💢بازگشت روح به بدن در قبر
قرآن کريم از مرگ با عنوان "توفّي" ياد کرده است (1).
اين واژه در لغت، به معناي گرفتن چيزي به طور تمام و کمال است، به عبارت ديگر در زبان عربي، هر گاه کسي چيزي را به کمال و تمام و بدون هيچ کم و کاستي دريافت کند، از اين کلمه استفاده ميشود (2).
مفردات راغب، ذيل ماده "وفي" در قرآن ميفرمايد:
"اللَّهُ يَتَوَفَّي الْاَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِي قَضَي عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْاُخْرَي إِلَي اَجَلٍ مُسَمّيً" (3).
"خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز ميستاند، و نيز روحي را که در موقع خوابش نمرده است ميگيرد. پس آن نفسي که مرگ را بر او واجب کرده، نگه ميدارد و آن ديگر نفسها را تا هنگامي معين به سوي زندگي دنيا باز پس ميفرستد".
در اين آيه، هم از مرگ و هم از خواب - که شباهتي به مرگ دارد - به "توفي" و سپس به "امساک" و نگه داشتن تعبير شده است؛ نه به "قبض". علاوه بر آنکه موت را وصفي براي روح شمرده است؛ يعني، روح به وسيله موت، بدن مادي را ترک کرده و وفات ميکند. به بيان ديگر، آنچه از اين آيه و مشابه آن استفاده ميشود، آن است که مرگ، تحويل گرفتن است؛ يعني، آدمي هنگام مرگ با تمام شخصيتش - که همان روح او است - در اختيار ماموران الهي قرار ميگيرد و آنان انسان را دريافت ميکنند.
بنابراين: اولاً، مرگ از ديدگاه اسلام، نيستي و نابودي نيست؛ بلکه انتقال از عالمي به عالم ديگر بوده و در حقيقت روز مرگ، روز بازگشت به خدا و سوق به سوي او است"کلا اذا بلغت التراقي و قيل من راق و ظن انه الفراق و التقت الساق بالساق الي ربک يومئذ المساق" (4) "نه چنين است" که او پندارد؛ زيرا آن گه که جان ميان گلوگاهش ميرسد و گفته ميشود: "چارهساز کيست؟" و داند که همان زمان فراق است و محتضر را ساق به ساق ديگر در پيچد. آن روز است که به سوي پروردگارت سوق دادن باشد."
ثانياً، از آن جايي که روح از عالم مجردات بوده و از موطن اصلي خود، به نظام مادي و دنياي خاکي هبوط کرده است، با مرگ، به سوي عالمي که از سنخ عالم روح و موطن اصلياش است، قدمي بزرگ برميدارد.
به بيان دقيقتر، انسان ممزوج از يک اصل و يک فرع است. اصل، "روح" و فرع، "بدن" آدمي است. روح که حقيقت اصلي انسان است، از عالم مجردات بوده وبه عالم مادي هبوط کرده است؛ اما بدن خاکي از عالم طبيعت و ماده بوده و با حقيقت روح - که از عالم مجردات است - بيگانه ميباشد. از آن جايي که انسان از ابتداي خلقتش روي زمين به سوي خداوند در حرکت است" يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقي"(5) "اي انسان! حقا که تو به سوي پروردگار خود به سختي در تلاشي و او را ملاقات خواهي کرد."
با "مرگ" سرفصل خاصي از اين حرکت را در سير به سوي خداوند، شروع ميکند و بر اساس آن، تفريق و جدايي ميان روح مجرد و بدن خاکي ميافتد و با مرگ، روح به منزلي از منزلهايي که در مسير حرکتش به سوي موطن اصلي و اولي خود وجود دارد، بر ميگردد. البته روح در اين مسير بازگشت به خاطر تعلقي که به بدن داشت و اعمال و رفتارهائي که در او تکوين يافته و شکل گرفته ، ماهيتش نيز شکل مي گيرد و زندگي متناسب با اعمال و رفتارهاي خويش خواهد داشت.
امام صادق(ع) اين حقيقت را چنين توضيح ميدهد:
"... و به اين ترتيب انسان از دو شان دنيا و آخرت خلق شده است. هنگامي که خداوند اين دو شان را باهم گرد آورد، حيات انسان در زمين مستقر ميشود؛ زيرا حيات از شان آسمان به شان دنيا نزول کرده است و هنگامي که خداوند ميان آن دو شان جدائي ايجاد کند، آن مفارقت، "مرگ" است و در آن حال، شان آخرت به آسمان باز خواهد گشت. و اين بدين جهت است که در هنگام مرگ، ميان روح و جسد مادي، تفرقه ايجاد ميشود؛ روح به قدس اولي بازگردانده ميشود و جسد در همان زمين باقي ميماند؛ زيرا که از شان دنيا است" (6).
📝پينوشتها:
1.سوره نساء (4)، آيه 97؛سوره انفال (8)، آيه 50؛ سوره سجده (32)، آيه 11؛ سوره اعراف (7)، آيه 37؛ سوره غافر (40)، آيه 77؛ سوره مائده (5)، آيه 117؛سوره نحل (16)، آيه 28، 23 و 70 سوره ؛ يونس (10)، آيه 46 و 104؛ سوره رعد (13)، آيه 40؛ سوره زمر (39)، آيه 2؛ سوره محمد(47)، آيه 27.
2. فرهنگ بزرگ جامع نوين، مجلد 2 (3 - 4) ص 1723.
3.سوره ؛زمر (39)، آيه 42.
4. سوره قيامت (75)، آيات 26 و 30.
5.سوره انشقاق (84)، آيه6.
6. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 6، ص 117، ح
@mojtahedie71
⇝✿ @mojtahedie ✿⇜
به امام صادق عليه السلام گفتند: کار خود را به چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمودند:
عَلى أَرْبَعَةَ أَشْیاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لایَعْـمَلُهُ غَیرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْیَیْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لایَاکُلُهُ غَیرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ.
✅بر چهار بنیان:
✿ اول⇜ دانستم که عمل مرا کسى دیگر انجام نمۍدهد پس تلاش نمودم
✿ دوم⇜دانستم که خداى بر من آگاه است پس حیا کردم.
✿ سوم⇜ دانستم که روزى مرا دیگرى نمۍخورد پس آرام گرفتم
✿ چهارم⇜ دانستم که پایان کار من مرگ است پس براى آن آماده شدم .
📚بحار الانوار، 78: 228 ح 100
به کانال آیت الله مجتهدی(ره) بپیوندید
__________________
⇝✿ @mojtahedie71 ✿⇜
💦✨💦✨💦✨💦
✨💦
✨
آیت الله مجتهدی(ره):
❤️💞هـرکـس همسایہ گناه ڪاری داشتہ باشد و او را از گناه بـاز ندارد، شریڬ او در گناه خواهد بـود. (لِاَلی الاخبار ج۵ ص۲۶۳)
@mojtahedie71
❣پیامبرِمهربانی(صلی الله علیہ وآلہ)❣
«بدنبال لغزشهای مؤمنین نباشید که هر کس" بدنبال این مطلب باشد، خداوند عیبهای او را آشکار کند.»
@mojtahedie71
【❥◆ #درس_اخلاق جلســہ ۱۰ ◆❥】
▫️عنایت ائمـہ بہ مجـالس روضـہ▫️
✸ ائمہ علیهم السلام بہ روضه خوان هایشـان عنایت دارند و به مجالسشان نظر رحمـت دارند
✸ نقل مۍکند ڪه در قدیم یکۍ از زوار براے زیارت حضرت حـُر از منزلش حرڪت مۍکند از شخصی می پرسد راه حـرم حضرت حـر از کدام طـرف است.
✸ جواب می دهد یڪ راه نزدیک دارد کہ از بین این نخلستـان می گذرد و یک راه دور ڪہ باید از این جاده بروی.
✸ این شخص از نخلستان یعنۍ راه نزدیکـ رفت، او گفت خانه ای از دور دیدم که پیرزنی از آن خانـہ سـرش را بیرون می کـرد و دوباره به داخل منـزل می رفت.
✸ وقتی نزدیڪ شدم گفت آقا شمـا بلد هستید روضه بخوانید؟ گفتم بله، گفت پس بفرمایید داخل. وارد منزل شدم ولی ڪسی غیر از پیرزن نبود من هم دل پیرل زن را شکستم به روی صندلی که برای من در نظر گرفته بود نشستم و روضه خواندم، ولۍ با کمال تعجب صداۍ گریه ے عده زیادی را مۍشنیدم.
✸ بعد از تمام شدن روضه در موقعۍ خروج از پیرزن پرسیدم : وقتی ڪه من وارد شدم و روضه مۍخواندم فقط شمـا بودید ولۍ صداے گریه ی عده زیادی را شنیدم، جریان چیست؟! پیرزن گفت: من روضه ام را به دلیل اینکه کسی نمی آمد تعطیل ڪرده بودم بعد از مدتۍ در خواب از طرف اهل بیت به من گفته شد؛ کـہ چرا روضه ات را تعطیل ڪـردی اگر هیچڪس هم نمی آید ما خودمـان مۍ آییم!!!
📔 منبع: ڪتاب #بدیع_الحکمة حکمت۱۰ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)
ڪانال رسمۍ آیت الله مجتهـدۍ(ره)
_____________
@mojtahedie71 ✍ ڪلیڪ ڪنید
عاقـــ❗️ــ والدینـــــ
✿🌻❥❥❥🌻✿
🌻 علامه مجلسی در شرح كافی میگوید:
【عقوق والدين به اين است كه فرزند حرمت آنها را رعايت نكند وبیادبی نمايد و آنها را به خاطر رفتار و گفتاری برنجاند و آزار و اذيت كند و در چيزهايی كه عقلا و شرعا مانعی ندارد از آنها نافرمانی كند】
🌻 پيغمبر اكرم(ص) فرمودهاند:
1.《از آزردن والدين بپرهيزيد؛ به درستی كه بوی بهشت از هزار سال راه استشمام میشود ولی عاق والدين و قاطع رحم آن را نمیيابد.》
2.《و كسی كه پدر و مادر خود را به خشم آورد؛ خدا را به غضب آورده است.》
3. 《عاق والدين هر عملی كه میخواهد به جا آورد؛ هرگز وارد بهشت نخواهد شد.》
📓 منابع:
1-وسائل الشیعه؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
2- مستدرک؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
3- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
کانال رسمی آیت الله مجتهدی(ره)
____________
@mojtahedie71 ✍ ڪلیڪ کنید