......جلب منفعت خودم منهای الله تعالی، هیچ نمیتوانم بکنم. «وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ نمیتوانم از خودم دفع ضرر هم بکنم، آن چیزهای که خوشم نمیآید از خودم دفع بکنم، چه بسا اشاره به این باشد که این انسان دلش میخواهد جاودانه در دنیا بماند و مرگ را از خودش دور کند که دوست ندارد، میخواهد این را بفرماید، یک اشاره هم به این است، نمیتوانم بمانم در دنیا، نمیتوانم مرگ را هم از خودم دفع کنم که دوسش ندارم، «وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي» تمام کارها بدست یکی دیگر است بدست من نیستش دیگر، «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي»؛ آخر کارم این است، مشیَّت اوست، مشیَّتش تعلّق بگیرد نعوذ بالله من را عذاب میکند و اگر مشیَّتش تعلّق بگیرد چشمپوشی میکند و عفو میکند از من. «فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي»؛ فقیری فقیرتر از من نیست دیگر. خوب اینجا یک اشاره زیباست به آن چیزی که در صدر آن روایت اوّل بود که خواندیم و او این است که بابا خودت که هیچ نداری که، اینها را باورت بیاید. هیچ چیز خودمان نداریم هر چه هست در دست خداست؛ بنابراین امیدت را به غیر خدای میبندی بعد اعمالت را خراب میکنی توی دنیا چرا؟ بهتر این نیست که آدم چه کار کند، برود سراغ خدا که همه کاره هست تنها امیدش او و هر چه گفت چشم. و همه چیز هم است توی آن روایت هم داشت مستجاب الدعوه شما خوب دقت کنید اینها همه روابط دارد با همدیگر تو چیز ......
.....میخواهی؟ این خواستهها تو را میکشاند به این خلافکاریها دیگر، غیر از این است؟ خواستههای توست، اینها که بیکاره هستند، برو پیش همه کاره، امید تو او، هر چه گفت چشم و تو هم هر چه گفتی چشم من نمیخواهم وارد بشوم دیگر در آن روایتی که دارد که خطاب میکند عبد تو اطاعت من را بکنم من هم مطیع تو میشوم نعوذ بالله واقعاً من اصلاً نمیدانم این را، من گاهی میدیدم، این تعبیرات، تعبیرات عجیبی است. ای بنده من، تو مطیع من بشو من هم میشوم مطیع تو، نعوذ بالله، این همین معناست، کجا میروی بیا پیش من، از کی میخواهی از من بخواه، همه چیز هم دست من است چرا خلافکاری.
بحارالانوار، ج75، ص113
عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قِيلَ لِلْحَسَنِبْنُ عَلِيٍّ (ع) فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَالَ أَصْبَحْتُ وَ لِي رَبٌ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي- لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سه چیزی که حیوان نفس را سر بهزیر میکند❗️
📌پیغمبراکرم(ص) فرمود: «لَوْ لَا ثَلَاثَةٌ فِي ابْنِ آدَمَ مَا طَأْطَأَ رَأْسَهُ شَيْءٌ»؛ عجب تعبیری است! اگر سه چیز در انسان و فرزند آدم نبود، هیچ چیزی نمیتوانست سر این حیوان را پایین بیاورد. سه چیز موجب شده است که دیگر نمیتواند کُرکُری بخواند، «الْمَرَضُ»؛ بیماری. «وَ الْمَوْتُ»؛ همۀ مواردش همگانی است. اینجاست که انسان به عجز میرسد، «وَ الْفَقْرُ وَ كُلُّهُنَّ فِيهِ وَ إِنَّهُ مَعَهُنَّ لَوَثَّابٌ». اینکه بلا مُذَکِّر است، روی این جهت است که موجب میشود انسان غفلت نکند. اگر بنا بشود انسان همیشه در راحتی باشد، غفلت میآورد و غفلت هم باعث گناه میشود. برای اینکه او را متوجّه بکند، گرفتار بلایش میکند. همۀ آنها لطف خداوند نسبتبه مؤمنین متوسّطین است.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سه چیزی که حیوان نفس را سر بهزیر میکند❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیامبراکرم(ص) عبد بودن را انتخاب نمود❗️
📌در روایتی آمده است: «هَبَطَ مَعَ جَبْرَئِيلَ(ع) مَلَكٌ لَمْ يَطَأِ الْأَرْضَ قَطُّ»؛ همراه جبرائیل(ع) فرشتهای فرود آمد. به سمت عالم مادّه آمد در حالی که تا به حال این فرشته به این نشئه نیامده بود. اوّلین بارش بوده است. «مَعَهُ مَفَاتِيحُ خَزَائِنِ الْأَرْضِ»؛ کلیدهای تمام عالمِ نشئۀ مادّیت با او بود. همراه جبرئیل خدمت پیغمبراکرم(ص) آمدند. «فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ(ص) إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ»؛ گفت: پروردگار برای تو سلام میفرستد، «وَ يَقُولُ هَذِهِ مَفَاتِيحُ خَزَائِنِ الْأَرْضِ»؛ و میگوید: کلید تمام خزینههای عالم و نشئۀ مادّیت است. «فَإِنْ شِئْتَ فَكُنْ نَبِيّاً عَبْداً»؛ تو بین دو چیز مخیّر هستی: میتوانی نسبتبه خداوند پیامبری عبد باشی، «وَ إِنْ شِئْتَ نَبِيّاً مَلِكاً»؛ و میتوانی پیغمبر(ص) باشی، امّا همراهش هم سلطنت باشد. یک وقت میخواهی بنده باشی و یک وقت میخواهی که بر جمیع امور مادّی سلطه داشته باشی و در اختیارت باشد. «فَأَشَارَ إِلَيْهِ جَبْرَئِيلُ(ع) أَنْ تَوَاضَعْ يَا مُحَمَّدُ(ص)». جبرائیل اشاره کرد و به پیغمبراکرم(ص) و گفت: کُرنش کن. ببین خداوند برای تو چه کرده است! تمام نشئۀ مادّیت را در دست تو گذاشت. دیگر چه میخواهی؟ تمام عالم و ما فیها را یک لقمه کرده و در دهان تو میگذارد. بیا و کُرنش کن. «فَقَالَ»؛ در جواب گفت: «بَلْ أَكُونُ نَبِيّاً عَبْداً»؛ برو! من همان رابطۀ عبودیّت با خداوند را میخواهم. کُرنش کنم و سر به زیر داشته باشم. «ثُمَّ صَعِدَ إِلَى السَّمَاءِ»1️⃣؛ آنها به سمت آسمان رفتند.
1️⃣بحارالأنوار، ج 18، ص334
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پیامبراکرم(ص) عبد بودن را انتخاب نمود❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مقام، در حققیقت مسئولیّت، آزمایش الهی است❗️
📌انسان چهار صباحی به مسئولیّتی رسیده است. من اسمش را مقام نمیدانم، مسئولیّت میدانم. تا قبلش مؤمن و متدیّن بود و پرهیزها داشت، ولی وقتی که به آنجا رسید عوض شد. آن روی سکۀ این شخص را نمیدانستیم. مسئولیّت، آزمایش الهی است. وقتی چهار سنار گیرش میآید، یابو برش میدارد. دیگر آن التزامات از بین میرود. بعد هم خیال میکند که جز اولیای خاصّ خداوند بوده و اینها عنایت الهی بوده است. البته لطف و عنایت بوده است، امّا ببین که عنایتش را چطور اعمال میکند. عنایتش این نبود که تو در دنیا بیشتر خوش بگذرانی.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مقام، در حققیقت مسئولیّت، آزمایش الهی است❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چراچهرۀ ملکوتی نماز، بهشت ساز و یا جهنّم ساز است؟ ❗️
📌آیا در عمل چیزی هست که محوریّت داشته باشد که بگوییم موجب میشود اعمال چنین چهرهای پیدا بکند؟ خود پیکرۀ عمل ملاک نیست. این مطلب را از استادم امام خمینی(ره) میگویم. مطلب ایشان این بود: نمازی که میخوانیم، یک حُسن فعلی است و چهرۀ ظاهریاش زیباست. عبادت و کرنش است. نماز افضل اعمال است. امّا اینطور نیست که اعمال بما هی اعمال ( اعمال به خودی خود) صور غیبیۀ حسنه داشته باشد. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ عمل را زیبا میکند، اطاعت است. کما اینکه در اعمال سیّئه هم آنچه چهرۀ ملکوتی عمل را کریه میکند، عصیان است. چه بسا ممکن است که انسان نماز بخواند، ولی با نماز، عصیان بکند. شکل همین تکبیره الاحرام، قرائت، رکوع، سجده و ذکر تفاوت نمیکند، امّا انسان با آنها عصیان میکند جایی که میخواهد ریا بکند. از الف الله اکبر تا آخرین کلمه که السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته است، یک جور است. امّا چهرۀ ملکوتی و صورت غیبیه یکی از آنها زیبا و بهشت ساز و دیگری جهنّم ساز است؛ چون یکی از آنها بر محور اطاعت و دیگری بر محور عصیان بود.
در قالب اصطلاح یک حُسن فعلی و یک حُسن فاعلی داریم. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ اعمال ما را میسازد، حُسن فاعلی است نه حُسن فعلی. اطاعت الله است. میخواهم آنچه تو گفتی را انجام بدهم. اطاعت الله چهرۀ ملکوتیّۀ حسنۀ تمام اعمال ما را که به آن صور غیبی میگویند، میسازد. از آن طرف هم عصیان الله است.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 چراچهرۀ ملکوتی نماز، بهشت ساز و یا جهنّم ساز است؟ ❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اعمال انسان دارای چهرۀ مُلکی و چهرۀ مَلکوتی است❗️
📌نفوس مطهّره خلاقیّت دارند. هر چه خلق میکند، زیبا خلق میکند. نفوس آلوده هر چه که خلق میکند، آلوده خلق میکند. ما روز قیامت بهشت و جهنّمها را میسازیم. در قیامت بروز و ظهور میکند. یک نفس، نفس مطمئنه است. از آن طرف یک نفس هم هست که هر چه میسازد، آلوده میسازد. منشأ هم همین بود: آنکه در این عالم از نفوس مطهّره است، هر چه میکرد بر محور اطاعت بود که خدا میخواست. دیگری بر محور شیطان بود.
رابطۀ بین اعمال انسان و ترفیع درجات را مطرح کردم. به تعبیر دیگر اعمال دو چهره دارند: چهرۀ مُلکی و چهرۀ مَلکوتی. صُور ظاهریّه و صُور غیبیّه دارند. استاد امام خمینی(ره) میفرماید: آنچه صور غیبیۀ اعمال ما را در این عالم، چه زیبا و چه زشت میسازد، مسئلۀ اطاعت و عصیان اس ت. مثال به نماز زدم. هم میشود چهرۀ ملکوتی نماز زشت باشد و هم میشود که زیبا باشد. میشود که عصیان باشد. انسان نماز میخواند، امّا دارد گناه میکند. نماز میتواند گناه باشد یا اطاعت باشد، که این مطلب را در قالب حُسن فعلی و فاعلی مطرح کردم.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir