eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
«لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ» فردا هم اطمینان ندارم که من بتوانم، فردا را درک کنم. چه بسا فردا صبح گفتند: بلند بگو «لاالله الا الله» این جور نیست؟! برای همه ما است. چقدر قشنگ ترسیم می کند علی علیه السّلام. « وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق » این را بدان! همه از همه جدا می شوند. بابا از بچه، بچه از بابا، مادر از بچه، زن از شوهر، شوهر از زن، همین جور برو جلو. «وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق» بدان! همه از هم جدا می شویم. اما این را هم بدان«وَ بِهِ لَاحِقٌ»همه از هم جدا می شویم اما به کی می رسیم ما؟ آنی را که فراموشش کردیم. چون این جا دو تا چیز دارد. به قول من، اهتمام دارد و آن خداست. بلاخره قیامت هست؛ آن جا برگشت ندارد. «فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ» پس آماده بشوید برای آن روزی که نه مال سود بخش است و نه فرزند؛ هیچ کدام . «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» مگر آن کسی که با دلی با سلامت خدا را ملاقات کند. نه شرکی، نه کفری، نه وابستگی به چی؟! به غیر خدا درش باشد که دنیا و مادیّت است. و نه ظلمتی از این ظلمات داشته باشد. «وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ (عَنکُم)عَنْ ثَوَابِهِ» تحمل کنید. تحمل کنید نسبت به آن عملی که بی نیاز از پاداشش شما نیستید. طاعاتتان را. شد؟! از این که عمل به طاعات کنید، خسته نشو، ولش نکن، تحمل کن؛ تو بی نیاز از پاداش این نیستی. «وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه‏» برگردید از آن کارهایی که تحمل کیفرش را ندارید؛ ماها تحمل جهنّم را نداریم. (روایت زیاد است من بیشتر نمی خوانم ) خلاصش می گوید: این دنیای تو است هر چقدر هم که باشی، می گویی کم است.(می فهمی هیچ چیزی نبودی تو) فهمیدی چه می خواهم بگویم، آن هایی که گذشتند برای تو که هستی، می فهمی اندرز است. آن که مُرد برای توی که زنده پند است. بدان ها! همه را می گذاری و می روی، جدا می شوی به خدا می رسی؛ فکر آن جا را کردی؟ آن جا می دانی چه خبر است آن روز؟! نه پول، نه فرزند که سرآمد آن چیزهایی است که آدم علاقه بهش دارد؛ فایده ندارد. حواست را جمع کن. این اعمالی که انجام می دهی، خیال نکنی که به درد تو نمی خورد؛ یک روز می آید که تو بی نیاز از این ها نیستی. همین هاست که به درد تو خورد. گناه نکنی ها! تو تحمل عذاب نداری. حواست را جمع کن. الْمُدَّةُ وَ إِنْ طَالَتْ قَصِيرَةٌ وَ الْمَاضِي لِلْمُقِيمِ عِبْرَةٌ وَ الْمَيِّتُ لِلْحَيِّ عِظَةٌ وَ لَيْسَ الأمس [لِلْأَمْسِ‏] عَوْدَةٌ وَ لَا أَنْتَ‏ مِنْ‏ غَدٍ عَلَى‏ ثِقَةٍ وَ كُلٌّ لِكُلٍّ مُفَارِق‏ وَ بِهِ لَاحِقٌ فَاسْتَعِدُّوا لِيَوْمٍ‏ لا يَنْفَعُ‏ فِيهِ‏ مالٌ وَ لا بَنُونَ- إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ‏ وَ اصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لَا غِنَى لَكُمْ عَنْ ثَوَابِهِ وَ ارْجِعُوا عَنْ عَمَلٍ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِه‏ بحار جلد 75 صفحه 6970 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تصویر کلّی از منافقین ❗️ 📌به طور کلّی اگر بخواهیم منافقین را تصویر کنیم، در خصوصیت دیگری که امام علی(ع) مطرح می کند آمده است که ظاهری آراسته و زیبا و باطنی زشت دارند. علی(ع) مثال می زند و این گونه می فرماید:«مَثَلُ الْمُنَافِقِ كَالْحَنْظَلَةِ الْخَضِرَةِ»؛ به «حَنْظَلَةِ» خربزۀ ابوجهل می گفتند: «أَوْرَاقُهَا الْمُرِّ مَذَاقُهَا»1️⃣؛ در ظاهر سر سبز و رسیده است، امّا اگر یک قسمتش را برداری و در دهانت بگذاری و بچشی، می بینی چقدر مُرّ و تلخ است. این تمثیل از امام علی(ع) است؛ یعنی انسان فریفتۀ ظاهر او می شود، در حالی که از باطن او بی خبر است و نمی گذارد که باطنش آشکار بشود. کافر این‌طوری نیست؛ باصفاست و ظاهر و باطنش یکی است. به تعبیر اخلاقی، سریره‎اش با ظاهرش انطباق دارد. در مباحث اخلاقی به ضدّ نفاق «استواء سریره» می‌گویند؛. بنابراین ظاهری فریبا و باطنی کثیف و خبیث دارد و کسی هم از آن آگاهی ندارد. 1️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 458 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و یکم @mojtabatehrani_ir
﷽ مباحث کاربردی در تربیت آحاد جامعه در رابطه تمامی محیط‌های علمی، آموزشی، شغلی، ورزشی، خانوادگی و رفاقتی... تحت عنوان: تربیت مربی در 16 جلسه از تاریخ 12 آبان ماه 1400 هر چهارشنبه در صفحه رسمی اینستاگرام حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) mojtabatehrani.ir (https://www.instagram.com/mojtabatehrani.ir/) به صورت IGTV قرار خواهد گرفت. @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیدایش نفاق❗️ 📌امام ‌علی(ع) می‌فرماید:«إِنَّ النِّفَاقَ یَبْدَوُ لُمظَهً سَودَاءً»؛ پیدایش نفاق به‌صورت یک نقطۀ سیاه است، «فَکُلَّمَا ازدَادَ النِّفَاقُ عَظْمَاً»؛ پس هر چه رو به ازدیاد برود؛ یعنی نفاق بزرگ بشود، «زَادَ ذَلِکَ السَّودَاءُ»؛ این سیاهی هم –که در قلب است- زیاد می‌شود، «فَإِذَا اسْتَکْمَلَ النِّفَاقُ إِسوَدَّ القَلْبُ»1️⃣؛ تا نفاق تو کامل شد و یک منافق حسابی شدی، تمام دلت سیاه خواهد شد. پس از یک نقطۀ سیاه شروع می‌شود. مثلاً یک دروغ گفتی، یک نقطۀ سیاه ایجاد شد. با دروغ دوّم، این سیاهی کمی پخش می‌شود. با دروغ سوّم و چهارم، همین‌طور رو به ازیاد می‌رود و زیاد می‌شود تا تمام و سراسر دل را سیاهی می‎گیرد، که آنجایی است که دیگر انسان مسخ شده است. 1️⃣کنزل العمال حدیث 1734 – سیوطی جلال الدین، حدیث 32318، ج29، ص355 05/08/1400 ربیع الاوّل 28 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و یکم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️ 📌در اینجای بحث یک سؤال مطرح می‎کنم: آیا کسانی که اعتقاد دارند-چون بحث ما بحث نفاق بود- یعنی کسانی که به مبدأ و معاد معتقدند، به خدا، قیامت و اصول اعتقادی اعتقاد دارند... «کفرِ نفاق» را استثنا کردم. این نفاق بحث دیگری است و کسی است که اصلاً و باطناً اسلام را قبول ندارد، ولی ظاهراً می‌گوید: مسلمانم و شهادتین را می‌گوید. او کافر است و این سؤال مربوط‌به او نمی‌شود. سؤال این است: کسی که می‌گوید: معتقدم، آیا ارزش دارد در این دنیا بیاید با یک سنخ اعمال منافقانه -برای چند روز رسیدن به مال یا مقام- همۀ آنچه را که در آینده دارد از دست بدهد؛ یعنی از نظر نفسانی، درونش متعفّن شود! یک رذیله بیست و چهار رذیله همراهش می برد. صُوَر باطنی ما را همین ملکات ما تشکیل می‌دهد. وقتی از این عالم رفتیم، آن موقع معلوم می‌شود که ما چه شکلی داریم و دیگر به این شکلی که همه مثل هم هستیم نیست. وقتی از اینجا خواستیم به برزخ برویم، معلوم می‌شود؛ یعنی تمام آن ملکات درونی ما که از آن به صُوَر برزخی تعبیر می‌شود، آن‌ها با ماست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و پنجم @mojtabatehrani_ir
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir﷽ 📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و پنجم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند❗️ 📌آنچه با من می‌آید، من هستند. اگر انسان –نَعُوذُبِاللَّهِ- مدّت‌ها منافقانه عمل کرده است، هم شکل درونی و هم عمل بیرونی برای خودش ساخته است، آن‌ها همراهش می‌آید. آیا می‌ارزد؟! چه برای پول و چه برای ریاستش باشد. این را مکرّر گفتم که ریاست، امری موهوم است، مگر اینکه وسیله‌ای برای رسیدن به همین بطن و فرج باشد. اینکه انسان -به اصطلاح- سرش را زیر لحاف بکند و بگوید: من فرمانروای عالم وجودم! مسخره است. همۀ توانش را برای چهار روز ریاست بگذارد. در چهار روز می‎خواهی چه کار کنی؟! فرض کنید که شکم‌ات را پُر کنی و از آن طرف خالی بشود. در جلسۀ گذشته روایتش را خواندم که فرمودند:«مَا لِابْنِ‏ آدَمَ‏ وَ الْفَخْرِ»1️⃣؛ چه می‎بالی به خودت؟ تو کی هستی؟ «أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ مَذِرَةٌ آخِرُهُ جِيفَةٌ قَذِرَهٌ وَ هُوَ بَینَ ذَلِکَ یَحمِلُ العَذِرَهَ»؛2️⃣ ای کپسول نجاست! چه حالی داری؟ آن وقت برای خدا هم بیاید سرکشی بکند. خیال نکنید که این گناهان شوخی بردار هستند. آن‌ها مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند. غیر اینکه نیست؛ فقط اعلانِ رسمی نکردیم. ولی داریم علناً این کار را می‎کنیم. همۀ این اعمال منافقانه همین است و حکایت از همین دارد، بیش از این نیست. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696 2️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️ 📌 امام(ره) در بحث علاج نفاق می‎فرماید: "یکی تفکّر در مفاسدی که مترتب بر این رذیله است: چه در این دنیا که اگر انسان به این صفت معرفی شد،" یا صفت دو رو بودن و دو زبان بودن را که همان دوگانگی است، داشته باشد، "از انظار مردم می‌افتد و رسوای خاصّ و عام می‌شود." ایشان تعبیر به «بی‌آبرو» می‎کند و می‌فرماید: "و بی‌آبرو پیش همۀ اقران و امثال می‌گردد." بعد تعبیرهای خیلی تندی دارد. می‎فرماید: خوب گوش کنید! این قلم تند ایشان است. "انسان با شرف و وجدان باید خود را از این ننگ شرف‌سوز پاک کند که گرفتار این ذلّت‌ها و خواری‌ها نگردد." واقعیّتش هم همین است؛ یعنی بالاخره برای انسان رسوایی در دنیا دارد. در گذشته هم گفتم که یک سنخ رذایل این‌طور نیست که در درون مخفی بماند و بعد در نشَئات دیگر آثار زشتش بروز و ظهور پیدا کند؛ بلکه در همین دنیا آثاری دارد که یکی از آن‌ها نفاق است. اینکه تعبیر می‎کند: رسوا می‌شود؛ یعنی رسوایی دارد و ندیدیم منافقی توانسته باشد نفاقش را تا آخر عمر پنهان کند و کسی نفهمد. 1️⃣ شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir