eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند❗️ 📌نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم. برای کسانی که می خواهند آن‌ها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آن‌ها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچاره‌ات می کند. «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آن‌ها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین خودِ شیطان هستند❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ «لمه» را بعضی کتاب‌ها ترجمۀ اشتباهی کرده‌اند. آن‌ها پیروان شیطان نیستند و امام‌علی(ع) خیلی زیبا می‌گوید! «لمه»؛ یعنی جماعتی که از سه تا ده نفر باشند. ولی در اینجا منظور مطلق جماعت است. «فَهُمْ لُمَةُ الشَّيْطَانِ»؛ یعنی این گروه، خودِ شیطان هستند، نه اینکه پیرو شیطان باشند. در اوایل مباحثم مطرح کردم که آن‌ها از نظر درونی، خودشان شیطان هستند؛ چون مسخ می‌شوند. خدا نیاورد که نفاق در کسی رسوخ کند و برای او شکل ملکه پیدا کند؛ چون مسخ می‌شود و مانند شیطان دوپاست، که در قرآن هم به همین تعبیر آمده است. بعد می‌فرماید:«وَ حُمَةُ النِّيرَانِ»؛ «حُمَه» -به اصطلاح- به نیش عقرب می‌گویند؛ یعنی آن‌ها شعله های تیز آتش و جهنّم هستند. بعد هم حضرت آیۀ شریفه را استخدام می کند و می‌فرماید:«- أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُون‏»؛ آن‌ها حزب شیطان بوده و پیرو و حزبش هستند. حزب؛ یعنی از قماشِ خود شیطانند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیام امام علی(ع) در باره منافقین در خطبۀ صد و نود و چهار نهج‌البلاغه ❗️ 📌در مجموعۀ سخنانی که در این خطبه امام‌علی(ع) می فرماید، فریاد می زند که مواظب باشید. خطر شما این است و این‌گونه با شما عمل می کنند، که یک‌وقت چشم باز می کنی و می بینی که در دامش افتاده‌ای. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟! یعنی آن‌قدر ظریف عمل می کنند و برای هر چیزی هم ابزار و کلیدی دارند و از همۀ راه‌ها هم وارد می‌شوند. گفتم: خودِ امام‌علی(ع) از کسانی بود که گرفتار آن‌ها شده بود و چیزی نمی توانست بگوید. همۀ این شاخه ها که در خطبه می‌فرماید، آن موقع بوده است. این روش‌های شیطانی را به کار گرفتند تا حق را از بین ببرند، البتّه به این زودی که نمی‌شود حق را از بین برد. اوّلش بیان کردم که احتمالاً این خطبه از خطبه های نماز جمعۀ امام‌علی(ع) است، که خواسته به مردم بگوید: چشمان‌تان را باز کنید! شعور پیدا بکنید! وضع، این است و فریب نخورید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم @mojtabatehrani_ir
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پیام امام علی(ع) در باره منافقین در خطبۀ صد و نود و چهار نهج‌البلاغه ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس عَوْدَةٌ (عِدَة) وَ لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق‏ وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‏ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم) عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه» ترجمه: عمر هر چقدر طولانی باشد باز هم کوتاه است، عمری که برای انسان گذشته اکنون که در دنیا اقامت گریده است، مایل پند و اندرز است. وشخص مرده برای انسان زنده موعظه و پند است. و دیروز دیگر برنمی گردد و تو نمی توانی به فردا اطمینان داشته باشی. همه از یکدیگر جدا شده و به پروردگار خود ملحق می شوند؛ پس آماده شوید برای روزی که مال و فرزندان در آن هنگام سود و نفعی نمی بخشد مگر برای کسی که با قلب و دل سالم آماده باشد. پس بر انجام اعمال صالح که در روز قیامت از پاداش آن بی نیاز نیستید، صبر و تحمّل داشته باشید و از اعمال زشتی که تحمل کیفر و عذابش را ندارید، برگردید. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، است. روایت مفصلی در بحار است که من یک بخشی از آن را خواندم. خطاب می فرماید و ترسیم می کند علی علیه السّلام، زندگی انسان را در دنیا:« الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هرچی باشد؛ هر چقدر هم که بگویی، طولانی باشد، باز کوتاه است، کم است. من یک وقتی یک روایتی خواندم. یادم هست در گذشت ها، که از حضرت نوح علیه السّلام، سوال کردند: ( که دارد به این که هزار سال عمر کرد.)که خب، این مدتی که بودی چگونه گذشت. گفت: مثل این بود که از در یک خانه وارد شدم از آن درش هم بیرون رفتم. حال هزار سالش این بوده! « الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ » عمرت هر چقدر هم زیاد باشد، باز کوتاه است. بعد آخرش می گویی چه کم بود. (می گویی) خوابی بودیم و از خواب بیدار شدیم؛ تمام شد و رفت. «وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ» آن گذرنده برای کسی که اقامت گزیده است، اندرز است. آن که رفت، برای آن که هست، آن اندرز است. اگر دقت بکنیم. «وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ» مردگان برای زندگان پندند. من ترجمه می کنم، چاره ای هم ندارم. «وَ لَيْسَ الأمسُ عَوْدَةٌ (عِدَة)» این را بدانید. دیروز که گذشت دیگر برنمی گردد. «وَ لَیسَ الاَمسُ عُودَة (عِدَة)» تمام شد.
«لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ» فردا هم اطمینان ندارم که من بتوانم، فردا را درک کنم. چه بسا فردا صبح گفتند: بلند بگو «لاالله الا الله» این جور نیست؟! برای همه ما است. چقدر قشنگ ترسیم می کند علی علیه السّلام. « وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق » این را بدان! همه از همه جدا می شوند. بابا از بچه، بچه از بابا، مادر از بچه، زن از شوهر، شوهر از زن، همین جور برو جلو. «وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق» بدان! همه از هم جدا می شویم. اما این را هم بدان«وَ بِهِ لَاحِقٌ»همه از هم جدا می شویم اما به کی می رسیم ما؟ آنی را که فراموشش کردیم. چون این جا دو تا چیز دارد. به قول من، اهتمام دارد و آن خداست. بلاخره قیامت هست؛ آن جا برگشت ندارد. «فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ» پس آماده بشوید برای آن روزی که نه مال سود بخش است و نه فرزند؛ هیچ کدام . «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» مگر آن کسی که با دلی با سلامت خدا را ملاقات کند. نه شرکی، نه کفری، نه وابستگی به چی؟! به غیر خدا درش باشد که دنیا و مادیّت است. و نه ظلمتی از این ظلمات داشته باشد. «وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم)عَنْ ثَوَابِهِ» تحمل کنید. تحمل کنید نسبت به آن عملی که بی نیاز از پاداشش شما نیستید. طاعاتتان را. شد؟! از این که عمل به طاعات کنید، خسته نشو، ولش نکن، تحمل کن؛ تو بی نیاز از پاداش این نیستی. «وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه‏» برگردید از آن کارهایی که تحمل کیفرش را ندارید؛ ماها تحمل جهنّم را نداریم. (روایت زیاد است من بیشتر نمی خوانم ) خلاصش می گوید: این دنیای تو است هر چقدر هم که باشی، می گویی کم است.(می فهمی هیچ چیزی نبودی تو) فهمیدی چه می خواهم بگویم، آن هایی که گذشتند برای تو که هستی، می فهمی اندرز است. آن که مُرد برای توی که زنده پند است. بدان ها! همه را می گذاری و می روی، جدا می شوی به خدا می رسی؛ فکر آن جا را کردی؟ آن جا می دانی چه خبر است آن روز؟! نه پول، نه فرزند که سرآمد آن چیزهایی است که آدم علاقه بهش دارد؛ فایده ندارد. حواست را جمع کن. این اعمالی که انجام می دهی، خیال نکنی که به درد تو نمی خورد؛ یک روز می آید که تو بی نیاز از این ها نیستی. همین هاست که به درد تو خورد. گناه نکنی ها! تو تحمل عذاب نداری. حواست را جمع کن. الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس [لِلْأَمْسِ‏] عَوْدَةٌ وَ لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق‏ وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ- إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‏ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه‏ بحار جلد 75 صفحه 6970 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تصویر کلّی از منافقین ❗️ 📌به طور کلّی اگر بخواهیم منافقین را تصویر کنیم، در خصوصیت دیگری که امام علی(ع) مطرح می کند آمده است که ظاهری آراسته و زیبا و باطنی زشت دارند. علی(ع) مثال می زند و این گونه می فرماید:«مَثَلُ الْمُنَافِقِ كَالْحَنْظَلَةِ الْخَضِرَةِ»؛ به «حَنْظَلَةِ» خربزۀ ابوجهل می گفتند: «أَوْرَاقُهَا الْمُرِّ مَذَاقُهَا»1️⃣؛ در ظاهر سر سبز و رسیده است، امّا اگر یک قسمتش را برداری و در دهانت بگذاری و بچشی، می بینی چقدر مُرّ و تلخ است. این تمثیل از امام علی(ع) است؛ یعنی انسان فریفتۀ ظاهر او می شود، در حالی که از باطن او بی خبر است و نمی گذارد که باطنش آشکار بشود. کافر این‌طوری نیست؛ باصفاست و ظاهر و باطنش یکی است. به تعبیر اخلاقی، سریره‎اش با ظاهرش انطباق دارد. در مباحث اخلاقی به ضدّ نفاق «استواء سریره» می‌گویند؛. بنابراین ظاهری فریبا و باطنی کثیف و خبیث دارد و کسی هم از آن آگاهی ندارد. 1️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 458 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و یکم @mojtabatehrani_ir