eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ آغاز به کار صفحه رسمی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) در پیام رسان ایتا آدرس: mojtabatehrani_ir@ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مصادیق نفاق: چهره مذهبی، عمل غیر مذهبی❗️ 📌 به خودش بگیرد، ولی عملی غیرمذهبی انجام بدهد، از مصادیق بارز نفاق و فریب است و همان تعریفی که داریم: دوگانگی بر محور پنهان‌کاری؛ چون مردم نمی‎فهمند، که نشأت گرفته از خدعه و نیرنگ است را تداعی می‌کند. حالا چه رسد به اینکه شخص از نظر این دوگانگی‌اش به‌صورتی باشد که اثر سوء آن هم در جامعه زیاد باشد؛ مثلاً از منِ روحانی با ریش، غبا، عبا، و عمامه عملی مخالف زیّ روحانیت صادر بشود. یک مربّی داشتیم که ما طلبه‌ها را نصیحت می‎کرد. یکی از نصایح او به ما این بود که خیلی مواظب باشید! اموری هست که از نظر شرعی حلال است و حرام نیست، ولی اگر از من و تو صادر بشود، در بیرون اثر سوء روی عوام می‌گذارد که این از معصیت عوام بدتر است؛ یعنی اگر عوام گناهی بکند، همین عمل مباحی که یک روحانی انجام می‌دهد؛ چون اثر سوء دارد، بدتر است. می‎گفت: شما یا آخوند نشوید، یا اگر آخوند شدید، باید از بسیاری‌از لذایذ مباح دست بردارید، چون بازده سوء روی دیگران دارد. آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی(ره) 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تذکّر مهم به دیندارها در باره نفاق❗️ 📌 در مورد دو فعلی بودن تذکّری بدهم: ممکن است کسی به آن طرف بغلتد و بگوید: ظاهرم متدیّن است، ولی یک سنخ کارهایی از من صادر می‌شود. پس فردا به سلمانی می‌روم و محاسنم را از ته می‎تراشم و لباس‌ها و قیافه‌ام را تغییر می‌دهم. به جای به آن سمت رفتن، به این سمت بیا؛ خودت را انسان کن و از حالت شیطانی بیرون بیا. منافق، شیطانِ دوپا و مجسّم است. از این‌طرف خودت را اصلاح کن، نه اینکه بگویی: می‎خواهم در فساد غوطه‌ور بمانم که این، همان حرف شیطانی است. مراقب باش که با این اعمالت به دین ضربه نزنی. تویی که به ظاهر متشرّع و روحانی هستی، مراقب باش به دین ضربه نزنی. ص 155 و 156 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 توجّه! حالتی که نفاق نیست❗️ 📌این حالت، عدم تطابق گفتار و کردار است که در آیات و روایات بسیاری آمده است که یکی از بارزترین نشانه‎های نفاق این است که شخصی گفتارش با کردارش ناهماهنگ باشد. به عنوان تذکّر بگویم که عدم هماهنگی گفتار با کردار دو تصویر دارد: اوّل، گفتارش بد است، امّا کردارش خوب است. توجّه کنید چنین فردی را منافق نمی‌گوییم؛ یک وقت اشتباه نشود. به گفتار بد و کردار خوب منافق نمی‌گوییم و مُرادمان این تصویر نیست. او باید برود و گفتارش را اصلاح کند. آنچه در باب نفاق مطرح است، تصویر دوّمی است که گفتارش خوب و کردارش بد باشد. این عکس آن عمل است. علی(ع) می‌فرماید:«الْمُنَافِقُ قَوْلُهُ جَمِيلٌ وَ فِعْلُهُ الدَّاءُ الدَّخِيلُ»1️⃣؛ عملش یک بیماری مُسری است و کارهایش این‌گونه است: خوب حرف می‎زند. در خطبۀ نهج‌البلاغه می‌رسیم که او معمولاً حرف‌های خوبی می‌زند، امّا به کارش که نگاه کنی، می‎بینی این‌گونه نیست و از نظر عملی عملش خلاف است. التزام عملی ندارد به آنچه که می‎گوید. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 84 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 🏴شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد🏴 🏞 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای نفاق به‌دنبال شناسایی دیگران نروید، خودمان را شناسایی کنیم❗️ 📌 نیست و فقط خود طرف می‎داند؛ به قول ما:«بینی و بین‌الله» است. امّا در یک سنخ نفاق‌ها منافق قابل شناسایی است. این را بگویم که خیلی بحث نفاق بحثِ ظریفی هم هست. سرآمد آن‌هایی که قابل شناسایی است، در این سه قِسم است؛ یعنی آنجایی که گفتار با گفتار، کردار با کردار و گفتار با کردار منطبق نمی‌شود. در اینجا انسان می‌تواند افراد را شناسایی بکند. البتّه دنبال شناسایی دیگران نروید؛ بلکه بنشینید و فکر کنید که خودتان چگونه هستید. خباثت نفس ما این‌گونه است که همیشه به شکلی رفتار می‌کنیم که انگار خودمان مبرّا هستیم و مرتّب این مشخّصه‎ها را می‎گیریم و برمی‎داریم، تا با آن‌ها دیگران را مقایسه و شناسایی بکنیم؛ بلکه باید خودمان را شناسایی بکنیم و ببینیم چگونه هستیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir