📜 نظر میرزاجواد آقا ملکی تبریزی در مورد اربعین
✍🏻 میرزا جوادآقا ملکی تبریزی که بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده بود،
درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین میگوید:
👈🏻 «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(علیه السلام) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد.
(ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه ۸۵)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | #کلیپ
«من کان باذلاً فینا مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»
هرکس میخواهد جان خود را در راه ما بذل کند، و خود را برای ملاقات با خدا آماده کرده است، با ما کوچ کند...
🕊 بُعدِ منزل نبود در سفرروحاني🕊
✍🏻 مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره)
کسانی كه موفق نميشوند روز اربعين بر مزار سيدالشهداء (ع) حاضر شوند ، برای آنها هم در اين سفره ي وسيع خداوند ، مائده و توشه هست ، اين افراد روز اربعين از راه دور خدمت حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) عرض ادب كنند وزيارت اربعين را بخوانند تا آثار وبركات اين زيارت براي آنها هم حاصل شود .
بُعدِ منزل نبود در سفرروحاني!
May 11
تقوا فقط صلوات فرستادن نیست.mp3
8.35M
﷽
تقوا فقط صلوات فرستادن نیست !
روزی یقه ما را می گیرند
✍🏻 آیا اين عقيده صحیح است که برای انتظار فرج در گوشهاى بنشينیم و فقط ذكر بگويیم؟ معنای انتظار فرج چیست؟
👈🏻 اين عقيده كه انسان بايد به انتظار ظهور امام زمان(عليه السلام) در گوشهاى بنشيند و فقط ذكر بگويد، عقيدهاى انحرافى است. دستورهاى شرع، تابع مصالح اجتماعى است. این طور نیست كه وقتى به شرع رسیدیم، عقل را در نظر نگیریم. بدون در نظر گرفتن عقل در فقه، هیچ مسأله فقهى را نمى توان اثبات كرد.
👈🏻 روایات و آیات فراوانى در زمینه امر به معروف و نهى از منكر در قرآن آمده است كه اگر امر به معروف و نهى از منكر ترك شود، بر مردم بلا نازل خواهد شد. دین از بین مىرود و نماز و روزه بین مردم فراموش مىشود.
👈🏻 وظیفه ما در زمان غیبت امام زمان(علیه السلام) این است كه منتظر فرج حضرت باشیم كه این انتظار، برترین عبادت است. در مقام تحلیل این روایات، به این نتیجه مىرسیم كه براى امیدوار نگه داشتن مردم است. درست نیست كه با وجود این همه ظلم در دنیا، از انتظار فرج امام زمان(علیه السلام) ناامید شویم.
👈🏻 وقتى ما منتظر فرج امام زمان(علیه السلام) باشیم، در جامعه فعّالیت مىكنیم. وقتى انسان مأیوس شود و گمان كند كه از دستش كارى برنمى آید، با خیال راحت به مرگ تن مىدهد. كسى در دنیا هدفدار زندگى مىكند كه منتظر فرج امام زمان ارواحنا فداه باشد.
🔵 اگر انسانى نتواند اثبات كند كه تسبیحات اربعه در نماز یك مرتبه است یا سه مرتبه، در جامعه اشكالى ایجاد نمى كند؛ امّا آیا نباید در مقابل ظلم مقاومت كرد؟ آیا نباید اسلام راستین را در سطح جامعه و جهان ترویج كرد؟! آیا در برابر فساد و فتنه انگیزى مفسدان و جباران عالم، مسؤولیتى نداریم؟ این پرسشهایى است كه اگر پاسخ آنها را درست درك نكنیم، سرنوشت جامعه تغییر مىكند. اگر كسى ببیند خونهاى مسلمانان به زمین ریخته، و به نوامیس آنان تجاوز مىشود و در عین حال كارى انجام ندهد، او نیز در این جنایات شریك خواهد بود.
برشی از کتاب آفتاب ولایت
آیت الله مصباح یزدی (ره)
ص ۸۷ تا ۹۰
#معنای_انتظار
#سهشنبههای_مهدوی
2d7e3c352a2800088e96ff605cf2cebd432279df37e7b25c6b3136f98d8005570_.mp3
506.3K
📜قسمتی از شرححال جناب #ابوذر غفاری رضوان الله علیه؛ (وفات ذیالحجه ۳۲ق)
✍🏻 مسائل روحی، یک ذائقه میخواهد، یک چشاییای میخواهد، یک حلاوتی میخواهد، یک شیرینیای لازم میخواهد، که در ما نیست.
و ما عادت کردهایم تنها به شیرینیهای مادی.
مسأله این است. #روحانیت معنایش این است....
باید در این فکر فرو بروید که بالأخره این وضع برایتان تحصیل بشود، اگر انشاءالله بخواهید خدمت به اسلام بکنید.
کسی میتواند خدمت به اسلام کند که ذائقهاش، ذائقهی روحانی بشود.
یعنی از بلند کردن فریاد الله اکبر هر خطری را به جان بخرد، از بس برایش لذت داشته باشد.
ذکر خدا در ذائقهٔ او شیرینی داشته باشد. تسبیح و تمجید و تحمید خدا به او نیرو بدهد.
اسلام با این وضع روی کار آمده.
۷۵/۸/۳۰
مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات رهبر معظم انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی، ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
◀️ در #زیارت_عاشورا، شما به امام حسین (ع) عرض میکنید: «یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم اِلىٰ یَومِ القِیامَة. «اِلىٰ یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبههی حسینی و جبههی یزیدی تمامنشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.
◀️ امروز شما در دنیا این را میبینید، قبل از دوران امام حسین (علیه السّلام) هم این دوجبههای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همهی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم»؛ با هر کسی که در جبههی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ لِمَن حارَبَکُم»، با هر کسی که با جبههی شما میجنگد، میجنگم.
◀️ این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست.
◀️ بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر کردیم، اینجور شناسایی کردیم، اینجور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند.
◀️ هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم.
◀️ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید.
https://khl.ink/f/57406
📜 «سِلم» و «حَرب» در زیارت عاشورا
📜 زیارت عاشورا جزو قُلّههای معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسانهای بزرگ تربیت میکند.
🔰 #استاد_میرباقری:
✍🏻 اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستیاش را برای امام و در راه ولایت بدهد، باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد و انگیزه جهادش درست شده باشد. #زیارت_عاشورا همین کار را میکند؛ انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد میکند.
✍🏻 زیارت عاشورا جزو قلههای معارف ماست که برکات حادثه عاشورا را توضیح میدهد.
در زیارت عاشورا، سیر مؤمنین با عاشورا به اینجا میرسد که «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّة». یعنی نسبت به عظمت حادثه عاشورا درک پیدا میکنند و طبیعتاً نسبت به جبهه مقابل - که آن هم یک جبهه بزرگ تاریخی است - بصیرت پیدا میکنند و به موضعگیری میرسند: «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُم» (که از لعن و برائت شروع شده تا به درگیری و صف و قتال میرسد).
✍🏻 شما برای اینکه یک نهضت و قیام بزرگی را اداره کنید باید آدمها را متناسب با آن بسازید. اگر بناست یک اقدام بزرگی مثل پاک کردن عالم از جبهه کفار و تحقق عدل اتفاق بیفتد، باید آدمهایی تربیت بشوند که ظرفیت و استقامت و انگیزه انجام این کار را داشته باشند.
توجه به عاشورا و عظمت فعل حضرت و گستردگی کار دشمن و موضعگیری در مقابل دشمن تا صف و قتال، و بعد هم آن خصوصیاتی که در جبهه مؤمنین باید اتفاق بیفتد تا بتوانند در کنار امام زمان(ع) بایستند و درگیر بشوند (معیت و ثبات قدم و حیات طیبه...)، همه، ذیل واقعه عاشورا اتفاق میافتد و همه را در زیارت عاشورا میبینید.
✍🏻 جامعه مؤمنين بايد حول محور بلاء وليّ خدا و عبادت حضرت در عاشورا و سجده عظيم حضرت شکل بگيرد.
زيارت عاشورا، مسير شکلگرفتن اين جامعه را بيان میکند.
جامعه مؤمنين بايد به برائت کامل برسند، بايد به محبّت کامل برسند و اين برائت و محبّت تبديل به "روابط اجتماعي" بشود : «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکم». «مُحبٌّ لِمَن أحَبَّکُم، مُبغِضٌ لِمَن أبغَضَکُم». «إِنِّي أتقرّب إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيک بِمُوَالاتِک، وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ قَاتَلَک وَ نَصَبَ لَک الْحَرْبَ» تا اينجا که: «أتقرّب إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيکمْ بِمُوَالاتِکمْ وَ مُوَالاةِ وَلِيکمْ»؛ ما از طريق موالات دوستان شما به شما نزديک ميشويم... .
طريق قرب الي الله چيست؟ «أتقرّب إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيکمْ بِمُوَالاتِکمْ وَ مُوَالاةِ وَلِيکمْ». طريق تقرّب میشود موالات رسول(ص)، موالات اهل بيت(ع) و موالات اولياء آنها.
[البته] موالات اولياء آنها اگر برای نفس باشد، تقرّب نمیآورد. يعنی اين موالات، موالاتی است که از بستر محبّت ولیّ خدا میگذرد. دشمنیها، بغضها، نفرتها، شدّتها، غضبها، همه از بستر ارتباط با ولیّ خدا میگذرد. رحمتها و محبّتها و عطوفتها هم همه از بستر ارتباط با ولیّ خدا عبور میکند. اين میشود جامعه مؤمنين.
(منبع: از جلسات محرم ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸)
#عرفان_اصیل
🗓 ۲۵ صفر، سالروز وقوع فاجعۀ منع کتابتِ وصیت رسول الله صلّیاللهعلیهوآله
📣مصیبت بزرگ
💬عبدالله بن عبّاس گويد:
📜 لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛
▫️چون زمان شهادت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: بياييد برايتان نوشتهای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد،
🔍«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است.
ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّهاى مىگفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله برايتان بنويسد و عدّهاى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد.
😭«عُبیدالله بن عبدالله» میگوید «ابن عبّاس» هميشه مىگفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّیاللهعلیهوآله و بين آنچه میخواست برای آنها بنويسد، حائل شدند.
📚الأمالي (شیخ مفيد)قدسسرّه، ص ۳۶.
🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت:
📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ۵، ص ۳۵۱
📙صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۲۵۹
📘سنن النسائی، ج ۳، ص ۴۳۵
#️⃣#دوات_وقلم #غصب_خلافت