eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 جبرائیل فقط به حضرت زهرا (س) نازل شد❗️ 📌در اصول کافی است و روایت صحیحه است از امام‎ صادق(ع):«إِنَّ فَاطِمَةَ (س) مَكَثَتْ‏ بَعْدَ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ (ص) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما»1️⃣. حضرت زهرا(س) بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز زنده بود. «وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا»؛ بعد از وفات پدر، اندوه شدیدی متوجّه فاطمۀ زهرا(س)شد. «وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ (ع)‏»؛ و جبرائیل(ع) مدام خدمت او نازل می‏شد. قبل از ادامۀ روایت به یک بحث مهم دربارۀ انبیا بپردازم که آیا جبراییل(ع) بر هر پیغمبری‏ نازل می‏شد؟ اصلاً و ابداً؛ جبراییل(ع) بر هیچ پیغمبری نازل نمی‏شد؛ فرشتگان دیگر نازل می شدند، امّا جبراییل(ع) نه. چه‌بسا فقط بر پیامبران اولواالعزم نازل شده است. مطلب دوّم اینکه، بعد از پیغمبر اکرم(ص) وحی منقطع شد و جبراییل(ع) دیگر بر کسی نازل نمی‏شود. ما در هیچ روایتی نداریم که جبراییل بر یکی از ائمۀ ما نازل شده باشد.بله؛ فرشتگان بر امام‌علی(ع)نازل می‏شدند و بر ائمۀ طاهرین(ع) فرود می‌آمدند، امّا جبراییل نه! با این توصیفات ما می‌بینیم که امام صادق در این روایت می‌فرماید که جبرییل (ع)بعد از پیغمبر اکرم(ص)، بر حضرت زهرا(س) نازل می‏شد؛ فقط بر ایشان نازل می شد. 1️⃣الکافی، ج1 ص458 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج)❗️ 📌بعد امام صادق(ع) در ادامۀ روایت می‌فرماید: «فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا»1️⃣؛ جبرئیل می‏آمد و به حضرت زهرا(س) تسلیت می‌گفت و او را در عزای پدرش دلداری می‏داد. «وَیُخبِرُها عَن أبیها وَ مَکانها»؛ و او را از پدرش و جایگاه او در قیامت با خبر می‌کرد؛ یعنی به حضرت گزارش می‏داد که آنجا چه خبر است. «وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا‏»؛ و به او خبر می‏داد از آنچه که بعد از او واقع می‌شود، «فِي ذُرِّيَّتِهَا» در فرزندانش واقع می‏شود. «وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع)، يَكْتُبُ ذَلِك‏»؛ و علی بن ابیطالب(ع) را می نوشت. اینجا دیگرامام‌علی(ع)، کاتب حضرت زهرا (س) است. جبراییل(ع) آمده به حضرت زهرا (س) مطالب آینده را خبر می‌دهد و ایشان مطالب را به امام علی(ع) می‌گوید و امام‌علی(ع) هم کاتب ایشان است و آن‌ها را می‏نویسد. این اخباری که جبرئیل(ع) برای حضرت زهرا (س) بیان کرده و امام‌علی(ع) نوشته است، مسائل زیادی بوده که بعد از امام‌علی(ع) به سایر ائمه(ع) رسید و به نام صحیفۀ زهرا(س) نزد آن حضرات باقی مانده است. ما در این باب، روایت بسیاری داریم که من نمی‏خواهم وارد آنها شوم. ائمۀ(ع) ما از صحیفۀ زهرا(س) نقل مطلب، زیاد می‌کردند. ما روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) می‌گفتند: در صحیفۀ مادرمان زهرا (س) چنین آمده است. اکنون هم صحیفه به دست امام زمان(عج) رسیده است. چه‌بسا آن حضرت هم از روی همان صحیفه، بخواهند به مسائلی عمل کنند که از مادر به ایشان رسیده است. 1️⃣ الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج) ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دست پروردگان خداوند❗️ 📌گفتم: انبیا(ع) «خداساخته» هستند و ما «خودساخته»، یک نوع تسامح در تعبیر برای توضیح مطلب بود؛ بلکه منظورم این است که آن‏ها دست‏ پر‏وردگان «بلاواسطۀ» خداوند هستند و ما هم دست پروردگان خداوند هستیم؛ امّا «با واسطه»؛ منظورم همین بود؛ وإلّا همۀ ما باید آن‏طور که خدا می‏خواهد باشیم. فرق ما با آن‏ها در این است که آن‏ها بلاواسطه دریافت می‏کنند و ما با واسطه؛ البتّه یک فرق دیگری هم در بحث خلقت هست که الآن محل بحث نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌حالا به همین مناسبت، چند جمله از جملات حضرت ‏زهرا(س) را برایتان می‏خوانم. وقتی حضرت بعد از جریان وفات پیامبراکرم(ص) با آن جلالت و عظمتشان وارد مسجد می‏شوند و شروع می‏کنند به صحبت کردن؛ بعد از شهادت به وحدانیّت خدا، این جملات را می‏فرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلُ أَن أَرسَلَهُ»1️⃣؛ در این عبارت خوب دقّت کنید! یعنی خدا پدر من را «برگزید». معمولاً علما «انتَجَبَهُ» را تعبیر دیگری از همان «إِختَارَهُ» می‏گیرند؛ درحالی‏که درست نیست و این عبارت یک معنای ظریفی دارد؛ حضرت ‏زهرا(س) خیلی زیبا می‏فرمایند. «إِنْتِخٰاب» به‏ معنای انتخاب کردن است؛ امّا «إِجْتِبٰاء» به ‏معنای جداسازی است. حالا یک مثال ساده‏ای بزنم: فرض کنید شما بروید به یک مغازه‏ای و بخواهید خرید کنید! نگاه می‏کنید و یک‏دفعه جنسی نظر شما را جلب می‏کند؛ این «انتخاب» است، امّا وقتی آن را برداشتی و بیرون آوردی، «إِجْتِبٰاء» می‏شود. تا آنجایی که من دیدم، این عبارت را تعبیر دیگر همان «إِختَارَهُ» گرفته‏اند؛ درحالی‏که این درست نیست. خیلی زیبا فرموده است: «إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ»؛ یعنی اوّل انتخابش کرد و سپس جدایش نمود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir