﷽
📍 آهنگ شیطان با اختیار من اثر گذاری دارد❗️
📌انسان وقتی که متوجّه خدا بشود در این صورت است که خداوند او را تأیید میکند، نگهش میدارد. ولی اگر به اختیار و انتخاب خودش غفلت کرد از خدا ؛ یعنی سبب خود من هستم، اینطور نیست که شیطان بتواند مرا متوجّه خود کند. دقّت کن آقاجان: اگر یک پرندهای باشد رویش به یک سمت است، کأنَّ این صیّاد تا موقعی که رویش آن طرف است کاری به او ندارد. هرگاه رویش را برگرداند، شروع میکند و آن وقت دون را میریزد و آن آهنگ. ما از روایات و آیات اینطور میفهمیم، یک همچنین وضعی است. نه اینکه تا من رویم آن طرف است باز هم دون بریزد باز هم موج پخش کند، اینگونه نیست. هم آیه این را میگوید و هم روایت این را میگوید. متون اسلامی میگوید. در بحث این صید، اینطوری است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آهنگ شیطان با اختیار من اثر گذاری دارد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خنّاس را بشناسیم❗️
📌بحث ما که به این آیه شریفه رسید در جلسهی گذشته که دارد «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ». گفتیم خنّاث در لغت «خَنَسَ» به معنای پنهان شدن یا بسیار آشکار و پنهان شدن، بعضی هم شیطان گفتهاند البته اشکالی ندارد که شیطان گفته شود خنّاس است چون او جلوه میکند و پنهان میشود نسبت به بشر.
بنابراین گفتیم از این لغت «الخنّاس» که در این آیه استخدام شده است چند معنا به دست میآید. یک، این آهنگِ شیطانی که عبارت از وسواس در آیه، نام برده شده است، این آهنگ تمام شدنی نیست. دو، اشاره به این جهت است به اینکه این آهنگ از قماش آهنگهای ظاهری نیست.
این از قماش و سنخ آهنگهای ظاهری یعنی امواج هوایی نیست.
. سه، باز از «الخنّاس» به دست میآید که انسانی که در پنجهی این آهنگ شیطانی قرار میگیرد، این انسان از نظر اراده بسیار ضعیف و سست است. چرا؟ چون این آهنگی که اینقدر پنهان است، از چنین آهنگ ضعیفی این انسان متأثّر میشود و تحت تأثّر این آهنگ ضعیف قرار میگیرد.
. چهار، از این «الخنّاس» به دست میآید که این آهنگ که آهنگ شیطانی است و یک جنبه استتاری قوی دارد، طوری جلوهگر میشود در باطن انسان که انسان خیال میکند این آهنگ از خودش سرچشمه گرفته است. آهنگساز را غیر خود نمیداند. به عبارت دیگر خیال میکند این آهنگ از غریزه و طبع اوّلیه خودش سرچشمه گرفته است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خنّاس را بشناسیم❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حرکت امامحسین(ع) از مدینه به مکّه و از مکّه به عراق ❗️
📌در سالهای گذشته به مناسبت ایّام محرم بحثی را تحت عنوان حرکت امامحسین(ع) و قیام آن حضرت در ابعاد گوناگون مطرح کردم. حرکت حضرت از مدینه به مکّه حرکت نفییی و حرکت حضرت از مکّه به عراق نهییی بود. حرکت امامحسین(ع) به امر الهی بود، امّا ابعاد گوناگون داشت. در این حرکت الهی بُعدی از ابعاد الهی نهفته بود که از آن به آزمایش الهی تعبیر میکنند. در طول تاریخ بشریت این سنّت الهیه جزء سننی است که از آدم تا خاتم و از خاتم تا به قیامت وجود درد؛ یعنی این معنا در حرکتهای انبیا(ع) و اولیا نهفته است.
بنابراین امامحسین(ع) به امر الهی و بنا به وظیفهای که داشت، حرکت کرد؛ لذا آزمایش الهی در روابط گوناگون بود.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 حرکت امامحسین(ع) از مدینه به مکّه و از مکّه به عراق ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آزمایش بی نظیر امام حسین(ع)❗️
📌 یک بُعد اساسی حرکت امامحسین(ع) این بود که یک آزمایش الهی بود. یک آزمایش الهی، هم برای یزید و هم برای امامحسین(ع) بود. از اینطرف اسفل السافلین را گرفتم و از آن طرف، اعلیٰ علیین را گرفتم، چه برسد به وسط این دو که آزمایش دارد. یک آزمایش بزرگ الهی کرد که به اعتقاد من در طول تاریخ بشریت در یک بُعدش بی نظیر بوده است. نه قبل داشتیم و نه بعد داریم و به نظر من بعد هم نخواهد آمد. خدا میخواست برملا کند. طوری هم برملا کرد که بشر در تاریخ بشریّت الی یوم القیامه هیچ وقت بشر نمیتواند آن را فراموش بکند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آزمایش بی نظیر امام حسین(ع)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 امتحان جداسازی شقی را از سعید و عاصی را از مطیع ❗️
📌بحث در این است که علم به تمییز مطرح نیست. خداوند میداند و از ازل به همۀ امور احاطۀ علمیّه دارد. او نخواسته است که خودش بفهمد. آیا خداوند نمیدانسته است؟! او میدانسته است. او هم شمر و یزید را میشناخته و هم امامحسین(ع) را میشناخته است. بساط کربلا در تاریخ بساط کوچکی نبوده و دیگر هم نخواهد بود. شما این بساط را کوچک ندانید. این صحنه برای از یزید گرفته تا امامحسین(ع) آزمایش الهی و امتحان است. حتّی برای امامحسین(ع) امتحان است.این امتحان، یک جداسازی است. خدا علم به تمییز هم داشته است و امتحان برای علم به تمییز نیست؛ پس این جداسازی برای چیست؟ شقی را از سعید و عاصی را از مطیع جدا میکند.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir