eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
851 دنبال‌کننده
404 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️امام حسن عسکری(سلام الله علیه): «رزق و روزی ضمانت شده، تو را از کار واجب باز ندارد.» تحف العقول، ص ۴۸۹ 🔺کار واجب طلبه و دانشجو در این مقطع زمانی چیست؟ در این دوران تاریخی چه باید بکند؟ @monir_ol_din
💠 آقا! مبارک است ردای امامتت 💐 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد. @monir_ol_din ‌ ‌
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#بررسی‌دیدگاه_1 #گزارش_4 ☑ خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 💢بخش4⃣ 🔺تلقی از
✅ جمع‌بندی نقد دیدگاه حجة الاسلام و المسلمین آقای امینی نژاد 🔷بخش نهایی مسئله امتداد حکمت از منظر آقای امینی‌نژاد نتیجه محصلی نیافت، زیرا؛ 1⃣اولاً؛ ایشان تلقی درستی از منزلت و جایگاه در تمدن اسلامی ندارند. کاملاً برخلاف مقام معظم رهبری که تمدن اسلامی را معرفی می‌کنند، ایشان چنین جایگاهی را برای حکمت در نظر می‌گیرند و همین تلقی غلط سبب می‌گردد که نتوانند برای امتداد حکمت نیز تصویر معقولی به دست آورند. اینگونه نیست که، تمدن اسلامی براساس حکمت اسلامی طرح‌ریزی شود و اینگونه هم نیست که حکمت اسلامی بیرون از تمدن اسلامی بماند، اما جایگاهش کجاست؟ در کلام ایشان روشن نمی‌شود و چون چنین است نمی‌توانند تناسبات میان منابع وحیانی با حکمت از یک سو، تناسبات میان حکمت با سایرعلوم دینیه از جمله فقه را روشن نمایند و چون چنین است نمی‌تواند امتداد حکمت را تعریف نماید. یعنی هنوز برایشان روشن نیست که در مسئله امتداد حکمت از حکمت چه می‌خواهند. مصاحبه‌هایی که ایشان انجام داده‌اند نشان از آن دارد که این مصاحبه‌ها در انفعال از گفتمان حکمت انجام می‌شود نه آنکه چنین دغدغه‌ای بالاستقلال در نظر ایشان باشد و برای آن تفکری و تأملی صورت گرفته باشد. 2⃣ثانیاً؛ به دلیل آنکه منزلت حکمت در نسبت با وحی و علوم دینیه روشن نمی‌شود، پس در کامل درباره امتداد حکمت بحث می‌کند. مقصود از انتزاع کامل این است که، فقط به ویژگی‌های حکمت توجه می‌شود و تأثیر منابع وحیانی و علوم دینیه بر حکمت و تأثیر حکمت بر آنها تفسیر نمی‌شود. ندیدن این روابط حقیقی میان حکمت با سایر منابع اندیشه دینی، نقصی است که بر دامن این مصاحبه‌ها می‌نشیند. از دیگر سو، این طرز تفکر بسیار است و تفسیری که از عینیت ارائه می‌کند، عینیت متقوم به کمیت‌ها و مقدارها و اندازه‌ها نیست و چون چنین است، ذهنی‌زده است و امتداد را متناسب با فضای ذهن تعریف می‌کند. ایشان تا زمانی که تعریفی صحیح از به دست ندهند و مختصات عینیت را شرح ندهند نمی‌توانند از امتداد حکمت در عینیت سخن بگویند. زیرا بسته به اینکه چه تلقی از عینیت دارند، امتداد در عینیت را معنا خواهند کرد. و این یکی از مبهمات اندیشه ایشان است. 3⃣ثالثاً؛ این مصاحبه‌ها مملو از مدعیات است. ادعای اینکه، فلسفه اسلامی می‌تواند امتداد پیدا کند باید مقرون به این باشد که، از این امتداد ارائه نمایند. یعنی بتوانند امتداد اصالت وجود را شرح فلسفی بدهند. و این امر نیازمند آن است که، مقصود خویش را از امتداد روشن نمایند و آن را در اصالت وجود تطبیق نمایند. قطعاً آنچه متوقع است این است که، اصالت وجود بتواند امتداد عینی یا اجتماعی و سیاسی پیدا کند. این ادعا نیاز به شرح فلسفی دارد و به نظر می‌رسد الآن دوره طرح همین شرح فلسفی است و باید از ادعا عبور نمود. این شرح باید بگونه‌ای باشد که، اصالت وجود بتواند در قواره‌های یک حکومت امتداد یابد. یعنی بتواند توضیح بدهد که چگونه می‌تواند تبیینی فلسفی از به عنوان مصداق اتم عینیت سیاسی یا از ارائه نماید. تبیینی که بتواند مصداق حقیقی امتداد حکمت باشد. @monir_ol_din
⭕امتداد حکمت در اندیشه فیلسوفان مسلمان: سؤالات؛ 1. آیا در اندیشه فلسفی فلاسفه مسلمان، تعریفی از امتداد حکمت ارائه شده است؟ 2. آیا ایشان در تعریف، غایت، روش‌شناسی حکمت، موضوع امتداد حکمت را لحاظ کرده‌اند؟ 3. چه مصادیقی برای امتداد حکمت در متون فلسفی می‌توان برشمرد؟ ⭕این مسائل باید در سه دستگاه فلسفی، مشاء، اشراق و متعالیه مورد بررسی قرار بگیرد. ابتدا از حکمت مشاء آغاز می‌کنیم. https://eitaa.com/monir_ol_din/1730
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(متوفای 339ق) 📝محمد متقیان 💥سؤال اول: آیا در اندیشه فلسفی ، تعریفی از امتداد حکمت ارائه شده است؟ 🔸مقدمه؛ 1. باید به این نکته توجه داشت که، تعبیر در ادبیات فلاسفه قدیم موجود نیست و این تعبیر نوپدید است. فلذا این ایده را باید در تعریفی که از حکمت ارائه می‌نمایند و رابطه میان حکمت را با سایر علوم توضیح می‌دهند پی‌جویی نمود. 2. حکمت در طبقه‌بندی قدمایی عنوانی شامل بر دو بخش حکمت نظری (فلسفه اولی، وسطی، سفلی) و حکمت عملی (اخلاق شخصی، تدبیرمنزل، سیاست مدن) با زیرمجموعه‌های آن است. مقصود از امتداد حکمت در این پرونده پیگیری امتداد حکمت نظری در حکمت عملی است که شامل بر سیاست مدن هم می‌شود. 1⃣ فارابی فیلسوف خاصی است و قطعاً در پرونده امتداد حکمت موقعیت و منزلت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های او ارائه طبقه‌بندی نوین و غیرارسطویی از علوم مشهوره در کتاب است. در این طبقه‌بندی به تعریف و می‌پردازد. او در تعریف علم الهی به بیان سه جزء این علم می‌پردازد و می‌گوید: «أحدها- يفحص فيه عن الموجودات و الأشياء التي تعرض لها بما هي موجودات‏. و الثاني- يفحص فيه عن مبادئ البراهين في العلوم النظرية الجزئية. والجزء الثالث- يفحص عن الموجودات التي ليست بأجسام و لا في أجسام‏» (احصاءالعلوم، ص75) جزء اول از علم الهی از بحث می‌کند، جزء دوم از مبادی براهین که در سایر علوم استعمال می‌شود بحث می‌کند، جزء سوم نیز از موجوداتی که نه جسمانی‌اند و نه نسبتی با جسم دارند بحث می‌کند. فارابی در کتاب تعریفی از حکمت ارائه می‌کند: «و هذا العلم؛ هو أقدم العلوم و أكملها رئاسة، و سائر العلوم الأخر الرئيسة هي تحت رئاسة هذا العلم.»(الاعمال الفلسفیة، ص 181) 2⃣با ملاحظه این دو تعبیر در دو کتاب، می‌توان به تلقی فارابی از نسبت و رابطه حکمت با سایر علوم دست یافت. او در تعبیر دوم، رابطه حکمت با سایر علوم را رابطه می‌داند. یعنی علم الهی و حکمت ریاست بر سایر علوم دارد. اما این ریاست چگونه محقق می‌شود و به چه معناست؟ به نظر می‌رسد که، معنای این ریاست در تعبیر اول آمده است که در جزء دوم می‌گوید: بخشی از علم الهی مبادی براهین در علوم جزئیه نظریه را بحث می‌کند. روش‌شناسی برهانی مهمترین منهج علمی در طبقه‌بندی مشائی است. این روش‌شناسی علاوه بر صورت استدلال نیاز به مبادی و مواد برهانی دارد که به نظر فارابی در علم الهی آن مبادی بحث می‌شود و در سایر علوم از آن مبادی استفاده می‌شود. او همچنین می‌گوید در این علم از مبادی علم منطق و علم تعالیم و علم طبیعی فحص می‌شود. پس رابطه علم الهی با سایر علوم به صورت از علم الهی به علوم پایین دستی است. یعنی آنچه که در علم الهی قاعده است به عنوان مبادی در سایر علوم اخذ می‌شود و این بدان معناست که، اساس و ساختمان سایر علوم برپایه‌های قواعد فلسفی بنا می‌شود. @monir_ol_din
01.jpg
112.2K
💥نشست علمی “نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی” برگزار شد. ✳در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی به عنوان کارشناسان بحث و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی به ‌عنوان دبیر علمی در خصوص موضوع یاد شده به تبادل‌نظر و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که خلاصۀ نشست در سایت مجمع آمده است؛ http://hekmateislami.com/?p=11109 @monir_ol_din‌‌
نقش فلسفه در تمدن اسلامی.pdf
334.7K
✳ نقش فلسفه در تمدن اسلامی 📝 نویسنده: مهدی نصرتیان @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(متوفای 339ق) 📝محمد متقیان 💥سؤال دوم: آیا در تعریف، غایت، روش‌شناسی‌حکمت، موضوع امتداد حکمت را لحاظ کرده‌ است؟ ▫ تعاریفی که فارابی از حکمت ارائه داده، در مطلب پیشین آمد و نکته‌ای که از آن مطلب به دست آمد این بود که، از نظر فارابی، رابطه میان حکمت و سایر علوم رابطه است با این توضیح که، مبادی برهانی آن علوم در علم الهی تأمین می‌شود. بیشتر از این نیز از آن تعاریف نکته به دست نمی‌آید. 💥سؤال سوم: چه مصادیقی برای امتداد حکمت در متون فلسفی فارابی می‌توان برشمرد؟ 1⃣ استاد رضاداوری‌اردکانی از فارابی به عنوان یاد می‌کند. این تعبیر ریشه در فلسفه‌پردازی فارابی دارد. او دو کتاب دارد؛ السیاسة المدنیة، آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. در این دو کتاب به بررسی خصوصیات جوامع مختلف می‌پردازد. پیرامون این عمل فلسفی فارابی بسیار می‌توان سخن گفت، اما آنچه که در این مجال قابل طرح است، این سخن است که، او برای تبیین مختصات مدائن فاضله و جاهله، مقدماتی را طرح می‌کند. مقدماتی که اساساً هستی‌شناختی است. 2⃣ فهرست کتاب چنین است: الباب الأول مراتب الموجودات‏، الباب الثاني تفاضل الموجودات‏،الباب الثالث العالم‏،الباب الثالث العالم‏، الباب الخامس الاخلاق‏، الباب السادس المدينة الفاضلة،الباب السابع المدن المضادة للمدينة الفاضلة. 3⃣ در نگاه اول به این فهرست روشن می‌شود که؛ او برای تبیین مدینه فاضله و مدن مضادة ابتدا از هستی‌شناسی آغاز می‌کند. مراتب موجودات را می گوید، رتبه‌بندی میان موجودات را طرح می‌کند، به شرح عالم و نظریه فیض می‌پردازد، اخلاق و نقش عقل فعال و اراده را می‌گوید و سپس وارد در مباحث مدینه فاضله می گردد. آغاز از هستی‌شناسی برای بحث پیرامون سیاست مدنیه چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا او اجتماعات انسانی را امتداد مراتب موجودات می‌داند؟ به نظر می‌رسد که، چنین نباشد و در بیان او نیز نیامده است که، اجتماعات انسانی در ادامه مراتب موجودات و به عنوان مرتبه‌ای از آن مراتب است. یعنی اساس جوامع را در امتداد مراتب هستی بیان نمی کند بلکه خاستگاه تشکیل جامعه را به ضرورت دستیابی به غایت خلقت انسانی پیوند می‌زند: «و الإنسان من الأنواع التي لا يمكن أن يتم لها الضروري من أمورها و لا تنال الأفضل من أحوالها إلا باجتماع جماعات منها كثيرة في مسكن واحد»(السیاسة المدنیة، ص 73) انسان از آن انواعی است که امورات ضروری‌اش را فقط در اجتماع می‌تواند به سرانجام برساند. اینگونه است که جامعه شکل می‌گیرد: « فلذلك لا يمكن أن يكون الانسان ينال الكمال، الذي لأجله جعلت الفطرة الطبيعية، الا باجتماعات جماعة كثيرة متعاونين‏» (آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، ص 112) جامعه براساس نیاز فطری انسان برای دستیابی به کمالات خویش، شکل می‌گیرد، اما اینکه، اساساً جامعه خاستگاهی هستی‌شناختی داشته باشد به این معنا که در ادامه مراتب موجودات قرار بگیرد و مبادی آن در سلسله عالیه موجودات باشد نیست. البته او نکاتی درباره دارد که در مطالب بعدی اشاره خواهد شد. @monir_ol_din
✅ فارابی، فیلسوف فرهنگ 📝 استاد دکتر رضا داوری اردکانی اشاره؛ 🔺فارابی در مقام مؤسس فلسفه اسلامی به مسئله توجه کرده است که در عصر ما نه فقط حل مسائل جهان توسعه نیافته، بلکه درک و فهم آینده عالم متجدد و نوع بشر به آن بستگی پیدا کرده است. 🔺اگر قبول رسوم و فرهنگ غرب را امری درست و مفید یا ضروری و ناگزیر بدانیم و بخواهیم با استمداد از نظر فارابی درباره وضع فعلی عالم در نسبتی که با دارد حکم کنیم، باید بگوییم که قبول نظام زندگی غربی بدون اخذ اساس فلسفی این نظام مایه پریشانی و آشوب فکری می‌شود. آشنایی با این اساس و فرهنگ غربی وقتی حاصل می‌شود که دریابیم علم و سیاست و ادب و قواعد و قوانین عالم غربی که در سراسر جهان انتشار می‌یابد بر چه مبنایی استوار است و در چه شرایطی ممکن است رشد و بسط و قوام پیدا کند. 🔺امروز که ما دوباره در عصر انتقال قرار گرفته ایم باید به شرایط امکان انتقال علم و تفکر و شرایط همسخنی فرهنگ ها بیندیشیم. در این اندیشه، فارابی می تواند پیشرو و آموزگار ما باشد. در این کتاب با توجه به اینکه فلسفه فرع بر نسبت خاص انسان با حقیقت وجود است و این نسبت خاص در ادوار مختلف تاریخ فلسفه‌ صورت‌های مختلف داشته است، مسائل فلسفه مدنی فارابی مطرح شده و به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است. @monir_ol_din
💥دولت‌اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبائی(رحمةالله‌علیه) ✅سؤالاتی که ناظر بر موضوع این جلسه مطرح است؛ 1. فلسفه سیاسی علامه طباطبائی مبتنی بر چه مبنایی ترسیم می‌شود؟ آیا بر مبنای است؟ با چه تفسیری از اعتباریات؟ 2. برای حل مشکله در نظریه اعتباریات چاره‌ای اندیشیده شده است؟ یا اینکه این مشکله برای ترسیم مفهوم دولت اسلامی مانعیت ندارد؟ 3. آیا تعریف دولت اسلامی از درون فلسفه سیاسی علامه می‌شود یا با تعریف مدرن از مفهوم دولت، در فلسفه سیاسی علامه می‌شود؟ @monir_ol_din
💥حجةالاسلام‌والمسلمین استادحمیدپارسانیا(زیدعزه)، از شاگردان حکیم متأله آیت‌الله‌جوادی‌آملی(دام ظله)، هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از متفکرین جبهه‌علمی‌انقلاب‌اسلامی. ایشان از کسانی است که، در زمینه تولید و ترویج برخاسته از میراث فلسفی اسلامی علی‌الخصوص اندیشه فلسفی بسیار زحمت کشیده‌اند. @monir_ol_din
📖جهان‌های اجتماعی 📝حجة‌الاسلام‌و‌المسلمین استادپارسانیا 💥این کتاب در بافت ادبیاتی علوم اجتماعی نگاشته شده است، اما برخاسته از میراث فلسفی فارابی در تحلیل‌های اجتماعی است که در دو کتاب السیاسة المدنیة و آراءاهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، آمده است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 پرونده امتداد حکمت در اندیشه فلاسفه مسلمان را در ادامه راهبرد کلان این کانال، آغاز کردیم و بنای مستمر بر پیگیری آن را داشتیم، لیکن موضوعی بسیار پیش آمده است که ضرورت دارد موقتاً این موضوع را کنار بگذاریم و در مجالی دیگر به آن بپردازیم. 🔺 آن موضوع خیلی مهم طرح مسئله در فضای علوم اسلامی است. متولیان این امر، همایشی را برای این موضوع تدارک دیده و مصاحباتی را با بزرگان و اساتید حوزه انجام می‌دهند. در دغدغه و نیت خالصانه این عزیزان تردیدی نیست، اما سؤالات و ابهاماتی خیلی جدی پیرامون نقش پذیری هوش مصنوعی در علوم اسلامی وجود دارد که در ویژه‌نامه مورد نظر به آن پرداخته خواهد شد. 🔺از محضر عزیزان تقاضا دارم، چنانچه نکات و نقدهایی دارند در قالب برای انعکاس در اختیار کانال بگذارند.🌹 @monir_ol_din
1⃣ نظر به پيشرفت‌های گسترده‌ی هوش مصنوعی، می‌توان از آن در برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفه‌جویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت این علوم برداشت. به علاوه با به‌کارگیری ابزار قدرتمندی هم‌چون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچه‌های تازه‌ای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد. 2⃣ گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، ضرورت جست‌وجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و ... از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم می‌کنند. 3⃣ بی‌ترديد اين اقدام نیز همچون ساير اقدامات علمی-اجتماعی می‌بايست شود و گام‌های دقيق و مطمئنی برای زمينه‌سازی اين حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسيب‌ها و مقابله‌ی با آن‌ها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از اين ابزار قدرتمند در راه ندارد. 4⃣ در همین راستا، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» به‌منظور هم‌افزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايی‌ها، در ۴ آبان سال ۱۳۹۹ در قم برگزارشد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، زمینه‌های هر چه بهتر این خیزش محقق گردد. http://aiis.najafsys.ir/fa/ @monir_ol_din
• | هوش‌مصنوعی و علوم‌اسلامی | • ۱. حقیقت چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد یا اینکه از مبانی نظری نیز برخوردار است؟ ۲. نسبت هوش مصنوعی با چیست؟ چه نقشی در نظریه دینی دارد؟ @monir_ol_din
r_12_201114112946.pdf
1.75M
▫چکیده مقالات پذیرفته شده در اولین همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» ✔ مروری گذرا بر عناوین مقالات، تاحدودی فضای علمی حاکم بر همایش را نشان میدهد و همچنین حکایت از تلقی دست اندرکاران همایش از نسبت میان هوش مصنوعی و علوم اسلامی دارد. @monir_ol_din
euronews - اخبار بین المللی در مورد هوش مصنوعی https://per.euronews.com/tag/artificial-intelligence 🔺مرور عناوین این اخبار، تصویری از هوش‌مصنوعی در دنیای امروز در اختیار ما می‌گذارد که شاید در مطالعه مقالات به دست نیاید. @monir_ol_din
💥تعریف ساده هوش مصنوعی 🔺هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی‌اش آن است که ماشین‌های هوشمندی تولید کند که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی برای است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. 🔺این تعریف می‌تواند به تمامی ماشین‌هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن بگونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می شود را به درستی اجرا کند. هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری،استدلال و درک. @monir_ol_din
(هوش_مصنوعی(1.pdf
2.05M
🔺یک مطلب مختصر مفید درباره هوش مصنوعی: تاریخچه، مبانی، عامل‌های هوشمند . @monir_ol_din
💥در ابتدای مطالب، میخواهیم هوش مصنوعی را بشناسیم و سپس به صورت پلکانی وارد تحلیل‌ها و بررسی‌ها شویم. @monir_ol_din