فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع) 🌟اعتقادات توحيد و عدل ⁉️توحيد چيست؟ 🔘 محمّد بنزيد مى
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع)
🌟اعتقادات توحيد و عدل
⁉️آيا خداوند قابل توصيف است؟هَل اللَهُ يُوصَفُ؟
ابوهاشم جعفرى مىگويد: از ابوالحسن حضرت امام رضا عليه السلام سؤال كردم از خداى عز و جل كه آيا وصف مىشود يعنى روا باشد كه او را وصف كنند و نشان دهند؟
فرمود: آيا قرآن نمىخوانى؟
عرض كردم: بلى (مىخوانم).
فرمود: آيا فرمودۀ خداى عز و جل:«لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ»؛ (انعام: 103) را نمىخوانى؟
عرض كردم: بلى.
فرمود: ابصار را مىشناسيد و مىدانيد كه معناى آن چيست؟
عرض كردم: بلى مىشناسم.
فرمود: ابصار چيست؟
عرض كردم: ابصار عبارت از چشمها است.
فرمود: وهمها و خيالها كه در دلها سرمىزند از ديدن چشمها بزرگتر و بيشتر است و آن جناب چنان است كه خيال ها او را در نيابند و او خيالها را دريابد و همه را بداند.
📓التوحيد، ص 113.
#امام_رضا_جانم
#چهارشنبه_های_رضوی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@mola_amiralmomenin_as
#پرسشهای_مردم_و_پاسخهای_امام_رضا_(ع)
🌟اعتقادات توحيد و عدل
⁉️جنس سخن خداوند از چيست؟
روايت شده كه هشام مشرقى بر امام رضا عليه السلام وارد شد و گفت: اهالى بصره دربارهى كلام خدا پرسيدهاند و مىگويند: يونس مىگويد كه: كلام خدا، مخلوق نيست.
گفتم: يونس راست گفته است؛ همانا كلام مخلوق نيست؛ مگر سخن امام باقر عليه السلام به شما نرسيده است، آن گاه كه از او از قرآن سؤال شد كه آيا خالق است يا مخلوق؟او به آنها گفته بود كه: نه خالق است و نه مخلوق: تنها كلام خالق است و (با اين سخن) موضع يونس را تقويت كردم.
آن گاه آنها گفتند: همانا يونس مىگويد: اين جزو سنّت است كه آدمى بعد از شب در حالت نشسته دو ركعت نماز بخواند؟
گفتم: يونس راست گفته است.
📓بحارالانوار، ج 89، ص 121
#امام_رضا_جانم
#چهارشنبه_های_رضوی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@mola_amiralmomenin_as
✔️ابزار سنجش
++======++
از ويژگي هاي برجستهي نظام حقوق بشر در اسلام اين است كه انسان را در ميان انبوهي از كلّيّات حقوقي، بدون ابزار سنجش و تشخيص رها نكرده است.
انسان در هر عرصه اي نيازمند ابزاري براي تشخيص درست از نادرست و حق از باطل است.
بهترين نظام حقوقي آن است كه ابزار اين تشخيص را به تناسب مختصّات خود برگزيند و به پيروانش عرضه كند..
اگر اين تناسب رعايت نگردد، ارائهي آن ابزارها چندان كارساز نخواهد بود. از اين گذشته، چنين ابزاري هنگامي سودمند و كارگشاست كه همواره و در هر وضعيّتي با انسان همراه باشد.
شايد بتوان براي برخي از تشخيص ها از ابزارهاي پيشرفته و نوساخته كمك گرفت، امّا چه سود هنگامي كه بشر آن ابزارها را همواره در اختيار نداشته باشد؟
آيا مي توان يك نظام حقوقي را تنها مقيّد به همان لحظه هايي ساخت كه بشر آن ابزارها را در اختيار دارد؟
✔️قرآن كريم و عترت (عليهم السلام) ابزار سنجش در نظام حقوق بشر اسلامي را به انسان معرّفي كرده اند.
نظام حقوقي با روح و جان انسان پيوند دارد؛ از اينرو ابزار شناخت حق از باطل بايد از روح آدمي ريشه گيرد.
نيز بايد در هر حال، بتوان از آن بهره برد.
اين ابزار عبارت است از «پسند و ناپسندِ خود».
با اين ميزان، انسان، كه خواستار لذّت ها و خيرات براي خود است، همان ها را براي ديگران هم مي خواهد؛ و نيز ستم و تعدّي را كه براي خود نمي پسندد، براي ديگران نيز روا نمي دارد.
✔️امام «امير المؤمنين» (عليه السلام) اين معيار را براي فرزندش «حسن بن علي» (عليهما السلام) چنين باز مي گويد:
«إجعَلْ نفسك ميزاناً فيما بينك وبين غيرك.» [نهج البلاغه، نامه 31، ص 126، بند 55.]
[خواستِ خود را در روابط ميان خويش و ديگران معيار قرار ده.]
اين بدان معناست كه هر چه را براي خويش مي پسندي، براي ديگران نيز بپسند؛ و هر چه را براي خود دوست نمي داري، براي ديگران, هم دوست مدار.
🔘اين معيار بهترين ابزار سنجش حق و باطل حقوقي است. بر همين مبناست كه قرآن كريم انسان ها را فرا مي خواند تا همواره «خود» باشند و از «خود» فرا نروند
بدانند كه معيار تشخيص حق و باطل حقوقي، همان «خود» آنهاست:
(عَليْكُم أنْفُسَكُم) [مائده، 105.]
[بر شما باد كه «مواظب خود» باشيد.
++++++++++
📓آیت الله جوادی آملی حفظه الله، {فلسفه حقوق بشر، صفحه 257}
@mola_amiralmomenin_as
#حدیث
امام رضا عليه السلام:
اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ يَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَيُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَليمٍ، لايُحِبُّ أَنْ يَأْتىَ إِلى أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مايُؤْتى إِلَيْهِ، إِنْ رَأى سَيِّئَةً دَرَأَهابِالْحَسَنَةِ، كاظِمُ الْغَيْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ، وَاللّه ُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ؛
تواضع درجاتى دارد: يكى از آنها اين است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طيب خاطر خود را در آن جايگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار كندكه انتظار دارد با او رفتار كنند، اگر بدى ديد آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فروخورد و از مردم درگذرد، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
📓كافى، ج 2، ص 124، ح 13
@mola_amiralmomenin_as
✔️ذَلَّ_ ضَلَّ_ زَلَّ_ ظَلَّ
۱. مَنْ تَوَکَّلَ عَلَی الْمَالِ «ذَلَّ»
۲. مَنْ تَوَکَّلَ عَلَی الْعِلْمِ «ضَلَّ»
۳. مَنْ تَوَکَّلَ عَلَی الْعَقْلِ «زَلَّ»
۴. مَنْ تَوَکَّلَ عَلَی اللهِ «ظَلَّ»
ترجمه:
۱. هر کس بر داراییِ خود تکیه کند «خوار می شود»
۲. هر کس بر دانشِ خود تکیه کند «گمراه می شود»
۳. هر کس بر خِرَدِ خود تکیه کند «دچار لغزش می شود»
۴. هر کس بر خداوند تکیه کند «پناه گاه می یابد.
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷مقام والای شهادت پاداش الهی تلاشهای علمی ماندگار اوست
🗓 سالگرد شهادت شهید محسن فخریزاده
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✊ فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر انقلاب دیدار کردند
✏️ جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ظهر امروز (چهارشنبه) به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی، با حضرت آیتالله خامنهای فرمانده کل قوا دیدار کردند. ۱۴۰۳/۹/۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
#خودشناسی
قرآن، راه كار تجربه كارآمد و صحيح و ديني و الهي را در رويكرد «خودشناسي» دانسته و فرموده است:
(يا أيّها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضرّكم من ضلّ إذا اهتدَيتم إلي اللّه مرجعكم جميعاً فينبّئكم بما كنتم تعملون)[مائده: 105]
؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد! بر شما باد به رعايت و مواظبت از نفس خودتان! چه آنان كه گمراه شده اند، گمراهيشان به شما زيان نمي رساند، اگر شما خودتان راه را از دست ندهيد. بازگشت همه شما به سوي خداست و پس از آن به آنچه عمل مي كرديد آگاهتان مي كند.
✔️علّامه طباطبايي(ره) در ذيل اين آيه نوشته است:
«اين آيه براي انسان، هدفي قرار داده است كه به سوي او راه بپيمايد و در پيمودن راه گمراه نشود. و آن هدف، جز «سعادت» و سرانجام نيك نيست. انسان، چه گمراه و چه سعادتمند، به سوي خدا گام بر مي دارد. او گمشده اي را به نام «سعادت» جست وجو مي كند و همه جا را مي كاود تا بدان دست يازد و اين گمشده و غايت مطلوب در نزد خداوند است؛ جز اين كه راه ها در استقامت و اعوجاج مختلف است؛ يكي انسان را به هدف نهايي و رستگاري هدايت مي كند و ديگري زيان كارش مي كند.
چنان كه قرآن مي فرمايد:
(يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلي ربّك كدحاً فملاقيه)[انشقاق:6]
؛ اي انسان! همانا تو براي رسيدن به پروردگار خويش كوشا هستي و سرانجام، او را ملاقات خواهي كرد و گروهي (حزب اللّه) به رستگاري مي رسند؛
(...ألا إنّ حزب اللّه هم المفلحون)[مجادله:22]؛ آگاه باش! حزب خدا همگان رستگارانند و گروهي نيز به هلاكت مي رسند؛
(ألَم تر إلي الذين بدّلوا نعمت اللّه كفراً وأحلّوا قومهم دار البوار)[إبراهيم: 28]؛ آيا نمي نگري كساني را كه به جاي شكر نعمت خداوند، كفر ورزيدند و قوم خود را به هلاكت كشاندند؟!
بنابراين، دو راه وجود دارد؛ يكي هدايت و ديگري ضلالت، و بر دين باوران است كه به خود بپردازند: (...عليكم أنفسكم... )[مائده:105]
و از ديگران كه اهل گمراهي اند صرف نظر كنند و بدانند كه حساب گمراهان با پروردگار آنان است:
(تلك أُمّةٌ قد خلت لها ما كسبت ولكم ما كسبتم ولاتسْئَلون عمّا كانوا يعملون)[بقره: 134]؛ آنان امّتي بودند كه اگر اطاعت يا معصيت كردند، براي خود كردند و گذشتند و شما آنچه انجام مي دهيد، براي خود مي كنيد و جواب گوي كردار آنان نيستيد و از كار آن ها باز خواست نخواهيد شد.
پس، بر مؤمنان است كه به كار و هدايت خود بپردازند و ضلالت و شيوع گناهاني كه از مردم مي بينند، آنان را لغزش ندهد و مردم، اينان را مشغول نكنند و اينان هم به كار مردم نپردازند؛ مگر در حدّ تعليم و تزكيه و ارشاد و امر به معروف و نهي از منكر و ساير دستورهاي لازم، و بدانند كه حق، حق است؛ گرچه مردم آن را ترك گويند، و باطل، باطل است؛ گرچه مردم بدان روي آورند:
(قل لايستوي الخبيث والطّيب ولو أعجبك كثرة الخبيث فاتّقوا اللّه يا أُولي الألباب لعلكم تفلحون)( مائده، 100]
اي صاحبان خردناب! تقواي الهي پيشه سازيد؛ باشد كه رستگار شويد.
==========
📓آیةالله جوادی آملی حفظه الله، {وحي و نبوت در قرآن، صفحه 111_ 112}
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حلقه معرفت
اوضاع سوریه مخصوصا حلب اصلا خوب نیست...
دعا کنید لطفا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 به خانوادهها برسید...
👆 برشی از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش. ۱۴۰۳/۹/۷
💻 Farsi.Khamenei.ir