eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند. ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: اصرار بیش از حد برای خواسته هایشان❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا». وقتی از کسی چیزی می‎خواهند بگیرند، چنان اصرار می‎ورزند و کاری می‎کنند که طرف ناچار بشود. بیچاره‌اش می‎کنند تا قبول کند. یکی از خصوصیّات آن‌ها نسبت به درخواست‌هایشان از دیگران این است، «وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا»؛ اگر در نکوهش نسبت به دیگران وارد شوند، چنان پرده‌دری می‎کنند که هیچ مرز ندارد؛ یعنی آبرویش را تا انتها می‎برند که هیچ چیزی در انتهایش نماند. سرّش این است که دریده هستند؛ چون آنچه را در فطرت انسانی خدا نهفته و عبارت از حیاست، ندارند و مسخ شده‌اند و در آن‌ها از بین رفته است. وقتی وارد می‌شوند و می‌خواهند دیگران را نکوهش بکنند، «وَ إِنْ عَذَلُوا»؛ «عذل» به معنای نکوهش است، «كَشَفُوا». رابطۀ بین این دو جمله -چه بسا- این باشد که حضرت می‎خواهد بفرماید که آن‌ها در باب خواسته‎های فردی و اجتماعی‌شان اصرار می‎کنند و دست‌بردار هم نیستند، «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا»؛ و الحاف و اصرار در سؤال دارند. اگر از طرف خواسته‌شان را گرفتند، که گرفتند، اگر نگرفتند، وارد مرحلۀ دوّم می‌شوند که آبرویش را می‎برند؛ یعنی باید به خواسته‌اش برسد. این دو جمله را به نظر من امام‌علی(ع) به همین دلیل و معنا کنار هم بیان کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: کسانی که تسلیم آن ها نشوند از بین می برند❗️ 📌در گام‌های اوّل، در کمین‌گاه ها می نشینند تا آن‌ها را به دام بیندازند و در مسیر خودشان بیاورند و بهره کشی نسبت به آن ها داشته باشند. دیگران باید پُلی برای رسیدن آن ها به اهداف شان باشند. باید ابزار دست آن ها باشند که آن ها هم به اهداف شیطانی خودشان برسند. فریب می دهند، خدعه و نیرنگ می زنند. برای اینکه به آنچه از اشخاص می خواهند برسند، خیلی هم اصرار می کنند. در جملات امام علی(ع) آمده بود که الحاف دارند و اصرار می کنند. در اینجا دو حالت وجود دارد که گفتم: یک وقت طرف تسلیم او می شود و آنچه را می خواهد به او می دهد. یک وقت هست که جواب مثبت به او نمی دهد. در حالت دوّم، داشت که بلافاصله آبرویش را می برند؛ دریده هایی آبروریز هستند. بعد حضرت می فرماید: برای هر حقّی بدلی می تراشند و برای هر راستی، کجی را آماده کرده‌اند، برای فریب دادن دیگران که بیایند در مسیر خودشان قرار بگیرند. اگر همه چیز را آماده کرد، ولی در دام او نیامدند، چه‌کار می‌کند؟ او را از بین می برد. «وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا»؛ آن‌ها دو روش دارند نسبت به کسانی که تسلیم‌شان نشدند. اوّل، حذف شخصیّتی می کنند که در جملات قبل آمده بود. دوّم، حذف فیزیکی می کنند؛ به اصطلاح روز، منافقین ترور شخصیّتی و ترور شخصی دارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند❗️ 📌نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم. برای کسانی که می خواهند آن‌ها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آن‌ها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچاره‌ات می کند. «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آن‌ها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین خودِ شیطان هستند❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ «لمه» را بعضی کتاب‌ها ترجمۀ اشتباهی کرده‌اند. آن‌ها پیروان شیطان نیستند و امام‌علی(ع) خیلی زیبا می‌گوید! «لمه»؛ یعنی جماعتی که از سه تا ده نفر باشند. ولی در اینجا منظور مطلق جماعت است. «فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ یعنی این گروه، خودِ شیطان هستند، نه اینکه پیرو شیطان باشند. در اوایل مباحثم مطرح کردم که آن‌ها از نظر درونی، خودشان شیطان هستند؛ چون مسخ می‌شوند. خدا نیاورد که نفاق در کسی رسوخ کند و برای او شکل ملکه پیدا کند؛ چون مسخ می‌شود و مانند شیطان دوپاست، که در قرآن هم به همین تعبیر آمده است. بعد می‌فرماید:«وَ حُمَةُ النِّيرَانِ»؛ «حُمَه» -به اصطلاح- به نیش عقرب می‌گویند؛ یعنی آن‌ها شعله های تیز آتش و جهنّم هستند. بعد هم حضرت آیۀ شریفه را استخدام می کند و می‌فرماید:«- أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون‏»؛ آن‌ها حزب شیطان بوده و پیرو و حزبش هستند. حزب؛ یعنی از قماشِ خود شیطانند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیام امام علی(ع) در باره منافقین در خطبۀ صد و نود و چهار نهج‌البلاغه ❗️ 📌در مجموعۀ سخنانی که در این خطبه امام‌علی(ع) می فرماید، فریاد می زند که مواظب باشید. خطر شما این است و این‌گونه با شما عمل می کنند، که یک‌وقت چشم باز می کنی و می بینی که در دامش افتاده‌ای. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟! یعنی آن‌قدر ظریف عمل می کنند و برای هر چیزی هم ابزار و کلیدی دارند و از همۀ راه‌ها هم وارد می‌شوند. گفتم: خودِ امام‌علی(ع) از کسانی بود که گرفتار آن‌ها شده بود و چیزی نمی توانست بگوید. همۀ این شاخه ها که در خطبه می‌فرماید، آن موقع بوده است. این روش‌های شیطانی را به کار گرفتند تا حق را از بین ببرند، البتّه به این زودی که نمی‌شود حق را از بین برد. اوّلش بیان کردم که احتمالاً این خطبه از خطبه های نماز جمعۀ امام‌علی(ع) است، که خواسته به مردم بگوید: چشمان‌تان را باز کنید! شعور پیدا بکنید! وضع، این است و فریب نخورید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پیام امام علی(ع) در باره منافقین در خطبۀ صد و نود و چهار نهج‌البلاغه ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس عَوْدَةٌ (عِدَة) وَ لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق‏ وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‏ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم) عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه» ترجمه: عمر هر چقدر طولانی باشد باز هم کوتاه است، عمری که برای انسان گذشته اکنون که در دنیا اقامت گریده است، مایل پند و اندرز است. وشخص مرده برای انسان زنده موعظه و پند است. و دیروز دیگر برنمی گردد و تو نمی توانی به فردا اطمینان داشته باشی. همه از یکدیگر جدا شده و به پروردگار خود ملحق می شوند؛ پس آماده شوید برای روزی که مال و فرزندان در آن هنگام سود و نفعی نمی بخشد مگر برای کسی که با قلب و دل سالم آماده باشد. پس بر انجام اعمال صالح که در روز قیامت از پاداش آن بی نیاز نیستید، صبر و تحمّل داشته باشید و از اعمال زشتی که تحمل کیفر و عذابش را ندارید، برگردید. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، است. روایت مفصلی در بحار است که من یک بخشی از آن را خواندم. خطاب می فرماید و ترسیم می کند علی علیه السّلام، زندگی انسان را در دنیا:« الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هرچی باشد؛ هر چقدر هم که بگویی، طولانی باشد، باز کوتاه است، کم است. من یک وقتی یک روایتی خواندم. یادم هست در گذشت ها، که از حضرت نوح علیه السّلام، سوال کردند: ( که دارد به این که هزار سال عمر کرد.)که خب، این مدتی که بودی چگونه گذشت. گفت: مثل این بود که از در یک خانه وارد شدم از آن درش هم بیرون رفتم. حال هزار سالش این بوده! « الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هر چقدر هم زیاد باشد، باز کوتاه است. بعد آخرش می گویی چه کم بود. (می گویی) خوابی بودیم و از خواب بیدار شدیم؛ تمام شد و رفت. «وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ» آن گذرنده برای کسی که اقامت گزیده است، اندرز است. آن که رفت، برای آن که هست، آن اندرز است. اگر دقت بکنیم. «وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ» مردگان برای زندگان پندند. من ترجمه می کنم، چاره ای هم ندارم. «وَ لَيْسَ الأمسُ عَوْدَةٌ (عِدَة)» این را بدانید. دیروز که گذشت دیگر برنمی گردد. «وَ لَیسَ الاَمسُ عُودَة (عِدَة)» تمام شد.