eitaa logo
مؤمنات
268 دنبال‌کننده
162 عکس
20 ویدیو
5 فایل
پایگاه علمی-تحلیلی مؤمنات با محوریت مسائل زنان، مردان و خانواده استفاده از مطالب صرفا با درج منبع و نام کانال بدون هیچ‌ دخل و تصرف در محتوا و عکس مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤمنات
مثل یک مرد خواستگاری کن در روزگار ما انسان مذهبی تعریف دقیقی ندارد. من از ایمان حرف نمی‌زنم، به ار
کسانی که پیج اینستاگرام بنده را دنبال می‌کنند می‌دانند که من آن‌جا مفصل در مورد خواستگاری نوشتم با جمع آوری بیش از صد تجربه خواستگاری که همه دلیلی هستند بر این که مشکل ازدواج در جامعه ما فرهنگی است نه اقتصادی. یکی از مشکلات پیشا ازدواج، همین جرأت خواستگاری نداشتن پسران و ترس از «نه» شنیدن است. این باعث می‌شود دچار ترس موهوم «همه‌ی دخترها سخت‌گیر هستند» بشوند! آقاپسر یک بار هم خواستگاری نرفته اما از نظرش دخترها سخت‌گیر هستند! بر فرض هم خواستگاری بروند در یکی دو جا پاسخ منفی بشنوند باید همه‌ی عالم خبردار شوند که ببینید دخترها سختگیرند! این که بر فرض اخلاق و اعتقاد شما مورد پسند دخترخانم و خانواده اش نبوده به معنای سخت گیری نیست! این که شما پاسخ منفی شنیدید هم همین طور... جالب است در عرف بیمار ما دخترها دائم پسندیده نشوند و همه‌ی خواستگارها یک بار بیایند و حتی تماس تشکر و عذرخواهی هم نگیرند عیب ندارد! اما پسرها نباید «نه» بشنوند! البته این نگاه را به همه‌ی پسرها تعمیم نمی‌دهم اما این نگاه‌ها و رفتارها رایج است. به اندازه‌ای که به نگاه‌های اشتباه موجود دامن زده است. من حرف زیاد دارم در این باره، مفصل‌ترش باشد برای زمانی دیگر. @momenaat
💢وکالت طلاق برای زنان، آری یا خیر؟! 🔹بحث زنان و سخت‌تر شدن این حق برای مردان که توسط معاونت فمینیستی زنان مطرح شده، در فضای مجازی داغ شده است. 🔹برخی آن را نتیجه فعالیت‌های فمینیستی می‌دانند و برخی آن را حق مسلم زنان می‌دانند. 🔺اما من اعتقاد دیگری دارم. معتقدم شیوع این موضوع معلول علتی است. یعنی دلایلی موجب شده است که زنان به این موضوع رو بیاورند. 👈فمینیست‌ها به آن دامن زده‌اند اما این تنها دلیل رواج گرفتن حق طلاق برای زنان نیست. 🔺من علت آن را «احساس ناامنی» زنان نسبت به ازدواج می‌دانم. همان حسی که موجب ترس بعضی از دختران نسبت به ازدواج هم می‌شود. ترس و حس ناامنی‌ای که به دلیل شنیدن تجربه‌های ازدواج ناموفق زنان دیگر برای آن‌ها به وجود می‌آید. 🔺علت دیگر نقص قوانین ما در حمایت صحیح از زنان است. رهبری هم در مورد نقص قوانین حوزه خانواده در مورد زنان اشاره کرده‌اند و برای رفع این نقایص تذکر و توضیحاتی داده‌اند. * 🔹وقتی زنی نسبت به آینده‌ خود، عدم اعتماد به طرف مقابلش و عدم حمایت‌های کافی قانونی احساس ناامنی کند ترجیح می‌دهد برای رسیدن به امنیت ازساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه ممکن یعنی حق طلاق استفاده کند. 🔹آیا من این راهکار را تأیید می‌کنم و داشتن وکالت طلاق برای زنان را کارآمد و ضروری می‌دانم؟ خیر 👈اما این وضعی است که پیش آمده. 🔹باید این فقدان امنیت در مورد ازدواج برای زنان رفع شود تا با زیر سؤال بردن حق مردان در طلاق مواجه نشویم. 🔹دادن حق طلاق به مرد حکمت‌هایی دارد و گرفتن این حق هم مضرات فراوانی خواهد داشت. اما باید چاره اندیشید. چاره حذف صورت مسئله به روش فمینیست‌ها نیست، فمینیست خواندن هر زنی هم که چنین مطالبه‌ای دارد نیست! 🔹👈معتقدم کارکرد حق طلاق برای زن فقط در حد اهرم فشار است و زن با گرفتن آن نمی‌تواند همسرش را به ادامه زندگی وادار کند. مردی که نخواهد زندگی کند و به زن ظلم کند این کار را خواهد کرد. داشتن وکالت طلاق ممکن است خروج زندگی را برای زن آسان‌تر کند اما موجب زندگی بهتر و گواراتر نخواهد شد. و این چه زندگی‌ای است که ابتدای آن با عدم اطمینان آغاز شود... ✅راهکار درست رفع ظلم است. باید ظلم‌های موجود در خانواده اصلاح و برطرف شود نه این که با یک راه به ظاهر قانونی دم دستی صورت مسئله را پاک کنیم. 👈با دادن این حقوق به زنها مردها انسان‌های بهتری برای زندگی نخواهند شد. بلکه زنان هم ممکن است شبیه همان مردهایی شوند که در خانواده به ظلم دامن می‌زنند. 🔹اما ماجرا یک روی دیگر هم دارد. گفته می‌شود که مرد با این حق می‌تواند هر وقت خواست طلاق بگیرد. اما آمار و واقعیت هم همین را می‌گوید؟ خیر واقعیت چیز دیگری است! واقعیت این است که مردان به این راحتی طلاق نمی‌دهند و در دنیا و ایران بیشترین درخواست طلاق از جانب زنان است. 🔹از طرف دیگر وقتی وکالت طلاق به زن داده شود مرد هم می‌تواند بگوید من از کجا اطمینان داشته باشم که همسرم هر وقت خواست خودش را مطلقه نکند؟! ❗️راستی اگر زن متأهل هستید تا به حال چند بار در زندگی گفته اید من طلاق می گیرم و چند روز بعد همه چیز به روال عادی برگشته و زندگی بهتر شده است؟! 👈این تجربه‌ی تکراری اکثر قریب به اتفاق زنان متأهل است... 🔹نکته آخر این که با همه‌ی این اوصاف نباید این حق مشروع زن هنگام عقد را به طور کامل نفی کرد و مذموم دانست. بلکه داشتن وکالت طلاق برای زنان در موارد ضروری و استثنا کارایی دارد. 👈مثل این که طرف مقابل سوء اخلاق دارد. 👈سابقه بیماری روانی یا زندان و عمل مجرمانه دارد و موارد مشابه دیگر که می‌تواند وکالت طلاق برای زن مفید باشد. اما در موارد دیگر وقتی انسان طرف مقابلش را می‌شناسد و با انتخاب صحیح و مشورت و تحقیق کامل به او پاسخ مثبت داده است، لزومی به گرفتن وکالت طلاق نیست و حتی گرفتن آن عاقلانه هم نیست. ▫️باید یاد بگیریم به مسائل عاقلانه و همه جانبه نگاه کنیم. نفی و اثبات بدون دلیل توأم با فقدان همه جانبه نگری مشکل را چند برابر خواهد کرد... *طبیعی است که راه‌کارهای قانونی مد نظر رهبری برای حمایت زنان، قوانین پر اشکال و ضد زن فمینیستی نیست. @momenaat
🔺در خانواده حداقلی، حقوق حرف اول را می‌زند. در چنین خانواده‌ای، «حق من این است» می‌شود محور تعامل و ارتباط میان همسران. ✅اما در خانواده حداکثری، «ایثار» محور زوجیت است. گذشتن از خود و حقوق خود برای همسر. چه زن برای مرد و چه مرد برای زن. ✅ویژگی خانواده حداکثری، حداکثر بودن همه خوبی‌ها و نیکی‌ها در آن است و مسابقه برای بهتر بودن و بهتر شدن، برای مهربانی و فداکاری بیشتر. 👈در چنین خانواده‌ای، مودت و رحمت اصل است نه حقوق. 🔺یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌های فمینیسم در مورد خانواده این بود که خانواده را از کانون مهر و عطوفت، به خانواده حداقلیِ قانونی تقلیل داد. @momenaat
🔹قوانین و حقوق متقابل میان زن و مرد در خانواده مانند ستون‌های یک ساختمان است. ولی یک‌خانه برای زندگی نیاز به مصالح دیگری دارد. 🔹همان‌گونه که نمی‌توان صرفاً با ستون‌های یک ‌خانه، ساکن آن شد، با قوانین صِرف هم نمی‌توان بنای زندگی خانوادگی را گذاشت. 🔹مودت و رحمت که در ایثار، فداکاری و محبت ظهور و بروز دارند، مصالح زندگی‌اند برای خانواده الهی تا بستری باشند برای بندگی خداوند رحمن رحیم. @momenaat
💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش اول 🔸نظر ایشان در مورد طلاق در کتاب تفسیر سوره مجادله آمده است که می‌توانید آن را در چند بخش مطالعه کنید. 🔸پیش از مطالعه این نکته را مد نظر داشته داشته باشید که ایشان در تفسیر آیه دوم و سوم سوره‌ی مجادله خلاصه‌ای از موضوع طلاق در اسلام را بیان کرده‌اند، نه تمام جوانب و ابعاد این موضوع را. 🔸جلسات تفسیر سوره‌ی مجادله در دوران ریاست جمهوری معظم له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از هفدهم اردیبهشت تا یازدهم تیرماه 1361 برگزار شده است. 🔷«نگاه معقول اسلام به طلاق» 🔹اسلام با این نامعقول بودن و نابخردانه بودن در روش زندگی انسان به‌کل مخالف است. اسلام طلاق را قرار داده؛ اولا طلاق را قرار داده، مثل مسيحیت نيست که طلاق نداشته باشد؛ در مسيحیت مي‌دانيد کاتولیک‌ها طلاق ندارند، این زن و شوهر وقتی‌که باهم ازدواج کردند، ديگر تا ابد این طوق به گردن طرفين افتاده است؛ زن مال این شوهر است، شوهر مال این زن است، چاره‌ای هم ندارند بايد باهم بسازند، مرگ این‌ها را از هم جدا خواهد کرد؛ حالا این اشتباه کرده باشد، آن دختر را نشناخته باشد، آن این پسر را نشناخته باشد، باهم اخلاقشان نسازد، يک حادثه‌ی مهمی در زندگی‌شان به وجود بیايد که این حادثه، این‌ها را از هم دلسرد کند، از هم سير کند، يکی فرزندش نشود و بخواهد برود بالاخره زنی بگيرد و فرزند دار بشود، يا او بخواهد شوهر بکند و از شوهر ديگرى فرزند دار بشود، هیچ‌یک از این‌ها مربوط نيست؛ این زن و شوهر به‌مجردی که رفتند به کليسا و این کشيش این‌ها را به همديگر متصل کرد، این پیوند ديگر ابدى است تا دم مرگ؛ این غيرمعقول است؛ 🔹اسلام این را قبول ندارد، اسلام ميگو يد نه آقا، این دو يک معامله‌ای باهم کردند، منتها معامله‌ی مادى نيست، معامله‌ی قلبى است، معامله‌ی انسانی است، به‌هرحال يک معامله است و بايستى به این‌ها اجازه داد که هرگاه نتوانند باهم بسازند و زندگی بکنند، این معامله را به هم بزنند؛ این راه باید باز باشد؛ اولاً راه را باز می‌کند و طلاق را قرار می‌دهد؛ این‌یک. 🔹👈بعد که طلاق را قرار می‌دهد، کارى نمی‌کند که مرد يا زن بتوانند به‌صورت هوسی ــ که هر وقتى دلش خواست، فورى زنش را بیندازد دور، يا شوهرش را بیندازد دور و برود يک همسر ديگر بگيرد ــ [طلاق بدهند]؛ نخير این را هم اجازه نمی‌دهد؛ روش طلاق را جورى قرار می‌دهد که طلاق وسیله‌ای براى هوس‌بازی نباشد. 🔹اگر این سختگیری‌هایی که حالا خواهم گفت، در طلاق وجود نداشته باشد، مرد به‌مجرداینکه از این زن سير شد، يک سال، دوسال، سه سال زندگی کرد و از نظر خودش، در چشم خودش يک زن مثلاً بهتری را پیدا کرد، فورا این را طلاق می‌دهد و می‌رود آن را می‌گیرد؛ يا زن به‌مجرداینکه ديد که يک مرد بهترى آنجا پیدا شد، فوراً شوهرش را طلاق می‌دهد و می‌رود شوهر ديگرى می‌کند؛ 👈نخير راه طلاق، راهی است دشوار، راهی است با شرايط که اگر آن شرايط نباشد، طلاق ممکن نيست. 📝منبع: تفسیر سوره‌ی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، ص 31-30 @momenaat
💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش دوم 🔷شرایط سخت‌گیرانه‌ی طلاق در اسلام 🔹اولاً طلاق را دست مرد داده‌اند، دست زن نداده‌اند و این خودش حلال بسيارى از مشکلات است؛ اگر طلاق دست زن بود، [چون] زن احساساتی‌تر از مرد است، به مجردی که باهم دعوايشان شد، گریه‌اش می‌گیرد و اوقاتش تلخ می‌شود و می‌گوید «من باشم که ديگر با تو زندگی کنم» و بلند می‌شود می‌رود؛ کما اینکه دیده‌اید [بين] زن و شوهرها، خيل اوقات زن‌ها قهر می‌کنند از دست شوهرشان و می‌روند خانه‌ی پدرشان اما شما ندیده‌اید که شوهر قهر کند برود مثلاً خانه‌ی [کسى]؛ کمتر ديده می‌شود، نه اينکه هرگز ندیده‌اید. زن فورى تا اوقات‌تلخی می‌شود، [مي‌گويد] «من ديگر نمی‌مانم با تو، من می‌روم خانه‌ی آقاجونم» و ناگهان می‌رود آنجا و نمی‌آید ديگر، تا بروند با التماس، با اصرار که بابا از خر شيطان بیا پایين و با چه زحمتى دومرتبه بیاورندش. 🔹[زن] عاطفى است، احساساتی است و تا مرد آمد داخل خانه، گرسنه است، خسته است، ناراحت است، مثلاً [می‌گوید] غذاى من کو؟ مثلاً این هم حالا به فرض اوقاتش تلخ است؛ [مي‌گويد] حالا غذاى چه، غذا حاضر نيست، مگر طلبکارى؟ هيچی اوقاتش تلخ می‌شود و طلاق می‌دهد شوهرش را! 🔹اگر طلاق دست زن بود، مصيبتى بود و تعداد و آمار طلاق‌ها به ميزان زيادى بالا می‌رفت ــ حالا من اهل آمار و این چيزها نيستم در این مسائل، در این کتاب‌های آمارى زياد هست، کتاب‌هایی که راجع به زن نوشته‌اند از این آمارها هرچه بخواهيد پر است که بله فلان جا سنجیده‌اند تقاضاهاى طلاق و آمار مراجعه‌ی براى طلاق در اروپا که مثلاً از طرفين تقاضاى طلاق می‌شود، البته غیرازآن کاتولیک‌های متعصب که طلاق ندارند، پروتستان‌ها و ديگران، البته آن‌ها هم مثل‌اینکه تصويب کرده‌اند که طلاق بگذارند، به‌هرحال آن‌هایی که طلاق دارند، از سوى زن چند برابر از سوى مرد است ــ لذاست که دست مرد است. 🔹در مورد مرد هم این‌جور نيست که شما گردن‌کلفتی کنی، بروى خانه، تا ديدى خانم غذايت را درست نکرده، تا ديدى خانم مثلاً لباست را آماده نکرده، تا ديدى که دیر آمده خانه، تا ديدى که یک‌ذره با اخلاق تو سازگار نيست فورى بگویی که خيل خب من طلاقت دادم، برو سه‌طلاقه شدى؛ 🔹نه آقا این‌جوری نيست؛ يک عاَلم شرايط برايت قرار داده. اگر خواستى طلاق بدهی بايد دو نفر شاهد عادل حتماً صیغه‌ی طلاق را بشنوند؛ شاهد عادل يعنی چه؟ يعنی به حسن ظاهرش نگاه کنی بگویی عادل است؟ نه آقا، عادل واقعی، نه عادل امام جماعت؛ شما اگر پشت سر يک نفر يک سال نماز بخوانی، بعد از يک سال معلوم بشود این آدم اصلاً دین نداشته، [فقط] ظاهرش را درست کرده بوده، نمازتان همه‌اش درست است، یک‌رکعتش را هم لازم نيست شما تکرار کنيد؛ [حتی] پشت سر يک یهودى. کما اینکه در روايات [آمده] اتفاق افتاده، يک نفر آمد خدمت امام گفت: «از خراسان تا کوفه، يا جاى ديگر، یک‌نفری همراه من بود، از بس آدم خوبی بود مرتب پشت سرش نماز می‌خواندم؛ بعد کوفه که رسيدیم ــ مثلاً کوفه، يا بغداد يا جاى ديگر معلوم شد این آقا یهودى است، خودش را به شکل مسلمان‌ها درآورده بوده، نمازم را بايد اعاده کنم؟» امام فرمودند: «نه». 🔹اما اگر شما پیش يک عادلی زنت را طلاق دادى، بعد اطلاع پیدا کردى که این آقا گاهی دروغ می‌گوید، طلاق زنت باطل است؛ يعنی عادل واقعی بايد باشد. حالا شما عادل واقعی کجا پیدا می‌کنید؟ کجا علم پیدا می‌کنی؟ 📝منبع: تفسیر سوره‌ی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، ص 33-31 @momenaat
💢دیدگاه رهبر انقلاب در مورد «حق طلاق» بخش سوم 🔹اول مانعی که پیداشده این است که این طلاق بايد در حضور دو شاهد عادل باشد. بعد طلاق در حال عده [ایام عادت ماهیانه] نباشد، در حال طهر باشد؛ زن در هر ماهی حداکثر ده روز در حال عده است؛ در آن حالت شما نمی‌توانید طلاق بدهيد، بايد در حال طهر باشد، يعنی پاک باشد، آن‌هم پاکی که با او نزديکی نکرده باشى. خب، يک مرد قاعدتاً ممکن بوده است وقتی‌که زنش از حالت عده خارج شد، [چون] چند روزى هم در حال احساسات جنسی‌اش غلبه کند و به او نزديک بشود؛ به مجردی که نزديک شد، در آن طهر ديگر طلاق نمی‌تواند بدهد، رفت باز تا عده بگذرد و طهرغيرمواقعه پیش بیايد، آن‌وقت بتواند طلاق بدهد؛ 🔹ببينيد چه موانعی درست کرده‌اند. تفصيلات زيادى دارد من حالا نمی‌خواهم خيلی تفصيل بدهم. آمدى طلاق دادى زن را در طهرغيرمواقعه، پیش دو شاهد عادل با همه‌ی شرايط مشکل؛ به‌مجرداینکه ميلت به‌طرف این زن کشید ــ که معمولاً هم مرد بعدازآنکه مثلاً يک مدتی از زنش دور بوده، يک تمايل جنسى پیدا می‌کند؛ آن زن هم در همان خانه بايد بماند و نبايد برود ــ يک تمايل جنسى پیدا کردى، يک دستى به او زدى، طلاق باطل شد، این رجوع حساب می‌شود؛ چادرش را کشيدى از سرش [چون] رو گرفته از تو، این برگشت حساب می‌شود؛ 🔹ببينيد چقدر طلاق یک‌چیز بی‌بنیادی است؛ هست، راه باز است اما با اشکال، با دشوارى؛ چرا؟ براى این است که از اعمال هوس در کار طلاق جلوگيرى بشود و کار با منطق و با مبنا انجام بگيرد؛ آن‌وقت اگر چنانچه واقعاً شما با این زن ديگر نمی‌توانی بسازى، يا دلت درگرو زن ديگرى است که ديگر اصلاً ممکن نيست با این بسازى که آن‌جور زندگی فایده‌ای هم ندارد، يا آن‌قدر رنج‌دیده‌ای که ديگر نمی‌توانی تحمل بکنی این زن را، طبعاً همه‌ی این شرايط را تأمين خواهی کرد، طلاق هم خواهی داد، طلاق هم انجام می‌گیرد، مانعی هم ندارد؛ اما اگر هوس بود آن‌وقت ديگر طلاق انجام نمی‌گیرد. 🔹ببينيد این است تفاوت بين آن روشى که اسلام عمل می‌کند، با روش‌های جاهل؛ چه جاهلیت آن روز که با يک ظهار طلاق را به وجود می‌آورد و زن هم مطلقه‌ی مؤبد می‌شد، چه جاهلیت امروز ــ به قول محمد قطب ، جاهلیت قرن بیستم ـ که طلاقش یک جاهایی طلاق نيست، یک جاهایی هم که طلاق است طلاق آسان است و فوراً يکی از زن و شوهر تقاضا می‌کند؛ مثلاً خانم تا يک روز احساس کرد که آره دلش را زده، مثل‌اینکه لباسش را عوض می‌کند، شوهرش را هم عوض می‌کند! پا می‌شود می‌رود دادگاه تقاضاى طلاق می‌کند؛ آن‌هم این را احضارش می‌کند و به ِ سهولت تمام طلاق انجام می‌گیرد و از هم جدا می‌شوند و بیرون می‌روند؛ این هم جاهلیت است؛ اسلام هیچ‌یک از این دو روش غيرمنطقى را قبول ندارد. 📝منبع: تفسیر سوره‌ی مجادله، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، ص 34-33 @momenaat
در مورد چند مطلب اخیر پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب در مورد حق طلاق لطفا به چند نکته توجه کنید: 🔸در ابتدا گفتم این نکته را مد نظر داشته داشته باشید که ایشان در تفسیر آیه دوم و سوم سوره‌ی مجادله خلاصه‌ای از موضوع طلاق در اسلام را بیان کرده‌اند، نه تمام جوانب و ابعاد این موضوع را. 🔸نکته دیگر این که جلسات تفسیر سوره‌ی مجادله در دوران ریاست جمهوری معظم له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از هفدهم اردیبهشت تا یازدهم تیرماه 1361 برگزار شده است و در فضای فکری فرهنگی آن زمان. اگر مباحث در زمان حاضر مطرح می شد احتمالا نکات تکمیلی بیشتری می داشت. 🔹ممکن است بگویید چون زن ها تحت فشار و سختی قرار می گیرند طبیعی است آن ها درخواست طلاق بیشتری داشته باشند. اما این ادعا باید صحت سنجی شود. و این که من معتقدم حتی اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد و آمار همه ی این افراد را از آمار طلاق کم کنیم باز هم تعداد درخواست طلاق از جانب زنان بیشتر خواهد بود که دلیل اصلی اش همان احساساتی و عاطفی بودن زن است. 🔺کسانی که به دنبال سخت تر کردن طلاق برای مردان هستند، نیازی به این کار نیست چون خود به خود طلاق برای مردان سخت هست اگر به شکل درست و شرعی‌اش اجرا شود، اما متأسفانه ما طلاق را با حذف شرایط شرعی و اسلامی اش آسان کردیم حالا به دنبال چاره اندیشی بیجا هستیم!!! 🔺بار مسئولیت‌های مرد بعد از طلاق را هم با دادن حضانت فرزند به زن و آزادتر کردن مردان، از دوش آن ها برداشته ایم و می گوییم چرا مردان راحت طلاق می دهند! 👈من باور دارم که برای بعضی از زنان مشکلات جدی برای طلاق وجود دارد که گاهی به آن جا می رسند که مهرم حلال جانم آزاد، اما راه کمک به این گروه از زنان، روش های دیگری است. @momenaat
💢طیف شناسی فعالان حقوق زنان (بخش اول) در کشور ما گروه هایی با عقاید ودیدگاه های متفاوت در حوزه زنان و احقاق حقوق آن‌ها مشغول به فعالیت هستند. در این مجموعه یادداشت بنا دارم به بررسی این گروه‌ها بپردازم. 🔺گروه اول «فمینیست های وطنی» که اعتقادی به اسلام ندارند. 🔸این گروه معتقدند اساس و مبنای اسلام مردسالاری است و مبتنی بر همین اعتقاد همه‌ی احکام و قوانین آن مردسالارنه و ضد زن است. برای رفع این مشکل باید تمام جوانب و قوانین مردسالارانه حذف و قوانین زنانه تبیین شوند. 🔸این افراد دقیقا نعل بالنعل گام‌های گونانگونی را که در موج‌های فمینیستی در غرب محقق شد را در ایران پیاده می‌کنند. 👈گام‌هایی چون تغییر لباس، تغییر قوانین و حقوق، مشارکت سیاسی اجتماعی با دیدگاه فمینیستی و... 🔺روش این گروه معمولا حذف صورت مسئله و نگاه تک‌جانبه نسبت به زن است. 🔸به عقیده‌ی این‌ها زن نباید تحت حمایت و حفاظت مرد باشد، حقوق مرد در خانواده مثل حق طلاق، اذن خروج زن از منزل و... نباید به دست مرد باشند. کلا مرد نسبـت به زن هیچ اختیاری نباید داشته باشد. زن هم نسبت به مرد. هر دو آزاد آزاد باشند... 👈این نگاه در ظاهر موجب تغییر همه‌ی جانبه قوانین به نفع زنان خواهد شد اوضاع را کاملا برعکس می کند. قوانین مردانه حذف و قوانین زنانه جایگزین می شود. 🔸نتیجه چیست؟ نتیجه همانیست که در اروپا و آمریکا اتفاق افتاده، تدوین قوانین ظالمانه زنانه که موجب ظلم به مردان و البته فرزندان می شود. 🔸چگونه؟ در مستند «ردپیل» که از جامعه آمریکا و قوانین آن می گوید ظلم گسترده جامعه غرب به مردان را روایت می کند. در یک نمونه‌ی کوچک، مردی را نشان می‌دهد که همسرش به حرام از مرد دیگر باردار شده و این آقا باید سرپرستی فرزند نامشروع مرد دیگر را هم مطابق با قوانین موجود آمریکا بپذیرد! ‼️با این رویکرد نه تنها ظلم مردان برطرف نمی‌شود، بلکه ظلم به شکل دیگری از جانب زنان بازتولید خواهد شد و خود زنان نیز از جهات دیگری مورد ظلم واقع می‌شوند! ظلم گسترده به فرزندان روی دیگر ماجراست که کمتر در نگاه خود منتقدین غربی هم دیده می‌شود. ▫️خوب است یک پژوهشگر دغدغه‌مند ابعاد ظلم به زن غربی و ابعاد اجتماعی فرهنگی جنبش فمینیسم را بعد از این همه تغییرات گسترده در ساحت‌های مختلف زندگی بررسی و تبیین کند. همان تأکید و سفارشی که شخص رهبری برای تبیین موضوع «زن غربی» داشتند. @momenaat
افسانه و واقعیت...
مؤمنات
🔸"A feminist's journey into men's rights movement" «سفر یک فمینیست به جنبش حقوق مردان» این توضیح یک‌خطی، توصیف مستند رِدپیل است‌. 🔸روایتگر مستند، خانم کَسی جِی یک فعال فمینیست است که با هدف آشنایی با جنبش حمایت از حقوق مردان در آمریکا این مستند را ساخته است. 🔸ایشان در میانه راه ساخت مستند و پس از آشنایی با مسائل موجود درباره مردان، با واقعیاتی مواجه می‌شود که انتظار نداشت. موضوعاتی شوکه کننده که حکایت از وضع اسف‌بار مردان آمریکایی دارد. اما به دلیل سلطه فمینیسم در جامعه و قوانین، نه رسانه‌ای می‌شوند و نه راهکاری برایشان ارائه می‌شود. 🔺مردانی که قربانی خشونت خانگی‌اند، مردان بی‌خانمان و بی پناه، مردانی که حق دیدار فرزندشان هم از آنان سلب شده، مردانی که باید اثبات کنند که پدر فرزند همسرشان نیستند و به اجبار باید مسئولیت فرزندی که برای خودشان نیست بپذیرند! 👈این مستند آینه و محصول است. وقتی جامعه از وضعیت عدل خارج شد و هیچ چیز و هیچکس سرجای خودش نبود، به همه ظلم می‌شود. هم به مردان و هم به زنان و بیش از همه به نسل آینده. نسل آشفته‌ای که امثال ایزابل ساهیل در اندیشکده‌هایشان مجبورند فکر کنند تا راهکاری برای نجات این «نسل رها شده» بیابند! @momenaat