eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 اگر زهرا (سلام‌الله علیها) نبود من نمی‏خواهم وارد این موضوع شوم، چون بحث بسیار گسترده است. فقط می‏خواهم اشاره کنم. در این حدیث آمده است که خداوند خطاب به پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ»؛ اگر تو نبودی عالم را خلق نمی‌کردم.دلیلش کاملاً واضح است که اگر واسطۀ خلقت نبود، عالم ظهور و بروز پیدا نمی‌کرد. چون همۀ ممکنات طفیل وجود تو هستند. امّا در برخی نقل‌ها روایت ادامه دارد و این عبارت آمده است که خدا فرمود: «وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ»؛اگر علی(ع) نبود تو را خلق نمی‌کردم. ذیل دیگری هم برای روایت نقل شده است که فرمود: «وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما»؛ اگر زهرا(س) نبود شما دو نفر را هم خلق نمی‏کردم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
3.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 اگر زهرا (سلام‌الله علیها) نبود 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 فضیلت‌ علمی حضرت زهرا (س) حالا من روایت را می‏خوانم و توضیح می‌دهم؛ «فُطِمَت بِالعِلم»؛ یعنی اینکه زهرا(س) به سبب علم از جهل که حقیقتش شرّ است، جدا شد. خوب دقّت کنید! در اینجا علم آمده که در مقابل جهل است. این یعنی حضرت فاطمۀ زهرا(س)با علم خلق شد و خلقتش از جهل جدا است و هیچ‌گاه جهل در او راه نیافته است. این حرف را نسبت به چه موجودی از مخلوقات خدا می‏توان گفت؟ تنها نسبت به موجودی که وقتی هستی می‏گیرد، هستی‏اش همراه با علم باشد .من مجبورم که این نکته را بگویم تا مطلب برایتان باز شود. ما در باب علم می‏گوییم: علم سه‌گونه است؛ ذاتی، موهبتی و اکتسابی. علم ذاتی، مختصّ ذات خداوند است. خدای متعال علمش، عین ذات او است و بر آن اضافه نشده است. علم موهبتی این است که علم به کسی موهبت و عنایت شود. به قول ما علم موهبتی نیز دو تصویر دارد: یکی اینکه انسانی پا به عرصۀ هستی بگذارد، سپس بعد از آنکه هستی به او عنایت شد، به او علم بدهند؛ این علم اعطایی است و جزو ذات او نیست. یعنی با آنکه او درس نخوانده است، امّا علم به‌وی عنایت شده است. نوع دوّم علم موهبتی، این است که همراه با هستی بخشیدن، علم نیز به او بخشده ‌شود. در اینجا هم با آنکه علم، ذاتی نیست ولی با هستی فرد همراه شده و موهبتی است. علم اکتسابی هم معلوم است که نیاز به تحصیل و ممارست دارد. ما از روایات این‌طور می‌فهمیم که وقتی می‌فرمایند: حضرت فاطمه، هیچ‌گاه آلودۀ به جهل نبوده است؛ معنایش این است که خداوند همراه با هستی بخشیدن به او، علم را نیز به او بخشیده است و علم را با وجود او آمیخته است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 دو دریای از علم باز به سراغ آیات برویم. در سورۀ الرحمن آمده است: «مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقِیان»؛ یعنی خداوند روان کرد دو دریا را که به هم می‌رسند. «بَینَهُما بَرزَخٌ لایَبغِیان»؛ بین این دو دریا یک مانعی قرار داد که یکی بر دیگری افزونی پیدا نکند. «یَخرُجُ مِنهُمَا اللؤلؤُ وَ المَرجان »؛ از این دریا مروارید و مرجان هم به دست می‏آید. ظاهر آیه این است. امّا در روایتی از امام ‎صادق(ع) آمده است که در خصال صدوق نقل شده: « قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ‏ قَالَ عَلِيٌّ (ع)وَ فَاطِمَةُ (س)بَحْرَانِ‏ مِنَ‏ الْعِلْمِ‏ عَمِيقَانَ»‏؛ حضرت فرمودند منظور از این دو دریا علی(ع) و زهرا(س) است. ما هم اگر بخواهیم یک چیز را به بی‌نهایت تشبیه کنیم، می‌گوییم: دریا است؛ چاره‏ای هم جز این نداریم. این دو بزرگوار، دو دریای عمیق از علم هستند. « بَحْرَانِ‏ مِنَ‏ الْعِلْمِ‏ » دو دریای از علم، امّا « عَمِيقَانَ‏»، که باز این قید وسعت معنا را بیشتر می‌کند. چرا منظور این دو نفر هستند؟ جهتش این است که این‌ها رابط بین واجب و ممکن هستند؛ یعنی مادون واجبند و مافوق ممکن. از نظر فضیلتی هم مسأله این است «لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ‏»یعنی یکی بر دیگری بزرگی پیدا نمی‏کند و همواره هر دو در بالاترین ترازند. «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ(ع)»، هم حسن و حسین(ع)هستند. از این دریا، حسن و حسین(ع) بیرون می‏آیند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 دو دریای از علم 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️ 📌 نتیجۀ بهره گیری از علم حضرت زهرا(س) بهرۀ ما چیست؟ بهره‏ های ما مسلّم است که ما هرچه داریم از امورمعنویه، همه‌اش از ایشان است. در این شبهه‌ای نیست؛ ما این را خودمان ادراک می‏کنیم که دینمان از او و فرزندان و ذراری او است. در روایت آمده بود که هر کس از این حوض کوثر، آب بیاشامد دیگر تشنه نمی‏شود. این یک وجه روایت از نظر قیامتی است؛ امّا وجه دنیوی آن این است که اگر کسی از این علم بهره‌گیری کند، جهلش برطرف می‏شود؛ تشنگی و کمبود ندانستن پیدا نمی‌کند. وظیفۀ ما هم این است که باید از آنچه به دستمان رسیده است، حفاظت کنیم. باید هرچه که می‌خواهیم به‌دست آوریم از این مسیر باشد. باید هم قدردان این حضرت و خاندان و ذراری معصوم او بود و هم دانست که اگر از مخزن علمی او بهره ببریم، هرگز تشنه نمی‌شویم و جهلمان نیز برطرف می‏شود. لذا باید تلاش کنیم که هر چه به‌دست می‌آوریم، از این مسیر باشد. علم ما باید از این ناحیه باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir