eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمؤمنین صلوات الله علیه قالَ: « اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ‏ فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ.» ترجمه: بپرهیز از این که خداوند تو را نزد معصیت و گناهی ببیند و بپرهیز از این که تو را نزد طاعت خود نبیند که در این صورت از زیان کاران خواهی بود و آن هنگام که قوی و توانمند شدی، قدرت و توانایی تو در راه اطاعت از خداوند باشد و آن هنگام که ضعیف و ناتوان شدی، ضعف تو در این باشد که معصیت الهی را انجام ندهی. شرح: بپرهیز از این، برحذر داشتن، حالا گوش کنید. آدم می‌گوید که بترسی از این کارها، معلوم می‌شود، این عاقبت چیه؟ هان؟! بدی دارد. ضرر به آدم می‌خورد؛ حالا به تعبیر من، «اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ»، و در حال اطاعت خودش نبیند، یعنی آنطوری را که امر کرده، می‌بیند که تو نمی کنی. آنی را که گفته نکن، داری می کنی. هان! آنی را که انجام بده، می‌بیند که نمی کنی. خُب بعد، علی علیه السلام، این جمله را فرمودند: «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» نتیجه‌اش را می‌دانی؟ آن موقع از زیان کارانی، من این جا، قصد من بود، همین تکه‌اش را تا برسد به بقیه‌اش. انسان که در دنیا هست، کسی که می گوید، معتقد به مبدأ و معادم و مؤمنم و مسلمان هستم و این‌ها را قبول دارم، نسبت به آن هاست؛ چون برای اینکه امر و نهی توش هست، می‌فهمی که؟ هم نهی خدا، تا کسی که خدا را قبول نداشته باشد، هان؟! امر و نهی خدا معنا ندارد که. برای آن‌ها می گوییم. شد؟ این جا یک وقت خیال نکنید، خسران و زیانی که هست«فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» قضیۀ قیامت است فقط، نه. هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم آخرتی. در آیه دارد: «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة» در قرآن است دیگر این، هان؟!. «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة». علی علیه السلام، این جا می‌گوید: «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» زیان کاران، یعنی چی؟ هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم ضرر آخرتی برایت دارد. من چون قبلًا گفتم که خداعشق اللهی نیست، من همین جور دارم دنبال آن می آیم. شد؟! گره به کارت می‌اندازد. تویی که می‌گویی خدا را قبول دارم، درست است یا نه؟! دستت آلوده به معصیت می شود، گوش می‌کنی؟ همان حاجتی که... یادتون هست روایتی که خواندم ، یادتان نرود هان؟!، به این که، بنده از خدا، مؤمن، آن توش داشت، اگه یادتان باشد؟! المؤمن؛ مؤمن از خدا حاجتش را می‌خواهد. درست است یا نه ؟! آن موقع که حاجتش را می‌خواهد، زمینۀ این باهاش هست که خدا حاجتش را بهش بدهد. درست است یا نه؟ حالا زود یا در آینده، شد؟! بعد گناه می کند. گناه که کرد، خدا به ملکه می‌گوید که چی؟! نده. آنی که مامور بود که بدهد، می گوید، به او نده. چرا؟ خودش را در معرض خشم من قرار داده است. شد؟! این خسران دنیایت است. «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» خواستم این را بگویم. همه همسو است. معارف ما همسوست. این مال دنیایت. امّا آن که می‌خواهد، سیر معنوی بکند. مثلا فرض کنید، مقامات معنوی کذاییه ...که البته بنده اهلش نیستم. شد؟! آن هم بدان، زیر بنای تمام مقامات معنویه، عمل به چی؟! هان؟! به دستورات الهیّه است. زیر بنایش این است. فهمیدی؟! اگر این‌ها را نکنی، ازش خبری هان؟!، هیچی نیست. «فَتَكُونَ‏ مِنَ» چی؟ باز هم «الْخَاسِرِينَ». آن وقت بعد، علی علیه السلام، جمله را اضافه می کند. که این را، «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» اگر می‌خواهی توانگری، تواناییّت را نشان بدهی، مَرادنگیّت را، بیا روی چی؟ عمل به احکام خدا نشان بده. فهمیدی؟ نامَردیّت را از آن طرف، راجع به ترک معصیت نشان بده. راجع به طاعت، اوامر بگو مَرد هستم؛ اما راجع به معصیت بگو، نامَردم. می گوید: مردی بیا جلو، بگو، آقا جون! ما نامَردیم، خداحافظ، اهلش نیستم. «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» توانگریت را این جا نشان بده.«وَ إِذَا ضَعُفْتَ» ناتوانیت را می‌خواهی نشان بدهی،« فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ» 1- نهج‌البلاغه- حکمت 383 نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏(ع):اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ‏ فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در ماه مبارک رمضان از طریق صفحه اینستاگرام mojtabatehrani.ir به صورت IGTV @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعای مأثور چیست❗️ 📌دعای مأثور، دعایی است که قالب‎ریزی‎اش در دست من و تو نیست؛ یعنی از معصومین؟عهم؟ برای ما نقل شده است و نباید در آن تصرّف کنیم. این را دعای مأثور می‎گوییم؛ یعنی دعایی که از معصومین؟عهم؟ رسیده است و در یک قالب خاصّی است و ما هم باید همان عبارات را رعایت کنیم. دعای مأثور را هم تقسیم‎بندی کردم. که یک دسته،‎ ادعیۀ مأثورهٔ موقّت و یک دسته، ادعیه مأثورهٔ غیر موقّت هستند. موقّت؛ یعنی ادعیه‌ای که باید در زمانی خاصّ خوانده شود. مثلاً ادعیه‌ای که در ماه مبارک رمضان سفارش به خواندن آن شده است؛ در روز اوّل ماه این دعا را، روز دوّم این دعا را و روز سوّم این دعا را بخوان. این‏ها ادعیۀ موقّت هستند؛ یعنی وقت خاصّی برای خواندنشان تعیین شده است. این ادعیه مربوط به «روز» بود. نسبت به «شب» هم ادعیۀ خاصی داریم. نسبت به «ماه» هم همین طور؛ مثل دعاهایی که مربوط به ماه‎های خاصّی از سال است‏ و وقت خاصّی برایشان در نظر گرفته شده است و سفارش به خواندن آن در آن وقت خاص شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️ 📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است. در ادامهٔ این دعا می‌فرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سی‎ام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم می‎شود این دعا برای چه زمانی است. زمان، این زمان است.اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را می‎خوانند، می‎بینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون‎ این ادعیه هم‏ بسیار خوب و ارزشمند است. 1️⃣خدایا! روزه‏ام را در این ماه روزۀ روزه‏داران و قیامم را قیام قیام‏کنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنه‏کاران می‏گذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعای هنگام ورود و خروج از مسجد❗️ 📌 در روایات می‏فرمایند هنگامی‌که وارد مسجد می‎شوی، این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ»1️⃣. این دعا مربوط به مکان است. وقتی هم که می‎خواهی از مسجد بیرون بیایی، این را بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ». این دعاهای مأثور در ارتباط با مکان بود. این ادعیه در ارتباط با مکان خاص، بدون علّت و حساب نشده نیست. حالا اِن‏شاءالله اگر خدا توفیق دهد، مفصّل وارد این بحث می‎شوم. معلوم می‎شود این مکان خصوصیّتی در ارتباط با درهای بی‎نهایت رحمت الهیّه دارد. اوّل، رحمت را می‎فرماید؛ «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ». بعد که می‎خواهی بیایی بیرون بگو: «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ»؛ یعنی خواسته اش یک مرتبه بالاتر می‎رود و فضل خدا را می‌طلبد؛ زیرا فضل، زیادتی است. فضل خدا هم دارای مراتب است؛ لذا آن هم ابواب دارد، باب یک، دو، سه، چهار، پنج. نمی‎توانم برای شما تعبیر کنم. می‎گوید: خدایا! تمام درهای فضل خود را بر من بگشا! چه تعبیرات زیبایی است! 1️⃣ خدایا! گناهان مرا ببخشای و درهای رحمتت را بر من بگشای. وسائل‏الشیعه، ج5، ص247- بحارالأنوار، ج81، ص21 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ندای خداوند در شب‌های جمعه و ماه مبارک رمضان❗️ 📌امشب، شب جمعهٔ اوّل ماه مبارک رمضان است. در روایت است که خودِ شب‎های ماه مبارک رمضان، در اجابت دعا مؤثر است. در این رابطه در روایتی از پیغمبراکرم (ص)آمده است: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خداوند در هر شب از شب‎های ماه مبارک رمضان سه بار می‎فرماید: «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کننده‎ای هست که از من چیزی درخواست کند تا من آن را به او بدهم؟! «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»1️⃣؛ آیا کسی هست که امشب توبه کند و من توبهٔ او را بپذیرم؟ «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه»؛ آیا کسی هست که از من پوزش بطلبد و من پوزش او را بپذیرم؟ امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تبارک و تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ»؛ خداوند هر شب جمعه از فوق عرشش ندا می‎کند: «مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ»؛ از اوّل شب تا آخر شب! «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِيبَه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر من را صدا بزند، دعا کند و حاجات معنوی و مادّی‎اش را از من درخواست کند، تا من خود جواب او را بدهم؟ «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْه»؛ آیا بندهٔ مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبه‎اش را بپذیرم؟ «فَلا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حتی يَطْلُعَ الْفَجْرُ»2️⃣. خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده اش را ندا می‌دهد. 1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص338 – مستدرک الوسائل، ج7، ص430 2️⃣وسائل‌الشیعه، ج 7، ص78- بحارالأنوار، ج84، ص166 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعا یک نوع پناه بردن است❗️ 📌انسان در زندگی، حاجات مختلف مادّی و معنوی دارد. حاجات مادّی هم اقسام خاصّی دارد و به تبع گرفتاری‎های مختلف، برای انسان حاجاتی پیدا می‌شود. به طور کلّی دعا یک نوع پناه بردن است. وقتی انسان گرفتاری پیدا می‎کند و می‎بیند که تدبیرهایش کارساز نیست، دنبال کسی می‎گردد که بتواند این گره‌ها را باز کند؛ لذا متناسب با گره و مشکلش، شخص مناسبی را برای حل آن پیدا می‏کند. مثال‎های ساده می‌زنم تا مطلب روشن شود؛ مثلاً اگر گرفتاری مالی دارد، دنبال کسی می‎رود که بتواند گره مالی‌اش را باز کند؛ نمی‎رود دنبال طبیبی که متخصّص طب باشد؛ زیرا تناسب با گرۀ مالی‌اش ندارد. این کار یک نوع پناه بردن و درخواست است. دعا درخواست است، پناه بردن و درخواست کردن از موجودی است که کارگشا و گره‏گشا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دلیل بکار بردن اسماء جلاله یا الله، الّلهّم، الهی در دعا❗️ 📌اوّل، یک اسم خاص است. شما در هر دعایی می‎بینید که «اُلوهیّت» خداوند مطرح است. مثلاً اوّل دعا، «اللّهم» یا «الهی» دارد. آیا این‎طور نیست؟ دعا که از اوّل شروع می‎شود، با این اسم است. این اسم ناظر به اُلوهیّت اوست؛ لذا این اسم خاص به کار می‎رود. بنا بر فرض اگر ابتدای دعا هم نباشد، بالاخره در ضمن دعا باز این اسم «الله» آورده می‎شود، حالا به هر شکلی که باشد. دوّم، «ربّ» است. این، جنبهٔ توصیفی دارد، ولی «الله» اسم است. در بین اسمای الهی، اسم «الله» و از بین اوصاف خدای متعال هم وصف «ربّ» را می‎بینیم. در توضیح باید گفت: اینکه در ادعیه، «الهی» و «اللّهم» و امثال این‏ها آمده است، و حتّی در باب دعاها گفته می شود که ده مرتبه «یا الله» بگو و بعد دعا کن، به این جهت است که «الله»، این لفظ جلاله، اسم است برای موجودی که مستجمعِ جمیعِ صفات است. هر کمالی را که فکر کنی، در این اسم هست؛ هم رازق است، هم شافی است، هم کافی است، هرچه بگویی هست. «الهی»، «یا الله» و «اللّهم»؛ یعنی ای موجودی که همهٔ کلیدها و همه خیرها در دست تو است! ای کسی که تمام اوصاف جمال و کمال در تو است! لذا هر حاجتی که از حوائج باشد، در این قالب می‎گنجد و با این خِطاب تناسب دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir