﷽
رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِ(ص) قالَ:
«إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» 1️⃣
ترجمه: حقوق خداوند که حمد و ثنای بر او باد، بزرگ تر و بالاتر از آن است که بندگان خداوند آن را به جای آورند؛ و نعمتهای خداوند بیشتر از آن است که بندگان خداوند بتوانند آنها شمارش کنند. ولکن، شبانه روز توبه کنید.
شرح : روایت از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: حقوق الهی نسبت به بندگانش بالاتر از آن است که بندگان بتوانند، قیام کنند به اداء حقوق خداوند. حقّ خدا را هان؟! ادا کنند. میگویند فلانی حق به گردن ما دارد. چرا این جور باهاش رفتار میکنی؟ میگوید: بلاخره حق به گردن ما دارد، نباید حقّش را ادا کنیم؟ این تعبیر ساده کردم«إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ» این اول.
دوّم: «وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ» نعمتهای خداوند که به بندگانش عنایت فرموده است، بیشتر از آن است که بتوانند بندگانش، آن را شمارش کنند. اشاره به آیه شریفه است «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا» نمیتوانی بشماریش، آن حقوقش بالاتر است، این هم چی؟ بیشتر، از نظر عدد است، قابل شمارش نیست. بسیار خب، حالا چکار کنیم؟ آن قدر حق به گردنم دارد که نمیتوانم حقّش را ادا کنم. آن قدر نعمت به من داده که اصلا نمیتوانم بشمارم آنها را، درست است یا نه؟پس بگو چی هستم؟ عاجز، ناتوان از ادای حق الهی و شکر نعمتهای بیشمارش. خب؛ حالا چکار کنیم؟ مواجه شدیم با یک همچنین وضعی. پیغمبر اکرم(ص)به تو میگوید، چکار کنیم، به تو میگوید.
«وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» این یعنی چی؟ میفهمی؟ ولی شماها روز و شبتان، اشاره به این است «أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا» توجه کنید، روز را به شب میآورم، شب را به صبح میآورم. یعنی چی؟ یعنی همه اش، شب و روز. شب و روز در این حالت باشید؛ چی؟ حالا بهتان میگویم. در حال عذرخواهی، انسان در ارتباط با خدا، گوش کنید. دو تا حالت دارد: یک حالت بسیار زشت، و او حال طلب کاری است. هان! چشمم را ببندم و بگویم، تقریباً و کم و بیش، حالا ان شاءالله، وسط ما اولیا خدا نباشد. یک همچنین حالتی داریم؛ حال چی؟ طلبکاری، میگوید تو که نمیتوانی حقّش را ادا کنی، تو که نمیتوانی نعمتهایش را شمارش کنی که به تو داده است. درست است یا نه؟ دیگر حالت طلب کاریت برای چیست؟ هان! قباحت هم خوب چیزی است. فهمیدی؟! شب و روزت در حال عذرخواهی از خدا باشد. خدا معذرت میخواهم از تو، فهمیدی ؟! که نتوانستم حقّت را ادا کنم و نمیتوانم. نمیتوانم نعمتهایت را بشمارم. فهمیدی؟! تو این حال تو باش. «وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» شما در این حال باشید. این حال پسندیده است، در رابطه بین عبد و ربّش.
1️⃣ بحار جلد 74، صفحه 76
وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ. سورۀ مبارکۀ نحل، آیۀ 18
واگر بخواهيد نعمت هاي خدا را بشماريد، نمي توانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزنده ي مهربان است
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سلیقۀ ای عمل نکردن❗️
📌حالا فرض کنید کسی نسبتبه گذشتۀ خرابش از نظر بُعد اخلاقی، متنبّه شد که چه زیانهایی کرده است و میخواهد خودش را تطهیر بکند و ترفیع داشته باشد. او نباید سلیقهای عمل کند؛ یعنی وقتی میخواهد در بُعد اخلاقی پیش برود و خود را در بُعد معنویاش «پیراسته» و «آراسته» بکند، نباید سلیقهای عمل کند. این، خیلی مطلب مهمّی است؛ چون این شخص، مانند کسی است که مدّتها تشنگی کشیده و تازه به آب رسیده است؛ لذا باید در چهارچوبۀ شرع عمل کند.
البتّه این مطلب را هم باید بگویم که طبیب ما و دستورات او، «شرع» است؛ لذا اگر انسان بخواهد سلیقهای عمل کند و هرآنچه را میطلبد عمل نماید، خودش نمیفهمد که همین رفتار باعث میشود ببُرَّد و از این حرکت بازبماند. مثلِ همان کسی که هر مقداری آب میطلبد بخورد و تلف شود، او هم تلف خواهد شد.
لذا یک سنخ از مطالبی که بزرگان اولیا و انبیا(ع) فرمودند که حتّی خیلی هم برای انسان فشار دارد، بهخاطر همین مجاهدۀ با نفس است. آدم گرسنه است و غذا هم هست، ولی میگویند: نخور! بالاترین مجاهده همین است؛ یعنی گرسنه هستم و غذا هم هست. توجّه میکنید چه میخواهم بگویم؟ با گرسنگی به غذا رسیدم امّا میگویند: نخور! فقط به این دلیل که همین کار، بالاترین مجاهدۀ با نفس است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سلیقۀ ای عمل نکردن❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کفو حضرت زهرا (س)❗️
📌امامعلی(ع) تنها کفو فاطمه زهرا(س)
حالا میخواهیم برسیم به مسألهای که دربارۀ زهرا نقل شده که اگر علی(ع) خلق نشده بود، کفوی برای فاطمه (س) نبود. ما این مطلب را در روایات متعدد داریم. روایتی را که می خوانم، در اصول کافی آمده است. امام صادق(ع)میفرماید: «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) لِفَاطِمَةَ (س)مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ»1️⃣؛ یعنی اگر خداوند تعالی علی(ع) را برای فاطمه خلق نمی کرد، همترازی با او، روی زمین وجود نداشت؛ از آدم گرفته تا آخرین انسان. شما از این روایت چه میفهمید؟ معنایش این است که حتّی انبیای مرسَل هم به پای فضائل او نمیرسند و همتراز او نیستند.
1️⃣الکافی، ج1 ص461
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سلیقۀ عمل نکردن ریاضت است❗️
📌اصلاً همینکه انسان سلیقهای عمل نکند خودش «ریاضت» است؛ یعنی همین سلیقهای عمل نکردن، مجاهدۀ با نفس است. مانند همان کسی که گفتم: لَهلَه میزند، آب هم هست؛ امّا میگویند: نخور! گرسنه است و بهترین غذا هم موجود است؛ امّا میگویند: نخور! یا بیشتر از این مقدار نخور! لذا اینکه میگویم: انسان باید استاد داشته باشد، به همین دلیل است. استاد این ظرافتها را تشخیص میدهد. استاد ما شارع است؛ خدا است؛ ائمه(ع) هستند؛ اولیا و انبیا(ع) هستند. ما استادی غیر از اینها نداریم. هرچه بگویند باید عمل کنیم. البتّه هرکس وظیفهای دارد. من وظیفهای دارم، شما هم وظیفهای دارید. نه اینکه نماز من با نماز شما متفاوت است؛ نه؛ واجبات برای همه یکسان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سلیقۀ عمل نکردن ریاضت است❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️
📌امامباقر(س) در روایتی روشن و صریح میفرماید: «اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»1️⃣؛ از آنکسی تبعیّت کن که دلت را میسوزاند. ببینید! اگر منظور از روایت، امور دنیایی باشد، که دل انسان نمیسوزد. اینکه بگویند: آقا این کار را بکن تا پولدار شوی، دل انسان را نمیسوزاند. معلوم است دست روی نقطۀ ضعف میگذارد که دلش میسوزد. وقتی میگوید: خواهی مُرد؛ برزخ پیش رو است؛ قیامت در پیش داری؛ این چه کاری است که انجام میدهی؟! اینها نصیحت کردن است که دل انسان را میسوزاند؛ لذا میفرماید: «یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»؛ امّا کسی که تو را میخنداند، «وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاش»، از او پیروی نکن؛ او حقّهباز است. «غَش» یعنی حقّهبازی.
لذا ما روایات بسیاری داریم که این معانی را بیان میکند و من بهعنوان نمونه بعضی را بیان کردم؛ لذا بالاترین «خیرخواهی» همین است. بالاترین دلسوزی همین است که انسان همانگونه که وظیفه دارد خودش را تطهیر و پیرایش کند، نسبتبه دیگران هم اینگونه باشد.
1️⃣الکافی، ج2، ص 638
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir