💢عذاب قبر مادر و پیر شدن دختر
🌟حضرت استاد علاّمة طباطبائی(ره) نقل کردند از مرحوم آیة الحقّ عارف عظیم الشَّأن آقای حاج میرزا علی آقا قاضی رضوانُ الله عَلیه که میفرموده است:
در نجف أشرف در نزدیکی منزل ما، مادر یکی از دخترهای أفندیها فوت کرد. [1]
این دختر در مرگ مادر بسیار ضجّه میکرد و جدّاً متألّم و ناراحت بود و با تشییع کنندگان تا قبر مادر آمد و آنقدر ناله کرد که تمام جمعیت تشییع کنندگان را منقلب نمود. تا وقتی که قبر را آماده کردند و خواستند مادر را در قبر گذارند فریاد میزد که من از مادرم جدا نمیشوم ؛ هر چه خواستند او را آرام کنند مفید واقع نشد.
دیدند اگر بخواهند اجباراً دختر را جدا کنند، بدون شک جان خواهد سپرد.
بالاخره بنا شد مادر را در قبر بخوابانند و دختر هم پهلوی بدن مادر در قبر بماند، ولی روی قبر را از خاک انباشته نکنند و فقط روی آن را از تختهای بپوشانند و سوراخی هم بگذارند تا دختر نمیرد و هر وقت خواست از آن دریچه و سوراخ بیرون آید.
دختر در شب اوّل قبر، پهلوی مادر خوابید ؛ فردا آمدند و سرپوش را برداشتند که ببینند بر سر دختر چه آمده است، دیدند تمام موهای سرش سفید شده است. گفتند: چرا اینطور شده است؟
چون تمام طائفة دختر، سنّی مذهب بودند و این واقعه طبق عقائد شیعه واقع شد، آن دختر شیعه شد و تمام طائفة او که از أفندیها بودند همگی به برکت این دختر شیعه شدند
گفت: هنگام شب، من که پهلوی مادرم خوابیده بودم، دیدم دو نفر از ملائکه آمدند و در دو طرف ایستادند و یک شخص محترمی هم آمد و در وسط ایستاد.
آن دو فرشته مشغول سؤال از عقائد او شدند و او جواب میداد ؛ سؤال از توحید نمودند جواب داد: خدای من واحد است، و سؤال از نبوّت کردند جواب داد: پیغمبر من محمّد بن عبدالله است. سؤال کردند: امامت کیست؟
آن مرد محترم که در وسط ایستاده بود گفت: لَسْتُ لَهُ بِإمامٍ ؛ من امام او نیستم.
در این حال آن دو فرشته چنان گرز بر سر مادرم زدند که آتش بهآسمان زبانه میکشید. من از وحشت و دهشت این واقعه به این حال که میبینید درآمدهام.
مرحوم قاضی رضوانُ الله عَلیه میفرمود: چون تمام طائفة دختر، سنّی مذهب بودند و این واقعه طبق عقائد شیعه واقع شد، آن دختر شیعه شد و تمام طائفة او که از أفندیها بودند همگی به برکت این دختر شیعه شدند.
@mojtahedie71
💢بازگشت روح به بدن در قبر
قرآن کريم از مرگ با عنوان "توفّي" ياد کرده است (1).
اين واژه در لغت، به معناي گرفتن چيزي به طور تمام و کمال است، به عبارت ديگر در زبان عربي، هر گاه کسي چيزي را به کمال و تمام و بدون هيچ کم و کاستي دريافت کند، از اين کلمه استفاده ميشود (2).
مفردات راغب، ذيل ماده "وفي" در قرآن ميفرمايد:
"اللَّهُ يَتَوَفَّي الْاَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِي قَضَي عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْاُخْرَي إِلَي اَجَلٍ مُسَمّيً" (3).
"خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز ميستاند، و نيز روحي را که در موقع خوابش نمرده است ميگيرد. پس آن نفسي که مرگ را بر او واجب کرده، نگه ميدارد و آن ديگر نفسها را تا هنگامي معين به سوي زندگي دنيا باز پس ميفرستد".
در اين آيه، هم از مرگ و هم از خواب - که شباهتي به مرگ دارد - به "توفي" و سپس به "امساک" و نگه داشتن تعبير شده است؛ نه به "قبض". علاوه بر آنکه موت را وصفي براي روح شمرده است؛ يعني، روح به وسيله موت، بدن مادي را ترک کرده و وفات ميکند. به بيان ديگر، آنچه از اين آيه و مشابه آن استفاده ميشود، آن است که مرگ، تحويل گرفتن است؛ يعني، آدمي هنگام مرگ با تمام شخصيتش - که همان روح او است - در اختيار ماموران الهي قرار ميگيرد و آنان انسان را دريافت ميکنند.
بنابراين: اولاً، مرگ از ديدگاه اسلام، نيستي و نابودي نيست؛ بلکه انتقال از عالمي به عالم ديگر بوده و در حقيقت روز مرگ، روز بازگشت به خدا و سوق به سوي او است"کلا اذا بلغت التراقي و قيل من راق و ظن انه الفراق و التقت الساق بالساق الي ربک يومئذ المساق" (4) "نه چنين است" که او پندارد؛ زيرا آن گه که جان ميان گلوگاهش ميرسد و گفته ميشود: "چارهساز کيست؟" و داند که همان زمان فراق است و محتضر را ساق به ساق ديگر در پيچد. آن روز است که به سوي پروردگارت سوق دادن باشد."
ثانياً، از آن جايي که روح از عالم مجردات بوده و از موطن اصلي خود، به نظام مادي و دنياي خاکي هبوط کرده است، با مرگ، به سوي عالمي که از سنخ عالم روح و موطن اصلياش است، قدمي بزرگ برميدارد.
به بيان دقيقتر، انسان ممزوج از يک اصل و يک فرع است. اصل، "روح" و فرع، "بدن" آدمي است. روح که حقيقت اصلي انسان است، از عالم مجردات بوده وبه عالم مادي هبوط کرده است؛ اما بدن خاکي از عالم طبيعت و ماده بوده و با حقيقت روح - که از عالم مجردات است - بيگانه ميباشد. از آن جايي که انسان از ابتداي خلقتش روي زمين به سوي خداوند در حرکت است" يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقي"(5) "اي انسان! حقا که تو به سوي پروردگار خود به سختي در تلاشي و او را ملاقات خواهي کرد."
با "مرگ" سرفصل خاصي از اين حرکت را در سير به سوي خداوند، شروع ميکند و بر اساس آن، تفريق و جدايي ميان روح مجرد و بدن خاکي ميافتد و با مرگ، روح به منزلي از منزلهايي که در مسير حرکتش به سوي موطن اصلي و اولي خود وجود دارد، بر ميگردد. البته روح در اين مسير بازگشت به خاطر تعلقي که به بدن داشت و اعمال و رفتارهائي که در او تکوين يافته و شکل گرفته ، ماهيتش نيز شکل مي گيرد و زندگي متناسب با اعمال و رفتارهاي خويش خواهد داشت.
امام صادق(ع) اين حقيقت را چنين توضيح ميدهد:
"... و به اين ترتيب انسان از دو شان دنيا و آخرت خلق شده است. هنگامي که خداوند اين دو شان را باهم گرد آورد، حيات انسان در زمين مستقر ميشود؛ زيرا حيات از شان آسمان به شان دنيا نزول کرده است و هنگامي که خداوند ميان آن دو شان جدائي ايجاد کند، آن مفارقت، "مرگ" است و در آن حال، شان آخرت به آسمان باز خواهد گشت. و اين بدين جهت است که در هنگام مرگ، ميان روح و جسد مادي، تفرقه ايجاد ميشود؛ روح به قدس اولي بازگردانده ميشود و جسد در همان زمين باقي ميماند؛ زيرا که از شان دنيا است" (6).
📝پينوشتها:
1.سوره نساء (4)، آيه 97؛سوره انفال (8)، آيه 50؛ سوره سجده (32)، آيه 11؛ سوره اعراف (7)، آيه 37؛ سوره غافر (40)، آيه 77؛ سوره مائده (5)، آيه 117؛سوره نحل (16)، آيه 28، 23 و 70 سوره ؛ يونس (10)، آيه 46 و 104؛ سوره رعد (13)، آيه 40؛ سوره زمر (39)، آيه 2؛ سوره محمد(47)، آيه 27.
2. فرهنگ بزرگ جامع نوين، مجلد 2 (3 - 4) ص 1723.
3.سوره ؛زمر (39)، آيه 42.
4. سوره قيامت (75)، آيات 26 و 30.
5.سوره انشقاق (84)، آيه6.
6. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 6، ص 117، ح
@mojtahedie71
⇝✿ @mojtahedie ✿⇜
به امام صادق عليه السلام گفتند: کار خود را به چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمودند:
عَلى أَرْبَعَةَ أَشْیاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لایَعْـمَلُهُ غَیرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْیَیْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لایَاکُلُهُ غَیرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ.
✅بر چهار بنیان:
✿ اول⇜ دانستم که عمل مرا کسى دیگر انجام نمۍدهد پس تلاش نمودم
✿ دوم⇜دانستم که خداى بر من آگاه است پس حیا کردم.
✿ سوم⇜ دانستم که روزى مرا دیگرى نمۍخورد پس آرام گرفتم
✿ چهارم⇜ دانستم که پایان کار من مرگ است پس براى آن آماده شدم .
📚بحار الانوار، 78: 228 ح 100
به کانال آیت الله مجتهدی(ره) بپیوندید
__________________
⇝✿ @mojtahedie71 ✿⇜
💦✨💦✨💦✨💦
✨💦
✨
آیت الله مجتهدی(ره):
❤️💞هـرکـس همسایہ گناه ڪاری داشتہ باشد و او را از گناه بـاز ندارد، شریڬ او در گناه خواهد بـود. (لِاَلی الاخبار ج۵ ص۲۶۳)
@mojtahedie71
❣پیامبرِمهربانی(صلی الله علیہ وآلہ)❣
«بدنبال لغزشهای مؤمنین نباشید که هر کس" بدنبال این مطلب باشد، خداوند عیبهای او را آشکار کند.»
@mojtahedie71
【❥◆ #درس_اخلاق جلســہ ۱۰ ◆❥】
▫️عنایت ائمـہ بہ مجـالس روضـہ▫️
✸ ائمہ علیهم السلام بہ روضه خوان هایشـان عنایت دارند و به مجالسشان نظر رحمـت دارند
✸ نقل مۍکند ڪه در قدیم یکۍ از زوار براے زیارت حضرت حـُر از منزلش حرڪت مۍکند از شخصی می پرسد راه حـرم حضرت حـر از کدام طـرف است.
✸ جواب می دهد یڪ راه نزدیک دارد کہ از بین این نخلستـان می گذرد و یک راه دور ڪہ باید از این جاده بروی.
✸ این شخص از نخلستان یعنۍ راه نزدیکـ رفت، او گفت خانه ای از دور دیدم که پیرزنی از آن خانـہ سـرش را بیرون می کـرد و دوباره به داخل منـزل می رفت.
✸ وقتی نزدیڪ شدم گفت آقا شمـا بلد هستید روضه بخوانید؟ گفتم بله، گفت پس بفرمایید داخل. وارد منزل شدم ولی ڪسی غیر از پیرزن نبود من هم دل پیرل زن را شکستم به روی صندلی که برای من در نظر گرفته بود نشستم و روضه خواندم، ولۍ با کمال تعجب صداۍ گریه ے عده زیادی را مۍشنیدم.
✸ بعد از تمام شدن روضه در موقعۍ خروج از پیرزن پرسیدم : وقتی ڪه من وارد شدم و روضه مۍخواندم فقط شمـا بودید ولۍ صداے گریه ی عده زیادی را شنیدم، جریان چیست؟! پیرزن گفت: من روضه ام را به دلیل اینکه کسی نمی آمد تعطیل ڪرده بودم بعد از مدتۍ در خواب از طرف اهل بیت به من گفته شد؛ کـہ چرا روضه ات را تعطیل ڪـردی اگر هیچڪس هم نمی آید ما خودمـان مۍ آییم!!!
📔 منبع: ڪتاب #بدیع_الحکمة حکمت۱۰ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)
ڪانال رسمۍ آیت الله مجتهـدۍ(ره)
_____________
@mojtahedie71 ✍ ڪلیڪ ڪنید
عاقـــ❗️ــ والدینـــــ
✿🌻❥❥❥🌻✿
🌻 علامه مجلسی در شرح كافی میگوید:
【عقوق والدين به اين است كه فرزند حرمت آنها را رعايت نكند وبیادبی نمايد و آنها را به خاطر رفتار و گفتاری برنجاند و آزار و اذيت كند و در چيزهايی كه عقلا و شرعا مانعی ندارد از آنها نافرمانی كند】
🌻 پيغمبر اكرم(ص) فرمودهاند:
1.《از آزردن والدين بپرهيزيد؛ به درستی كه بوی بهشت از هزار سال راه استشمام میشود ولی عاق والدين و قاطع رحم آن را نمیيابد.》
2.《و كسی كه پدر و مادر خود را به خشم آورد؛ خدا را به غضب آورده است.》
3. 《عاق والدين هر عملی كه میخواهد به جا آورد؛ هرگز وارد بهشت نخواهد شد.》
📓 منابع:
1-وسائل الشیعه؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
2- مستدرک؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
3- مستدرک، کتاب نکاح، باب 75؛ به نقل از گناهان کبیره دستغیب
کانال رسمی آیت الله مجتهدی(ره)
____________
@mojtahedie71 ✍ ڪلیڪ کنید
💠💠💠
💠💠💠
زیارت امام عصر(عج)در روز جمعه
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃🌺 روز جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عليه السلام) و بنام آن جناب است و همان روزی است كه در آن روز ظهور خواهد فرمود بگو در زيارت آن حضرت: 🌺🍃
🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌹ِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
🍃🌸 ترجمه 🌸🍃
✨به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانیش هميشگى است✨
سلام بر تو اي حجّت خدا در زمينش، سلام بر تو اي ديده خدا در ميان مخلوقاتش، سلام بر تو اي نور خدا كه رهجويان به آن نور ره مييابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده ميشود، سلام بر تو اي پاكنهاد و اي هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو اي همراه خيرخواه، سلام بر تو اي كشتي نجات، سلام بر تو اي چشمه حيات، سلام بر تو،درود خدا بر تو و بر خاندان پاكيزه و و پاكت، سلام بر تو،خدا در تحقق وعدهاي كه به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرمايد، سلام بر تو اي مولاي من،من دلبسته تو و آگاه به شأن دنيا و آخرت توام، و به دوستي تو و خاندانت به سوي خدا تقرّب ميجويم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار ميكشم، و از خدا درخواست ميكنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پيروان و ياوران تو در برابر دشمنانت و از شهداي در آستانت در شمار شيفتگانت قرار دهد، اي سرور من،اي صاحب زمان،درودهاي خدا بر تو و بر خاندانت، و امروز روز جمعه و روز توست روزي كه اميد ميرود ظهورت و گشايش كار اهل ايمان به دستت در آن روز و كشتن كافران به سلاحت و من اي آقاي من در اين روز ميهمان و پناهنده به توام و تو اي مولاي من بزرگواري از فرزندان بزرگواران و از سوي خدا به پذيرايي و پناهدهي مأموري،پس مرا پذيرا باش و پناه ده، درودهاي خدا بر تو و خاندان پاكيزه ات.
#زیارت_امام_زمان_در_روز_جمعه
@mojtahedie71
✨🍃✨🍃
🍃
🌸✨امام سجاد ع،
اگر گناه نمیکردید تا از خدا طلب بخشش ڪنید، خداوند بندگان دیگرے خلق مےکرد تا گناه ڪنند، آنگاه استغفار ڪنند تا خداوند از گناهشان بگذرد✨
📚 کافی ۴۲۴/۲
@mojtahedie71 ✍ کلیڪ
⇝✿ @mojtahedie71 ✿⇜
در محضر شیخ حسنعلی #نخودکی
❤️✨حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هرکس که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد، به ذکر شش گانه زیر بپردازد:
✨🍃اول آنکه در آغاز هرکار بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم.
✨🍃دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد، بگوید الحمدالله رب العالمین.
✨🍃سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه.
✨🍃چهارم آنکه چون غم و اندوه براو هجوم آورد بگوید : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
✨🍃پنجم آنکه چون تدبیرکار کند،گوید ماشاالله.
✨🍃ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند بگوید: حسبناالله و نعم الوکیل.
📔 نشان از بی نشان ها،علی مقدادی اصفهانی
به کانال آیت الله مجتهدی(ره) بپیوندید
__________________
⇝✿ @mojtahedie71 ✿⇜
4_721038705925555065.mp3
3.23M
🎤🎼🎤🎼🎤🎼🎤🎼🎤🎼
سخنرانی آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
📢 فایل صوتی
🚩 موضوع: چهار کلمه ای که امام علی علیه السلام دوست دارد صبح به صبح مطالعه کند!!
《به اشتراک بگذارید تا شما هم در این کار خیر شریک باشید》🌹
🌷کانال رسمی آیت الله مجتهدی(ره)🌷
_____________
@mojtahedie71 <~~ کنید join
💢فشار قبر روحی است یا جسمی ؟ یا روحی - جسمی هست؟؟
🔸در قرآن می خوانیم:
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَیقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ(المنافقون/10)
از آنچه به شما روزی دادهایم انفاق کنید، پیش از آنکه مرگ یکی از شما فرا رسد و بگوید: «پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت کمی به تأخیر نینداختی تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟!»
“انفقوا” از ماده “نفق “ و “نفاق “ به معنى خروج و تمام شدن است ، و “انفاق “ یعنى اخراج مال از ملكش ، زیرا شخص مالش را با آن دستش خارج مى كند، و “منافق “ از مصدر “نفاق “ است ، و آن كسى است كه از ایمان به طرف كفر خارج شده است . “نفق “ هم نقبى است كه درى دیگر براى خروج دارد.
“رزق “ یعنى روزى، و آن عطایى است كه از آن بهره مى برند، خواه طعام باشد یا علم یا غیر آن ، از امور دنیوى یا اخروى .
در فرهنگ قرآن هر كه انفاق كند به سود خود انفاق كرده است : “و ما تنفقوا من خیر فلانفسكم (1)، همچنین آن چه انفاق مى شود مى ماند و آنچه انفاق نشود از بین مى رود: “ما عندكم ینفد و ما عند الله باق (2) از این روست كه بزرگ ترین پشیمانى در هنگام مرگ ، كه پرده ها از حقایق كنار مى رود، از این است كه چرا انفاق نكردیم .
روح انسان پس از مرگ و رها كردن بدن مادى به حیات برزخى وارد و با بدن مثالى خود متحد مى شود و این اتحاد بدن مثالى با روح در عالم برزخ از اتحاد جسم و روح در دنیا قوى تر است.
امام على (علیه السلام) فرمودند: “از دنیا چیزى براى انسان باقى مى ماند كه انفاق كرده است (3)، و نیز فرمودند: “هر گاه بنده اى بمیرد، فرشتگان مى گویند: چه پیش فرستاده ؟ و مردم مى گویند: چه باقى گذاشته ؟ پس چیزى براى خود پیش فرستید تا از آن شما باشد و همه را بعد از خود باقى مگذارید كه وبال شما خواهد بود.(4)
آیا عذاب و فشار قبر بر جسم است یا روح؟
عذاب قبر جسمانى و روحانى است، ولى نه بدن و جسم مادى و دنیایى، بلكه جسم و بدن برزخى عذاب مى بیند. براى روشن شدن پاسخ ، به این دو نكته توجه فرمایید:
1) روح انسان پس از مرگ و رها كردن بدن مادى به حیات برزخى وارد و با بدن مثالى خود متحد مى شود و این اتحاد بدن مثالى با روح در عالم برزخ از اتحاد جسم و روح در دنیا قوى تر است. عالم خواب بهترین نمونه براى درك عالم برزخ است ، زیرا در خواب به سبب ضعیف شدن وابستگى روح به بدن مادى، روح از حدود مادى قدرى آزاد مى شود و انسان خود را در نوعى تن مثالى ، شبیه بدن مادى و دنیوى ، مى بیند: بدن مادى ما در رختخواب است ، اما ما خود را با بدنى مشابه با این بدن در سیر و حركت و شادى و غم و...مى بینیم . عالم برزخ هم همین طور است : روح به همین بدن مثالى و قالب برزخى كه از قبل در آن عالم وجود داشته ملحق مى شود.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: “ارواح در بدنهایى شبیه بدنهاى دنیوى آنان است (5) البته هر چند بدن برزخى كامل تر از بدن مادى است، اما از بدن قیامتى ناقص تر است. این بدن نه مادى محض است، مانند بدن دنیایى، نه غیر مادى محض، مانند بدن قیامتى، بلكه در عین اینكه غیر مادى است، برخى از لوازم و آثار بدن طبیعى، مانند شكل و اندازه و مقدار، را دارد.
2) ارتباط روح با بدن مادى پس از مرگ به كلى از بین نمى رود، بلكه در عالم برزخ ارتباطى است كه به رغم حضور روح در عالمى فوق عالم ماده ، علاقه خاصى به بدن مادى و قبر خود دارد. آداب خاص دفن و قبر و مقدار و حد كندن آن و حرمت قبور مومنان و زیارت آنان و نظایر آن موید این مطلب است. و این رابطه در ساعت و روزها و ماههاى اولیه مرگ بیشتر است و به تدریج، بر اثر انس روح با بدن برزخى و قالب مثالى، با بدن خاكى و مادى كم مى شود، اما در هر حال قبر، حریم هر روحى است و این ارتباط به شكل ضعیف كماكان باقى مى ماند.(6)
______
1- بقره : 272.
2- نحل : 96.
3- غرر الحكم ، ح 7516.
4- بحار الانوار، ج 96، ص 115.
5- بحار الانوار، ج 6، ص 268.
6- براى روایات بیشتر در این باب به جلد 6 كتاب بحار الانوار و جلد 3 كتاب كافى
@mojtahedie71
💢دلسوزی عزراییل
🔸روزی رسول خدا صل الله علیه و آله نشسته بود، عزراییل به زیارت آن حضرت آمد. پیامبر از او پرسید: ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسان ها هستی، آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی سوخته است؟ عزارییل گفت در این مدت دلم برای دو نفر سوخت:
1- روزی دریایی طوفانی شد و امواج سهمگین آن یک کشتی را در هم شکست همه سر نشینان کشتی غرق شدند، تنها یک زن حامله نجات یافت او سوار بر پاره تخته کشتی شد و امواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره ای افکند و در همین هنگام فارغ شد و پسرش متولد شد، من مأمور شدم که جان آن زن را بگیرم، دلم به حال آن پسر سوخت.
2- هنگامی که شداد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بی نظیر خود پرداخت و همه توان و امکانات و ثروت خود را در ساختن آن صرف کرد و خروارها طلا و جواهرات برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل نمود. وقتی خواست به دیدن باغ برود همین که خواست از اسب پیاده شود و پای راست از رکاب به زمین نهد، هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را بگیرم، آن تیره بخت از پشت اسب بین زمین و رکاب اسب گیر کرد و مرد، دلم به حال او سوخت بدین جهت که او عمری را به امید دیدار باغی که ساخته بود سپری کرد اما هنوز چشمش به باغ نیفتاده بود اسیر مرگ شد.
در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر (صل الله علیه و آله) رسید و گفت ای محمد! خدایت سلام می رساند و می فرماید: به عظمت و جلالم سوگند شداد بن عاد همان کودکی بود که او را از دریای بیکران به لطف خود گرفتیم و از آن جزیره دور افتاده نجاتش دادیم و او را بی مادر تربیت کردیم و به پادشاهی رساندیم، در عین حال کفران نعمت کرد و خود بینی و تکبر نمود و پرچم مخالفت با ما بر افراشت، سر انجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت، تا جهانیان بدانند که ما به کافران مهلت می دهیم و لی آنها را رها نمی کنیم.
@mojtahedie71
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔴🔴کوچ کردن نزدیک است !!!!!
ای که دستت می رسد کاری بکن، پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
@mojtahedie71
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂
🍂🌺
🌺
آیتــ الله مجتهدے(ره)
سعے کنید چشمـان گریانۍ داشتـہ باشید، و در نمـاز وتر شبتان گریـہ کنید، حتے بہ اندازه بال مگسے باشد گریہ کنیـد کـہ خیلے موثـر است.
@mojtahedie71