eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 هشدار به جوان‌ها در باره نفاق❗️ 📌بنابراین، اوّلاً تدریجی است. بعد هم در آخر کار انسان مسخ می‌شود و به‌صورت شیطان درمی‌آید و حشرش هم شیطانی است؛ یعنیِ صورت ملکوتی، باطنی و ذاتی، اخیره و فعلی‌اش شیطان می‌شود. وقتی به این صورت درآمد، دیگر اصلاً آن فطریات انسانی که در هر انسان است، از او محو می‌شود و از هیچ جنایتی فروگذار نمی‎کند. در قرآن و روایات آمده که هر گناهی را مرتکب می‌شود و اصلاً برایش قُبحی ندارد و از عقل عملی خبری نیست. توجّه کنید که مسلوب‌العقل است و چنین حالتی پیدا می‎کند! می‎خواستم به جوان‌ها بگویم که مواظب باشید، یک‌وقت خدای نکرده در این مسیر –آن هم ناخودآگاه- قرار نگیرید که گفتم: به تدریج است. تأکید می‎کنم که مراقب باشید، و آن هم بر اساس مواردی است که در آیات آمده است. ابتدا انسان فریب مسائل دنیایی را می‌خورد و از این راه وارد می‌شود. هیچ وقت منافق شعار الهی -به آن معنا- نمی‌دهد. امر به منکر و نهی از معروف می‌کند. هر جا دیدی یک کجی از نظر مسائل و احکام شرع ایجاد شد و مسئلۀ شرعی او درست نمی‌باشد، فرار کن. مراقب باش که منافق فریب می‌دهد و شعارش بَطن و فَرْج؛ شکم و زیر شکم است؛ شهوت جنسی و شهوت بطنی است. از این راه تو را می‎کشد و می‌گوید: بیا که می‎خواهم اداره‌ات بکنم. وقتی رفتی، به تدریج از دین و انسانیّت تو را تخلیه می‌کند و در نهایت تو را مسخ‌ می‎کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نفاق زن و مرد ندارد❗️ 📌همین آیه‌ای است که اوّل بحث تلاوت می‌کنم؛ می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ...» 1️⃣. اینجا این خصوصیّات را می‌گوید و بعد سراغ مؤمنین می‌رود و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ...» 2️⃣ ، که به چنین بیانی، مقابله3️⃣ می‌گوییم. چند مطلب در مورد این آیات مطرح است. اوّل، در «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، یک ضابطۀ کلّی را مطرح می‌کند؛ یعنی نفاق مرد و زن ندارد و همه در تخریب جامعه مشابه و از یک قُماش هستند؛ چون بعدش می‌گوید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»، که دیگر مسئله مربوط‌به جامعه است و مربوط‌به شخص نیست. مربوط‌به فسادی است که آن‌ها در جامعه ترویج می‎کنند؛ یعنی در مورد زن و مردش فرقی نمی‌کند و کسی که مبتلای به این رذیله است، در اینکه تخریب می‎کند، مشابهت دارند. ص 204 1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67. 2️⃣و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‏‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است. سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 3️⃣دو چیز را با هم روبرو و مقایسه کردن 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین محبّت و سازندگی نسبت به جامعه ندارند ❗️ 📌ولی در آیه‌ای که راجع‌به مؤمن و مؤمنات است، تعبیری اضافه دارد و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ»1️⃣، ندارد:«بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، بلکه می‌فرماید:«بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». می‎خواهد بین مؤمن و منافق در روابط اجتماعی فرق بگذارد و بگوید که در روابط اجتماعی کسی که اهل ایمان است، چه زن و چه مرد، نقش سازندگی دارد و نقش سازندگی‌اش بر محور رابطۀ محبّتی است. خوب دقّت کنید که تعبیر «أَوْلِيَاءُ» دارد! ولی به معنای این است که به هم محبّت دارند، دوستدار و دلسوز یکدیگر هستند؛ چون همدیگر را دوست دارند و دلسوزند؛ لذا نقش سازندگی نسبت به هم دارند. اگر ببیند کسی دارد مسیر کجی را انتخاب می‎کند یا چیزی از دستش می‌رود، به او تذکّر می‌دهد و او را می‎سازد. طردش نمی‎کند، مؤمن و مؤمنه این‌گونه هستند که دلسوزند و بین آن‌ها یک حلقۀ مودّتی و دلسوزی برقرار است؛ لذا نقش سازندگی دارند. ولی این حلقۀ مودّتی بین منافقین وجود ندارد؛ لذا آن‌ها همدیگر را حذف می‎کنند و دیدید که تصفیۀ درون گروهی دارند. در آن آیه تعبیر «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» ندارد؛ یعنی –به اصطلاح- فقط در قُماش تخریب هستند و بین‌شان از مودّت، محبّت و سازندگی اصلاً خبری نیست؛ لذا اگر با کسی برخورد کنند که با آن‌ها نسازد، حذفش می‎کنند. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین در جامعه ترویج فساد می‌کنند❗️ 📌دوّم، بعد در آیه می‌فرماید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»1️⃣؛ وارد خصوصیّات می‌شود و می‌گوید که کارشان این است که آن‌ها اصلاً به حُسن و قبح قایل نیستند. در جلسات گذشته مطرح کردم که منکر، قبیح است و معروف، حَسَن است. آن‌ها قایل به حُسن و قبحِ عقلی یا شرعی نیستند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ یعنی که برعکس هم هستند و امر به قبیح می‎کنند و آن را در جامعه ترویج می‎کنند و فساد می‌کنند. گفتم: شعارشان اصلاح طلبی است و زیر این شعار افساد می‎کنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ و بعد هم، «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ از معروف و امور خوب هم نهی می‎کنند، در رابطه حَسن، چه حَسن عقلی و شرعی هم تفاوتی ندارد. این معنایش همان است. مثلاً مسئلۀ ظلم و عدل، حُسن و قبح عقلی است. ظلم، قبیحِ عقلی و عدل، حَسن عقلی است. آن‌ها در مورد این‌ها این‌گونه هستند، چه برسد که با مسائل شرعی برخورد داشته باشند. سوّم، «وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ»1؛ این را بدانید که منافق به سمت عمل خوب دست دراز نمی‎کند و دستش را عقب می‎کشد. از نظر ترویجی و تبلیغاتی، تبلیغاتش بر این محور است که دیگران را از عملِ نیک شرعی و عقلی باز می‌دارد. از این طرف، زشتی‎های شرعی و عقلی را ترویج می‌کند. از نظر عملی هم دستش به سمت معروف نمی‌رود، و کنار می‌کشد. ص 206 1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش می‌کند❗️ 📌چهارم، «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»؛ آن‌ها خدا از یادشان رفته است. محور کار را می‎فرماید که خدا از یادشان رفته و اصلاً خدا سرشان نمی‌شود. اگر می‎بینیم شعارش را می‌دهد، دروغ می‌گوید؛ چون اصلاً محور نفاق، کذب است. بعد دارد:«فَنَسِيَهُمْ»؛ پس خدا هم آن‌ها را فراموش کرده است. سؤال، چرا خدا آن‌ها را فراموش می‌کند و معنای فراموشی خدا چیست؟ فراموشی خدا به این معناست که آن‌ها را رها کرده است؛ یعنی دیگر هدایت، امداد و دست‌گیری الهی نسبت به آن‌ها مطرح نیست. «فَنَسِيَهُمْ»؛ به معنای اینکه خدا از حافظه‌اش رفته –نَعُوذُبِاللَّه نیست. بلکه؛ یعنی خدا آن‌ها را ول کرده است. خدا نکند که خدا ما را ول کند، خدایی که رحمت واسعه است. خدا آن‌ها را ول کرده، لذا خدا یادشان رفته است. بلافاصله دلیلش را می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ چون منافقین فاسق هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️ 📌«وَ إِذَا سَجَدَ نَقَرَ»؛ وقتی سجده می‎کند، مثل پرنده‎هاست که منقار به زمین می‎زنند؛ کنایه از اینکه حال این را ندارد که سجده‌اش را طولانی بکند یا آرام بگیرد. دیدید که پرنده‌ها به شکلی نوک به زمین می‎زنند، که نوکش را نگذاشته، بلند می‌شود. چون در درونش هیچ خبری از خضوع؛ یعنی حالت فروتنی که باید نسبت به خالقش داشته باشد، نیست. «وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ»؛ بین دو سجده باید بنشیند و توقّف بکند، یا بعد آن نشستن باید حرکت کند. امّا هیچ حالت طمأنینه و آرامشی ندارد؛ مثل اینکه –به اصطلاح- سوزن زیرش گذاشته‌اند و نمی‎تواند آرام و قرار بگیرد. «وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ...» 1️⃣ ؛ یک مرتبه می‎پَرد و توقّف نمی‎کند. همۀ این موارد گویای همان «اعْتَرَضَ» است. اصلاً این اعمال نماز و این عمل معنوی-عبادی-الهی که از او صادر می‌شود، هیچ قسمت‌ آن جنبۀ الهی ندارد و تنها یک ظاهر است. این ظاهر را برای چه کسی درمی‌آورد؟ «يُرَاءُونَ النَّاسَ»2️⃣؛ برای مردم این کارها را می‎کند و تمامش گویای این معناست که از معنویّت تهی است. اگر هم دیدی عملی از او صادر می‌شود که رنگ ظاهری‌اش الهی است، بدان که پوچ است؛ لذا در این روایت حضرت بر روی یکی یکی آن‌ها دست می‎گذارد. می‌گوید: «إِعتَرَضَ»، «رَکَعَ»، «سَجَدَ» و «جَلَسَ». همین‌گونه تند تند می‎فرماید. 1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج‏64، ص 291 2️⃣سورۀ مبارکۀ نسا؛ آیۀ 142 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه چهاردهم @mojtabatehrani_ir