eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
4.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️ 📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم 📚 📕 1 🏷 سوره ناس 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تحميل كردن رأي شخصي در كُتب الهي❗️ 📌هيچ گاه انسان نبايد كتاب‌هاي الهي را به رأي خودش، به تعبير ما به ديد شخصي خودش مِنهاي آنچه را كه در متُون اديان است، آنطور در آن قضاوت كند. حالا مي‌خواهد مسأله اين باشد كه جزء هست يا نيست يا از نظر فهم مطالب، و به تعبير روز برداشت اسمش را مي‌گذارند. بله انسان اگر معتقد است به خداوند، معتقد است به قيامت، معتقد است كه روزي براي منِ انسان است كه آنچه را كه از دهانم خارج مي‌شود اينها به حساب مي‌آيد و آنچه كه گفتار بشر است در نزد اين رقيب و عتيد است. آنطور نيست كه اين امواجي را كه من الآن ايجاد مي‌كنم در اين فضاي عالم وجود مَحو بشود، نيست اينطور. ثبت است و همه آنها به حساب مي‌‌آيد؛ لذا انسان بايد خيلي دقّت كند خصوصاً مسأله آيات الهي را كه نكند يك مرتبه بخواهد خودش از نظر ديد شخصي منهاي واقعيت‌ها حسابرسي بكند. لذا ما از اينكه امام صادق(صلوات الله عليه) مي‌فرمايد: عبد الله بن مسعود به رأي خودش چنين كرد. يعني جنبه شخصي داشت و انسان هيچ‌گاه نبايد به رأي خودش نسبت به جميع كتب الهي هر كتابي كه باشد، قرآن و غير قرآن بخواهد آراي شخصي خودش را تحميل كند. اينكه گفته مي‌شود تحميل كردن رأي شخصي است در كُتب الهي و اين غلط است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 آداب احترام در اقوام مختلف❗️ 📌 حسن و قبُح ازادراکات عقل عملی است. نسبت به مصادیق آن از نظردیدگاه‌ گروه‌های مختلف می‌شوند. مثلاً گروهی در برخورد ابتدایی با دیگران حُسن ادب را در این می‎دانند که کلاه از سرشان بر‎دارند. عدّۀ دیگر به هم دست می‌دهند. در برخی جوامع دستشان را بلند می‎کنند و در جای دیگر به حالت انحنا خم می‌شوند. تشخیص این مصادیق متعلّق به گرو‌ها و اقوام مختلف است؛ اما به هر حال هر کدام از این اقوام، نام این کار خود را «ادب کردن» می‌گذارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ رَوا عَن یَزیدِ الصّائِغِ قالَ: «عَنْ يَزِيدَ الصَّائِغِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْر،ِ إِنْ‌ حَدَّثَ‌ کَذِبَ وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ، وَ إِنِ اؤْتُمِنَ خَانَ، مَا مَنْزِلَتُهُ، قَالَ (ع) هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» ترجمه: شخصی شیعه است ولی این صفات را دارد که وقتی سخن می‌گوید دروغ می‌گوید؛ آن هنگام که وعده‌ای می‌دهد، خُلف وعده می‌کند؛ وقتی که چیزی نزد او به امانت بگذارند، خیانت در امانت می‌کند. جایگاه ایمانی این مرد چیست؟ حضرت فرمودند: جایگاه و منزلت او در ایمان در نزدیک‌ترین محل به کفر است، ولی هنوز کافر نشده است. شرح: یکی از روات به نام یزید بن صائغ می‌گوید: من عرض کردم به امام صادق (ع)، که یک شخصی است، این شیعه است. این تعبیر کنایی در روایات هست که نمی‌خواستند، به اصطلاح به این لغت بگویند، شیعه. این تعبیر را می‌کردند: «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ» یعنی از آن‌ها کسی است که شما را قبول دارد. «رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْر» بسیار خوب؛ شما را به امامت قبول دارد، یعنی ائمه را؛ اما این سه تا کار را می‌کند. یک: «إِنْ‌ حَدَّثَ‌ کَذِب» باکی از دروغ گفتن ندارد. همچین ساده‌اش کردم. حرف که می‌زند، در حرف‌هایش دروغ می‌گوید، یک. دو، «وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ»: وقتی که به اصطلاح، وعده می‌کند؛ خلف وعده هم می‌کند. می‌روی پیشش مثلاً و می‌گویی؛ فلانی! مثلاً فرض کنید، طلبم را بده؛ می‌گوید: برو، برای پنج‌شنبه بیا به تو بدهم؛ همان موقع که دارد می‌گوید، برو پنج‌شنبه بیا؛ همان موقع می‌داند که پنج‌شنبه نمی‌خواهد بدهد. همچین صریح بگویم که جابیفتد. فهمیدی؟ این مراد این است. همان موقع که دارد وعده می‌کند، همان موقع قصد چی؟ عمل به آن ندارد. «وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ» این هم کار دوّمش است. سوّم:«وَ إِنِ اؤْتُمِنَ خَانَ» وقتی که به اصطلاح؛ او را آدم امین به حساب می‌آورد؛ حالا هرچه؛ مالی، غیر مالی؛ چیزی را به عنوان امانت پیشش می‌گذارد، چه کار می‌کند؟ خیانت در امانت هم می‌کند. بسیار خوب، شیعه هم هست، شما را هم به امامت قبول دارد؛ ولی این سه کار را می‌کند. هم باکی از دروغ گفتن ندارد، هم تخُلف می‌کند در وعده‌هایی که می‌دهد، هم از این طرف، خیانت در امانت می‌کند.«مَا مَنْزِلَتُهُ» جایگاه ایمانیش را، آقا برای ما بگویید،که چه جایگاهی این آدم دارد. خیلی ساده اش کردم. «قَالَ (ع): هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ» این جایگاهش می‌دانی، چه جایگاهی از نظر ایمانی است؟ نزدیکترین جایگاه به کفر است. یک حرکت دیگر بدهد از ایمان خارج می‌شود؛ امّا«وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز خارج نشده است. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟«هِيَ أَدْنَى الْمَنَازِلِ مِنَ الْكُفْرِ وَ لَيْسَ بِكَافِرٍ» هنوز کافر نشده است. اما بدان! حالا یعنی چی؟ معنایش این است که این اعمالی که به نظر شما، هیچ چیز نمی‌آید؛ بعضی‌هایش باد هوا است. مثل دروغ گفتن، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ وعده کردن، درست است؟! بعد هم تخلف؛ نعوذبالله، خیانت در امانت کردن، بدانید! این جوری نیست. این‌ها ایمان را می‌ساباند، تضعیف می‌کند. اگر این سه تا بغل هم در بیاید، یک مختصر حرکت، دیگر رد می‌شوی، از چی؟! از جایگاه ایمان و سقوط در کفر می‌کنی، توجه کنید چه عرض کردم. من روایت را خواندم؛ که شیعه هم بوده است.«رَجُلٌ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ»، فهمیدید چه می‌خواهم بگویم، اوّلش این را می‌گوید؛ شما را هم قبول دارد. امامتان می‌داند؛ امّا این کارها را هم می‌کند. گفت، جایگاهش چه است؟ جایگاهش نزدیک‌ترین جایگاه‌ها به کفر است؛ ولی هنوز کافر نشده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 آداب الهی ❗️ 📌بحث ما راجع‌به ادب الهی است. در مکتب الهی حُسن ادب در برخورد با دیگران در چیست؟ در قرآن و روایات این را مطرح می‎کنند. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ». سورۀ مبارکۀ نورآیۀ 61 هنگامی که داخل خانه‌ای شدید، بر خویشتن سلام کنید؛ سلام و تحیّتی از سوی خداوند؛ سلامی پر برکت و پاکیزه؛ این گونه خداوند آیات را برای شما روشن می‌کند؛ باشد که بیندیشید. «يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلى‏ أَهْلِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ». سورۀ مبارکۀ نورآیۀ 27ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌هایی غیر از خانۀ خود وارد نشوید تا اینکه اجاه بگیرید و بر اهل آن خانه سلتام کنید این، برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید. قرآن می‌گوید: وقتی برخورد اولیه با کسی کردی و یا وارد خانۀ شدی سلام و تحیّت کن. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سلام یعنی چه؟❗️ 📌 سؤالم رو فارسی می‎کنم. یعنی خدا بهت سلامتی بده، خدا! نگاه کنید در آیه هم تعبیر این بود. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً». فهمیدی؟ سلامتی از چی؟ خداست. خدمتتون عرض شود که خود این، یک نوع دعاست. از نظر اسلام و مکتب الهی این مصداق برای برخورد با دیگران است؛ که مصداق زیبایی است. یعنی ادب در برخورد، این است که اول سلام بکنی. این مکتب الهی است. گفتیم ادب یعنی فعلی که هیئت بر هیئت زیبایی به اصطلاح انجام بشود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ادب الهی در تمام شئون زندگی فردی️❗️ 📌من گفتم این موارد در تمام شئون زندگی فردی، اجتماعی انسان دستور الهی داریم. در چگونگی انجام دادن دستور داریم. . مانند نشستن ، بلند شدن ،غذا خوردن، جایی پیدا نمی‌شود که برای آن یک دستور الهی نداشته باشیم که چگونه باشد. یعنی ادب الهی. خوب به حرف‌های من توجّه کنید.ادب الهی را معنا کردیم: در یک هیئت زیبا. هیئت زیبا از دیدگاه الهی چیست؟ همه را گفتیم. حتّی در رابطه دستشویی رفتن دستور داریم.. روایتی از امام صادق نقل شده که کسی از ایشان سؤال کرد: در دستشویی می‌رویم در آنجا گفتن ذکر و اسم خدا اشکال ندارد؟ او خیال می‎کرد که نباید اسم خدا را درآنجا ببرد. چون آنجا محل خسّت و زشتی است، خوب نیست انسان در آنجا نام خدا را ببرد. حضرت در جواب فرمودند: «ذِكْرُ اللَّهِ حَسَنٌ عَلَى كُلِّ حَالٍ». ذکر خدا در هر حال پسندیده است. بیان این مطالب برای این است که در مکتب الهی چگونه انسان باید تربیت شود. بحارالانوار، ج 77، ص175 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir