💠 ماه قرآن
🔹 فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ الله أَفْضَلُ الشُّهُورِ» چه اینكه ساعاتش هم «أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» است: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، انسان را به #مقام_تجرد دعوت كرده است. مهمانی ای كه در آن نخوردن پذیرایی است. خب حالا یكی از آن بارزترین آثار صوم، نخوردن است وگرنه شما احكام صوم را ملاحظه فرمودید، چند چیز است كه جزء مفطرات صوم است؛ امّا بسیاری از چیزها جزء آداب و سنن صوم است، آنها هم جزء #مفطرات_اخلاقی است، گرچه جزء مفطرات فقهی نیست؛ گفته اند نگاه، گفته اند غیبت و امثال ذلك اینها روزه را باطل می كند.
🔹 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، غذای الهی #نزاهت_از_هر_گناه است وگرنه مهمان خدا نشد: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛ خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از #انسان_با_تقوا یعنی ماه، #ماه_تقوا است.
🔹 «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛ طوری است كه #أنفاس_تسبیح است ولی ﴿وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ﴾[1]؛ انسان خود مسبّح حق است و نمیداند چه میكند «وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» چون اینچنین شما مهمان حقّید و او مهماندار است: «فَاسْأَلُوا الله رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ»؛ همیشه دعا مستجاب است امّا در این ماه شما می توانید از فضائلِ برتری برخوردار باشید، بخواهید كه به شما بدهند «وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» بخواهید فعلاً كه: «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه».[2]
🔹 ماه، #ماه_قرآن هم هست، وقتی خدای سبحان ماه مبارك رمضان را معرّفی می كند، اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه اگر سؤال كردند «شهر الله» یا شهر رمضان ماهو؟ جواب «شهرٌ أنزل فیه القرآن». فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾،[3] نه «كتب علیكم الصیام»! اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه ماه، #ماه_قرآن است. روزه گرفتن حكمی از صدها احكامی است كه در قرآن كریم آمده است. اساس این ماه انس با قرآن است؛ چون ماهی است كه قرآن در آن ماه نازل شد و خدای سبحان وقتی این ماه را معرفی می كند، نمی فرماید ماهی است كه در او روزه واجب است، می فرماید ماهی است كه در او قرآن آمده است ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾، البته قرآن احكامی دارد كه یكی از آن احكامش این است كه ﴿فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[4] لذا فرمود بخواهید از خدا كه توفیق #صیام_و_تلاوت به شما بدهد.
[1] . سوره إسراء، آیه 44.
[2] . الامالی (للصدوق)، ص93.
[3] . سوره بقره، آیه 185.
[4] . همان.
علامه جوادی املی درس تفسیر سوره مبارکه بقره ـ جلسه 198
:
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی حاج آقا طهماسبی
امام جمعه شهرستان
کانال منادیان حق
@monadianehag98
12.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان احکام ویژه ماه رمضان.
حاج آقای سبحانی.
مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم
کانال منادیان حق
@monadianehag98
2.mp3
2.21M
ماهِ رمضان...ماهِ بندگی...
سخن دوم...علاجِ دلهای زنگ زده...
#آیت_الله_مجتهدی
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
@mtmbkt
سخنان استاد علامه جوادی املی
💠 طعم شیرین ولایت
🔹 مردم اگر بخواهند #طعم_شیرین_ولایت و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش #اندیشه، محقق و در بخش #انگیزه، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر میبرند; در بخش انگیزه با میل. نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می كند، می فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». این #حكمت_متعالیه سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن كه به میل حركت می كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن كه با اراده حركت می كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل».
در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در #عصر_ظهور هم این مظنّه رخت بر می بندد، علم و قطع جای او می نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی بندد و «ما تهوی العقول» می نشیند، #عاقلانه و #عادلانه گرایش دارد; این اصل بحث است.
[1]. سوره نجم، آیه23.
[2]. سوره نجم، آیه23.
[3]. فزقان ایه 44
📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت
تاریخ: 1396/02/21
کانال منادیان حق
@monadianehag98
سی روز، سی جزء، سی موضوع از تفسیر نور.pdf
3.33M
✅سی روز، سی جزء، سی موضوع از تفسیر نور استاد قرائتی
فایل pdf
📚کتب و مقالات حوزه
▶️ @Talkhisbooks