eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 تب، نشانۀ از شستووشوی گناهان توسّط پروردگار است❗️ 📌 روایتی از امام‌صادق(ع) از آبای گرامی‌شان از پیغمبراکرم(ص) است: «عَادَ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ»؛ این اتّفاق باید در مدینه رخ داده باشد. حضرت به عیادت یکی از انصار رفته بودند. «فَشَكَا إِلَيْهِ مَا يَلْقَى مِنَ الْحُمَّى»؛ او تب کرده و در خانه افتاده بود. حضرت آنجا رفتند و او شکایت کرد. می‌گفت: تب خیلی بدی کرده‌ام. خیلی ناراحت بود. «فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِنَّ الْحُمَّى طَهُورٌ مِنْ رَبٍّ غَفُورٍ»1️⃣؛ همان تعبیر تطهیر است. تب‌هایی که می‌کنید، شست‌و‌شویی از ناحیۀ پروردگار شماست که غفور است. خدا می‌خواهد بخشندگی‌اش را نشان بدهد. کسی است که آلوده شده و خدا می‌خواهد او را از چرک‌ها و آلودگی‌ها نجات بدهد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 78، ص176- مستدرک‌الوسائل، ج 2، ص61 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تب، نشانۀ از شستووشوی گناهان توسّط پروردگار است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ ‏ تَعالی وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» ترجمه: سه عمل است که هر کس بر آن محافظت و مداومت نماید، خوشبخت و رستگار می شود. هر گاه نعمتی رسید، خداوند متعال را حمد و ستایش کند. هنگامی که روزی تو به تو دیر رسید و تنگ دست شدی، از خداوند طلب بخشش و آمرزش نموده و استغفار کند. هرگاه به سختی و گرفتاری شدیدی دچار شدی، بسیار ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را بگو. شرح: به ذهنم این است که سابقاً هم، من این روایت را باید خوانده باشم. این هم که تکرار کردم؛ چون زیاد مراجعه داشتم. در روند زندگی ما در دنیا این جوری است، در دنیا اصلاً این است؛ دنیا زندگی‌اش ازهر جهتش که حساب کنی، تنها به مسائل فرض کنید که، مادّی نیست، نشیب و فراز دارد، یکنواخت نیست زندگی ما در دنیا. بی بروبرگرد بلاخره، نشیب و فراز دارد از جهاتی. حالا امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، در این روایت، توجّه‌هایشان به همین نشیب و فرازهای زندگی انسان در دنیاست. خب چه کند حالا؟ سه تا مطلب را ایشان می‌فرمایند: می‌گوید اگر مراقبت بکنی، محافظت بکنی بر سه چیز،«ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا» سه چیز است، اگر این را تو مراقبت بکنی، این‌جا دارد سعد. این جا نیکبخت می شوی، سعادتمند می‌شوی و به تعبیرمن، مشکلاتت برطرف می‌شود. «ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ» خب سه چیز است. اوّل:«إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ تَعَالی»؛ وقتی که نعمتی بر تو نمایان شد؛ یعنی به دستت رسید، حالا به تعبیر من ساده، این جا خدا را یادت نرود، شکرگزار خدا باش، سپاس گزار خدا باش. این حمد الهی حالا از نظر ظاهر، شکراًلله، الحمدلله، امثال این‌ها که این‌ها به قول ما، مبرز آن حمد درونی انسان است. آن موقعی که می‌بینی گشایشی شد برایت،خدا یادت نرود. فهمیدی؟! این جایی است که فراز زندگی است،خوب دقّت کن! فرازش است. بعد می رسیم به نشیب‌اش. اوّل فراز زندگی را می‌فرماید. «إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ»؛ این‌جا «فَاحْمَدِ اللَّهَ تَعالی»این جا سپاس‌گزار خدا باش. خب حالا من نمی‌خواهم وارد شوم، جهتش هم معلوم است؛ چون شکرگزاری خودش، موجب ازدیاد هان؟ نعمت می‌شود بر طبق آیه شریفه.حالا می رویم سراغ نشیب‌اش. آن فرازش را اوّل می گوید. سراغ نشیبش که می‌رود حضرت، می‌فرماید به این که :«وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ» ؛ اگر دیدی تنگدستی رو به سوی تو آورد. درست است؟ «وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ»؛ حالا چه کار کنم؟ تو نشیب، چاله افتادم. می‌خواهی از این چاله در بیایی، هان؟! می‌گویم؟ «فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ» استغفار کن، زیاد استغفار کن. البته این‌ها توش اشاره است، ها! این «فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ»؛ یعنی این را بدان! یک جا یک گناهی کردی، یک خطایی کردی، یک معصیت خدایی کردی؛ خدا می‌خواهد گوشت را بپیچاند. شد؟! این‌جا استغفار کن، می‌فهمی؟با استغفار چه کار کن؟ چاله‌اش را پر کن .شد؟! این موجب می‌شود به این که برایت چیه؟ گشایش بشود. از توی این چاله دربیایی. همچین خیلی ساده کردم روایت را. سوّم: و او این است که یک وقت هست گرفتاری که پیدا می‌شود، چیزی نیست بگویم که روزیم است؛ مثلاً فرض کنید، دست تنگ شدم از نظر مالی، آن دست تنگی مالی بود. «وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ» بسیار خوب. نه! گره‌ای افتاده، شد؟! پولی هم نیست. باپول هم این گره باز نمی‌شود. درست است یا نه؟خیلی گره‌ها هست، توی زندگی انسان پیدا می‌شود اگر دنیا و مافیها را هم بدهید، هان؟! گره باز نمی‌شود. درست است؟ گره گشا، کیه؟ یکی دیگر است، درسته یا نه؟ او باید بازش بکند. سوّمی است:«وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ»شدّت می گوید، مصیبت ندارد. خوب دقّت کنید در این کلمات علی علیه السّلام. گرفتاری، ما بهش می‌گوییم. گرفتاری پیش آمد. مصیبت، آن است که یک کس‌اش می‌میرد، مثلاً؛ بر حسب ظاهر، این است. امّا حضرت، شّدت می‌گوید. گرفتاری پیدا شد برایت. شد؟! که من گاهی تعبیر می‌کنم: به چه کنم، چه کنم، می افتی. درسته؟ چه کار کنم حالا؟ این جا می‌فرماید: «وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» زیاد این را بگو.
سه تا ذکر، یاد می‌دهد علی علیه السّلام. شد؟! یک ذکر در حال فراز زندگیت، هان!؟ سر کیفی. صاف بهت بگویم. یک ذکر آن جایی که تنگدست مالی شدی. یک ذکر، برای چی؟ آن جایی را که گره به کارت، این جوری افتاده؛ یک گرفتاری که با هیچی، با پول هم حل نمی‌شود. سه تا ذکر یادت می‌دهد. بگو: الحمدلله، شکراً لِله، فرق نمی‌کند بین این دو تا. شد؟! دوّمی‌اش: استغفرالله بعد هم، سوّمی‌اش بگو «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ». شد؟! این‌ها توش، رقم هم دارد، این«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»را من خودم دیدم در روایت، روزی صدتا اگر آدم بگوید، گوش می‌کنید چه می‌گویم؟ آن گره‌ها باز می‌شود در گرفتاری ها، مقیّد باشد،ها. من خودم روایت را دیدم، حالا نمی خواهم بگویم چون طول می کشد. توجّه کردید چه عرض کردم؟ ولی سه تا را به اصطلاح، سرآمدهایش را علی علیه السّلام، می گوید. زندگی، بدان! در دنیا نشیب، فراز؛ درهر دو حال، خدا؛ امّا در چه قالبی؟ قالب هایش را تحویل می دهد. بحار الأنوار، ج‏75، ص 45 وَ قَالَ (ع) ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
37.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «ثَلَاثٌ مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا سَعِدَ إِذَا ظَهَرَتْ عَلَيْكَ نِعْمَةٌ فَاحْمَدِ اللَّهَ ‏ تَعالی وَ إِذَا أَبْطَأَ عَنْكَ‏ الرِّزْقُ‏ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ إِذَا أَصَابَتْكَ شِدَّةٌ فَأَكْثِرْ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» ترجمه: سه عمل است که هر کس بر آن محافظت و مداومت نماید، خوشبخت و رستگار می شود. هر گاه نعمتی رسید، خداوند متعال را حمد و ستایش کند. هنگامی که روزی تو به تو دیر رسید و تنگ دست شدی، از خداوند طلب بخشش و آمرزش نموده و استغفار کند. هرگاه به سختی و گرفتاری شدیدی دچار شدی، بسیار ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را بگو. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ابتلائات به سبب گناهان، باعث سقوط انسان است❗️ 📌محمدبن‌مسلم روایتی را از امام‌صادق(ع)، از آبای گرامی‌شان و از امام‌علی(ع) نقل می‌کند: «تَوَقَّوُا الذُّنُوبَ»؛ از گناهان بپرهیزید! «فَمَا مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لَا نَقْصِ رِزْقٍ إِلَّا بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَ الْكَبْوَةِ وَ الْمُصِيبَةِ»1️⃣؛ نگذارید که دستتان آلودۀ به گناه بشود. ابتلائاتی که شما پیدا می‌کنید، نیست مگر به سبب گناهی که می‌کنید. در جلسۀ گذشته گفتم که گناهان مثل قلوه سنگ‌هایی هستند که تو برمی‌داری. تو در پرتگاه هستی و خودت را نمی‌توانی حفظ بکنی، آن‌ها چیست که جمع می‌کنی و در کیسه‌ات می‌ریزی؟! تو متوسّط از مؤمنین هستی. شما که به آن قلّۀ اطمینان بخش نرسیدید. وسط راه است. پایین پا درّه است. حضرت فرمودند که حتّی یک خراش برداری یا پایت یک لغزش پیدا بکند و زمین بخوری، مصیبت است. همۀ بلاهایی که می‌بینی، لطف الهی است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 78، ص178 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یک سری از بلیّات باعث بیداری از خواب غفلت می‌شود❗️ 📌یک سنخ از این بلیّات برای متوسّطین از مؤمنین، مُذَکِّر است. بحث اولیای کُمَّل را مطرح نمی‌کنم. مُذَکِّر به این معناست که مؤمن متوسّط آنگاه که در راحتی قرار گرفته و مشکلی ندارد، راحتی همراه با غفلت است و انسان را از یاد خداوند باز می‌دارد. درست عکسش اگر انسان یک سنخ ناراحتی پیدا بکند، می‌خواهد آن را رفع بکند. روند طبیعی را می‌گویم. وقتی می‌خواهی ناراحتی را رفع بکنی، این در و آن در می‌زنی تا سببی گیر بیاوری که گره تو را باز کند. من که اهل آن درجۀ بالای ایمانی نیستم، اوّل اسباب مادّی می‌روم. این در و آن در را می‌زنم. بعد سرم به سنگ می‌خورد. آنجا می‌بینم نمی‌توانم کاری بکنم. وقتی سرم به سنگ خورد، تازه چشمم باز شده و از خواب غفلت بیدار می‌شوم. با توجّه به اینکه سابقۀ رابطۀ با خداوند داشتم، به سمت او می‌روم. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 یک سری از بلیّات باعث بیداری از خواب غفلت می‌شود❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راحتی برای متوسّطین از مؤمنین، غفلت آور است❗️ 📌بلکه به تعبیر دیگر انسان وقتی گرفتار شد، به هر چیزی تَشَبُّث پیدا می‌کند، برای اینکه گره‌اش باز شود. هر چیزی که احتمال می‌دهد کارآیی داشته باشد، سراغش می‌رود. اگر زودتر سرش به سنگ بخورد، بهتر است؛چون سابقۀ رابطه با خداوند داشته است، سراغ خداوند می‌رود. بنابراین راحتی برای مؤمنینی که ایمانشان در حد توسّط است، غفلت آور است. ابتلای آن‌ها این‌طور است که هر کس متناسب با خودش مبتلا می‌شود. در روایت دارد که من خودم بهتر می‌دانم که با هر کس باید چه کار بکنم. چُرت غفلت را پاره می‌کند. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بلا، باعث می‌شود انسان به درِ خانۀ خداوند ‌برود. ❗️ 📌روی این موضوع، اهل معرفت خیلی سطح بالا بحث می‌کنند. اسم این بحث را انقطاع الی الله تعالی می‌گذارند. در قالب اصطلاح می‌گویند که یک نکتۀ بلیّات، انقطاع الی الله تعالی است. بلیّات، انقطاع الی الله تعالی می‌آورد. انسان می‌بیند که از نظر او سبب‌های مادّی دیگر کارآیی ندارند. البته این‌طور نیست که سبب‌ها کارآیی نداشته باشند؛ بلکه او نمی‌داند کدام سبب مادّی برای او کارآیی دارد: چون قضا آید، طبیب ابله شود بلا، مذکّر است؛ یعنی انسان را به یاد مسبّب الاسباب که الله تعالی است، می‌اندازد. انسان به درِ خانۀ خداوند می‌رود. این، لطف خداوند است. عنایت خاصّۀ خداوند به کسانی است که با او رابطۀ مختصر دارند و ما می‌گوییم: متوسّطین از مؤمنین هستند. برای چه؟ برای ثبوت آن‌ها. سقوط، ثبوت و صعود داریم. او را مبتلا می‌کند برای اینکه نگهش دارد و رابطه‌اش را با خدا قطع نکند. وقتی که سرش به سنگ خورد، یادش می‌افتد کسی بود و ما از اوّل با او ارتباطی داشتیم و دنبال خدا می‌رود؛ لذا می‌فرمایند که راحتی، غفلت را در پی دارد و ابتلائات برای مؤمنین تذکّر را در پی دارد. انقطاع الی الله که می‌آید، دیگر انسان دست از همۀ آن‌ها برمی‌دارد؛ چون کارآیی ندارند. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir