eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
851 دنبال‌کننده
404 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ به اطلاع می رساند هفته سوم دوره علمی "هستی‌شناسی اجتماع"، پنج‌شنبه؛ ۲۷ تیرماه، ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌گردد. طرح نظریه استاد فقید سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ارائه‌دهنده: : بلوار الغدیر، کوچه ۸، سالن اجتماعات مقطع دبیرستان پسرانه هدایت 👇👇👇 @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 👌قابل توجه عزیزانی که علاقمند به آشنایی با هستند؛ 🔉صوت دومین دوره کلیات با ارائه در این کانال موجود است. 👇👇👇👇 @monir_ol_din
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 ✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439 ✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460 ✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/501 ✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/535
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 👌 قابل توجه دوستداران دوره علمی با ارائه در کانال موجود است. 🔸موضوع؛ نظریه استاد حسینی هاشمی، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم 👇👇👇 @monir_ol_din
جلسه اول.mp3
23.71M
🔉 🔸دوره علمی 🔸 باارائه: حجه الاسلام محمد متقیان 🔸موضوع: تبیین نظریه استاد حسینی پیرامون «چگونگی شکل گیری جامعه» https://eitaa.com/monir_ol_din/993
جلسه دوم.mp3
22.57M
🔉 🔸دوره علمی 🔸با ارائه: حجة الاسلام محمد متقیان 🔸موضوع: تبیین نظریه استاد حسینی پیرامون «چگونگی شکل گیری جامعه» https://eitaa.com/monir_ol_din/994
💥 🔺در مبنای فلسفی «نظام ولايت» وحدت و كثرت حول محور ولايت و در آن جهت و متناسب با آن جهت انجام مي گيرد. دلیل این امر آن است که، «تعلق» ولي اعظم الهي به ايجاد دائم التزايد و افاضه حضرت رب است و خود «ولايت» واسطه در ايجاد در اتم مراتب است نه فقط واسطه در تغيير جهت و كيفيت. بنابراین رتبه «نظام ولايت» سابق بر «جامعه» است و پيدايش جامعه از شئون ولايت است. 🔺 در اينجا ديگرنمي گوئيم «نظم و حكومت» يكي از حوائج است بلكه مي گوئيم «سرپرستي» و افاضه و لطف است و از ابزار لطفش اين «احكام و قوانين» است، قوانين حسي، ابزار لطف خداي متعال است و قوانين اجتماعي و قوانيني كه براي رابطه خودش با بندگان قرار داده از الطاف خداي متعال است و همه اينها طريق رساندن نعمت است و بخاطر لطف كردن و سرپرستي ايجاد فرموده است که به تبعيت لطف به ولي اعظم و قرب اوست. ر.ک. دوره پژوهشی فلسفه تعلق جلسه ۹۷ (ره) @monir_ol_din
• | پیدایش جامعه | • : رتبه سابق بر است و پیدایش جامعه از شئون ولایت است. @monir_ol_din
نقد-شرایط-امکان-علوم-اجتماعی.jpg
95K
۱ ✔ در سال 1396 نشستی با موضوعیت نقد کتاب که نگاشته است در همکای مشترک میان با برگزار شد. گزارش این نشست در آمده است. به نظرم رسید که نقل این گزارش در کانال برای کسانی که پیگیر ماجرای در جهان غرب هستند مفید باشد. 🌹 @monir_ol_din
شرایط-امکان-علوم-اجتماعی-200x300.jpg
16.3K
۱ ۱ 🔺 نشست «نقد و بررسی کتاب شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه‌ی غرب و فلسفه‌ی متاخر اسلامی» در انجمن جامعه‌شناسی ایران، با همکاری فصلنامه‌ی نقد کتابِ کلام، فلسفه و عرفان برگزار شد. 🔺 به گزارش بردار، این نشست با حضور دکتر ابوالفضل مرشدی، نویسنده‌ی کتاب؛ و دکتر محمدامین قانعی‌راد، دکتر محمدعلی مرادی، دکتر سیدجواد میری و دکتر مالک شجاعی به عنوان منتقدین کتاب برگزار شد. 🔺 در ابتدای جلسه دکتر ابوالفضل مرشدی طرح کلی کتاب و ایده‌ی اصلی خود در این کتاب را توضیح داد. سپس منتقدین به طرح رای و نقد در خصوص ساختار و محتوای کتاب پرداختند. در انتها نیز از طریق گفت‌وگوی تعاملی میان نویسنده، منتقدین و حاضرین جلسه، به چگونگی‌های ایجاد علوم اجتماعی بومی پرداخته شد. bordar-ensani.ir @monir_ol_din
ابوالفضل-مرشدی-1.jpg
20.8K
۱ ۲ 🔸 مروری بر کتاب: چگونگی امکان علوم اجتماعی 🔺 کتاب «شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه‌ی غرب و فلسفه‌ی متاخر اسلامی» در یازده فصل به بنیادهای فلسفی علوم انسانی جدید از منظر امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم و علامه طباطبایی، فیلسوف اسلامی معاصر نوصدرایی می‌پردازد. 🔺 نویسنده در دو بخش اصلی به طرح‌ریزی ایده‌ی اصلی خود می‌پردازد؛ بخش نخست «ایمانوئل کانت» و بخش دوم «علامه طباطبایی». 🔺 ایده‌ی اصلی این کتاب تمرکز بر «مبانی» شکل‌گیری علوم اجتماعی جدید است و نویسنده‌ی کتاب بر آن است تا «مبانی» علوم اجتماعی جدید در غرب را از طریق آراء کانت (بخش نخست کتاب) به عنوان نقطه‌ی عطف علوم اجتماعیِ غرب پی گیرد؛ سپس با برکشیدن مفاهیم و بخش‌هایی از آراء علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (بخش دوم کتاب)، به خواننده و نیز به شاگردان و اخلاف علامه یادآور شود که با واسازی نظریات بومی (در اینجا: آراء علامه) می‌توان به «مبانی» علوم اجتماعی درون‌زا دست یافت. 🔺 در بخش دوم کتابِ «شرایط امکان علوم اجتماعی»، نویسنده درصدد تشریح یک‌به‌یک و جزءبه‌جزء آراء علامه نیست. بلکه در آراء علامه به دنبال جای پاهای محکمی برای ساختن بنای جدید علوم اجتماعی می‌گردد. چراکه «اگرچه در گذشته علوم اجتماعی ِ خاصی در این مناطق وجود داشته است، یعنی پیرامون روابط انسان‌ها در ابعاد متفاوت و منظرهای گوناگون تامل شده است، اما علوم اجتماعی به مفهوم و معنای دوران جدید به طور کلی دارای مولفه‌های نو است و از این رو، علوم اجتماعی جدید به گونه‌ای اساسی متمایز از علوم گذشته است» (ص ۱۷). @monir_ol_din
✔️ آقای در این کتاب به دنبال بررسی امکان براساس مبانی فلسفی علامه طباطبایی و نظریه ایشان است. @monir_ol_din
✔ بعد از معرفی کتاب توسط نویسنده آن، ناقدین به بیان نکات خود می پردازند. ابتدا دکتر درباره این کتاب چنین می گوید: 🔺 دکتر محمدعلی مرادی، سخنان خود را با طرح‌ریزی کلی‌ای از نحوه‌ی تفکر آغاز کرد. به نظر مرادی «سوژه‌محوری» که در غرب آغاز شده است، در تمام دنیا بسط یافته است. به طوری که امروزه در ایران بسیاری در سوژه‌محوری و «روح»ِ مورد نظر هگل غرق شده‌اند. 🔺 از نظر مرادی ما باید بتوانیم خارج از تاریخ خطی غرب، جدید را شناسایی و دنبال کنیم. کار آقای مرشدی آغازی برای این شناسایی است که که طی سی چهل سال آینده باید از طریق سه گروه دنبال شود؛ گروه اول حوزویانی هستند که بر سنت‌های فکری خود ایستاده‌اند و در ضمن پرسش‌های دنیای جدید را نیز می‌شناسند. گروه دوم دانشگاهیانی هستند که غرب خوانده‌اند (نه درباره‌ی غرب) و می‌دانند غرب در کجا شکل گرفته است. گروه سوم فعالان و دنبال‌کنندگان بحث‌های محیط زیستی کشور هستند. 🔺 به زعم مرادی طرفین این گفت‌وگو قرار نیست همدیگر را متقاعد کنند، بلکه باید نزدیک کردن افق‌ها را مدنظر قرار دهند. مرادی کتاب «شرایط امکان علوم اجتماعی…» را آغازگر این گفت‌وگو دانست. bordar-ensani.ir @monir_ol_din
• | اعتباریات علامه | • آیا نظریه ظرفیت تاسیس در سنت فلسفه اسلامی را دارد؟ @monir_ol_din
✔ همانطور که گذشت، جناب آقای با ایده نویسنده کتاب همراهی داشت اما به نظر می رسد، مخالفین جدی در مقام نقد این ایده برآمده اند. دکتر می گوید: «مباحث علامه طباطبایی راه به علوم اجتماعی کانتی نمی‌برد» 🔺 قانعی‌راد نقد اصلی به کتاب را مقایسه‌ای دانست که میان کانت و علامه صورت گرفته است. اشکالی که این مقایسه دارد، را در دو بخش توضیح داد. در بخش نخست به اهمیت کاری که کانت انجام داد پرداخت: «کانت و هگل به عنوان فیلسوفان آزادی متوجه شدند دو مقوله‌ی فیزیک و متافیزیک مانع آزادی هستند. آن‌ها این دو را انکار نکردند، بلکه تعیین کننده بودن را از آن‌ها گرفتند». سپس«ایده» و «روح» مطرح شد که نسبتِ انسان با فیزیک و متافیزیک را تعریف می‌کردند. کانت و هگل در کنار طبیعت و مابعدالطبیعه، قلمروی سومی را به نام علوم اجتماعی شکل می‌دهند. 🔺 قانعی‌راد توضیح داد: «هدف کانت آزادسازی انسان از فیزیک و متافیزیک و سپردن به دست اخلاق است. یعنی کانت در پی ایجاد جامعه‌ی مدنی اخلاقی یا جامعه‌ی مدنی حقوقی است. اما کار علامه حفظ امت است، نه جامعه‌ی مدنی اخلاقی و حقوقی». امت، جامعه‌ای است که قانون‌گزار آن خداست و خدا به متافیزیک تعلق دارد؛ در حالی که کانت به دنبال رهایی انسان از متافیزیک است. 🔺 قانعی‌راد سخن خود را با این گزاره پایان برد که «از آراء علامه طباطبایی پوزیتیویسم علمی و متافیزیک شریعت‌گرا استخراج می‌شود، اما علوم اجتماعی به معنای کانتی آن، خیر». http://bordar-ensani.ir @monir_ol_din
💥 فصلنامه در چند شماره به ظرفیت شناسی نظریه در تحول علوم انسانی میپردازد. به برخی از کوششها و تحقیقات علمی که در این زمینه انجام شده است، در کانال اشاره خواهم کرد. ان‌شاءالله. @monir_ol_din
• | گام دوم | • ولی امرمان عزم بر دارد، نگاهش به است، سهم ما اندیشیدن برای چگونگی هاست. این است: چگونه میتوان گام دوم را برداشت؟ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 🔸حجة الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا از شاگردان آیت الله جوادی آملی، سالهایی است که در دانشگاه تهران در گروه علوم اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. ایشان برخوردار از ایده های مختلفی در هستند و بخشی از آنها در کتابهایی مانند نیز تبلور پیدا کرده است. 🔸 آنچه که در این مجال، مهم است به آن اشاره شود، اعتقاد ایشان به ظرفیت های نظریه اعتباریات علامه طباطبائی در تحول علوم انسانی و به خصوص در حوزه علوم اجتماعی است. 🔸در ادامه یک و یک که گویای نگاه ایشان به ظرفیت نظریه اعتباریات و نیز دیدگاه ایشان درباره تعاملات فقه و علوم اجتماعی است، تقدیم می گردد. @monir_ol_din
نظریه اعتباریات در تحول علوم انسانی.pdf
466.1K
🔺 عنوان مقاله: "دلالت‌‌‌‌های نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی" 🔸 چکیده نظریۀ ادراکات اعتباری، از مهمترین زوایای فلسفۀ اسلامی است که ارائه نظام‌‌‌‌مند آن به ابداع علامه طباطبایی، صورت گرفت. اهمیت این نظریه در نظام فلسفی علامه طباطبایی آنقدر زیاد است که در اکثر قریب به اتفاق آثار ایشان، اشاره‌‌‌‌ای موجز یا مبسوط به آن شده است. این نظریه با تمایزی که میان ادراکات حقیقی و اعتباری قائل می‌‌شود، از یک‌‌سو علوم حقیقی را از گزند خطاهای معرفت‌‌‌‌‌‌‌‌شناسانه حفظ می‌‌‌‌کند و از دیگر سو خلأ تئوریکی که میان ذخائر غنی فلسفۀ اسلامی و علوم اجتماعی کاربردی شکل گرفته را پُر می‌‌‌‌نماید. از این رو، می‌‌تواند تأثیر عمیقی بر حوزه‌‌‌‌های گوناگون علوم انسانی و علوم اجتماعی بگذارد. پیوند اعتباریات با حقایق، از مهمترین اجزای این نظریه است که تمایز جدی آن با رویکردهای اثبات‌‌‌‌گرا و معناگرا را نشان می‌‌‌‌دهد. تبیینی که علامه در آثار گوناگون خود از این نظریه داشته‌‌‌‌اند، زمینه خوبی برای تحلیل و نقادی رویکردهای اثبات‌‌‌‌گرا و معناگرا فراهم می‌‌کند و بَستر تحول در علوم انسانی ـ بر اساس مبانی و مبادی حکمت اسلامی ـ را فراهم می‌آورد. @monir_ol_din
مصاحبه با پارسانیا- فقه و علوم اجتماعی.docx
48.8K
🔸فصلنامه صدرا مصاحبه ای با انجام داده است و در آن به بررسی رابطه فقه با علوم اجتماعی در جهان غرب و در دنیای اسلام پرداخته است. 🔸در این گفتگو استاد پارسانیا هم به نسبت شریعت با علوم اجتماعی در جهان غرب پرداخته اند و هم ایده را توضیح داده اند. 🔸گفتگویی خواندنی و حاوی نکات مهمی است. از دست ندهیم. @monir_ol_din
✔یکی دیگر از کوششهایی که سعی کرده است از ظرفیت نظریه اعتباریات برای علوم انسانی بهره بگیرد، تلاش حجةالاسلام و المسلمین کیاشمشکی است. 🔸پیرامون همین موضوع با مصاحبه ای انجام داده است که گزیده هایی از آن مصاحبه در ادامه خواهد آمد. @monir_ol_din
گزیده ای از مصاحبه فصلنامه صدرا با آقای : 🔺علامه مستقیماً وارد روش شناسی یا فلسفه علوم انسانی اجتماعی نشدند، بلکه اعتباریات یک مبحث فلسفی است که به نظر می آید در پی خودش متدولوژی یا فلسفه علوم اجتماعی علوم انسانی را به ما نشان می دهد. آنچه از فرمایشات علامه فهمیده می شود این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، ، ساختاری اعتباری است و ضرورتاً باید مطالعات مربوط به کنشهای انسانی متوجه مقوله اعتبار و اعتباریات باشد. بنابراین مسئله مدل های مختلف وجود ندارد بلکه منحصر در این مدل است. 🔺اصل اعتباریات علامه شباهت زیادی به دارد. مانند اینکه تلقی ما از جهان را موضوع قرار می دهد و اعتباریات را برساخته های ما می داند. شاید بهترین معادل برای فضای فلسفه علمی غرب «constrct» به معنای ساخت باشد. در واقع ما تلقی خود از جهان را شکل می دهیم و می سازیم. یعنی وقتی شما به این باور می رسید که من کارشناس هستم، معنایش این است که شما یک کارشناس در ذهنتان ساخته اید و آن را بر من تطبیق کرده اید؛ اگر چه ممکن است در این تطبیق دچار خطا شده باشید. 🔺علامه در این سیستم اعتباری را به یک سری حقایق و به شجره ای که ریشه اش باید در حقایق باشد گره می زند. آنجا به اصول فلسفه ملاصدرا مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، حرکت جوهری و اینکه نفس بعد مجرد دارد و ..... اشاره می کند و این اصول را به عنوان مفروض می گیرد تا کنش را توضیح بدهد و براساس آن، خیر و شر این موجود را شرح دهد؛ یعنی جایگاه حقیقی اش را در نظام وجود توضیح می دهد و سپس آنها را به عنوان غایات مناسب آن موجود در نظر می گیرد و می گوید غایات مناسب انسان، آنهایی است که انسان را به کمال انسانی اش برسانند. بنابراین سیستم اعتباری که این نتایج را به بار می آورد، سیستم معتبر و مناسب با انسان است و سیستمی که این نتایج را به باور نمی آورد، اینگونه نیست. @monir_ol_din