eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
📚جلد 38 از مجموعه اخلاق ربانی با عنوان ویژگی های نفاق و منافقین منتشر شد. 👈 @mojtabatehrani_ir
📚پنج جلد از مجموعۀ هفت جلدی آزمایش الهی با عناوین: 📕1- ویژگی‌های امتحان الهی 📕2- امتحان الهی به بلا، شکر، صبر 📕3- امتحان الهی نسبت به فتنه 📕4- امتحان الهی از فرد و جامعه 📕5- راه‌های قبولی در امتحان الهی منتشر شد. 👈 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونگی محافظت از خانواده️❗️ 📌پس معلوم شد دیگر‏سازی یک «امر نسبی اضافی» است؛ یعنی به همان مقدار که در بُعد معنوی‏ات پیشرفت کردی -چه در بُعد اعتقادی، چه در بُعد اخلاقی و چه در بُعد عملی- وظیفه داری دستش را بگیری. روایتی از امام‏ صادق(ع) در ذیل همین آیۀ شریفه است که شخصی از حضرت پرسید: «هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا»؛ من نفس خودم را مراقبت می‏کنم، امّا «فَكَیْفَ أَقِی أَهْلِی»؛ از خانواده ام چگونه محافظت کنم؟ حضرت فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْه؛ فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْكَ فَكُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْكَ»1️⃣؛ اگر دستشان را گرفتی و با تو راه آمدند که بسیار خوب است و حفظشان کردی؛ امّا اگر تو گفتی و آن‏ها گوش ندادند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای. تو وظیفه ات در همین حدّ بود. چه بسا ظهور آیه هم در همین حدّ است. در باب امربه معروف و نهی از‏منکر هم می توان این مطلب را بیان کرد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 97، ص 74 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مواردی که وظیفۀ دیگر سازی تشدید می شود️❗️ 📌مطلب پنجم آنکه، گاهی وظیفه و نقش سازندگی نسبت به دیگران، تشدید می شود. وظیفۀ دیگر سازی عمومی است؛ امّا گاهی این وظیفه تشدید می شود و این در صورتی است که تشخیص بدهی عمل تو، «اثرگذار» است؛ لذا اگر در چنین موردی به وظیفه ات عمل نکنی، خدا تو را در قیامت رها نمی کند. گاهی طبق وظیفه ام باید به کسی که با او ارتباط دارم، در بُعد معنوی تذکّر بدهم. البتّه کیفیّت این تذکّر دادن، بحث دیگری است؛ اصلاً نمی دانم گوش می دهد یا نه؛ اثر دارد یا نه. ولی من وظیفه دارم و باید به وظیفه ام عمل کنم؛ امّا جایی که می دانم و یقین دارم که مؤثّر است؛ یعنی می توانم اعتقادیّاتش را اصلاح کنم، اخلاقیّاتش را تصحیح کنم و بعد هم سراغ بُعد عملی اش بروم؛ اینجا وظیفۀ من خیلی سنگین می شود و أعوذبالله بی تفاوتی نسبت به او، در قیامت مؤاخذه به دنبال دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اولویت دستگیری از خانواده است️❗️ 📌به این نکته هم توجّه کنید که روایت، بحث خویشاوندی و خانوادگی را مطرح کرد. آیه هم به همین مطلب اشاره داشت: (یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أ َنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً)1️⃣ ؛ هم خودت را بساز و هم خاندانت را؛ امّا خدا نسبت به «خداساخته ها» این طور نمی گوید. به ما می فرماید: برو خودت را بساز؛ خود را اصلاح کن؛ بعد هم برو محیط خانوادگی ات را اصلاح کن. امّا کسانی که به دست خودش ساخته شده اند، به آن ها نمی گوید که برو خودت را بساز؛ بلکه می گوید: برو خاندانت را بساز؛ لذا خدا به پیغمبراکرم(ص) می فرماید: (وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ)2️⃣. در این آیه، خود پیغمبراکرم(ص) را کنار می گذارد. بنابراین، اولویّت دستگیری در رابطۀ با دیگران، محیط خانوادگی است. باید وظیفه ات را از آنجا شروع بکنی. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ تحریم، آیۀ 6 2️⃣ سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 معاشرین عشیرة️❗️ 📌حتّی راجع به پیغمبراکرم(ص) خداوند خطاب می کند: (وَاَنذر عَشٖیرتَكَ الْاَقربین)1️⃣.نمی خواهم وارد بحث تفسیری این آیه بشوم؛ امّا اهلش می دانند در همان اوایل بعثت پیغمبراکرم(ص) بود که خداوند امر فرمود که به عشیره ات هشدار بده. این از نظر اصطلاحی نسبت به «معاشرین عشیرة» گفته می شود. «معاشرین عشیرة»؛ یعنی خاندان و نزدیکانی که انسان با آن ها، رابطۀ اوّلیه پیدا می کند. بعد هم پیامبراکرم(ص) آن ها را دعوت فرمود و آن مطالب را به گوش آنان رساند که من نمی خواهم وارد این بحث بشوم که چهل نفر بودند. در بعضی از روایات هم آمده که آنان خاندان حضرت بودند و پیامبر(ص) آن ها را انذار داد. باز در اینجا تذکّر می دهم که بین «امربه معروف و نهی از منکر» با «مرابطۀ با دیگران» فرق است؛ اوّلی اسقاط تکلیفی است امّا این «مرابطۀ با دیگران» نقش نصیحت و خیرخواهی دارد؛ دلسوزی است. اصلاً در باب امربه معروف و نهی از منکر، هیچ اولویّتی وجود ندارد. این طور نیست که خانواده ام نسبت به غیر، اولویّت داشته باشد. نه خیر؛ گفتم که اصلاً فرقی نمی کند و بحثش از «مرابطۀ با دیگران» جدا است. همچنین گفتم که این «مرابطۀ با دیگران»، در سه بُعد مطرح می شود: «اعتقادی»، «اخلاقی» و «عملی». 1️⃣سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِصَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قال : «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعَالَى‌ نَصَبَ‌ فِي‌ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» ترجمه: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای قرار داده است به نام داعی، هرگاه ماه رجب وارد می شود، این فرشته هر شب تا صبح ندا می دهد؛ خوشا به حال کسانی که به یاد خدا هستند! خوشا به حال کسانی که از خدا اطاعت می کنند! خداوند متعال می فرماید: من هم نشین کسی هستم که با من هم نشین شود و مطیع کسی می شوم که از من اطاعت کند و کسی که از من آمرزش و غفران بخواهد او را می آمرزم. این ماه، ماه من است و بندۀ من است و رحمت، هم رحمت من است. پس هر کس در این ماه مرا بخواند، جوابش را می دهم و هر کس که در این ماه از من درخواستی بکند، به او عطا می کنم و هر کس که در این ماه از من طلب هدایت و راهنمایی بنماید، او را هدایت و راهنمایی می کنم؛ من این ماه را ریسمان میان خودم و بندگانم قرار دادم و هر کس به این ریسمان چنگ بزند به من می رسد. شرح: در یک روایتی است از پیغمبر اکرم (ص) که حضرت فرمود: خداوند قرار داده است در آسمان هفتم فرشته‌ای را که نامش داعی است. «يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ گفته می‌شود که داعي است. آن گاه که ماه رجب وارد می شود، «إِنَ‌ اللَّهَ‌ تَعَالَى‌ نَصَبَ‌ فِي‌ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي»؛ ماه رجب وقتی وارد می شود، او مأموریت دارد و او ندا می‌کند: «كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ هر شب تا به صبح: «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ» ؛خوشا به حال کسانی که ذکر خدا می‌گویند و به یاد خدا هستند. خوشا به حال کسی که وارد شدند در اطاعت الهی. بعد آن ملک این جملات را می گوید: «يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ او می‌گوید که خدا دارد این را می‌گوید: (او نقل می کند.) «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من هم نشین آن کسی هستم که با من بنشیند. «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ منِ خدا مطیع آن کسی می‌شوم که اطاعت من را بکند. خیلی جمله عجیبی است. اطاعت عبد در پی دارد اطاعت رب را، ای بابا ، «اَنا مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي» من مطیع آنهایی هستم که مطیع من هستند.« اَنا غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ من مورد آمرزش قرار می‌دهم،کسانی که از من طلب آمرزش کنند. «الشَّهْرُ شَهْرِي» این ماه، ماه من است. «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ بنده هم، بنده من است.« وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمتِ من است. من این را به شما عرض کنم، روایت زیاد داریم در باب ماه رجب، که ماه رجب، ماه رحمت الهی است. در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(ص)، دارد رجب را اَصب گویند، که مرحوم که محدّث قمی هم نقل می کند در مفاتیح این را، می گوید، اَصب می‌گویند؛ چون رحمت خدا در این ماه زیاد ریزش می کند بر امّت من. «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ»؛ هر کس که در این ماه مرا بخواند، من جوابش را می‌دهم. «أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ» «أَجَبْتُهُ» این هم «أَعْطَيْتُهُ» کسی که از من درخواستی بکند، حاجتی بخواهد به او عطا می کنم. «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب هدایت بکند، او را راهنمایش می‌کنم، هدایتش می‌کنم. «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا» ؛ من قرار دادم این ماه را مثل یک ریسمان، « حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ این ماه رجب را یک وسیله‌ای قرار دادم بین خودم و بندگانم. حبل؛ یعنی ریسمان، کنایه است. « مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»؛ هر کی این ریسمان را بهش چنگ بزند، بگیرد، بیاید بالا به من می‌رسد. غرضم حالا این روایت را خواندم، و او این است که، ماه رجب، در روایات داریم شهر الله است. ماه خداست، این جور گفته می شود. و ماه شعبان، شهر پیغمبر(ص)، ماه پیغمبراکرم(ص) است. در روایت هم داریم. رمضان، ماه امّت من است. ماه رجب است و فرصت بسیار خوبی است برای این که انسان، تمام امور معنوی و مادی‌اش را با خدایش چکار کند؟ هان؟! در میان بگذارد و از این شب ها بهترین بهره را بگیرد. التماس دعا.