eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 علّت دعا کردن برای فرزندان❗️ 📌در رابطه با جهت این تقدیم‎ها به سراغ بحثی که در باب تربیت داشتم می‌روم که با بحث دعا هم کمالِ ارتباط را دارد. انسان پس از مرگ از این نشئه به نشئه دیگر می‎رود، و تنها خودش هست و اعمالش؛ لذا باید ابتدا برای خود دعا کرد و غفران و مغفرت و رحمت الهی را طلبید. امّا از عالم دنیا که به نشئه برزخ برویم، انقطاع کلّی از این نشئه پیدا نمی‎کنیم؛ زیرا ابتدا به نشئۀ برزخ و بعد از آنجا به نشئه قیامت می‎رویم. ما در نشئه برزخ، انقطاع کلّی از این عالم نداریم؛ و لذا یک سنخ تعلّقاتمان مثل فرزندان‎ و خاندان‎مان هنوز باقی است و تا حدودی رابطه با این نشئه برقرار است. از طرفی چون این رابطه هست و فرزند، دنبالهٔ وجودیِ انسان در این عالم است، گویا بخشی از هستی‎ام را در اینجا گذاشته‏ام و رابطه‎ام با نشئهٔ دنیا قطع نشده است؛ لذا میراث حقیقی، فرزند است نه مال؛ چون با مرگ، انقطاع کلّی از مال پیدا می‎کنم. ریاست هم همین‏طور است؛ زیرا یک رابطهٔ اعتباری بود و با مرگ تمام می‌شود، هیچ رابطهٔ دیگری نیست، فقط رابطه با فرزندانمان هست و چون این رابطه هست، میراث حقیقی برای انسان همان فرزندان او هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تقدّم و تأخّر در دعا کردن❗️ 📌این غیر از بحثی است که من سابق کردم. نباید این‏ها را با هم خَلط کرد. قبلاً گفتیم که اگر انسان برای غیر دعا کند، خدا چندین برابر به او عنایت می‎کند. این، یک بحث کلّی بود که در باب دعا برای غیر، بحث کردم. این مسئله غیر از چیزی است که در این جلسه گفتیم. این، بحث دقیق‎تری بود. دعای برای غیر یک بحث کلّی بود؛ امّا این بحث، تقدیم و تأخیر است که با استفاده از آیات قرآن بیان شد. در روایتی اُمّ‏سلمه نقل می‎کند: « بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) جَالِسٌ‏ عِنْدِي- فَأَرْسَلَ إِلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ فَاطِمَةَ وَ عَلِيٍّ»؛ پیغمبراکرم(ص) پیش من بود که‌ به دنبال امام حسن(ع) و امام‌حسین(ع) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) رفت. « فَانْتَزَعَ‏ كِسَاءً»؛ سپس عبای من را از سر من برداشت. « فَأَلْقَاهُ عَلَيْهِمْ»؛ و آن را روی آنان انداخت و فرمود: « اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي»؛ خدایا! این‏ها اهل‏بیت من هستند. «فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً»1️⃣؛ پس پلیدی را از آن‏ها دور فرما و پاکِ پاک‎شان کن! این روش تقدیم و تأخیر در دعاست که اوّل خودت، بعد فرزندانت، خاندانت، پدر و مادرت و کسانی را که به تو وابسته هستند دعا کن. 1️⃣شواهدالتنزيل، ج2، ص107 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِی اَبُوحَمَزةُ ثُمالی عَنِ الباقِرِ قالَ: «عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع): مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ تعالی إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ فَإِذَا ثَلَّثَ أَهْبَطَ اللَّهُ تَعَالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا» ترجمه: هیچ بنده ای نیست که عملی مورد نارضایتی خداوند انجام دهد، مگر این که خداوند متعال عمل زشت او را می‌پوشاند تا دیگران متوجّه نشوند. این برای مرتبه اوّل است و در مرتبه دوّم همان عمل زشت را انجام داد، باز خداوند متعال عمل زشت او را می‌پوشاند ولی اگر بار سوّم هم آن عمل زشت را مرتکب شد، خداوند تبارک و تعالی ملکی به صورت انسان نزد مردم فرو می‌فرستد. آن ملک به مردم می‌گوید: بدانید فلانی چنین و چنان کرد شرح: روایت را ابوحمزه ثمالی است نقل می‌کند از امام باقر صلوات الله علیه که حضرت فرمودند: هیچ بنده‌ای نیست که نعوذبالله، کاری را انجام دهد که مورد رضای خدا نباشد؛ کنایه از این که، این تخلّف بکند از فرمان الهی و مرتکب گناه بشود و عمل زشت انجام بدهد. مگر این که خداوند می‌پوشاند آن را، عمل زشتش را که دیگران مطلع نشوند، در مرحله اوّل. «مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ تَعَالی إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى» اگر بار دوّم، باز همان عمل زشت را مرتکب بشود، باز دارد «سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْه» بار دوّم هم خداوند با ستاریّتش، باز او را هم می‌پوشاند، نمی‌گذارد رسوا شود. «فَاِذا ثََلََّثَ» و اگر بار سوّم تکرار کند، این جا است که دارد: « أَهْبَطَ اللَّهُ تَعالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا» جنبه کنایی به تعبیر ما دارد. فرشته‌ای به صورت انسان، خداوند می‌فرستد و به مردم می‌گوید، فلانی این کار را کرد، آن کار را کرد. این روایت شریفه، اشاره به این معناست: خداوند ستّارالعیوب است، در این هیچ شبهه‌ای نیست؛ اما این را هم بدانی‌ها! که ستاریّتش سقف دارد. فهمیدی؟! خدا ستّارالعیوب است بی‌برو برگرد، شد؟! نمی‌گذارد رسوا بشوی؛ امّا این بدانی‌ها! ستّاریتش سقف دارد، فهمیدی؟! یک بار ، دوبار، بنا نیستش که ... یک وقت به جایی می‌رسد که خود خدا، رسوایت می‌کند. می‌خواهد این را بفرماید. خود خدا، رسوا می‌کند. ما در روایات، بسیارداریم، حالا من نمی‌خواهم وارد آن بحث بشوم. خدمتتان عرض شود که: کسی اگر رسوا کند دیگری را، شد؟! خداوند به قیامت نمی‌گذارد برسد، آبروی کسی را ببرد، خدا، توی همین دنیا آبرویش را می‌برد، ولو شده در خانوادگیش. همه را متن روایت را دارم می‌گویم. شد؟ می‌خواهم این را بگویم: ستّاریتش حد دارد، سقف دارد، شد؟! یک مرتبه، شد؟! دو مرتبه شد، نه دیگر، معلوم می‌شود این حرف‌ها نیست، گوش کنید! تو پرده دری؛ خوب دقّت کن، خدا. گوش کن! خدا از پرده دری بدش می‌آید؛ چون خودش پرده دار است. پرده دری اگر کردی، پرده‌ات را می‌درد. این را می‌خواستم بگویم. توجّه کنید، در یک حدّی است، توجه کنید، یک کار نعوذبالله گناه، بار دوّم همان، بار سوّم دیگر چرا؟ رسیدید شما به عرض من؟! این را می‌خواهد بفرماید که انسان، باید مراقبت داشته باشد و از ستّاریّت خدا نعوذبالله، سوء استفاده نکند. بحار جلد 6 صفحه 6 بحار - جلد 7صفحه361 صفحه361 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع): مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَإِذَا ثَلَّثَ أَهْبَطَ اللَّهُ تَعَالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
23.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِی اَبُوحَمَزةُ ثُمالی عَنِ الباقِرِ قالَ: «عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع): مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ تعالی إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ فَإِذَا ثَلَّثَ أَهْبَطَ اللَّهُ تَعَالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا» 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص)می‏فرمایند: «لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَه».1️⃣اگر بنده آنچه را در ماه مبارک رمضان است می‌دانست، هر آینه دوست داشت که تمام سال، ماه رمضان باشد؛ لذا روایتی هنگام ورود در ماه رمضان از پیغمبر اکرم(ص)به این مضمون نقل شده است : «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا ذَا تَسْتَقْبِلُونَ وَ مَا ذَا يَسْتَقْبِلُكُمْ»؛ منزّه است خدا. شما به دیدار چه می‎روید؟! چه چیز به دیدار شما می‎آید؟! در ادامهٔ روایت آمده است: «قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّات».2️⃣حضرت سه بار این جمله را تکرار ‎فرمودند. پیغمبر اکرم(ص)می‎فرمایند: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَه»؛ خداونددر هر شب از ماه مبارک رمضان سه بارخطاب به بنده اش می‎فرماید: آیا درخواست‏کننده‎ای هست که درخواست او را اجابت کنم؟ «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه».3️⃣آیا کسی هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم عذرش را بپذیرم؟ این روایات مربوط به ماه مبارک رمضان است که موقعیّت زمانی این ماه را بیان می‏کند. 1️⃣بحارالآنوار، ج 93، ص 346 - مستدرک الوسائل،ج 7، ص 425 2️⃣ بحارالانوار، ج 93، ص 347- مستدرک‌الوسائل، ج 7، ص425 3️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص 338- مستدرک الوسائل، ج7، ص430 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📌پیرامون شب قدر، پیغمبر اکرم(ص) می‏فرمایند: «تُفَتَّحُ ابوابُ السَّماءِ فِی لَیلَۀِ القَدرِ»؛1️⃣ تمام در‎بهای آسمان در شب قدر گشوده می‎شود؛ یعنی تمام حجاب‎ها برطرف می‎شود. در شب قدر هیچ حجابی بین عبد و ربّش نیست. البته این رفع حجاب از ناحیهٔ ربّ است؛ به این معنا که از طرف پروردگار، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین از خصوصیّات لیالی قدر این است که هیچ حجابی در کار نیست، و اگر بنده بخواهد با پروردگارش سخن بگوید، هیچ مانعی وجود ندارد؛ لذا عبد در شب قدر باید در راز و نیاز کوشش کند و دردها و مشکلاتش را با ربّش مطرح کند و از او هم بخواهد که مشکلاتش را حل کند. شب نوزدهم، شب تقاضای ترمیم گذشته است. امشب از خدا چه بخواهیم؟ ابتدا ترمیم بخواهیم و پس از آن، ترسیم بخواهیم. از خدا بخواهیم که سال آیندهٔ‎مان خوب باشد. ائمهٔ معصومین(ع) در ادعیه مأثوره به ما آموخته‎اند که خدا را خطاب کن و بگو: «عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِين»؛2️⃣ نه تنها خطاکاران را عقوبت نمی‎کنی، بلکه به ایشان احسان هم می‏کنی. 1️⃣وسائل الشیعه، ج8، ص 21 2️⃣بحارالانوار، ج 95، ص 389- زاد المعاد، ص16- مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir