eitaa logo
آیت الله مجتهدی ( تهرانی) ره
4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
7.1هزار ویدیو
61 فایل
کپی مطالب کانال ممنوع🛇 👈 زندگیتان را با سخنان ناب آیت الله مجتهدی (ره) خدایی کنید. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 @mojtahedie71 -
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان سه گونه می‌میرد: مرگ روح مرگ وجدان مرگ جسم... مرگ روح یعنی شکستن وقار و غرور یک انسان به دست دیگری! مرگ وجدان یعنی استفاده از انسانها برای مقاصد شخصی بدون هیچ گونه پشیمانی و ترحمی!!! مرگ جسم یعنی ایستادن نفس و تپش قلب! دردناکترین مرگ ها، مرگ روحست... وحشتناک ترین مرگ ها، مرگ وجدان، و آسان ترین مرگ ها مرگ جسم... ‎‌‌‌‌‌‌ @mojtahedi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅آيا حيوانات نيز داراے بهشت و جهنم هستند؟ ✍🏻پاسخ: در این زمینه اقوالی وجود دارد ڪه عبارتند از: ①عده اے به طور ڪلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است ڪه حشر را فرع تڪلیف می دانند و تڪلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند. ②عده اے حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می ڪنند مانند سگ اصحاب ڪهف... ③عده اےهم حشر حیوانات را قبول دارند 💠✍🏻توجیه دلیل منڪرین حشر حیوانات: تڪليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراڪ و عقلى متناسب با خود مى‏خواهد. مرحله ساده و پائين‏ ترے از تڪليف تصور مى‏شود ڪه اندڪى فهم و شعور، براے آن ڪافى است. ما نمى‏توانيم چنان فهم و شعور و تڪاليفى را به طور ڪلى، درباره حيوانات انڪار ڪنيم. چنانچه درباره ڪودكان و ديوانگانى ڪه پاره‏ اے از مسائل را مى‏فهمند، انڪار همه تڪاليف مشڪل است.همچنین نفی هرگونه اختیارے با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه اے بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشڪل است.لذا از لحاظ عقلی محذورے براےحشر حیوانات وجود ندارد. 💠دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینڪه اجمالًا بعضى از آنها را مى‏بينيم ڪه در عمل خود ظلم مى‏ڪنند و برخى ديگر را مشاهده مى‏كنيم ڪه احسان را رعايت مى‏كنند بايد بگوييم ڪه حيوانات نيز حشر دارند. ✍🏻دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارڪه تڪویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده ڪردند 💥دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددےدر زمينه رستاخيز حيوانات ديده مى‏شود، از جمله: از ابوذر نقل شده ڪه مى‏گويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم ڪه در پيش روے ما دو بز به يڪديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مى‏دانيد چرا اينها به يڪديگر شاخ زدند؟حاضران عرض ڪردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مى‏داند چرا؟ و به زودے در ميان آنها داورےخواهد ڪرد،(۱). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده ڪه فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مى‏انگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مى‏گيرد، حتى قصاص حيوانى ڪه شاخ نداشته و ديگرے بى‏جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(۲) 📚(۱) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين 📚(۲)تفسير المنار 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎@mojtahedie71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ روح انسان از عالم برزخ به سمت خانواده‌اش می‌آید ، در حقیقت روح انسان در عالم برزخ، از سوی خدای متعال اجازه پیدا می‌کند که مشرف به دنیا شده و متوجه خانواده و بازماندگانش در دنیا شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که توجه و اطلاع روح برزخی نسبت به اوضاع دنیا باید با اجازه خدای متعال باشد و بدون اذن حق تعالی این امر ممکن نمی‌شود. این موضوع هم از وجوه تفاوت میان دنیا و برزخ است. چون ما تا زمانی که در این دنیا هستیم، اجازه و اختیار داریم به هر جایی که خواستیم نقل مکان کنیم و هر کاری انجام بدهیم. اما در عالم برزخ مانند این دنیا اختیار نداریم. پس تا قدری که می‌توانیم باید از اختیارات خود در این دنیا در جهت توشه برداشتن برای برزخ و آخرتمان استفاده کنیم @mojtahedie71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 قیامت 🍃 🔰شیخ کلینی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که مَثَلِ مردم، روز قیامت در وقتی که ایستاده اند برای امر پروردگار عالمین، مانند تیر است در تَرکِش. [۱] 🔸یعنی همچنانکه تیرها را دسته کرده در ترکش جای می‌دهند به حدّی که از تنگیِ جای تکان نمی خورند، همین طور جای آدمی نیز تنگ است در آن روز، به حدی که نیست از برای او مگر موضعِ قَدَمِ او و قدرت ندارد که از محلّ خود جدا شود. [۱]: ۲۲۲. بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۱۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌❌روح و عالم برزخ ❌❌ توجه به این امر لازم است که وقتی گفته می‌شود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هر چند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد. برای درک بهتر، توجه به این نکته مفید است که انسان دارای دو بدن است: بدن سبک (مثالی) و بدن سنگین. بدن سنگین همین بدن موجود ما است که به خوراک و پوشاک و ... نیاز دارد و بدن سبک بدنی است که در عالم خواب داریم که گاهی با آن کیلومتر‌ها مسافت را در یک لحظه طی می‌کنیم. به همین دلیل نیز به آن بدن سبک می‌گویند؛ چراکه اگر آن مسافت طولانی را در بیداری می‌خواستیم بپیماییم، ساعت‌ها به طول می‌انجامید. ما در عالم برزخ و قبر با این بدن سبک خود زندگی خواهیم کرد، تا این که روز قیامت به سر رسد و دوباره از ذرات پوسیده و پراکنده بدن ما بدن سنگین تشکیل شود و روح بدان برگردد. این بدن هرچند مانند بدن سنگین ما مادی نیست؛ اما همان گونه که در خواب بدن سبک ما شکل ظاهری‌اش مانند بدن مادی است و حالات متفاوت را می‌تواند درک کند، در برزخ نیز همین ویژگی را دارد. به گفته روایات نیز انسان در برزخ با صورتی مانند صورت دنیایی و با کالبدی مانند کالبد دنیایی‌اش حاضر است و زندگی می‌کند. موجودات عالم برزخ مادی نیستند، اما از برخی لوازم ماده برخوردارند؛ چرا که کاملاً هم مجرد از ماده نیستند. بنابراین، برزخ، لازمان و لامکان نیست، بلکه زمان در آن جا ممکن است بسیار سریع‌تر از این جا سپری شود و مکان نیز ممکن است محدودیت‌های کمتری داشته باشد. این مطلب را می‌توان با آیات قرآن نیز اثبات کرد. به بیان قرآن: «روزی که قیامت برپا می‌شود، مجرمان سوگند یاد می‌کنند که درنگشان ساعتی بیش نبود. این آیه نشان‌دهنده آن است که این افراد قبل از قیامت مدتی محدود را در مکانی درنگ داشته‌اند که این مدت همان حیات برزخی است. از این آیه و آیات مشابه آن می‌توان این گونه فهمید که در برزخ زمان و مکان هست، اما این زمان و مکان محدودیت‌های کمتری دارد. همان طور که انسان در عالم خواب با کابوسی بد زجر می‌کشد و با خوابی خوب شاد می‌گردد، برزخیان نیز در عالم برزخ یا در عذاب و یا در راحتی به سر می‌برند. برخی از اعمال؛ مانند سبک شمردن نماز و یاری نکردن مظلومان و ... سبب عذاب برزخی می‌شود. همچنین برخی از اعمال مانند؛ شهادت در راه خدا و تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم نیز سبب رفاه و سعادت برزخی می‌شود. گذشته از کفار برخی از مؤمنان نیز در برزخ دچار عذاب می‌شوند تا در روز قیامت از هر جهت پاک باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "فشار قبر برای افراد با ایمان، کفاره گناه اسراف و ضایع کردن نعمت‌هایی است که در دست داشته است". ‌می‌توان گفت که وضعیت ارواح پس از مرگ به مرتبه آن‌ها بستگی دارد. کسى که تعلقاتش به دنیا شدید است، تا بخواهد مرگ و جان دادن و ترک دنیا و امور دنیایى را باور کند، طول مى‌ کشد و آن که از متوسطان باشد، گویا به خوابى سنگین فرو مى‌ رود که هیچ خوابى نمى‌ بیند تا با خواب خود، معذب یا متنعّم و شاد باشد و پس از پشت سر نهادن مراحل اوّلیه جان دادن و ورود به قبر درک خاصى از حیات برزخى نخواهد داشت، اما آنان که در کمال ایمان از دنیا رفته و روح خود را تقویت نموده و خود را براى آخرت مهیا کرده بودند چون یقین به آن داشتنددر آن سرا نیز مى‌توانند با دیگر ارواح مؤمنان ارتباط برقرار کنند و از احوال دوستان خود در دنیا - جویا شوند و از دیدار با ارواح دیگر مؤمنان خوشحال و شاد گشته و براى زندگان دعا کنند. پس دیدار با یکدیگر و پرسش از احوال دیگران اختصاص به آنان دارد که داراى درجات ایمانى و عمل صالح بالایى باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸 کلامکم نور 🌼 قال الإمام الکاظم عليه السلام: إنّ اللّه َ عزّوجلّ وَضَعَ الزَّكاهَ قُوتا للفُقَراءِ وتَوفِيرا لِأموالِكُم . امام کاظم علیه السلام می فرمایند: خداوند عز و جل زكات را به منظور تأمين قوت تهيدستان و افزايش داراييهاى شما وضع كرده است . الكافي : 3/498/6 . 🌼🌼 قال الإمام الکاظم عليه السلام: لَيسَ مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نفسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فَإن عَمِلَ حَسَنا استَزادَ اللّه َ ، وإن عَمِلَ سَيِّئا استَغفَرَ اللّه َ مِنهُ وتابَ إلَيهِ . امام کاظم علیه السلام می فرمایند: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب نفس خود رسيدگى نكند . اگر كار خوبى كرده باشد از خداوند فزونتر بخواهد و اگر كار بدى كرده باشد از خداوند آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند . الكافي : 2/453/2 . 🌼🌼🌼 قال الإمام الرضاء عليه السلام: مَا التَقَت فِئَتانِ قطُّ إلاّ نُصِرَ أعظَمُهُما عَفوا؛ امام رضا علیه السلام می فرمایند: دو گروه هرگز با يكديگر درگير نشوند ، مگر آن كه با گذشت ترينِ آن دو پيروز شود. تحف العقول 🌼🌼🌼🌼 قال الإمام الجواد عليه السلام: ما عَظُمَتْ نِعَمُ اللّه ِ عَلى اَحَدٍ إلاّ عَظُمَتْ إلَيْهِ حوائِجُ النّاسِ فَمَنْ لَمْ يَحْتَمِلْ تِلْكَ الْمَعُونَةَ عَرَّضَ تِلْكَ النـِّعمَةَ لِلزَّوالِ. امام جواد علیه السلام می فرمایند: عظمت و بزرگى نعمتهاى الهى بر كسى معلوم نمى شود مگر آنكه مردم از او درخواستهاى بزرگى بكنند و هر كس اين سخن (درخواستهاى مردم) را تحمل نكند، (پاسخ نگويد) آن نعمت خداوندى را در معرض نابودى قرار داده است. الفصول المهمة 274/275. 🌼🌼🌼🌼🌼 الإمامُ الهاديّ عليه السلام المَقاديرُ تُريكَ ما لَم يَخطُرْ بِبالِكَ .; امام هادى عليه السلام مقدّرات چيزهايى را كه به ذهنت خطور نمى كند، نشانت مى دهد.; أعلام الدين : 311.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا