eitaa logo
"ممهدین"
251 دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
3.6هزار ویدیو
86 فایل
🕸باطل همیشه در لباس حق می آید،اما اگر استقامت ببیند باطن اصلی خود را نمایان خواهد کرد،قالوا ربنا الله ثم استقاموا مبارزه با استکبار : تقویت جبهه حق .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در فرهنگ قرآنی وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَي الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيراً (35) فَقُلْنَا اذْهَبَا إِلَي الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِيراً (36) 🔷و همانا به موسى كتاب (تورات) داديم وبرادرش هارون را كمك وهمراه او قرار داديم. پس به آن دو گفتيم: (براى اتمام حجّت) به سوى قومى كه آيات مارا تكذيب كردند برويد. آنگاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختى قلع وقمع كرديم. 🔹تا با كتاب آسمانى اُنس نگيريم، حقّ تبليغ به ديگران را نداريم. «آتينا موسى الكتاب... اذهبا» 🔹 جانشين انبيا را نيز بايد خداوند تعيين كند. «جعلنا معه اخاه...» 🔹 در مسئوليّت هاى بزرگ، به وجود وزير وهمكار نياز است. «جعلنا معه اخاه هارون وزيرا» 🔹 در برخى از دوره ها، انبيا متعدّد بودند، ولى رهبر يكى بود. «هارون وزيرا» 🔹 در تبليغ، گاهى بايد افرادى را اعزام كرد تا با هم تبليغ كنند. «اِذهبا» 🔹 اتمام حجّت با گمراهان لازم است. «اِذهبا الى القوم الّذين كذّبوا» 🔹 انكار ولجاجت مردم، مانع لطف خداوند نيست. (پيامبر را براى هدايت آنان مى فرستد) «اذهبا الى القوم الّذين كذّبوا» 🔹 تكذيب پيامبر، تكذيب خداست. «كذّبوا بآياتنا» 🔹 نتيجه ى تكذيب حقّ، قلع و قمع شدن است. «فدمّرناهم» 🔹 نقل تاريخ و سرگذشت كفّار قبل و بيان هلاكت آنان، زمينه اى براى هشدار و نهى از منكر كفّار امروز است. «فدمّرناهم» 📘سوره فرقان، تفسیر نور
🔰اصحاب رسّ چه كسانى بودند؟ 🔸درباره ى قوم «رَسّ» در تفاسير مطالب زيادى آمده است از جمله: آنان همان قوم شعيب هستند، يا اين كه «رَسّ» شهرى است در «يمامه»، يا چاهى است در «انطاكيه» يا همان «رود ارس» است و يا غير آن، ولى در كتاب «عيون اخبار الرضا» مى خوانيم: 🔸امام رضاعليه السلام فرمود: شخصى از حضرت على عليه السلام درباره ى «اصحاب رسّ» پرسيد، امام عليه السلام پاسخ داد: بعد از طوفان نوح، درختى به نام «شاه درخت» غرس شد. مردم (اين درخت را مقدّس مى دانستند و) در اطرافش دوازده قريه بنا كردند. 🔸نام قريه ها به نام ماه هاى ايرانى بود: فروردين، ارديبهشت، خرداد تا دوازده ماه، آنان هر ماه در يكى از قريه ها جشن وعيد مى گرفتند، البتّه در قريه ى اسفند، عيدشان با شكوه تر بود و جمعيّت بيشترى جمع مى شدند. در آن مراسم جشن، درختى را آتش مى زدند و همين كه دودش بالا مى رفت به گريه و زارى مى افتادند. 🔶خداوند پيامبرى براى آنان فرستاد و آنان را ارشاد كرد، او را تكذيب كردند، پيامبرشان نفرين كرد و آن درخت مقدّسشان خشك شد. پس از آن چاه عميقى حفر كردند و پيامبر خدا را در آن افكندند و او را اين گونه به شهادت رساندند. ۱ 🔶و در نهج البلاغه مى فرمايد: «أينَ اصحابُ مدائن الرّس الّذين قَتلوا الانبياء» ----- 📙 تفسير كنزالدقائق. 📙تفسیر نور
🔰 کیست؟ زینُ العابدینَ علیه السلام :المؤمنُ یَصمُتُ لِیَسْلَمَ، ویَنْطِقُ لِیَغْنَمَ . 🔹امام زین العابدین علیه السلام :مؤمن سکوت می کند تا سالم ماند و سخن می گوید تا سود برد. 📘میزان الحکمه باب ایمان،مومن کیست
🔰 از ناسزا گویی به مردم علیٌّ علیه السلامـ لِقَنْبرٍ وقد رامَ أن یَشتِمَ شاتِمَهُ ـ: مَهْلاً یا قَنبرُ ! دَعْ شاتِمَکَ مُهانا تُرْضِ الرَّحمنَ وتُسخِطُ الشَّیطانَ وتُعاقِبُ عَدُوَّکَ ، فَوَالذی فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأ النَّسَمَةَ ما أرضَی المؤمنُ رَبَّهُ بِمِثلِ الحِلْمِ ، ولا أسخَطَ الشَّیطانَ بِمِثلِ الصَّمتِ ، ولا عُوقِبَ الأحمَقُ بمِثلِ السُّکوتِ عَنهُ . 🔶امام علی علیه السلام : به قنبر ، که خواست به کسی که گفته بود ناسزا گوید ـ فرمود : 🔸آرام باش قنبر! خود را خوار و سرشکسته بگذار، تا خدای رحمان را خشنود و شیطان را ناخشنود کرده و دشمنت را کیفر داده باشی . 🔸قسم به خدایی که دانه را شکافت و خلایق را بیافرید ، مؤمن، پروردگار خود را با چیزی همانند و خشنود نکرد و شیطان را با حربه ای چون به خشم نیاورد و احمق به چیزی مانند در مقابل او مجازات نشد . 📙میزان الحکمه باب ناسزا گویی ۳۳۳۷
امام علی علیه السلام می فرمایند: ما ظفر من ظفر الاثم به 🔸 پيروز نيست آن كس كه گناه بر او چيره گشته است غررالحکم
🔶، انسان را از درك حقايق و معارف الهى باز مى دارد. «صم بكم عمى»
🔵كسى كه از عطاياى الهى در راه حقّ بهره نگيرد، همانند كسى است كه فاقد آن نعمت هاست. «صم بكم عمى»
🔰خداوند را به چه چیزی تشبیه کرده است أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصْابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ واللّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ (19) يا چون (گرفتاران در) بارانى تند از آسمانند كه در آن، تاريكى ها و رعد وبرقى است كه از ترس صاعقه ها وبيم مرگ، انگشتان خود را در گوشهايشان قرار مى دهند. و(لى) خداوند بر كافران احاطه دارد. 🔶خداوند، منافق را به اشخاصِ در باران مانده اى تشبيه كرده كه مشكلات بارانِ تند، شب تاريك، غرّش گوش خراش رعد، نور خيره كننده ى برق، و هراس و خوف مرگ، او را فرا گرفته است، امّا او نه براى حفظ خود از باران پناهگاهى دارد و نه براى تاريكى، نورى و نه گوشى آسوده از رعد و نه روحى آرام از مرگ. 📙سوره بقره؛ تفسیر نور
🔰عبادت، عامل تقواست. 🔸 اگر عبادتى تقوى ايجاد نكند، عبادت نيست. «اعبدوا... لعلّكم تتقون»
🔹، كتاب استدلال و احتجاج است و راهى براى وسوسه و شكّ باقى نمى گذارد. «فاتوا بسورة»
🔸 انسان گناهكار، در قيامت تجسم يافته و آتش گيرانه مى شود. «وقودها الناس»