eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 سلیقۀ ای عمل نکردن❗️ 📌حالا فرض کنید کسی نسبت‏به گذشتۀ خرابش از نظر بُعد اخلاقی، متنبّه شد که چه زیان‏هایی کرده است و می‏خواهد خودش را تطهیر بکند و ترفیع داشته باشد. او نباید سلیقه‏ای عمل کند؛ یعنی وقتی می‏خواهد در بُعد اخلاقی پیش برود و خود را در بُعد معنوی‏اش «پیراسته» و «آراسته» بکند، نباید سلیقه‏ای عمل کند. این، خیلی مطلب مهمّی است؛ چون این شخص، مانند کسی است که مدّت‏ها تشنگی کشیده و تازه به آب رسیده است؛ لذا باید در چهارچوبۀ شرع عمل کند. البتّه این مطلب را هم باید بگویم که طبیب ما و دستورات او، «شرع» است؛ لذا اگر انسان بخواهد سلیقه‏ای عمل کند و هرآنچه را می‏طلبد عمل نماید، خودش نمی‏فهمد که همین رفتار باعث می‏شود ببُرَّد و از این حرکت بازبماند. مثلِ همان کسی که هر مقداری آب می‏طلبد بخورد و تلف شود، او هم تلف خواهد شد. لذا یک سنخ از مطالبی که بزرگان اولیا و انبیا(ع) فرمودند که حتّی خیلی هم برای انسان فشار دارد، به‏خاطر همین مجاهدۀ با نفس است. آدم گرسنه است و غذا هم هست، ولی می‏گویند: نخور! بالاترین مجاهده همین است؛ یعنی گرسنه هستم و غذا هم هست. توجّه می‏کنید چه می‏خواهم بگویم؟ با گرسنگی به غذا رسیدم امّا می‏گویند: نخور! فقط به این دلیل که همین کار، بالاترین مجاهدۀ با نفس است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کفو حضرت زهرا (س)❗️ 📌امام‌علی(ع) تنها کفو فاطمه زهرا(س) حالا می‏خواهیم برسیم به مسأله‏ای که دربارۀ زهرا نقل شده که اگر علی(ع) خلق نشده بود، کفوی برای فاطمه (س) نبود. ما این مطلب را در روایات متعدد داریم. روایتی را که می خوانم، در اصول کافی آمده است. امام صادق(ع)می‏فرماید: «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) لِفَاطِمَةَ (س)مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ‏ مِنْ‏ آدَمَ‏ وَ مَنْ‏ دُونَهُ»1️⃣‏؛ یعنی اگر خداوند تعالی علی(ع) را برای فاطمه خلق نمی کرد، هم‌ترازی با او، روی زمین وجود نداشت؛ از آدم گرفته تا آخرین انسان. شما از این روایت چه می‏فهمید؟ معنایش این است که حتّی انبیای مرسَل هم به پای فضائل او نمی‏رسند و هم‌تراز او نیستند. 1️⃣الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سلیقۀ عمل نکردن ریاضت است❗️ 📌اصلاً همین‏که انسان سلیقه‏ای عمل نکند خودش «ریاضت» است؛ یعنی همین سلیقه‏ای عمل نکردن، مجاهدۀ با نفس است. مانند همان کسی که گفتم: لَه‏لَه می‏زند، آب هم هست؛ امّا می‏گویند: نخور! گرسنه است و بهترین غذا هم موجود است؛ امّا می‏گویند: نخور! یا بیشتر از این مقدار نخور! لذا اینکه می‏گویم: انسان باید استاد داشته باشد، به همین دلیل است. استاد این ظرافت‏ها را تشخیص می‏دهد. استاد ما شارع است؛ خدا است؛ ائمه(ع) هستند؛ اولیا و انبیا(ع) هستند. ما استادی غیر از این‏ها نداریم. هر‏چه بگویند باید عمل کنیم. البتّه هر‏کس وظیفه‏ای دارد. من وظیفه‏ای دارم، شما هم وظیفه‏ای دارید. نه اینکه نماز من با نماز شما متفاوت است؛ نه؛ واجبات برای همه یکسان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️ 📌امام‏باقر(س) در روایتی روشن و صریح می‏فرماید: «اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»1️⃣؛ از آن‏کسی تبعیّت کن که دلت را می‏سوزاند. ببینید! اگر منظور از روایت، امور دنیایی باشد، که دل انسان نمی‏سوزد. اینکه بگویند: آقا این کار را بکن تا پولدار شوی، دل انسان را نمی‏سوزاند. معلوم است دست روی نقطۀ ضعف می‏گذارد که دلش می‏سوزد. وقتی می‏گوید: خواهی مُرد؛ برزخ پیش رو است؛ قیامت در پیش داری؛ این چه کاری است که انجام می‏دهی؟! این‏ها نصیحت کردن است که دل انسان را می‏سوزاند؛ لذا می‏فرماید: «یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»؛ امّا کسی که تو را می‏خنداند، «وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاش»، از او پیروی نکن؛ او حقّه‏باز است. «غَش» یعنی حقّه‏بازی. لذا ما روایات بسیاری داریم که این معانی را بیان می‏کند و من به‏عنوان نمونه بعضی را بیان کردم؛ لذا بالاترین «خیرخواهی» همین است. بالاترین دلسوزی همین است که انسان همان‏گونه که وظیفه دارد خودش را تطهیر و پیرایش کند، نسبت‏به دیگران هم این‏گونه باشد. 1️⃣الکافی، ج2، ص 638 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جبرائیل فقط به حضرت زهرا (س) نازل شد❗️ 📌در اصول کافی است و روایت صحیحه است از امام‎ صادق(ع):«إِنَّ فَاطِمَةَ (س) مَكَثَتْ‏ بَعْدَ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ (ص) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما»1️⃣. حضرت زهرا(س) بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز زنده بود. «وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا»؛ بعد از وفات پدر، اندوه شدیدی متوجّه فاطمۀ زهرا(س)شد. «وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ (ع)‏»؛ و جبرائیل(ع) مدام خدمت او نازل می‏شد. قبل از ادامۀ روایت به یک بحث مهم دربارۀ انبیا بپردازم که آیا جبراییل(ع) بر هر پیغمبری‏ نازل می‏شد؟ اصلاً و ابداً؛ جبراییل(ع) بر هیچ پیغمبری نازل نمی‏شد؛ فرشتگان دیگر نازل می شدند، امّا جبراییل(ع) نه. چه‌بسا فقط بر پیامبران اولواالعزم نازل شده است. مطلب دوّم اینکه، بعد از پیغمبر اکرم(ص) وحی منقطع شد و جبراییل(ع) دیگر بر کسی نازل نمی‏شود. ما در هیچ روایتی نداریم که جبراییل بر یکی از ائمۀ ما نازل شده باشد.بله؛ فرشتگان بر امام‌علی(ع)نازل می‏شدند و بر ائمۀ طاهرین(ع) فرود می‌آمدند، امّا جبراییل نه! با این توصیفات ما می‌بینیم که امام صادق در این روایت می‌فرماید که جبرییل (ع)بعد از پیغمبر اکرم(ص)، بر حضرت زهرا(س) نازل می‏شد؛ فقط بر ایشان نازل می شد. 1️⃣الکافی، ج1 ص458 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir