۵. معنای (الرحیم) در بسم الله الرحمن الرحیم
الف): في نهج الْبَلَاغَةِ: رَحِيمٌ لَا يُوصَفُ بِالرِّقَة.
اميرالمومنين على علیه السلام فرمود: خداوند رحیم و مهربانی است که به نازک دلی توصیف نمیشود.
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۷۹.
ب): في كِتَابِ الْإِهْلِيلِجَةِ قَالَ الصَّادِقُ : إِنَّ الرَّحْمَةَ وَ مَا يَحْدُثُ لَنَا مِنْهَا شَفَقَةٌ وَ مِنْهَا جُودٌ، وَأَنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ ثَوَابُهُ لِخَلْقِهِ وَ لِلرَّحْمَةِ مِنَ الْعِبَادِ شَيْتَانِ أَحَدُهُمَا يَحْدُتُ فِي الْقَلْبِ الرَّأْفَةُ وَ الرقةُ لِمَا يُرَى بِالْمَرْحُومِ مِنَ الضُّرِ وَ الْحَاجَةِ وَ ضُرُوبِ الْبَلَاءِ وَ الْآخَرُ مَا يَحْدُثُ مِنَّا بَعْدَ الرَّأْفَةِ وَ النُّطْفِ عَلَى الْمَرْحُومِ وَ الْمَعْرِفَةُ مِنَّا بِمَا نَزَلَ بِهِ، وَ قَدْ يَقُولُ الْقَائِلُ انْظُرْ إِلَى رَحْمَةِ فُلَانٍ وَ إِنَّمَا يُرِيدُ الْفِعْلَ الَّذِي حَدَثَ عَنِ الرِّقَةِ الَّتِي فِي قَلْبِ فُلَانٍ وَ إِنَّمَا يُضَافُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فِعْلِ مَا حَدَثَ عَنَّا مِنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ وَأَمَّا الْمَعْنَى الَّذِي فِي الْقَلْبِ فَهُوَ مَنْنِي عَنِ اللَّهِ كَمَا وَصَفَ عَنْ نَفْسِهِ، فَهُوَ رَحِيمٌ لَا رَحْمَةً رِقَةٍ.
امام صادق علیه السلام فرمود: مهربانی که برای ما حاصل میشود گاهی دلسوزی است، و گاهی بخشش. ولی رحمت خداوند همان پاداش و نتیجه آن برای مخلوقاتش است. و رحمت از بندگان در دو چیز است یکی آنکه در قلب انسان مهربانی به شخص مورد نظر در اثر زیان یا بلاهایی است که برسر او آمده است و دیگر از اقسام رحمت بندگان چیزی است که از ما پس از ایجاد مهربانی بوجود می آید و شامل لطف کردن بر آن شخص و مهربانی است که از سوی ما بروی فرود میآید، لذا ممکن است کسی بگوید به رحمت فلانی نگاه کن در واقع منظورش کاری است که در اثر رقت قلب آن شخص ایجاد شده است. در حقیقت رحمتی که به خدا نسبت داده میشود از کاری مانند کارهای ما سرچشمه نمی گیرد بلکه فعلی همراه با مهربانی است، اما معنی مهربانی که در قلب است، از خداوند دور است. همانگونه که خداوند خود را به رحیم بودن توصیف کرده است این رحمت رافت قلبی نیست.
📚 بحارالانوار، ج۲، ص۱۴۷.
#بسم_الله
🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
📚 @mokhtasarolborhan
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
مختصرالبرهان ونورالثقلین جلد اول .pdf
7.83M
🔸 فایل پی دی اف کتاب تفسیر مختصر البرهان و نورالثقلین جلد اول
✍ تفسیر روایی قرآن مجید_ سوره حمد و سوره بقره آیات ۱ تا ۹۰
🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن
╭┅─────────┅╮
📿 @mokhtasarolborhan
╰┅─────────┅╯
۱. تمام شکر گفتن الحمد للّه رب العالمین است
الف): عن ميسر، عن أبي عبد الله، قال: «شكر النعمة اجتناب المحارم، و تمام الشكر قول الرجل : الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
امام صادق علیه السلام فرمودند: سپاسگذاری نعمت دوری از کارهای حرام است و تمام شکر این است که انسان بگوید الحمد للّه رب العالمين.
📚 کافی، ج۲، ص۹۵.
ب): أَبِي حَمْزَةَ الثَّمَالِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: مَنْ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ فَقَدْ أَدَّى شُكُرَ كُلِّ نِعْمَةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ.
امام سجاد علیه السلام فرمودند: کسی که الحمدللّه بگوید شکر هر نعمتی را که خدا به او داده ادا کرده است.
📚خصال، ج۱، ص۷۲.
ج) امام صادق علیه السلام فرمود: پدرم استری را گم کرد و فرمود اگر خدا آن را به من برگرداند من او را به ستایشهایی حمد میکنم که از آن راضی شود. اتفاقا چیزی نگذشت که آن را بازین و لجام آوردند سوار شد همین که لباس هایشان را جابجا و جمع وجور کرد که حرکت کند، سر به آسمان بلند کرد و فرمود: الحمدللّه و دیگر هیچ نگفت. آن گاه فرمود: در ستایش خدا از هیچ چیز فروگذار نکردم، چون تمامی ستایش ها را مخصوص او کردم. هیچ حمدی نیست مگر آنکه خدا هم داخل آن است.
📚کشف الغمه، ج۱، ص۱۱۸.
#الحمدلله
✨ ادامه دارد
☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇
╔══❖•°🌺 °•❖══╗
@mokhtasarolborhan
╚══❖•°🌺 °•❖══╝
۲. الحَمْدُ لِلّه سخن بهشتیان است
قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله: انّ اللّه تعالى مَنَّ علىّ بفاتحة الكتاب إلى قوله: "الحمدلِلَّهِ رَبِّ العالَمينَ" دعوى أهل الجنة حين شكروا الله حسن الثواب .
پیغمبر صلی اللّه علیه و آله فرمودند: خداوند به فاتحه الكتاب بر من منت نهاد، تا آنجا که فرمود: الحمد للّه رب العالمين سخن بهشتیان است هنگامی که خدای را به پاس نیکی پاداش، شکر میکنند.
📚مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۰۹
#الحمدلله
✨ ادامه دارد
✍ کانال تفسیر روایی قرآن
╭┅─────────┅╮
📿 @mokhtasarolborhan
╰┅─────────┅╯
۳. گفتن الحمد للّه رب العالمين شکر روز و شب میباشد
الف): في أصول الكافي باسناده إلى أبي عبد الله قال: من قال أربع مرات إذا أصبح: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، فقد أدى شكر يومه، ومن قالها إذا أمسى فقد ادى شكر ليلته.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس در هر صبح گاه چهار مرتبه بگوید الحمد للّه رب العالمین شکر آن روز را بجا آورده است و هر که آن را در شب بگوید سپاس آن شب را ادا کرده است.
📚 کافی، ج ۲، ص ۵۰۳، ح ۵.
ب) باسناده إلى أبي عبد الله قال: كان رسول الله إذا أصبح قال: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العالمين كثيرا على كل حال ثلاثمائة وستين مرة، وإذا أمسى قال مثل ذلك.
امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله هنگام صبح ۳۶۰ مرتبه الحمد للّه رب العالمين میگفت و چون روز را به شب میرساند مانند آن را تکرار میکرد.
📚 همان ح۴.
#الحمدلله
✨ ادامه دارد
☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇
╔══❖•°🌺 °•❖══╗
@mokhtasarolborhan
╚══❖•°🌺 °•❖══╝
۴. گفتن الحمدللّه هنگام عطسه کردن
الف): باسناده إلى محمد بن مروان قال: قال: أمير المؤمنين: من قال إذا عطس الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ العالمين على كل حال، لم يجد وجع الأذنين و الأضراس.
امیر المومنین علیه السلام فرمود: هر که در هنگام عطسه خود بگوید "الحمد للّه رب العالمين على كل حال" درد گوش و دندان نمییابد.
📚کافی، ج۲، ص۶۵۵، ح۱۵.
ب) على بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابه قال: عطس رجل عند أبي جعفر فقال: الحمد لله فلم يسمته أبو جعفر وقال: نقصنا حقنا ثم قال إذا عطس أحدكم فليقل: الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ العالمين وصلى الله على محمد و أهل بيته، قال فقال الرجل قسمته أبو جعفر .
این ابی عمیر از قول یکی از اصحابش گفت: مردی در حضور امام باقر عطسه کرد و گفت الحمد للّه امام باقر به او پاسخ نداد و فرمود: از حق ما کم کرد. سپس فرمودند: هرگاه یکی از شما عطسه کرد بگوید "الحمد لله رب العالمين وصل اللّه على محمد و اهل بیته" راوی میگوید: چون آن مرد این ذکر را گفت امام باقر هم به او پاسخ عطسه را داد.
📚 کافی، ج۲، ص۶۵۴، ح۹.
ج): باسناده إلى مسمع بن عبد الملك قال: عطس أبو عبد الله فقال: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العالمين ثم جعل إصبعه على أنفه فقال: رغم أنني الله رغما داخرا.
مسمع بن عبدالملک میگوید: امام صادق علیه السلام عطسه زده و فرمودند: الحمد لله رب العالمین و سپس انگشت مبارکشان را بر بینی خود نهاده و چنین فرمود: بینی ام برای خدا به زبونی بر خاک است.
📚کافی، ج ۲، ص ۶۵۵، ح ۱۴.
#الحمدلله #عطسه
✨ ادامه دارد
💥 کانال تفسیر روایی قرآن
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
🕋 @mokhtasarolborhan
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
۵. الحمد للّه رب العالمين برای شیعیان از ۲ جهت، شکر به حساب میآید
جاء رجل الى الرضا فقال له: يا بن رسول الله أخبرني عن قول الله تعالى: «الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ما تفسيره؟ فقال: لقد حدثني أبي عن جدي عن الباقر عن زين العابدين عن أبيه عليهم السلام، ان رجلا جاء الى أمير المؤمنين فقال: أخبرني عن قول الله تعالى الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالمين ما تفسيره؟ فقال: الحمد لله هو أن عرف عباده بعض نعمه عليهم جملا، إذ لا يقدرون على معرفة جميعها بالتفصيل لأنها أكثر من أن تحصى أو تعرف الى ان قال فقال الله جل جلاله: قولوا الحمد لله على ما أنعم به علينا، و ذكرنا به من خير في كتب الأولين قبل أن تكون، ففي هذا إيجاب على محمد وآل محمد صلوات الله عليهم وعلى شيعتهم أن يشكروه بما فضلهم .
مردی خدمت امام رضا علیه السلام آمد و عرض کرد: یا بن رسول الله! الحمد للّه رب العالمين را برای من تفسیر کن. حضرت فرمود: پدرم از جدم از حضرت باقر از حضرت زين العابدین از پدرشان نقل فرموده مردی خدمت امیرالمومنین علیه السلام رسید و گفت: تفسير الحمد للّه رب العالمین چیست؟ حضرت فرمود: الحمد للّه به این معنی است که خداوند فی الجمله بعضی از نعمتهای خود را به بندگانش شناسانده است. زیرا آنان نمیتوانند تمامی نعمتهای او را به تفصیل دریابند. زیرا نعمت های الهی بسیار بیشتر از آن است که شماره شود(پس برای نعمت های عمومی باید شکرگذاری کرد). تا آن جا که فرمود: خداوند عزوجل میفرماید بگوید: الحمد للّه بخاطر نعمتهایی که به ما داده ای و در کتاب های گذشتگان قبل از این که ما به وجود آییم ما را به نیکی یاد کرده است پس این مطلب بر محمد و آل محمد و برشیعیانشان واجب میکند که بخاطر فضیلتهایی که خداوند به آنها داده (یعنی نعمت ولایت) خدا را شکر کنند.
📚عيون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۲۸۴، ج ۳۰.
_______________________________
شیعیان باید خدا را از دو جهت شکر کنند یکی از این جهت که خداوند نعمت عمومی به آنها داده است و دیگری نعمت شیعه بودن که این هم جای شکر دارد.
#الحمدلله #شیعه
✨ ادامه دارد
✍ کانال تفسیر روایی قرآن
╭┅─────────┅╮
📿 @mokhtasarolborhan
╰┅─────────┅╯
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
۶. معنى "الحمدللّه" در "الحمدللّه رب العالمين"
الف) على بن الحسين بن على بن أبي طالب عن أبيه عن جده قال: الحمد لله هو أن عرف عباده بعض نعمه عليهم جملا، إذ لا يقدرون على معرفة جميعها بالتفصيل لأنها أكثر من ان تحصى أو تعرف.
حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمود: "الحمد للّه" به این معنی است که خداوند في الجمله بعضی از نعمتهای خود را به بندگانش شناسانده است. زیرا آنان نمی توانند تمامی نعمتهای او را به تفصیل دریابند زیرا نعمت های الهی بسیار بیشتر از آن است که شماره شود.
📚عيون اخبار الرضا،ج ۱،ص ۲۸۴،ح ۳۰.
ب) في من لا يحضره الفقيه و فيما ذكره الفضل من العلل عن الرضا أنه قال: «و الحمدالله انما هو أداء لما أوجب الله عز وجل على خلقه من الشكر، وشكر لما وفق عبده من الخير.
امام رضا علیه السلام فرمود: "الحمد للّه" تنها برای ادای وظیفه شکر گذاری است که خداوند عز وجل برخلائق خويش واجب ساخته و نیز به پاس آن است که به بنده ی خود توفیق عبادت کرامت فرموده است.
📚 من لا يحضره الفقیه،ج ۱،ص۳۱۰، ح۹۲۶.
#الحمدلله #عبادت #شکر
⚫️ ادامه دارد
🌑 کانال تفسیر روایی قرآن👇
╔══❖•°🌑°•❖══╗
@mokhtasarolborhan
╚══❖•°🌑°•❖══╝
۷. معنی "ربّ" در "الحمد للّه رب العالمين"
الف) في كتاب التوحيد كلام الرضا في التوحيد و فيه و رب إذ لا مربوب و فيه عن على مثله.
امام رضا علیه السلام درضمن حدیث توحید فرمود: ربّ و پروردگار بود در زمانی که هیچ مخلوقی نبود.
📚 التوحيد، ص ۵۷.
ب) في من لا يحضره الفقيه و فيما ذكره الفضل من العلل عن الرضا أنه قال: رب العالمين: توحيد له و تحميد و إقرار بأنه هو الخالق المالك لا غيره.
امام رضا علیه السلام فرمود: رب العالمین یگانه دانستن او و بجا آوردن حمد و سپاس او و اقرار به این است که فقط او آفریننده و مالک آفریدگان است نه جز او.
📚 من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۱۰، ح۹۲۶.
ج): في عيون الاخبار عن على بن الحسين بن على بن أبي طالب عن أبيه عن جده قال: «و رب العالمين مالكهم وخالقهم و سائق أرزاقهم إليهم من حيث يعلمون و من حيث لا يعلمون، فالرزق مقسوم، و هو يأتي ابن آدم.
امیر المومنین علیه السلام فرمودند: رب العالمین یعنی مالک و خالق آنها و کسی که ارزاقشان را از هر راهی را که خود میدانند و نیز از جاهای که متوجه نمیشوند به سویشان سوق میدهد. رزق و روزی قسمت شده و به سراغ انسان خواهد آمد.
📚عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۸۴، ح۳۰
#الحمدلله #رب #خدا #روزی #رزق
✨ ادامه دارد
🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
کانال تفسیر روایی قرآن
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۸. معنى "العالمين" در الحمد للّه رب العالمين[حمد مخصوص پروردگار جهانیان است]
الف): العباد بن عبد الخالق عمن حدثه عن أبي عبد الله قال: ان للّه عز و جل اثنی عشر الف عالم، كل عالم منهم أكبر من سبع سموات و سبع أرضين، ما يرى عالم منهم ان للّه عز و جل عالما غيرهم و أنا الحجة عليهم.
امام صادق علیه السلام فرمود: خدا دوازده هزار عالم دارد که هر یک از آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است هیچ یک از آن جهانها نمیداند که خداوند عز وجل جز عالم آنان عالمی دارد و من حجت بر همهی آنان هستم.
📚خصال، ص۶۳۹، ح۱۴.
ب): جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قَالَ أَبَا جَعْفَرِ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ إِنَّهَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقُ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَاللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ عَالَم وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِیينَ.
امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید فرمود: شاید گمان کنی که خدا فقط همین عالم را آفریده است یا چنان بینی که خدا انسانهای غیر از شما نیافریده است به خدا سوگند؛ خدا هزار هزار عالم و هزار هزار آدم را آفریده و تو در پایان آن عالم ها و آدم ها قرار داری.
📚التوحید، ص۲۷۷، ح۲.
ج): جابر بن يزيد، عن أبي جعفر قال: من وراء شمسكم هذه أربعون عين شمس، ما بين عين شمس إلى عين شمس أربعون عاما، فيها خلق كثير، ما يعلمون أن الله خلق آدم أو لم يخلقه. و إن من وراء قمركم هذا أربعين قرصا بين القرص إلى القرص أربعون عاما، فيها خلق كثير، ما يعلمون أن الله عز و جل خلق آدم أو لم يخلقه، قد ألهموا كما ألهمت النحلة - لعنة الأول والثاني في كل الأوقات، وقد وكل بهم ملائكة، متى لم يلعنوا عذبوا.
امام باقر علیه السلام فرمودند: ماورای خورشید شما چهل خورشید دیگر وجود دارد که فاصله بین هر خورشید چهل سال است. در هر یک از آن ها مخلوقات زیادی هستند که اصلا نمیدانند انسان خلق شده یا نه و ماورای ماه شما چهل ماه دیگر است که بین هر قرص از ماه چهل سال فاصله است. در آنها نیز مخلوقات زیادی هستند که اصلا نمیدانند خداوند عزوجل انسان را خلق کرده یانه و به آنها همانند زنبور، لعن همیشگی اولی و دومی الهام شده است و فرشتگان نگهبانی برای آنان گمارده شده که اگر لعن نکنند آنها را عذاب کنند.
📚 مختصر البصائر، ص۱۲.
---------------------------------------------------
از این سه روایت فوق برداشت میشود که مراد از "العالمین" این جهان و عوالم دیگری غیر از این دنیا میباشد که ائمه علیهم السلام حجت و امام بر تمامی آن خلائق هستند که آنها مطیع امر ایشان علیهم السلام میباشند.
#الحمدلله #العالمین #شیعه #حجت #امام
💥 کانال تفسیر روایی قرآن
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
🕋 @mokhtasarolborhan
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
مختصرالبرهان ونورالثقلین جلد اول .pdf
7.83M
🔸 فایل پی دی اف کتاب تفسیر مختصر البرهان و نورالثقلین جلد اول (مطالب این کانال برگرفته شده از این کتاب میباشد).
✍ تفسیر روایی قرآن مجید_ سوره حمد و سوره بقره آیات ۱ تا ۹۰
📌 جهت دریافت و تهیه کتاب(نسخه فیزیکی) به آی دی زیر پیام بدهید👇
@Mmoradi12
╭┅─────────┅╮
📿 کانال تفسیر روایی قرآن
╰┅─────────┅╯
May 11
✍ تفسير الرحمن الرحيم
الف): امام صادق عليه السلام بعد از آن كه الحمد للّه رب العالمین را شرح داد فرمودند: "الرحمن" یعنی بخشنده به تمام مخلوقاتش میباشد و "الرحیم" یعنی مهربان تنها به مومنان.
📚تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ج ۱، ص ۹۶.
#رحمان #رحیم #شیعه
✨ ادامه دارد
☄ کانال تفسیر روایی قرآن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍ ادامه تفسیر الرحمن الرحیم
ب): امام رضا علیه السلام پس از آنکه معنای ربّ العالمین را شرح داد فرمودند: "الرحمن الرحيم" [یعنی] طلب عطوفت و مهربانی، و یادآوری نعمتهای ظاهری و باطنی خداوند بر تمامی مخلوقاتش میباشد.
📚من لا يحضر الفقیه، ج ۱، ص ۳۱۰، ح ۹۲۶.
#رحمان #رحیم #نعمت
✔️ پایان این مطلب✔️
🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
📚 @mokhtasarolborhan
┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
✍ با توجه به حجم بالای مطالب از این به بعد برای جلو گیری از طولانی بودن پیامها، به متن فارسی احادیث اکتفا مینماییم.
در صورتی که هر کدام از بزرگواران به متن عربی هر حدیثی نیاز داشتند به ادمین مراجعه بفرمایند.
📌 @Mmoradi12
💥 کانال تفسیر روایی قرآن
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
🕋 @mokhtasarolborhan
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
May 11
۱. اهمیت امام سجاد علیه السلام به قرائت "مالک یوم الدین"
زهری از امام سجاد علیه السلام نقل کردند که ایشان میفرمود: اگر همهی مردم که ما بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند من از تنهای نمیترسم پس از آنکه قرآن با من باشد. و آن حضرت شیوهاش این بود که هر گاه "مالک یوم الدین" را میخواند آن قدر آن را تکرار میکرد که نزدیک بود بمیرد.
📚 کافی، ج ۲، ص ۶۰۲.
#قرآن #مالک
✨ ادامه دارد
🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن
╭┅─────────┅╮
📿 @mokhtasarolborhan
╰┅─────────┅╯
۲. منظور از "یوم الدین" یعنی روز قیامت و حساب
الف): امام صادق علیه السلام بعد از آنکه الحمد للّه رب العالمین را شرح داد فرمود: ... و "مالک یوم الدین" یعنی صاحب اختیار روز قیامت است.
📚 تفسیر قمی، ج۱، ص۹۶.
ب): امام صادق علیه السلام در مورد مالک یوم الدین فرمودند: یعنی روز حساب؛ و دلیل بر این حرف فرمایش خداوند[در سوره صافات آیه ۲۰] است که فرمود: پس از صیحهی آسمانی و برخاستن مردم از قبر، آنها به هم میگویند: ای وای برما! (هذا یوم الدین) این روز جزا است، یعنی روز حساب.
📚 همان، ص۲۸.
#قیامت #مالک #صیحه #قبر
✨ ادامه دارد
کانال تفسیر روایی قرآن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۳. گفتن "مالک یوم الدين" تصديق خدا و ملائکه را به دنبال دارد
حضرت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمودند: همانا خداوند با فاتحه الكتاب(سوره حمد) بر من منت نهاد، [تا آنجا که پیغمبر فرمود] جبرئیل [به من] گفت: این جمله (مالک یوم الدین) را هیچ مسلمانی نگوید مگر آنکه خداوند و اهل آسمانها او را تصدیق میکنند.
📚تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۸.
#خدا #ملائکه #جبرئیل #مالک
✨ ادامه دارد
💥 کانال تفسیر روایی قرآن
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
🕋 @mokhtasarolborhan
⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱