eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 گاهی وقت انسان از نفاق خودش هم غافل است❗️ 📌مطلبی را تذکّر بدهم: گاهی انسان از خودش و رذایلش بسیار غافل است. او در موقعیّت‌هایی قرار می‎گیرد که ظاهر می‌شوند؛ مثلاً نمی‎دانست که بذر نفاق داشت، وقتی میدانی برایش باز شد؛ یعنی برای رسیدن به پول یا ریاست میدانی باز شد، بعد هم علاقه‌مندی، ترغیب و تشدید می‌شود. او می‎بیند خودش هم -چه بسا- باور نمی‎کرد که این‌گونه عمل کند. اگر سر و ته زندگی‌اش را نگاه کنید، می‎بینید صد و هشتاد درجه با هم فرق دارد. این برای همین بوده که خودش هم غافل بود. گاهی بعضی از دوستان مسائلی را می‌گویند که هر انسانی تعجّب می‎کند؛ مثلاً عدّه‎ای واقعاً در خود انقلاب از جان و دل گذشتند، امّا به مرور زمان و وقتی بستر ریاست و ثروت فراهم شد، معلوم شد که خودشان هم غافل بودند. این بستر که باز می‌شود، این بذر را در دل بارور و آبیاری می‎کند. صد و هشتاد درجه متفاوت شد؛ همه چیزش را می‎خواست برای اسلام بدهد، حالا اسلام را برای همه چیز می‌دهد. درست برعکس آن و وارونه‌اش می‎کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن حَسَنِ ابنِ عَلِیٍّ العَسکَریّ (ع) قالَ: «وَ اعْلَمْ‌ اَنَّ الْمُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ‌ أَعْلَمُ‌ بِالْوَقْتِ‌ الَّذِي یَصْلَحُ حَالُكَ، فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ یُصْلِحُ حَالَکْ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَیَضیقُ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقَنُوطْ »1 ترجمه: بدان که تدبیر کنندۀ کارهای تو داناتر است به آن وقتی که حال و وضع تو به واسطۀ چیزی خوب و نیکو می‌شود. پس به انتخاب خداوند در تمامی کارهایت اعتماد کن و اگر اعتماد کنی، وضع و حال تو نیکو و اصلاح می‌گردد.در کارها و نیازهایی که داری، قبل از رسیدن وقت آن عجله مکن. که این شتاب و عجله، نه تنها کار تو را درست نمی‌کند؛ بلکه قلب تو را فشار می‌دهد و سینه ات را تنگ می‌کند و روحیۀ یأس و ناامیدی به سراغ تو آمده و تو را می‌ترساند. شرح: روایت از امام عسگری(ع)، منقول است که حضرت فرمودند: این را بدان، آن خدایی را که تمام امور تو را او تدبیر می‌کند، «اَنَّ المُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ‌»آن خدایی را که تمام کارهای تو را او تدبیر می‌کند، او داناتر است به آن زمانی را که در آن زمان، نیکی به تو برساند و صلاح تو است، وضعت را، هان؟! نیک بکند، خوب بکند.«اَعلَمُ بِالوَقتِ الَّذي یَصلَحُ حالَکَ» که اینجا دارد، صَلُحَ حَالُکَ، بنابراین،«فَثِق بِهِ»تو اعتماد به او بکن. وقتی اعتماد به او کردی، آن موقع است که او در وقت مناسبش کارهایت را ردیف می‌کند،به نفعت انجام می‌دهد. این تعبیری که حضرت می‌فرماید، اول ازش این در می‌آید: چه بسا یک سنخ اموری است که اگر در غیر وقت مناسبش به انسان برسد، نه تنها اثر نیک ندارد بلکه اثر چی دارد؟ بد و سوء دارد؛ یعنی زمان‌بندی می‌شود زندگی انسان در این دنیا؛ در یک موقعیت و شرایط خاصی است که یک چیزی اگر به انسان برسد مفید برای انسان است، که اگر آن شرایط نباشد برسد، مضر به حال انسان است. لذا اول حضرت فرمودند: «وَ اعلَم» چی؟ «اَنَّ المُدَبِّرَ لَاُمُورِکَ» آنی که دارد کارهای تو را ردیف می‌کند. گوش کن! او بهتر می‌داند، در چه موقعیتی چه چیز به نفع توست، در همان موقعیت به تو می‌رساند. بعد آخر سر این تعبیرکه «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» اولا توی این تعبیر، معنایش این است که بخواه ازش. بخواه ازش؛ نگاه کنید! اما شتاب نکن. شتاب نکن. «وَ لاتَعجَل» یعنی شتاب نکن به خواسته‌هایت که از او خواستی، قبل از وقتی که مناسب حال توست. چرا؟ اثر بد روانی برایت دارد. ازش بخواه شد؟! او، آن زمان و شرایطی که به نفع توست بهت می‌دهد، اگر تو عجله می‌خواهی بکنی، دِ زود باش، دِ زود باش، دِ زود باش؛ این اثر بد برای تو دارد از نظر روحی و روانی. خوب دقت کنید روایت را. «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» چرا؟ .«فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ» می‌دانی چی می‌شوی؟ من فارسیش کنم خودمانی. دل تنگ می‌شوی،ها! ضیق، تنگی است. دلت به حالت هان؟! سینه‌ات یک حالت دل تنگی پیدا می‌کند. «وَ یَخشاکَ الْقَنُوطْ» ناامیدی تو را به هراس می‌اندازد،ها! فهمیدی؟ یعنی نسبت به خدایت ناامید می‌شوی، شد؟! بعد هم به چی می‌افتی، هان؟ به بیم و هراس و تنگی و می‌شوی. چه تعبیری لطیف از اول تا آخر. بخواه ازش، نه این که نخواه؛ اما شرایط را تو نمی‌توانی درک بکنی، او است که تدبیر می‌کند و شرایط را قشنگ می‌داند کی به تو چی بدهد که به نفع توست. و بخواه هم ازش، نمی‌گویم نخواه،ها! نگاه گنید! داریم: «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ» معنا این که حاجت‌هایت را بخواه؛ اما شتاب نکن در چی؟ اجابت به آن معنا. بخواه، مکرر هم بخواه، توی دعا ما داریم، مکرر هم بخواه هیچ مشکلی این جا ندارد؛ اما عجله ای به این معنا تو بخواهی از نظر روانی،ها! گوش کنید! این، قبل از وقتش بخواهی، فهمیدی؟ نه! این جوری نباش، بگذار او وقتش را برای تو تعیین بکند کی بهت بدهد؛ شد؟! چون اگر عجله بکنی بدان این ناراحتی روانی پیدا می‌شود برای تو. گوش کن! از خدایت نعوذبالله، دل تنگ می‌شوی بعد هم چی؟ ناامیدی ، هان! می آید این جا سراغ تو. توجه کنید. بحث، بحث این که مسئلۀ «وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ» تو را به هراس می‌اندازد چی؟ ناامیدی. نکن این کار را. 1- بحار جلد 75 صفحه 379 و لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ وَ اعْلَمْ‌ أَنَ‌ الْمُدَبِّرَ لَكَ‌ أَعْلَمُ‌ بِالْوَقْتِ‌ الَّذِي يَصْلُحُ حَالُكَ فِيهِ فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ يَصْلُحْ حَالُكَ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَيَضِيقَ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقُنُوطُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نفاق رابطۀ اخوت اسلامی را قطع می کند❗️ 📌مطلب دیگری که می‌خواستم بگویم این است که یکی از آثار سوء این رذیله آن است که رابطۀ معنوی‌یی که بین مؤمنین هست را قطع می‎کند؛ چون مؤمن با مؤمن یک رابطۀ معنوی دارد. این اخوّت اسلامی را قطع می‎کند. در روایتی امام‌صادق(ع) به نقل از پیغمبر‌اکرم(ص) فرمودند:«مَنْ مَدَحَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِي وَجْهِهِ وَ اغْتَابَهُ مِنْ وَرَائِهِ فَقَدِ انْقَطَعَ مَا بَيْنَهُمَا مِنَ الْعِصْمَةِ»1️⃣؛ اگر جلوی رویش به‌به، به‌به می‌کند، ولی پشت سر غیبتش را می‎کند و بدش را می‌گوید، همان عمل منافقانه است دیگر. هر دو حالت، دو چهره و دو زبان، هم فعلی و هم قولی در او هست. باعث می‌شود آن رابطۀ معنوی که بین آن‌ها بود، تمام شود. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏72، ص 249 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️ 📌 موضوع دیگر اینکه مصاحبت و معاشرت کمال تأثیر را در صفا، صداقت و یگانگی دارد. درست در مقابلش، کمال تأثیر را در نفاق و دوگانگی دارد؛ هر دوی آن‌هاست. اگر با منافق رفیقی، بدان که - بی برو برگرد- سر از نفاق در می‌آوری. یک قانونی هست که ردخور هم ندارد. رابطه مدّنظر نیست؛ چون یک‌وقت هست که سلام و علیک می‌کنیم و کار روزمره‎ای داریم. معاشرت و مصاحبت که می‌گوییم، یک نوع رفاقت، پیوند درونی و عُلقه‎ای است که با او داریم. توجّه کنید که رفاقت با منافق منافق‌ساز است؛ یعنی مصاحبت، معاشرت و رفاقت هم نقش سازندگی و هم نقش تخریبی دارد؛ یعنی اگر با اخیار و کسانی که با صفا، صمیمیت و صداقت هستند، انسان مصاحبت داشته باشد، تأثیر دارد. اگر معاشرتش با منافق و کسانی که دوگانگی دارند باشد، این هم همین‌طور است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 افسارگسیختگی انسان ❗️ 📌انبیا عظام که مبعوث شدند. بعثت آنها برای این نبود که انسانها را دعوت به دنیا و مادیت بکنند، بلکه آنها آمدند جلوی این سه قوه ای را که در هر انسانی هست؛ یعنی شهوت و غضب و وهم را جلوی او را بگیرند و او را مهارش بکنند. و الا مسئلۀ دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست. و آن هم به طور افسارگسیخته. این ها آمدند برای اینکه جلوی این افسارگسیختگی انسان را بگیرند. اهل معرفت به این تعبیر می گویند. که انسان اینطور است که خواسته های شهویش یا خواسته های غضبیش یا وهمی شیطانیش حد و مرز ندارد اصلا. اینها آمدند او را محدود کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عوامل تحریک کننده غضب و شهوت❗️ 📌یکی دیگر از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام ، جاه و ریاست است. چون در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگویند او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتر از مال است. خدمتتون عرض شود لذا این‌هایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا می‎کنند که به ریاست برسند. این‌ها چیزهایی است که زیاد توضیح نمی‎خواهد هم شما دیده‌اید؛ لذا میگویند لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir