مؤمنات
«فاستقم کما امرت» برای مسیر فراخ و آسان نیست! برای گذر از فراز و نشیبهای سخت است! پس لطفا جا نمانی
🔸در خطبه 16 نهجالبلاغه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام خبر از آزمایش ها و فتنههای زمانه میدهند و سخنانی بس تأمل برانگیز و مهم دارند. خود واژههایی که حضرت در این خطبه به کار بردند واژههایی سنگین و تکان دهندهاند.
🔺حضرت علی علیه السلام در بخشی از این خطبه میفرمایند:
▫️«لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً» حتما حتما همه درهم ریخته مىشوید
▫️«لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً» حتما حتما غربال مىگردید
▫️«لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ» حتما حتما همچون محتواى دیگ جوشان درهم و برهم گشته
▫️«حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلَاکُمْ » تا آنجا که ذلیل شما گرامى
▫️«و أَعْلَاکُمْ أَسْفَلَکُمْ» بالا نشینتان پست شود
▫️«لَیَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا » حتما حتما کسانی که همیشه کوتاهی داشتند سبقت میگیرند
▫️«لَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا » حتما حتما کسانی که همیشه گوی سبقت را از دیگران میربودند کوتاهی میکنند...
در اینجا به یاد این شعر افتادم که حضرت آقا هم با آن گریستند:
ما سینه زدیم بیصدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیانِ صفِ اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند
🔸امام خامنهای در سال 1373 به موضوع غربال شدن افراد اشاره کرده و میگویند:
«جبههی [هنری و روشنفکری] جوانان، در بدو تشکیل، از دو مشکل رنج میبرد: اوّلاً در مقابل خود، یک جبههی خیلی قوی، گردن کلفت، مدعّی و از لحاظ کمّی و کیفی، دارای نفر و عِدّه وعُدّه داشت. ثانیاً، عناصر تشکیل دهندهی آن، از لحاظ اعتقادات، همسطح نبودند. یعنی هرچه انقلاب به آنها داده بود، به فراخور ظرفیّت و علاقهی خود، گرفته بودند. انقلاب، هم «فکر» میدهد هم «شعار». هم «اندیشه» در آن هست هم «احساس». اما ای بسا کسانی که بیشتر به احساسش مجذوب میشوند. یعنی به شعارش، به حوادثش، به جنگش، به درگیریاش و به ضدّیت با امریکایش؛ تا فرضاً به تفکّراتِ متین و عمیقِ شهید مطهّری، یا بعضی از متفکّرین دیگرش. کسانی که در این جبههی خودی، عمق اعتقاداتشان زیاد نبود - اگر چه گاهی تظاهرات انقلابیشان خیلی خوب بود؛ اما بعضاً پایداریشان کم به نظر میرسید - غربال شدند. این جبهه در طول پانزده سال گذشته، تغربل داشته است: «و لتغربلا غربلة.» این «تغربلا»؛ یعنی غربال شدن، در جبههی خودی وجود داشته است.»
و فتنهها و غربالی که تا خود ظهور ادامه دارد...
پناه بر خدا از این که جا بمانیم از راه حق!
🔺«فاستقم کما امرت» برای مسیر فراخ و آسان نیست! برای گذر از فراز و نشیبهای سخت است!
پس لطفا جا نمانید...
الیس الصبح بقریب...
🔸متن خطبه ۱۶ نهج البلاغه ترجمه دشتی:
«آن چه مىگويم به عهده مىگيرم، و خود به آن پاى بندم كسى كه عبرتها براى او آشكار شود، و از عذاب آن پند گيرد،👈 تقوا و خويشتندارى او را از سقوط در شبهات نگه مىدارد.
🔺آگاه باشيد، تيره روزىها و آزمايشها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد.
🔺سوگند به خدايى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش مىشويد، چون دانهاى كه در غربال ريزند، يا غذايى كه در ديگ گذارند! به هم خواهيد ريخت، زير و رو خواهيد شد، تا آن كه پايين به بالا، و بالا به پايين رود، آنان كه سابقهاى در اسلام داشتند، و تاكنون منزوى بودند، بر سر كار مىآيند، و آنها كه به ناحق، پيشى گرفتند، عقب زده خواهند شد.»
@momenaat
🔹برای تشخیص حق و باطل چه کنیم؟
🔸«تقوا موجب هدایت است، وقتی تقوا پیشه کردید، مشکلات، کورهراهها از جلوی شما عقب خواهد رفت و راه درست برای شما روشن خواهد شد.
✅اگر تقوا داشته باشید، موجب فرقان است: یَجعَل لَکُم فُرقانًا؛
👈فرقان یعنی قدرت تشخیص؛ [این] خیلی مهم است. ما در همهی مسائل زندگی نیاز داریم به قدرت تشخیص که راه درست را از نادرست، حق را از باطل تشخیص بدهیم؛
با «تقوا» فرقان به وجود میآید، قدرت تشخیص به وجود میآید.
🔹یک چیز دیگر: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً -«مَخرَج» یعنی بنبستشکنی- اگر تقوا باشد، بنبستی وجود ندارد، بنبست در کارتان نیست.
🔹در همهی زمینهها اگر تقوا داشته باشید، مراعات کنید، همان پروای مورد نظر و ملاحظهی از خدای متعال را داشته باشید، بنبستی در مقابل شما وجود ندارد. و بصیرت [هم به انسان میدهد]. اینها وعدههای قرآنی است برای تقوا.
وَمَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا؛ هیچ کس، هیچ وعدهدهندهای صادقتر از خدای متعال نیست؛ وقتی خدای متعال وعده میدهد، تحقّق پیدا میکند، قطعی است و در این شکّی نیست.»
📚منبع: بیانات امام خامنهای حفظه الله ۱۳۹۳/۴/۱۶
@momenaat
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 نفاق یعنی پذیرشِ «ظاهر دین» و انکارِ «باطن دین»
💥 منافق کسی است که از «ولایت» بهرهمند نیست و «راه خدا» را همراه با «ولیّ خدا» نمیرود!
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 «موضعگيري انسانها نسبت به ولايتالله موجب ميشود که سه دسته شوند: عدهاي ميپذيرند، عدهاي کفر ميورزند و عدهاي هم نفاق به خرج ميدهند. نفاق يعني ظاهر دین را ميپذيرند و باطن آن را انکار ميکنند.»
🔹 «منافقين يعني آنهايي که ظاهر اسلام را دارند و باطنش را ندارند و از ولايت برخوردار نيستند.
«يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا». منافقین و منافقات [در روز قیامت] به مؤمنين _ يعني به کساني که داراي ولايت هستند و به امام رسيدهاند و راه خدا را با امام ميروند و در پرتو اين چراغ روشن حرکت ميکنند_ ميگويند، يک مهلتي بدهيد تا ما يک شعله از چراغ شما بگيريم... .
اگر کسي در دنيا به امام(ع) نرسد، در عالم برزخ هم به امام(ع) راهي ندارد؛ لذا کساني که در دنيا با امام(ع) نبودند به مؤمنين ميگويند: «انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ» اما به آنها گفته ميشود: «ارْجِعُوا وَرَاءكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا».
🔹 «اگر کسي طريق عبوديت خدا را طي کند و در ظاهر، عبوديت را ملتزم باشد، اما در باطن نباشد، اين مرتبهاي از نفاق است. در روايات، نفاق يک مفهوم عام دارد، فرمود اگر در نماز، خضوعت بيشتر از خشوعت باشد اين نفاق است. خضوع، ظاهر خشوع است. يعني نفاق امري است که از اينجا شروع مي شود که انسان متظاهر است و باطنش به اندازه ظاهرش نيست. البته اينها نفاقهايي است که قابل عفو است.
اما يک نفاقي هست که انسان ظاهر دين را قبول دارد ولي باطن دين را قبول ندارد. ظاهر دين همين اعتقادات و مناسک و فقه است، ولي باطن دين جريان ولايت است. اگر کسي آن را قبول نداشت منافق است.
در قرآن کريم آمده است: «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً». روايتي ذيل اين آيه نقل شده است که فرمودند نعمت ظاهري همين دين و نبوت و توحيدي است که خيليها دارند، ولی نعمت باطني، ولايت ماست. کسي که ظاهر را قبول دارد باطن را قبول ندارد منافق است و اصل نفاق هم همين است. این نفاق، گاهی خودآگاه و گاهی ناخودآگاه است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 در فتنهها، باطنها آشکار میشود و صف منافقین جدا میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«فتنههاي بسيار سنگيني ميخواهد تا صفوف جدا شوند. کوره جنگ صفين را بايد حضرت امیرالمؤمنین (عليه السلام) داغ کند و کار به بر سر نيزه رفتن قرآن برسد تا صف خوارج جدا شود و باطنها آشکار گردد؛ «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لاَ يُفْتَنُونَ»(عنكبوت/۲)
در امتحانهاي سنگين است که وقتي کوره داغ ميشود، ناخالصيها از طلا جدا ميشود و جبهه نبي اکرم (صلي الله عليه وآله) خالص ميشود و جهنميها جهنمي ميشوند «فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ»(أنفال/۳۷).
حضرت نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) منافقین را نميشناختند؟ بله، بهخوبي ميشناختند، ولي براي اينکه حرکت عالم به طرف خداي متعال سريعتر شود، منافقين را تحمل کردند و ميدانهايي را [هم] طراحي کردند که در اين ميدانها صفوف از هم جدا ميشود، مانند جنگ صفين و روز عاشورا.»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
✅ بخشی از گفتگوی آیت الله حائری شیرازی با یکی از مراجعه کنندگان به ایشان:
🔸 مراجعه کننده: بنده با همسرم مقداری ناسازگار هستیم. ذکری، چیزی دارید به ما بدهید تا اوضاع بهتر بشود؟
🔹 آیت الله حائری: با خانمت پارک می روی؟
🔸 مراجعه کننده: خیر حاج آقا
🔹آیت الله حائری: پارک برو! تفریح برو!
@haerishirazi
هدایت شده از جدال احسن
13.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اظهارات استاد حسن عباسی در خصوص حوادث اخیر کشور
▫️مقصر اصلی چه کسی بود؟
#استاد_حسن_عباسی
#هواپیمای_اوکراینی
@jdale_ahsan