنایش این است که حسد به آرامش جامعه می‎برد. اگر جامعه در آرامش، راحتی و آسایش باشد، ناراحت است. وقتی دید راهی پیدا شد؛ چون مقداری ناراحت است، در کورۀ ناراحتی می‌دمد و «مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ» است؛ چون نانش در دعوا -در اجتماع- است و بهره‎ای از آن می‎برد؛ لذا « الْمُنَافِقُ‏ مَكُورٌ »؛ پیچش و چالش در جامعه ایجاد می‎کند. بعد، «مضرّ»؛ به جامعه ضرر می‎زند و به اصطلاح تا پاپوش برای مردم درست نکند2️⃣، راه به جایی نمی‌برد. ص 293 1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 69 2️⃣کنایه از توطئه و پرونده‌سازی کردن برای کسی 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد❗️ 📌 خوب. من امشب چون شب تولد پیغمبر اکرم است و امام صادق‌ صلوات‌الله علیه. یک روایتی را به این مناسبت می‌خوانم. البته رابطه‌ای هست به بحث من، یک روایتی را من در نظر گرفتم بخونم. روایت در اصول کافی است. در اصول کافی، در باب شناخت این مطرحه این روایت. از امام صادق(ع) حضرت از علی(ع) نقل می‌کنند اعرفوا الله بالله والرسول بالرسالة وأولي الأمر بالأمر بالمعروف والعدل والإحسان. این که انتخاب کردم شاید نسبتی هم با بحثمان داشته باشد. و آن این است که خدا را برو با خدا بشناس. خداشناسی را که درش هیچ چیزی نمی‌تواند به اصطلاح خلل وارد کند. این است که حتی خطاب هم هست که همه‌تان بروید، معرفت به خدا را به خدا بشناسید. این اولش که خداشناسی است. به غیر خدا اگر بخواهید خدا را بشناسی، می‌لنگی. بیش از این نمی‌توانم بگویم، باشد برای بعد. دوم، والرسول بالرساله، پیامبر را هم با رسالتش بشناس. رسول را به رسالتش بشناس. اونهایی که می‌گه، می‌گه من رسولم و این را برای تو آوردم. ببین چی آورده برای تو. بهتر از این نمی‌تونم بگم. با این بشناس. به آورده‌هایش بشناس رسول را. هر چه آورده‌هایش ارزشمندتر این گویای بالاترین ارزش است و سطح ارزش را می‌آورد بالا. لذا در بین انبیاء شما نگاه کنید آنها که آمدند، تا پیغمبر اکرم(ص)، قابل قیاس نیست آنچه را که او آورد، ختم الرسل است با آنچه را که قبلی‌ها آوردند. و الرسوله بالرساله. این را برو بشناس. و اولامر بالامر بالمعروف. و العدل و الاحسان. امام را هم شد؟ خواستی بشناسی به امر به معروف بشناس. که من یک وقتی گفتم که فرق بین رسالت و امامت در نظر ظاهر در همین است. او می‌آید و قوانین الهی را می‌آورد. ولی امام اجرا می‌کند آنچه را که رسول ‌آورده است. توجه کردی؟ غرضم این است که انبیاء و رسل را به رسالتشون بشناس. و ائمه را یعنی امامت آنها را به امر به معروف و نهی از منکر که جنبة اجرایی دارد به این که در سطح جامعه چکار می‌کنند. این دو تا. خوب من این را گفتم که امشب از نظر مشهور این است که هم ختم رُسُل آمده است درسته؟ هم آن که را که به عنوان رئیس مذهب تحت عنوان امشب هر دوانه است به تعبیر علمی. توجه می‌کنید چی عرض کردم؟ هر دو پا به عرصة این عالم امکان یعنی عالم ماده گذاشتند اینها و لذا شرافتش از هر دو جهت است جمع بین هر دوتاست. هم رسالت هم اولامر که امام صادق صلوات‌الله علهیم است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir