eitaa logo
مؤمنات
266 دنبال‌کننده
162 عکس
20 ویدیو
5 فایل
پایگاه علمی-تحلیلی مؤمنات با محوریت مسائل زنان، مردان و خانواده استفاده از مطالب صرفا با درج منبع و نام کانال بدون هیچ‌ دخل و تصرف در محتوا و عکس مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
💎«ملموس شدن آیات الهی در انقلاب اسلامی» بخش آخر 🔹چه کارکنیم که خدا ما را یاری کند؟ این یک مسئله است. چه کار کنیم که نصرت خدا شامل حال ما بشود؟ ✅این را هم خود قرآن به ما گفته: «ان تنصروا اللَّه ینصرکم»، «ولینصرنّ‌اللَّه من ینصره»؛ شما خدا را نصرت کنید، دین خدا را نصرت کنید، برای خدا قیام کنید، خدا شما را نصرت خواهد کرد. ✅هر جا ملت‌ها برای دین خدا قیام کردند، نیروشان را آوردند وسط صحنه، خدای متعال آن‌ها را نصرت کرد. و وقتی خدا آن‌ها را نصرت کرد، دیگر هیچ کس نتوانست بر آن‌ها غلبه پیدا کند. 🔺با نشستن، با تنبلی کردن، با توهمات دلخوش کردن، با مصالح امت اسلامی بازی کردن و هوای نفس را بر مصالح امت اسلامی ترجیح دادن، نصرت الهی خود را نشان نخواهد داد. 🔺حق تا وقتی از مردم پشتیبانی نداشته باشد، یک واقعیت ذهنی و یک حقیقت معنوی است؛ نمی‌شود توقع داشت در جایی تحقق و استقرار پیدا کند. اما وقتی به دنبال حق، نیروی ایمان انسان‌ها بسیج شد و به راه افتاد، حق طبق طبیعت نظام هستی است؛ لذا تحقق پیدا می‌کند، و تحقق پیدا کرد. 🖋منبع: درس‌گفتار قرآن کریم روز هفدهم | نصرت الهی، وعده ملموس خداوند در انقلاب اسلامی (بر اساس بیانات امام خامنه‌ای حفظه الله 📎http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20676 @momenaat
🔹تصور می‌کنم بخشی از ظلم ما به قرآن و دلیل دوری بسیاری از مردم از آن، ترجمه‌های اشتباه است. 🔹حقیقت این است که قرآن ترجمه ناپذیر است، اما حداقل می‌توان آن را جوری ترجمه کرد که به مفهوم آن ظلم نشود. 🔹تا به امروز، اکثر ترجمه‌هایی که دیدم اشکالات متعدد داشته‌اند. حتی ترجمه‌ی آقای ملکی که اخیرا رواج پیدا کرده. 🔹ترجمه برای عموم مردم خوب است. اما اهل تحقیق حتما باید عربی بدانند تا قرآن را آن‌گونه که هست، بفهمند. 🖋منبع متن تصویر: ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، بخش اول تقوا @momenaat
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹 🔸اول خانمَت!🔸 شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه می‌کنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجب‌تر از شما است. بسیاری را من دیده‌ام که خودشان [تفریح و استخر و ...] می‌روند اما برای خانواده‌شان فکر نمی‌کنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانم‌ها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو. @haerishirazi
مؤمنات
🔹بانو ام‌البنین یکی از بانوان تراز جهان تشیع است که می‌تواند الگوی مناسبی برای تمام زنان باشد. فضل و شرافت ایشان در همسری امیرالمؤمنین علیه‌السلام و یا مادری ابوالفضل‌العباس خلاصه نمی‌شود. بلکه گوهر وجودی ایشان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود که جایگاه همسری ولی‌الله و مادری علمدار کربلا بر آن فضایل افزود.   🔸طهارت نسب و شجاعت موروثی خاندان بنی‌کلاب  که حضرت ام‌البنین در آن رشد یافته بود ملاک ازدواج علی علیه‌السلام با ایشان بود. 🔸در روایات تاریخی آمده است: علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) پس از مدتی که از شهادت بانوی دوعالم صدیقه کبری(س) گذشت، قصد ازدواج کرد و به برادر خویش، عقیل‌بن‌ابی‌طالب که در علم «اَنساب» معروف بود و ذهن و سینه‌اش گنجینه‌ای از اسرار خاندان گوناگون عرب بود،  فرمود: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد». و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با ام‌البنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاع‌تر از پدران و خاندان وی نیست». فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین در خاندان با اصالت و شجاع پرورش یافت، «حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب» پدر ام‌البنین است مردی شجاع و دلیر و راست‌گو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوی اوست. تاریخ ویژگی‌های این مرد بزرگ را به مناسبت‌های گوناگون چون جریان خواستگاری ام‌البنین و ازدواج حضرت امام علی (ع) ذکر می‌کند. 🔸مادر بزرگوار ام‌البنین، «ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگی‌های خاص این بانو است. (http://fna.ir/b32) 👈امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فاتح خیبر بودند و در شجاعت و دلاوری زبانزد عرب، این ویژگی‌های شخصی خودشان را برای تربیت نسلی دلیر و شجاع کافی نمی‌دانستند، زیرا نسل شجاع در دامن مادری شجاع پرورش می‌یابد و محصول آن می‌شود چهار شهید که یکی قمر بنی‌هاشم است و سه برادر دیگر ستارگان اطراف این ماه هستند. 🔹همان‌گونه که ام‌ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‎‌علیها به‌طریق‌اولی واجد چنین صفاتی بودند و شجره طیبه امامت از وجود ایشان منشأ می‌گیرد. 👈شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگی‌های زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت می‌شوند. 🔺 این صفات و ویژگی‌ها در کدام‌یک از معیارهای ازدواج جوانان ما ظهور و بروز دارد؟ 📎 http://fna.ir/b33 @momenaat
🔹قانون قوه قهریه است و نمی‌توان صرفا با قانون جامعه را اداره کرد و به نظم رساند. 🔹چه جامعه کوچکی مانند خانواده و چه جامعه بزرگ در یک شهر و کشور. با نیروی تقوا در درون تک‌تک انسان‌ها می‌توان به جامعه آرمانی رسید. 🖋منبع متن تصویر: ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، بخش اول تقوا @momenaat
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
روزنامه ، ۲۱ بهمن ۹۸ Www.vatanemrooz.ir 🇮🇷 @Vatanemrooz
هدایت شده از نشانه
🇮🇷 ما تا خودمان را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم کشور خود را اصلاح کنیم... 🖊 #امام_خمینی رحمت‌الله‌علیه 📆 ۴بهمن١٣۵٩ 🌐 دریافت فایل‌های ‌‌باکیفیت neshane.org #نشانه‌؛ فرصتی برای "تهذیب نفس" 🆔 @neshane_org
🌍چگونه می‌توان جامعه ساخت؟ (بخش اول) چگونه می‌توان یک جامعه پایدار و با ثبات ساخت؟ 🔹می‌توان از جهات گوناگون به این دو سؤال مهم و کاربردی پاسخ داد. 🔸جامعه مجموعه‌ای از انسان‌هاست که می‌توانند به دلایل گوناگون گرد هم آیند، برای رفع نیازها، از سر ترس و امید و پناه همدیگر شدن و دلایل متعدد دیگر. 🔸اما اگر از افق بالاتر و از منظر یک جامعه‌ساز نگاه کنیم، بنای یک جامعه را می‌توان بر چند امر گذاشت: ◽️۱- هوس و امیال مردم: جامعه‌ای که غرب ساخته بر هوس و نفس اماره انسان‌ها سوار است. هوس مبنای گردهم هم آمدن و پیوستگی ظاهری جامعه است. قانون هم برآمده از همین امیال است و عرف و خواست جمعی، تبدیل به قرارداد اجتماعی می‌شود. ▫️به عنوان مثال روند انقلاب جنسی در جوامع غربی به جایی رسیده که هم‌جنس‌بازی قانونی می‌شود. قانونی برآمده از هوس و نفس اماره جمعی. ◽️۲- رعب و ترس: مبنای جوامع دیکتاتوری و سلطنتی بر رعب و ترس سوار است. با ابزار ترس انسجام اجتماعی موقتی رقم می‌زنند. با قوانین سخت و غیر منعطف و با اقدام‌های ظالمانه مردم را مجبور به همراهی و تبعیت می‌کنند، به گونه‌ای که هیچ کسی معترض نشود و مخالفتی نکند. ▫️جوامع پادشاهی قدیم و دیکتاتوری‌ها از این جنس بودند. اقدامات ساواک قبل از انقلاب و خاموش کردن اعتراضات مردم، حاصل این سبک از جامعه‌سازی و حکومت بود. آنچه مارگارت اتوود در داستان ندیمه نوشته نیز، نوع بسیار اغراق شده از حکومت مبتنی بر رعب و ترس است که تصویر شده است. @momenaat
🌍چگونه می‌توان جامعه ساخت؟ (بخش دوم) ✅نوع سوم جامعه سازی، ساخت جامعه بر محور «ولی» و «ولایت» است و عامل پیوستگی و انسجام آن «حُبّ» است. 🔹ولایت همیشه توأم با محبت است و این محبت است که اطاعت از روی طوع و رغبت را به همراه خود می‌آورد. 🔹روی دیگر این تولّی، تبرّی است و بغض نسبت به طاغوت، کفر و باطل. 🔹نمود این محبت را در ولایت‌مداری مردم ایران می‌بینیم و بغض را در دشمنی با شیطان بزرگ آمریکا. 🔹اگر تشییع شهید ما بسیار باشکوه بود، اگر مردم ما تاکنون پای انقلاب ایستاده‌اند، اگر هر سال برای جشن انقلاب به خیابان‌ها می‌آیند، به دلیل «عنصر حُب»ّ بر محور «ولایت» است. ✅اگر عنصر محبت در جامعه‌ای مبنا و پایه انسجام اجتماعی نباشد، ثبات آن در طول زمان مخدوش خواهد شد. 🔹این در تمام جوامع مصداق دارد، از جامعه‌ی کوچک خانواده تا جوامع بزرگ و ملت‌های گوناگون. 🔸خداوند در «خانواده» به عنوان جامعه کوچک ولایت‌محور، مودت که محبت مسئولانه است را جعل می‌کند تا ضامن ثبات آن خانواده باشد. اگر این محبت حفظ شد و باقی ماند، آن خانواده پیدار می‌ماند و رشد می‌کند. 🔸اما اگر مبنای تشکیل خانواده میل و هوس و منافع شخصی بود، برای ثبات آن تضمینی وجود ندارد. 🔸خانواده دیکتاتوری که ترس بر آن حاکم است نیز این‌گونه است و ثباتی نخواهد داشت. 💎هل الدین الا الحب و البغض @momenaat