🌐در مورد قتل رومینا اشرفی، هفته گذشته، حجت الاسلام زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده، نکات مهمی را گفتند که به یک بخش آن در انجا اشاره میکنم:
🔹نظام تربیتی رسمی ما ضد خانواده است و ارزشهای خانواده را نادیده میگیرد و افراد را برای نقش آفرینی در خانواده آماده نمیکند.
🔹مثلاً یکی از مسائل و دغدغههای ذهنی مهم در کودکان ما در سنین بلوغ حتی قبل از آن در خصوص عشق و ارتباط با جنس مخالف است که در نظام تربیتی ما اصلاً هیچ دغدغه ای نسبت به آن وجود ندارد.
🔹دانش آموز در این نظام تربیتی هیچ مهارتی را چه به صورت رسمی یا غیررسمی در این زمینه یاد نمیگیرد.
▫️اینکه چگونه عشق خوب از بد را تشخیص دهد؟
▫️چگونه بفهمد کسی که به او ابراز علاقه کرده دنبال تشکیل خانواده است یا دنبال هرزگی؟
▫️اگر با این مسئله مواجه شد چگونه بر احساسات خود غالب شود تا تصمیم غیرمنطقی نگیرد؟
▫️مسئله را با چه کسی در میان بگذارد؟
و مسائلی از این قبیل. وقتی نظام تربیتی ما هیچ پاسخی به این دغدغههای ذهنی بچهها نمیدهد، خوب آنها پاسخ را از مسیرهای نامعتبر دریافت میکنند که آسیبزاست.
🔺آموزش و پرورش ما دختر را برای زن شدن و پسر را برای مرد شدن پرورش نمیدهد، هر چند که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادعا شده است که آموزش و پرورش در سنین 6 تا 18 سالگی متولی فرایند تعلیم و تربیت در تمامی ساحت های آن است.
‼️پدری که الان به عنوان متهم اصلی پرونده مطرح است در کدام نظام تربیتی مهارتهای پدری به او یاد داده شده است؟ کجا به او یاد داده که اقتدار با استبداد فرق میکند؟
‼️کجا به او گفته شده است که غیرتورزی خوب است اما خط قرمزهایی دارد؟
‼️در کدام برنامه آموزشی به دختر روانشناسی اختلافی زن و مرد یاد داده میشود که نقاط ضعفش را بشناسد تا در مواجهه با جنس مخالف، فریب نخورد؟
لینک متن کامل این سخنرانی:
http://wrc.ir/news/view/2/76853
@momenaat
مؤمنات
پاسخ به شبهه این روزها
💢معنای «واضربوهن» در آیه 34 سوره نساء چیست؟
▫️من کلا علاقمند به پاسخ شبهات روز این چنینی نیستم، اما چون این دست موضوعات در حال شایع شدن است و اقبال و توجه برخی از زنان را به دنبال داشته و توسط افراد غیر متخصص هم به شدت بازنشر شده، به آن میپردازم.
🔹بحث بر سر بخشی از آیه ۳۴ سوره نساء و کلمه «واضربوهن» است.
در کلیپی که از آقای کمال حیدری منتشر شده ایشان ادعا کردهاند که «به اعتصاب در زبان عربی إضراب گفته میشود و اضراب یعنی دوری کردن و فاصله گرفتن. به همین دلیل معنی إضربوهن در آیه ۳۴ سوره نساء یعنی از زنانتان فاصله بگیرید.» (نقل به مضمون)
🔹بیاییم کمی از نگاه ادبیات عرب به این واژه نگاه کنیم.
فعل «ضرب» یک فعل ثلاثی مجرد است که وقتی به صیغه نهم امر معلوم برود، میشود «إضربوا» + ضمیر متصل «هن» میشود «إضربوهن»
👈ضرب در لغت یعنی: هو طرق شیء بشیء علی برنامج مقصود. زدن شیئ به چیز دیگر با هدف خاص. که این معنا در همه موارد استعمال این واژه وجود دارد. (منبع: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۷ص۲۲)
🔹فعل ثلاثی مزید أضرب، یضرب، إضراب، که همان ریشه «ضرب» است که به باب «إفعال» رفته است و هرکسی زبان عربی خوانده باشد، میداند که وقتی واژهای به باب رفت، معنای آن تغییر میکند.
و معنای أضربت یعنی ترک کردم. (التحقیق ج۷ص۲۲)
🔹صیغه نهم امر معلوم فعل أضرب میشود: «أضربوا».
اگر دقت کرده باشید،
صیغه 9 امر معلوم ضرب، إضربوا
و صیغه 9 امر معلوم أضرب، أضربوا
میشود.
👈تفاوت «إ و أ» در ابتدای دو کلمه که معنا را عوض میکند و این دو کلمه نمیتوانند هممعنی باشند، چون از دو باب مختلف هستند.
🔹نکته دیگر این که اگر کسی در حوزه، اولیات منطق و اصول را خوانده باشد، میداند که واژهها میتوانند مشترک لفظی باشند (یعنی یک واژه چند معنا داشته باشد) یا این که معنای حقیقی و مجازی داشته باشند. که معنا را با توجه به سیاق آیه و قرائن دیگر میتوان فهمید.
🔹علاوه بر این که باید دید در آن شرایط زمانی و مکانی، مورد استعمال یک واژه برای چه موضوعی بوده.
🔹علاوه بر همه اینها، در اینجا، روایات و شأن نزول تکلیف ما را معلوم کردهاند. چنانکه مبتنی بر روایت، زدن در اینجا یعنی با چوب مسواک بزنید که بیشتر نشان از نوعی تنبیه و رفتار مردانه است نه کتک زدن که موجب دیه شود! (منظور اثر روانی این کار است.)
▫️پ.ن: به نظرات آقای کمال حیدری نقد زیاد هست و انتقادات هم اگر جستجو کنید موجود است. این فقط یک نمونه از اشکالات نظر ایشان بود.
@momenaat
🔹این روزها که موضوع باربی و زیبایی و رسانه و ظلم به زنها دوباره بر سر زبانها افتاده، بد نیست از زاویه دیگر به ماجرا نگاه کنیم.
🔹از زاویه مردها...
🔺پسرهایی که معیار اولشان برای ازدواج زیباییست...
آخر زن زیبا داشتن حق مرد است!
🔺مردهایی که بعد ازدواج به خاطر ظاهر همسرشان آنها را طلاق میدهند...
🔺زنهایی که مجبورند به خاطر حفظ همسرشان به انواع رژیم و جراحی زیبایی لاغری و.. تن بدهند تا شوهرشان از ظاهرشان رضایت کامل داشته باشد...
و مواردی که نه از آنها میگوییم نه آن را ظلم به زنان میدانیم!
@momenaat
💢ای پدران دخترها!
دخترها را برای داماد پولدار و اشرافی و شغل دار و نام و نشان دار و اسم و رسم دار نگه ندارید. اگر می بینید یک جوان، مسلمان مؤمنی است، دختر و پسر هردو مسلمان، هردو کفو، وسایل ازدواجشان را فراهم کنید. این قدر سنگ بر سر راه ازدواج نیاندازید.
💢ای پدران پسرها! مخصوصا ای مادران پسرها!
و ای خود پسرهایی که می خواهید داماد بشوید!
در ازدواج معیارهای اسلامی را در نظر بگیرید.
‼️همه اش دنبال زیبایی نروید.
▫️چه قدر صورت های نازیبایی است که بر روی دل های زیبایی قرار دارد.
▫️دخترانی که به خاطر نازیبایی محکومند در خانه ها بمانند چه گناهی کرده اند؟
▫️چرا بعضی ها این قدر ظلم می کنند؟
▫️چرا ارزش های اسلامی را نادیده می گیرند؟
▫️چرا مسئله ی سن و شکل این قدر برایشان تکمیل کننده است؟
💢چرا باید بعضی از دخترهایی که مؤمن هستند، با یک مقدار سنشان که بالا رفته یا چندان از زیبایی بهره ای ندارند، از نعمت ازدواج و تشکیل خانواده و تربیت فرزند محروم بمانند.
✅خوشا به حال آن فرزندی که در دامن چنین زنان پاکی پرورش پیدا کند.
✅خوشا به حال آن مردی که چنین زن مقدس و پاکی در خانه داشته باشد.
💢این معیارهای طاغوتی را دور بریزید.
📝بیانات امام خامنهای حفظه الله در خطبه نماز جمعه 1359/9/7
@momenaat
قبلا مفصل در این لینک درباره معیار زیبایی در ازدواج نوشته بودم.
http://salehat.blog.ir/post/به-کجا-چنین-شتابان
@momenaat
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
🎇 *رهایی از تعلقات با وساطت کریمه اهل بیت*
✨ *یکی از نقشهای حضرت معصومه سلاماللهعلیها رهایی از تعلقات است.*
✨در روایتی پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله میفرمایند:
🍃🌸 *«مَن زارَ قبری بَعدَ مَوتی کِانَ کَمَن هاجَرَ اِلیَّ فی حَیاتی»* 🌸🍃
*«کسی که پس از مرگ من، زائر من شود، مانند مهاجرینی است که در زمان حیات من هجرت کرده و به نزد من آمده اند.»*
🔹در ستایش مهاجرین همین بس که بسیاری از آنان از اهل و اموال خویش در مکه بخاطر همراهی با پیامبر صلیاللهعلیهوآله صرف نظر نموده و از مال دنیا به دانه خرمایی قناعت ورزیدند.
🔹در روایت مذکور، پیامبر صلیاللهعلیهوآله جایگاه زائر خویش را همانند مهاجرین معرفی نموده و خاطر نشان میسازند که زیارت ایشان نقش جدا نمودن از تعلقات را برای زائر به ارمغان می آورد. واین نقش در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بوضوح دیده می شود.
✨چه بسیار طلابی که با یک جذبه کریمه اهل بیت از زندگی مرفه خود دست کشیده و از شهر و دیار خویش بسوی قم هجرت نموده و همجواری با این بانوی جلیل القدر را بر گزیده اند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://cutt.ly/vu8qZIm
#جلسات_استاد_بروجردی (شماره 1)
پيامبر (ص) می فرمایند: « نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ بَاكِيَاتٌ مُبَارَكَات»
در برخی روایات توصیه به اهمیت دادن به زن در کانون خانواده شده بود زیرا محبت باید از جانب زنان به کانون خانواده تزریق شود.این روایت اشاره به پرورش دختران می کند،دختری که به عنوان « نِعْمَ الْوَلَدُ » عنوان می شود طبق روایت چند خصیصه دارد:
1- (لطیف در سه معنی نرم خویی ، مهربانی و دقیق به کار می رود) لطیف و نرم خو باشند و از تندی و خشونت به دور و یا در مهر و محبت پرورش یافته و مهربان باشند و یا دقت نظر در افعال و اقوالشان داشته باشند .
2- کار اشنا و توانمند باشند نه دخترانی نا توان (مجهزات).
- توانمند تربیت کردن فرزند دلیل محبت والدین به اوست البته تربیت کردن غیر از توقع داشتن است. در عین توانا تربیت کردن فرزند نباید انتظاری از او داشت.
برگرفته از کلام استاد بروجردی کلاس هویت زن مسلمان
https://t.me/muntazeran
#جلسات_استاد_بروجردی (ادامه 2) پيامبر (ص) می فرمایند: « نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ بَاكِيَاتٌ مُبَارَكَات»
3- ارتباط برقرار کنند و اهل انس باشند. (مونس از باب افعال است و به معنی ایجاد است.) دخترانی که نه تنها دیگران بتوانند با او انس گیرند بلکه خود نیز ایجاد کننده انس باشد.
اگر دختر در اینده نتواند ایجاد انس کند به اینده خود و جمع زیادی اسیب وارد می کند.بنابراین کلمه «مونسات» به دو شکل معنا می شود :
- دخترانی که پذیرای لطف و محبت خانواده باشند و اهل خانه بتوانند با او انس برقرار کنند.
- دخترانی که خود کانون انس خانواده باشند و بتوانند ارتباط گرمی در کانون خانواده ایجاد کنند.
در تربیت دختران اسلام توصیه می کند انان را محبت پذیر تربیت کنیم.دختران باید هم فاعل انس باشند و هم نسبت به انس منفعل ،هم پذیرش محبت داشته باشند و هم پاسخگوی محبت باشند.برای درک ضرورت این امر فرض کنید دختری تشکیل زندگی مشترک داده و همسر او محبت کردن را نیاموخته است.در این شرایط باید به قدری همسر را مورد محبت قرار دهد که او نیز محبت کردن را بیاموزد.
برگرفته از کلام استاد بروجردی کلاس هویت زن مسلمان
https://t.me/muntazeran
#جلسات_استاد_بروجردی (ادامه 3) پيامبر (ص) می فرمایند: « نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ بَاكِيَاتٌ مُبَارَكَات»
4- احساسی و عاطفی باشد (باکیات)
عاطفی بودن دختران را محکوم نکنیم زیرا هنر زنانه ایست که خداوند به ایشان عطا کرده است.
«باکیات» نمادی از احساسی بودن است.اسلام در بیان مدح دختران خصیصه عاطفی بودن را عنوان کرده است.
5- مبارک باشد
در دیدگاه اسلام دختر ذاتا مبارک است.این مبارک بودن گاهی دوام دارد و خیرات ان در خانواده جریان می یابد و گاهی منقطع می شود.انقطاع هنگامی است که تربیت در مسیر صحیحی قرار نگیرد.
مبارك از ماده بركه است ، بركه گودالي در بيابان است که هنگام بارش باران آب در آن تجمع می کند .عبارت مباركات نشان ميدهد تجمع خیرات در دختران بیشتر از پسران است به این معنا که خیری که به دختر می رسد باقی می ماند و از بین نمی رود زیرا در اینده مادر می شود و ان را در جایگاه مادری مصرف می کند و یا در جایگاه همسر انرا مصرف می کند.در حقیقت محبت کردن به دختران نوعی سرمایه گزاری عاطفی است بنابراین اگر بخواهیم سرمایه گزاری عاطفی کنیم باید به دختران محبت کنیم.
برگرفته از کلام استاد بروجردی کلاس هویت زن مسلمان
https://t.me/muntazeran