26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 فضیلت علمی حضرت زهرا (س)
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 دو دریای از علم
باز به سراغ آیات برویم. در سورۀ الرحمن آمده است: «مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقِیان»؛ یعنی خداوند روان کرد دو دریا را که به هم میرسند. «بَینَهُما بَرزَخٌ لایَبغِیان»؛ بین این دو دریا یک مانعی قرار داد که یکی بر دیگری افزونی پیدا نکند. «یَخرُجُ مِنهُمَا اللؤلؤُ وَ المَرجان »؛ از این دریا مروارید و مرجان هم به دست میآید. ظاهر آیه این است. امّا در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که در خصال صدوق نقل شده: « قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ قَالَ عَلِيٌّ (ع)وَ فَاطِمَةُ (س)بَحْرَانِ مِنَ الْعِلْمِ عَمِيقَانَ»؛ حضرت فرمودند منظور از این دو دریا علی(ع) و زهرا(س) است. ما هم اگر بخواهیم یک چیز را به بینهایت تشبیه کنیم، میگوییم: دریا است؛ چارهای هم جز این نداریم. این دو بزرگوار، دو دریای عمیق از علم هستند. « بَحْرَانِ مِنَ الْعِلْمِ » دو دریای از علم، امّا « عَمِيقَانَ»، که باز این قید وسعت معنا را بیشتر میکند. چرا منظور این دو نفر هستند؟ جهتش این است که اینها رابط بین واجب و ممکن هستند؛ یعنی مادون واجبند و مافوق ممکن. از نظر فضیلتی هم مسأله این است «لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ»یعنی یکی بر دیگری بزرگی پیدا نمیکند و همواره هر دو در بالاترین ترازند. «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ(ع)»، هم حسن و حسین(ع)هستند. از این دریا، حسن و حسین(ع) بیرون میآیند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 دو دریای از علم
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 نتیجۀ بهره گیری از علم حضرت زهرا(س)
بهرۀ ما چیست؟ بهره های ما مسلّم است که ما هرچه داریم از امورمعنویه، همهاش از ایشان است. در این شبههای نیست؛ ما این را خودمان ادراک میکنیم که دینمان از او و فرزندان و ذراری او است.
در روایت آمده بود که هر کس از این حوض کوثر، آب بیاشامد دیگر تشنه نمیشود. این یک وجه روایت از نظر قیامتی است؛ امّا وجه دنیوی آن این است که اگر کسی از این علم بهرهگیری کند، جهلش برطرف میشود؛ تشنگی و کمبود ندانستن پیدا نمیکند. وظیفۀ ما هم این است که باید از آنچه به دستمان رسیده است، حفاظت کنیم. باید هرچه که میخواهیم بهدست آوریم از این مسیر باشد. باید هم قدردان این حضرت و خاندان و ذراری معصوم او بود و هم دانست که اگر از مخزن علمی او بهره ببریم، هرگز تشنه نمیشویم و جهلمان نیز برطرف میشود. لذا باید تلاش کنیم که هر چه بهدست میآوریم، از این مسیر باشد. علم ما باید از این ناحیه باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 نتیجۀ بهره گیری از علم حضرت زهرا(س)
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السَّلامُ:
« سُئِلَ {علیه السّلام} عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَال (علیه السّلام) لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (تعالی) وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه (تعالی)»
ترجمه: حضرت فرمودند: خیر، این نیست که مال و فرزند تو بیشتر شود. ولیکن، خیر آن است که علم تو بیشتر شود و صبر و تحمّل و بردباریت افزون شود. واین که در میان مردم مباهات و افتخار کنی تو پرورگار خویش را عبادت و پرستش میکنی. پس هرگاه کار نیکو انجام دادی، حمد و سپاس و شکر خداوند را به جا آور؛ و اگر کار بدی انجام دادی از خداوند طلب عفو بخشش کن.
شرح: در روایت دارد که از علی علیه الّسلام، پرسیدند: خیر چیست؟ « سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟» نیکویی ما میگویم، خیر. میگویند: حالت چطور است؟ می گوید: خوب است، نیک است. این را میگویند، خیر. « سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟» در جواب «فَقالَ عَلَیهِ السّلامُ: لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ »وضعت چطوراست؟ وضعم خوب است، این عبارت از این نیست که پولهایم زیاد شده است، پول زیاد شده، حالا دیگر وضعمان توپ است. نعوذبالله، توپ تو کلّهات بخورد. چی میگویی تو؟«لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ» در اعراب این بود، دو تا چیز معیار ارزش در جامعه بود،
. یک: زیادتی ثروت. دو؛ فرزند. فهمیدی؟ در همان محیط آن موقع. پولت زیاد شده و بچّههایت زیاد شدن و دورو برت را گرفتند. میفهمی؟! خیر این نیست، خیال نکن حالت خوب است، در خیر هستی شما. نه خیر، این نیست، بگذارش کنار. پس چی هست؟
سه تا چیز حضرت بعدش میفرماید:«وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ» اوّل: خوبی حال تو در این است که شعور و فهم دینیات بالا برود. معرفت دینی ات، علم به مسائل و احکام شرعیات، می فهمی چه میگویم؟ به معارفت، هر چه سطح دانایی ات نسبت به چی؟ به دینت بالا برود در ابعاد گوناگون، چه اعتقادیش، چه احکام شرعیش، شد، بیشتر، این جا حالت خوبتر است.
«وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ» بزرگ بشود بردباریت، تحمّلت، هرچه حلمت و بردباریت که بتوانی تحمّل بکنی، می فهمی؟ چون دنیا، انسان در معرض چیست؟ ترکش های چی؟ حوادث است. درست است؟ قشنگ. «وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ» دوّم هم این.
سه: «وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ» این که سرافرازیت را در بین جامعه در این ببینی که تو مطیع پروردگارت هستی. هر چه خدا گفته، به آن عمل می کند. یک وقت اشتباه نکنید، این جا بعضی ها اشتباه کردند این را معنا کردند، نازیدن. نه آن نازیدن می شود عجب؛ نه! نه! نه بنازی تو مردم، اصلاً و ابداً نازیدن خبری نیست. فهمیدی؟ سرافرازیت را در این ببینی، سرافرازیت را در پول نبین، ریاست نبین. این ها سرافرازی برای تو نمی آورد. سرافرازیت را در این ببین که پرستش پروردگارت را میکنی. فهمیدی؟
«فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ تَعالی» پس اگر کار نیک انجام دادی، خدا را سپاس گزار باش. می فهمی یعنی چی که؟ توفیق به تو داد که توانستی کار خوب را انجام بدهی. به خودت نسبت ندهی، او بود که چکار کرد؟ من را موفّقم کرد که کار خیر انجام بدهم.
«فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (تعالی) وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه (تعالی)» اگر نعوذ بالله، آمدی خطایی کردی، گناهی کردی، پوزش بطلب و استغفار کن و طلب عفو کن از خداوند. شد؟!
بنابراین، علی علیه السّلام، می گوید: آقا! وضع و حالت چطور است؟ اگر این ها بود، بله،جنابعالی اهل خیر هستی. والّا چی؟ مقابلش را نفرمود، اهل شرّی؛ چون تقابل بین چیه؟ بین خیر و شرّ است. خودت نمیدانی که در شر، غوطه وری. پولها زیاد شده، نمی دانم هکذا فلان شده است، می فهمی چه میخواهم بگویم؟ وسایل چیز،گناهها همین جور زیاد شده است، توجّه کنید. کار خیری هم از تو صادر نمی شود. بدان که در شر، می پیچی. لذا علی علیه السّلام، معیار در خیر را این می داند که کسی اگر حالش خوب است؛ یک همچین خصوصیاتی دارد.
نهج البلاغه حکمت 94
سُئِلَ علیه السّلام عَنِ الْخَيْرُ مَا هُوَ فَقَال لَيْسَ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السَّلامُ:
« سُئِلَ {علیه السّلام} عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَال (علیه السّلام) لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (تعالی) وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه (تعالی)»
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پناه بردن انسان❗️
📌«مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» گفتیم در انسان این نیرو نهاده شده است که هرگاه شرّی متوجّه او بشود، حادثهای متوجّه او بشود، پناه میبرد به یک قدرت برتری. شرور چون مختلف است، شر از نظر محیط پرورش باشد لذا به قدرت تکفّلی خود پناه میبرد، اگر شر به جنبههای حکومتی باشد این پناه میبرد به یک قدرت حکومتی و اگر شر از نظر معنوی باشد یعنی روحی، آنجا پناه میبرد به یک قدرت معنوی. در اینجا وسواس به معنای همان آهنگ دلربا و فریبندۀ صیاد است
«مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» خناس صفت از برای وسواس است و در آن هم مبالغه است. اینجا دست گذاشته روی خود آهنگ، میگوید «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ» یعنی از شرّ این آهنگ، این آهنگ چه نوع آهنگی است؟ نوع آن اینطور است مثل آن آهنگی است که صیاد برای اینکه صید کند موجودی را، یک چنین آهنگی است. آهنگی است که به دام میاندازد بشر را. «الْخَنَّاسِ » گفتیم به اینکه از نظر لغوی یعنی پنهان میشود و آشکار، یک مقدار صدا میکند میبیند نمیآید یک دفعه ساکت میشود که نکند این فرار کند، توقف میکند باز دوباره شروع میکند. هدفگیریاش کرده میخواهد به دامش بیندازد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پناه بردن انسان❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📚سه جلد از مجموعۀ معارف اسلامی با عناوین:
📓گناه شناسی
📓آثار گناه
📓پاکسازی گناه
منتشر شد.
👈#معرفی_آثار
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir