7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق دروغ می گوید و خلف وعده میکند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📌لذا در ادامۀ همان روایت و تحت دو مثال، امامزینالعابدین(ع) این موضوع را مطرح میکند و میفرماید: «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الطَّعَامُ وَ هُوَ مُفْطِرٌ»؛ روز را به شب میآورد، امّا همهاش در فکر این است که شام چه بخورم. در حالی که آن روز نه گرسنگی و نه تشنگی کشیده است و مرتّب هم در روز خورده است. حضرت شهوت بَطن را مطرح میکند. چرا؟ چون فقط دنبال این است؛ یعنی هدفش خواستههای حیوانی –از هر نوعش- است. «وَ يُصْبِحُ»؛ شب را به روز میآورد، «وَ هَمُّهُ النَّوْمُ وَ لَمْ يَسْهَرْ...» 1️⃣ ؛ شب تا صبح هم خوابیده و بیداری نکشیده است، امّا باز که بیدار شد، در فکر این است که دو مرتبه استراحت بکند. حضرت دو مثال را میفرماید؛ یعنی بهرهای از انسانیّت نبرده است و مانند حیوان دنبال آخور و طویلهاش است. خدا نکند کسی به این ملکه و رذیلۀ نفسانی مبتلا شده و مسخ شود.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📌در آیۀ شریفه داشت:«وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»؛ آیا معلوم میشود به یاد خدا میافتد، امّا کم میافتد؟ نهخیر، در روایتی امامعلی(ع) توضیح این قسمت آیه را میفرماید:«مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً»؛ کسی که به یاد خدا در درونش بیفتد، ذکرِ کثیر دارد. این کثرت، به معنای کثرت مادّی نیست؛ یعنی با میزان مادّی آن را نسنجیده است. این یادِ خدا در درون، ذکرالله کثیر است. «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ كَانُوا يَذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِيَةً وَ لَا يَذْكُرُونَهُ فِي السِّرِّ»؛ منافقین از نظر ظاهری میگویند: ما داریم یاد خدا میکنیم، ولی از نظر باطن بیخبر از خدا هستند؛ چون «إِعتَرَضَ». «فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»1️⃣.
قلّت و کثرت در این آیه معنای ظریف و لطیف دیگری - بر طبق این روایت- پیدا میکند. کثرت مربوطبه باطن و قلّت مربوطبه ظاهر است؛ یعنی منافق ذکر و یاد خدای کثیری در درون ندارد، ولی از نظر بیرون نشان میدهد که دارم یاد خدا میکنم. «قَلِيلًا»؛ یعنی نه اینکه در درون به یاد خداست، ولی کم است؛ یعنی اصلاً در درونش خبری از خدا نیست و ظاهرساز است.
1️⃣الكافي، ج2، ص 501 - وسائل الشیعه، ج7، ص164 - بحار الأنوار، ج90، ص، 342
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: خشنود به دوری از رحمت خداست❗️
📌در روایتی امامصادق(ع) خصوصیّات اهل نفاق را شمارش میکند، البتّه در آخر، خودِ حضرت میفرماید به اینکه بیش از آنهاست. روایت در بحار آمده است که یکی یکی آنها را میخوانم. میفرماید:«الْمُنَافِقُ قَدْ رَضِيَ بِبُعْدِهِ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى»؛ شخصی که مبتلا به این رذیله است، خشنود است که دور از رحمت خداست. خیلی بد حالتی است که کسی خشنود به دوری از رحمت خدا باشد.
بعد حضرت در مورد علّتش میفرماید:«لِأَنَّهُ يَأْتِي بِأَعْمَالِهِ الظَّاهِرَةِ شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»؛ برای آنکه اعمال ظاهری را که مسلمانها انجام میدهند، او هم انجام میدهد، «شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»1️⃣؛ در اعمال دینی ظاهرساز است؛ یعنی این عملها پوچ است و محتوا ندارد؛ چون تنها یک اسکلتی است که فقط برای ظاهرسازی آن کار را میکند و در آن هیچ خدا مطرح نیست. چه کسی از رحمت خدا خشنود است و میخواهد نزدیک به رحمت بشود؟ کسی که اعمال ظاهر شریعت را برای خدا به جا بیاورد؛ چون میگوییم: این اعمال موجب قُرب است. او همین عمل را انجام میدهد، امّا برای او قُرب نمیآورد؛ بلکه خشنود است که از رحمت حق دور است؛ یعنی بی محتوایی نسبت به اعمال و ظاهرسازی دارد.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پانزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: خشنود به دوری از رحمت خداست❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پانزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
ادامه بحث ویژگیهای نفاق و منافقین
از شب بیستم ماه صفر به مدت 12 شب
در صفحه رسمی اینستاگرام حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
mojtabatehrani.ir (https://www.instagram.com/mojtabatehrani.ir/)
به صورت IGTV قرار خواهد گرفت.
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 توصیه جابر به عطیّه❗️
📌حالا روایتی از جابر بن عبدالله انصاری میخوانم که از اصحاب پیغمبراکرم(ص) است. جابر در روز اربعین به کربلا آمد. بعد از اینکه کارهایش را انجام داد و زیارتش را تمام کرد. در روایت دارد که به همراهاش عطیّه یا عطا نامی بود و چون چشمش نابینا بود، گفت: دست من را بگیر. بیا به سمت خانههای کوفه برویم: «خُذُوا بِي نَحْوَ أَبْيَاتِ كُوفَانَ». عطیّه میگوید:«فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ»؛ همینطور که آرام آرام دستش را هم گرفته بودم داشتیم میرفتیم، «فَقَالَ لِي يَا عَطِيَّةُ»؛ به من گفت: ای عطیّه! «هَلْ أُوصِيكَ»؛ می خواهی سفارشی به تو بکنم، «وَ مَا أَظُنُّ أَنَّنِي بَعْدَ هَذِهِ السَّفْرَةِ مُلَاقِيكَ»؛ من دیگر گمان ندارم بعد از این سفر تو را ببینم؛ یعنی آخر عمرم شده است.
عطیّه از خدا می خواهد که از صحابۀ پیغمبراکرم(ص)- جابر بن عبد الله انصاری- که تقریباً ایّام آخر عمرش را دارد می گذراند، تحفه ای بگیرد. به او گفت: بگو. جابر گفت:«أَحِبَّ مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَحَبَّهُمْ وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا أَبْغَضَهُمْ». توصیههایی را به او کرد که غرضم این بخش است:«فَقَالَ لِي»؛ به عطیّه گفت:«يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ ای عطیّه! از دوستم پیغمبر(ص) شنیدم. تعبیر «حبیبی» میکند تا رابطۀ محبّتی را مطرح کند. «يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ»1️⃣؛ پیغمبراکرم(ص)فرمود: این رابطۀ محبّتیات با جلوه های حق و حقیقت را نگه دار. اگر دوستشان داری بفهم که بهره ای از ایمان داری و فطرت انسانی هنوز در تو هست. اگر دیدی درونت دارد پس می زند، بدان که خطرناک است. اینها را دارند به ما میگویند. سرّش هم همین است که یکی از آثار سوء نفاق این است که آنها هیچگاه رابطۀ محبّتی با اهل بیت پیدا نمی کنند.
1️⃣کسی که قومی را دوست بدارد، با آنها محشور میشود و کسی که عمل قومی را دوست بدارد، مثل این است که عمل، در آن مشارکت داشته باشد. بحار الأنوار، ج65، ص 131
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه هفدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 توصیه جابر به عطیّه❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه هفدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: منافق بوقلمون صفت است ❗️
📌این جملات به اینجا که رسید، یک مرتبه یاد موضوعی افتادم: در بین منافقین صدر اسلام، یزید مواجهه و رویارویی سختی کرد. آن ها به این نحو رویارویی -حتّی با امام علی(ع)- نکردند. باز همین منافق که آن صحنۀ کربلا را درست کرد، وقتی دید صحنه عوض شد، «يَفْتَنُّونَ افْتِنَاناً» و بوقلمون صفت شد. وقتی دید صحنه برگشت، وقتی اهل بیت را به شام آورد و مردم کم کم فهمیدند و وضع عوض شد، یک مرتبه امام زین العابدین(ع) را خواست و شروع به لعنت فرستادن بر عبیدالله کرد. می خواهم تفاوت وصف با فعلش را بگویم. شروع به لعنت کردن کرد، که من نگفته بودم این کار را بکنند، خود عبیدالله کرده است. ای خبیث و بی حیا! کما اینکه از خصوصیّات منافق همین درید گی است. نگفته بودی بکشد؟! داری دروغ می گویی. اصلاً تو نگفته بودی امام حسین(ع) را بکشد. عبیدالله به تو گفت که سر امام حسین(ع) را که آوردند، بنشینی و آن کارها را بکنی؟
در تاریخ مینویسند: امام زین العابدین(ع) را خواست و معذرت خواهی کرد و سؤال کرد که شما چه میخواهید و چه حاجتی دارید. منافق این است که عملش درد بی درمان است. آیا درد را میتواند علاج کند و شهادت امام حسین(ع) را برگرداند؟ نمی تواند. امّا به الفاظش که نگاه میکنیم، تمامش با همان مقطع و مقاطع بعدی که امام علی(ع) دارد توصیف میکند، تطبیق دارد و ایشان همین را می گوید. همان هایی است که خود امام علی(ع) آن ها را مشاهده کرد و در مقابل خودش هم همین بساط بود. مطرح کردم: ضربهای که اسلام از مشرک و کافر نخورد، از منافق خورد، ضرباتی که در طول تاریخ، جبران ناپذیر است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه هجدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir