#پرونده_علمی_7
#امتدادحکمتدرفلسفهمشاء
#امتدادحکمتدراندیشهفارابی(متوفای 339ق)
📝محمد متقیان
💥سؤال اول: آیا در اندیشه فلسفی #فارابی، تعریفی از امتداد حکمت ارائه شده است؟
🔸مقدمه؛
1. باید به این نکته توجه داشت که، تعبیر #امتدادحکمت در ادبیات فلاسفه قدیم موجود نیست و این تعبیر نوپدید است. فلذا این ایده را باید در تعریفی که از حکمت ارائه مینمایند و رابطه میان حکمت را با سایر علوم توضیح میدهند پیجویی نمود.
2. حکمت در طبقهبندی قدمایی عنوانی شامل بر دو بخش حکمت نظری (فلسفه اولی، وسطی، سفلی) و حکمت عملی (اخلاق شخصی، تدبیرمنزل، سیاست مدن) با زیرمجموعههای آن است. مقصود از امتداد حکمت در این پرونده پیگیری امتداد حکمت نظری در حکمت عملی است که شامل بر سیاست مدن هم میشود.
1⃣ فارابی فیلسوف خاصی است و قطعاً در پرونده امتداد حکمت موقعیت و منزلت ویژهای پیدا میکند. یکی از ویژگیهای او ارائه طبقهبندی نوین و غیرارسطویی از علوم مشهوره در کتاب #احصاءالعلوم است. در این طبقهبندی به تعریف #علمالهی و #علممدنی میپردازد. او در تعریف علم الهی به بیان سه جزء این علم میپردازد و میگوید:
«أحدها- يفحص فيه عن الموجودات و الأشياء التي تعرض لها بما هي موجودات.
و الثاني- يفحص فيه عن مبادئ البراهين في العلوم النظرية الجزئية.
والجزء الثالث- يفحص عن الموجودات التي ليست بأجسام و لا في أجسام» (احصاءالعلوم، ص75)
جزء اول از علم الهی از #جوهر بحث میکند، جزء دوم از مبادی براهین که در سایر علوم استعمال میشود بحث میکند، جزء سوم نیز از موجوداتی که نه جسمانیاند و نه نسبتی با جسم دارند بحث میکند.
فارابی در کتاب #تحصیلالسعادة تعریفی از حکمت ارائه میکند:
«و هذا العلم؛ هو أقدم العلوم و أكملها رئاسة، و سائر العلوم الأخر الرئيسة هي تحت رئاسة هذا العلم.»(الاعمال الفلسفیة، ص 181)
2⃣با ملاحظه این دو تعبیر در دو کتاب، میتوان به تلقی فارابی از نسبت و رابطه حکمت با سایر علوم دست یافت. او در تعبیر دوم، رابطه حکمت با سایر علوم را رابطه #ریاستی میداند. یعنی علم الهی و حکمت ریاست بر سایر علوم دارد. اما این ریاست چگونه محقق میشود و به چه معناست؟ به نظر میرسد که، معنای این ریاست در تعبیر اول آمده است که در جزء دوم میگوید: بخشی از علم الهی مبادی براهین در علوم جزئیه نظریه را بحث میکند. روششناسی برهانی مهمترین منهج علمی در طبقهبندی مشائی است. این روششناسی علاوه بر صورت استدلال نیاز به مبادی و مواد برهانی دارد که به نظر فارابی در علم الهی آن مبادی بحث میشود و در سایر علوم از آن مبادی استفاده میشود. او همچنین میگوید در این علم از مبادی علم منطق و علم تعالیم و علم طبیعی فحص میشود. پس رابطه علم الهی با سایر علوم به صورت #انتقالمبادی از علم الهی به علوم پایین دستی است. یعنی آنچه که در علم الهی قاعده است به عنوان مبادی در سایر علوم اخذ میشود و این بدان معناست که، اساس و ساختمان سایر علوم برپایههای قواعد فلسفی بنا میشود.
@monir_ol_din
01.jpg
112.2K
💥نشست علمی “نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی” برگزار شد.
✳در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی به عنوان کارشناسان بحث و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی به عنوان دبیر علمی در خصوص موضوع یاد شده به تبادلنظر و بیان دیدگاههای خود پرداختند که خلاصۀ نشست در سایت مجمع آمده است؛
http://hekmateislami.com/?p=11109
@monir_ol_din
نقش فلسفه در تمدن اسلامی.pdf
334.7K
#مقاله
✳ نقش فلسفه در تمدن اسلامی
📝 نویسنده: مهدی نصرتیان
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_7
#امتدادحکمتدرفلسفهمشاء
#امتدادحکمتدراندیشهفارابی(متوفای 339ق)
📝محمد متقیان
💥سؤال دوم: آیا #فارابی در تعریف، غایت، روششناسیحکمت، موضوع امتداد حکمت را لحاظ کرده است؟
▫ تعاریفی که فارابی از حکمت ارائه داده، در مطلب پیشین آمد و نکتهای که از آن مطلب به دست آمد این بود که، از نظر فارابی، رابطه میان حکمت و سایر علوم رابطه #ریاستی است با این توضیح که، مبادی برهانی آن علوم در علم الهی تأمین میشود. بیشتر از این نیز از آن تعاریف نکته به دست نمیآید.
💥سؤال سوم: چه مصادیقی برای امتداد حکمت در متون فلسفی فارابی میتوان برشمرد؟
1⃣ استاد رضاداوریاردکانی از فارابی به عنوان #فیلسوففرهنگ یاد میکند. این تعبیر ریشه در فلسفهپردازی فارابی دارد. او دو کتاب دارد؛ السیاسة المدنیة، آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. در این دو کتاب به بررسی خصوصیات جوامع مختلف میپردازد. پیرامون این عمل فلسفی فارابی بسیار میتوان سخن گفت، اما آنچه که در این مجال قابل طرح است، این سخن است که، او برای تبیین مختصات مدائن فاضله و جاهله، مقدماتی را طرح میکند. مقدماتی که اساساً هستیشناختی است.
2⃣ فهرست کتاب #السیاسةالمدنیة چنین است: الباب الأول مراتب الموجودات، الباب الثاني تفاضل الموجودات،الباب الثالث العالم،الباب الثالث العالم، الباب الخامس الاخلاق، الباب السادس المدينة الفاضلة،الباب السابع المدن المضادة للمدينة الفاضلة.
3⃣ در نگاه اول به این فهرست روشن میشود که؛ او برای تبیین مدینه فاضله و مدن مضادة ابتدا از هستیشناسی آغاز میکند. مراتب موجودات را می گوید، رتبهبندی میان موجودات را طرح میکند، به شرح عالم و نظریه فیض میپردازد، اخلاق و نقش عقل فعال و اراده را میگوید و سپس وارد در مباحث مدینه فاضله می گردد. آغاز از هستیشناسی برای بحث پیرامون سیاست مدنیه چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا او اجتماعات انسانی را امتداد مراتب موجودات میداند؟ به نظر میرسد که، چنین نباشد و در بیان او نیز نیامده است که، اجتماعات انسانی در ادامه مراتب موجودات و به عنوان مرتبهای از آن مراتب است. یعنی اساس #شکلگیری جوامع را در امتداد مراتب هستی بیان نمی کند بلکه خاستگاه تشکیل جامعه را به ضرورت دستیابی به غایت خلقت انسانی پیوند میزند:
«و الإنسان من الأنواع التي لا يمكن أن يتم لها الضروري من أمورها و لا تنال الأفضل من أحوالها إلا باجتماع جماعات منها كثيرة في مسكن واحد»(السیاسة المدنیة، ص 73)
انسان از آن انواعی است که امورات ضروریاش را فقط در اجتماع میتواند به سرانجام برساند. اینگونه است که جامعه شکل میگیرد:
« فلذلك لا يمكن أن يكون الانسان ينال الكمال، الذي لأجله جعلت الفطرة الطبيعية، الا باجتماعات جماعة كثيرة متعاونين» (آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، ص 112)
جامعه براساس نیاز فطری انسان برای دستیابی به کمالات خویش، شکل میگیرد، اما اینکه، اساساً جامعه خاستگاهی هستیشناختی داشته باشد به این معنا که در ادامه مراتب موجودات قرار بگیرد و مبادی آن در سلسله عالیه موجودات باشد نیست. البته او نکاتی درباره #رئیسمدینه دارد که در مطالب بعدی اشاره خواهد شد.
@monir_ol_din
#معرفیِکتاب
✅ فارابی، فیلسوف فرهنگ
📝 استاد دکتر رضا داوری اردکانی
اشاره؛
🔺فارابی در مقام مؤسس فلسفه اسلامی به مسئله #تبادلفرهنگی توجه کرده است که در عصر ما نه فقط حل مسائل جهان توسعه نیافته، بلکه درک و فهم آینده عالم متجدد و نوع بشر به آن بستگی پیدا کرده است.
🔺اگر قبول رسوم و فرهنگ غرب را امری درست و مفید یا ضروری و ناگزیر بدانیم و بخواهیم با استمداد از نظر فارابی درباره وضع فعلی عالم در نسبتی که با #فرهنگغربی دارد حکم کنیم، باید بگوییم که قبول نظام زندگی غربی بدون اخذ اساس فلسفی این نظام مایه پریشانی و آشوب فکری میشود. آشنایی با این اساس و فرهنگ غربی وقتی حاصل میشود که دریابیم علم و سیاست و ادب و قواعد و قوانین عالم غربی که در سراسر جهان انتشار مییابد بر چه مبنایی استوار است و در چه شرایطی ممکن است رشد و بسط و قوام پیدا کند.
🔺امروز که ما دوباره در عصر انتقال قرار گرفته ایم باید به شرایط امکان انتقال علم و تفکر و شرایط همسخنی فرهنگ ها بیندیشیم. در این اندیشه، فارابی می تواند پیشرو و آموزگار ما باشد.
در این کتاب با توجه به اینکه فلسفه فرع بر نسبت خاص انسان با حقیقت وجود است و این نسبت خاص در ادوار مختلف تاریخ فلسفه صورتهای مختلف داشته است، مسائل فلسفه مدنی فارابی مطرح شده و به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.
@monir_ol_din
#امتدادحکمت
💥دولتاسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبائی(رحمةاللهعلیه)
✅سؤالاتی که ناظر بر موضوع این جلسه مطرح است؛
1. فلسفه سیاسی علامه طباطبائی مبتنی بر چه مبنایی ترسیم میشود؟ آیا بر مبنای #اعتباریات است؟ با چه تفسیری از اعتباریات؟
2. برای حل مشکله #نسبیت در نظریه اعتباریات چارهای اندیشیده شده است؟ یا اینکه این مشکله برای ترسیم مفهوم دولت اسلامی مانعیت ندارد؟
3. آیا تعریف دولت اسلامی از درون فلسفه سیاسی علامه #استخراج میشود یا با تعریف مدرن از مفهوم دولت، در فلسفه سیاسی علامه #پیگیری میشود؟
@monir_ol_din
#مُعرفیِشخصیّت
💥حجةالاسلاموالمسلمین استادحمیدپارسانیا(زیدعزه)، از شاگردان حکیم متأله آیتاللهجوادیآملی(دام ظله)، هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از متفکرین جبههعلمیانقلاباسلامی.
ایشان از کسانی است که، در زمینه تولید و ترویج #علوماجتماعی برخاسته از میراث فلسفی اسلامی علیالخصوص اندیشه فلسفی #فارابی بسیار زحمت کشیدهاند.
@monir_ol_din
#مُعرفیِکتاب
📖جهانهای اجتماعی
📝حجةالاسلاموالمسلمین استادپارسانیا
💥این کتاب در بافت ادبیاتی علوم اجتماعی نگاشته شده است، اما برخاسته از میراث فلسفی فارابی در تحلیلهای اجتماعی است که در دو کتاب السیاسة المدنیة و آراءاهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، آمده است.
@monir_ol_din
#خیلیمهم
🔺 پرونده امتداد حکمت در اندیشه فلاسفه مسلمان را در ادامه راهبرد کلان این کانال، آغاز کردیم و بنای مستمر بر پیگیری آن را داشتیم، لیکن موضوعی بسیار #مهم پیش آمده است که ضرورت دارد موقتاً این موضوع را کنار بگذاریم و در مجالی دیگر به آن بپردازیم.
🔺 آن موضوع خیلی مهم طرح مسئله #هوشمصنوعی در فضای علوم اسلامی است. متولیان این امر، همایشی را برای این موضوع تدارک دیده و مصاحباتی را با بزرگان و اساتید حوزه انجام میدهند. در دغدغه و نیت خالصانه این عزیزان تردیدی نیست، اما سؤالات و ابهاماتی خیلی جدی پیرامون نقش پذیری هوش مصنوعی در علوم اسلامی وجود دارد که در ویژهنامه مورد نظر به آن پرداخته خواهد شد.
🔺از محضر عزیزان تقاضا دارم، چنانچه نکات و نقدهایی دارند در قالب #یادداشت برای انعکاس در اختیار کانال بگذارند.🌹
#هوش_مصنوعی
#علوم_اسلامی
@monir_ol_din
#معرفیهمایش
1⃣ نظر به پيشرفتهای گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در #حل برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت #پیشرفت این علوم برداشت. به علاوه با بهکارگیری ابزار قدرتمندی همچون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچههای تازهای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد.
2⃣ گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، ضرورت جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و ... از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
3⃣ بیترديد اين اقدام نیز همچون ساير اقدامات علمی-اجتماعی میبايست #آسیبشناسی شود و گامهای دقيق و مطمئنی برای زمينهسازی اين حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسيبها و مقابلهی با آنها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از اين ابزار قدرتمند در راه #تولیدعلوماسلامی ندارد.
4⃣ در همین راستا، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در ۴ آبان سال ۱۳۹۹ در قم برگزارشد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق گردد.
http://aiis.najafsys.ir/fa/
@monir_ol_din
• | هوشمصنوعی و علوماسلامی | •
۱. حقیقت #هوشمصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد یا اینکه از مبانی نظری نیز برخوردار است؟
۲. نسبت هوش مصنوعی با #علوماسلامی چیست؟ چه نقشی در #تولید نظریه دینی دارد؟
@monir_ol_din
r_12_201114112946.pdf
1.75M
▫چکیده مقالات پذیرفته شده در اولین همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی»
✔ مروری گذرا بر عناوین مقالات، تاحدودی فضای علمی حاکم بر همایش را نشان میدهد و همچنین حکایت از تلقی دست اندرکاران همایش از نسبت میان هوش مصنوعی و علوم اسلامی دارد.
@monir_ol_din
euronews - اخبار بین المللی در مورد هوش مصنوعی
https://per.euronews.com/tag/artificial-intelligence
🔺مرور عناوین این اخبار، تصویری از هوشمصنوعی در دنیای امروز در اختیار ما میگذارد که شاید در مطالعه مقالات به دست نیاید.
@monir_ol_din
💥تعریف ساده هوش مصنوعی
🔺هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلیاش آن است که ماشینهای هوشمندی تولید کند که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به #هوشانسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیهسازی هوش انسانی برای #کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونهای برنامهنویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.
🔺این تعریف میتواند به تمامی ماشینهایی اطلاق شود که بگونهای همانند ذهن انسان عمل میکنند و میتوانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن بگونهای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می شود را به درستی اجرا کند. #هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری،استدلال و درک.
#پروندههوشمصنوعی
@monir_ol_din
(هوش_مصنوعی(1.pdf
2.05M
🔺یک مطلب مختصر مفید درباره هوش مصنوعی:
تاریخچه، مبانی، عاملهای هوشمند
#ازدستندهید.
@monir_ol_din
💥در ابتدای مطالب، میخواهیم هوش مصنوعی را بشناسیم و سپس به صورت پلکانی وارد تحلیلها و بررسیها شویم.
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥هوشمصنوعی_هوشانسانی
کدام غالب، کدام مغلوب؟
@monir_ol_din
#یادداشتِعلمی
✳ هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده یا ابزار دقیق فحص؟!
📝 مجتبی رستمی کیا
1⃣ اخیرا در شهر مقدس قم همایشی تحت عنوان #هوشمصنوعیوعلوماسلامی برگزار گردید، بررسی چکیده مقالات منتشر شده و عناوین و مؤلفین بسیار قابل توجه بود؛ از سویی به لحاظ فناوری در مرز تکنیک قرار دارد و از سوی دیگر در فلسفه تحلیلی و معناشناسی، مباحث هوش مصنوعی به مثابه هوش شناختی و التفاتی که به نوعی شبیه ساز فعالیت ها و اراده و تفکر انسانی است با تردید جدی مواجه است؛ براستی آیا نرم افزار و رایانه توان حیث شناختی و التفاتی که منجر به آگاهی و قصد در عمل می شود را داراست؟!
2⃣ جان سرل، که در دوره دوم فکری خود بر روی فلسفه ذهن تمرکز کرده است، مباحث مفصلی در مورد شناخت، آگاهی و حیث التفاتی و ارتباط آن با اندامواره و مغز ارائه داده است؛ وی در نفی هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده برهانی به نام " برهان اتاق چینی" مطرح کرده است؛ ما حصل این برهان به این صورت است که حاصل نرم افزار کارکرد است و نه فهم.
3⃣ نگاهی به مؤلفین همایش مذکور نشان می دهد که بیش از 70 درصد ایشان تحصیلات مرتبط با فضای طلبگی و معناشناسی استظهاری در علم اصول ندارند اما الگوریتم هایی را در سامانه « نجف» مرکز نور که بر اساس هوش مصنوعی مبتنی است، طراحی کردهاند.
4⃣ نگارنده تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با برنامه نویسی هوش مصنوعی ندارد، اما در حوزه معناشناسی و آنالوژی های علم و معنا، این نرم افزار قابل بررسی تخصصی است، فارغ از استدلال سرل در نفی هوش مصنوعی، در حوزه درک و استدلال و نظریه احتمالات معنایی و حتی تعین معنایی هوش مصنوعی، مباحث بسیار مهمی مطرح است که امیدوارم طراحان این نرم افزار بتوانند آگاهانه به این سؤال پاسخ دهند.
@projectsystem
🔹حقیقت هوش مصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد و یا اینکه برخوردار از مبانی نظری است و باید به آنها توجه نمود؟ آیا ضرورت چنین توجهی، سبب نمی شود که، در مواجهه آن با #هشیاری بیشتری قدم برداریم؟
@monir_ol_din
#یادداشتِعلمی
✳یادداشتی مختصر و مفید درباره هوش مصنوعی
📝امیرحسین محسنی
1⃣ تعریف
تا به حال تعریف جامعی برای هوش مصنوعی مطرح نشده که مورد قبول تمام دانشمندان این علم باشد، اما به طور اجمالی میتوان گفت هوش مصنوعی، ماشینی است که اعمال ذهنی انسان را شبیه سازی میکند به طوری که میتواند آن اعمال را مانند انسان یا حتی بهتر انجام دهد. اعمالی مانند : تحلیل، یادگیری، تصمیم گیری، گفتار، دیدن و .....
2⃣ تاریخچه
تاریخ هوش مصنوعی از دوران باستان با افسانهها، داستانها و شایعاتی در مورد موجوداتی مصنوعی دارای هوش یا آگاهی آغاز میگردد. این افسانه ها در قرن بیستم در سال 1965 تبدیل به علمی به نام هوش مصنوعی شد. هرچند در ابتدا صحبت های زیادی در رابطه با کاربردی بودن این علم مطرح میشد، اما با گذشت چند دهه و ساخته شدن ربات های شطرنج باز و غلبه آنها بر انسان، امید به آینده هوش مصنوعی افزایش یافت.
3⃣ آزمون تورینگ
آزمون تورینگ آزمونی است برای سنجش موفقیت هوش مصنوعی؛
در این آزمون شرایطی فراهم میشود که شخصی با ماشینی ارتباط برقرار کند و پرسشهای کافی برای بررسی هوش ماشین، از آن بپرسد. اگر در پایان آزمایش نتواند تشخیص دهد که با انسان در تعامل بودهاست یا با ماشین ، آزمون با موفقیت انجام شدهاست. تاکنون هیچ ماشینی از این آزمون با موفقیت بیرون نیامده است.
4⃣شیوه کار هوش مصنوعی
هرچند ممکن است در آینده هوش مصنوعی به قدری قدرتمند شوند که بتواند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد، اما یک تفاوت همواره فاصله بین ماشین و انسان را حفظ خواهد کرد؛ "خودآگاهی". مکانیزم هوش مصنوعی به وسیله الگوریتم ها ساخته شده است، الگوریتم مجموعه محدودی از دستورات است که پشت سر هم اجرا میشوند مانند دستور العمل پخت یک غذا. زمانی که کامپیوتر ها الگوریتم ها را اجرا میکنند نه تنها از خود اختیاری ندارند بلکه حتی نسبت به کاری که انجام میدهند آگاهی نیز ندارند.
5⃣ زیر شاخه ها
همانطور که گفته شد هوش مصنوعی شبیه سازی برای اعمال ذهنی انسان است، این علم دارای زیر شاخه های مختلفی است که هر یک شبیه سازی بخشی از ذهن انسان را به عهده دارد:
➖ یادگیری ماشین
در گذشته برای اینکه مطلبی را به ماشین اموزش دهید لازم بود تا آن را با الگو های خاصی برای آن تعریف کنید، برای مثال اگر میخواستید که یک ربات بتواند یک انسان را تشخیص دهد باید اجزای صورت انسان و تفاوت آن با موجودات دیگر و جایگاه آن و.... برای آن تعریف میکردید.
اما آیا برای آموزش یک انسان هم از همین روش استفاده میکنیم؟ نه.
برای آموزش یک کودک ما انسان های مختلف را به او نشان میدهیم و او بعد از یادگیری خودش میتواند انسان ها را تشخیص دهد.
یادگیری ماشین سعی دارد به وسیله الگوریتم هایی این روش یادگیری انسان را برای ماشین هم شبیه سازی کند.
در واقع در برنامه نویسی سنتی ما الگو و داده را به ماشین میدهیم و او نتیجه را به ما میدهد اما در یادگیری ماشین ما نتیجه و داده را به ماشین میدهیم و الگو ها را از ماشین میگیریم.
➖ دید ماشین
دید ماشین یکی از علوم مهندسی است که شبیه سازی بینایی انسان را بر عهده دارد، هدف این دیدن اشیاء به صورت مستقل است نه صرفا یک تصویر از چند شیء. این علم کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد.
➖ پردازش زبان های طبیعی
پردازش زبان های طبیعی یکی از زیرشاخه مهم هوش مصنوعی است، ماشین ها باید بتوانند ترکیبات جدیدی که از قبل برای آنها تعریف نشده را متوجه شوند و با توجه به مفاهیم خودشان هم بتوانند ترکیب های جدیدی تولید کنند. یکی از جدیدترین پروژه هایی که در این زمینه انجام گرفته، پروژه محققین دانشگاه MIT است که به وسیله آن میتوان متون باستانی فراموش شده را رمزگشایی کرد.
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگوی #سوفیا، ربات زن هوشمند با #خالقش.
✅آنچه در این فیلمکوتاه مهم است، #سودای انسان غربی است.
او چه میخواهد؟ طالب چه دنیایی است؟ قرار است هوش مصنوعی به کجا برسد؟ به فراتر از انسان؟
@monir_ol_din
#تعاریفهوشمصنوعی
✅ راسل و نورویگ در آیما (رویکردی مدرن به هوش مصنوعی) - که یکی از مهمترین و جامعترین منابع آکادمیک در این حوزه محسوب میشود- عمده رویکردها درباره چیستی هوش مصنوعی را در چهار تعریف خلاصه کردهاند:
1- «مطالعه قوای ذهنی با استفاده از مدل.های محاسباتی» Charniak, &McDermott, 1985, P. 6
2- «تلاشهای هیجانبرانگیز جدید برای ساخت تفکّر کامپیوتری ... ماشینهایی دارای ذهن به معنایحقیقی و تامّ کلمه. ... ما خودمان نیز کامپیوتر هستیم. این ایده که تفکّر و محاسبه، یک چیز است »Haugeland, 1985, p. 2.
3- «مطالعه محاسباتی که ادراک حسّی، استدلال و عمل طبق آن را ممکن میسازد». (Winston, 1992, pp. 5-6
4- «هدایت خودکار فعّالیتهایی که ما به تفکّر انسانی مربوط میدانیم؛ فعّالیتهایی مانند تصمیمگیری،حلّ مسئله، یادگیری» Bellman, 1978
5- «هوش محاسباتی، مطالعه بر روی طراحی عاملهای هوشمند است ... یک عامل هوشمند،سیستمی است که ... مرتبط با شرایط و اهدافش عمل میکند، نسبت به تغییر محیط و اهداف، انعطافپذیر است، از تجربیاتش درس میگیرد، و انتخابهای متناسبی را براساس محدودیتهای ادراک حسّی و محاسبات، انجام میدهد» .(Poole, 1998, p. 1.)
6- «هوش مصنوعی به عنوان رفتار هوشمندانه در مصنوعات، لحاظ میشود» Nilsson, 1998, pp. 1-2
7- «هنر خلق ماشینهایی که کارکردهایی را به اجراء میگذارند که وقتی بهوسیله مردم انجام میگیرند، نیازمند هوش هستند»Rich, E. & Knight, K. 1991.
🔹 ر.ک. درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی
@monir_ol_din
درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی.pdf
1.79M
#مُعرفیِکتاب
✅درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی
📝 دکتر مهدی همازاده
🔹پژوهشگاه فضای مجازی_مرکز ملی فضای مجازی
🔸فهرست مطالب:
1. پیشینه
2. هوش مصنوعی کلاسیک و جدید
1-2 . هوش کلاسیک یا دیجیتال
2-2 . پیوندگرایی در هوش مصنوعی جدید.
1-2 . بدنمندی/ مکانمندی در هوش مصنوعی جدید.
3. انواع رویکردها به چیستی و غایت هوش مصنوعی
4. هوش مصنوعی قوي و ضعیف
5. به سمت شبیه سازي خاستگاه فیزیولوژیک
6. مسائل فلسفی
1-6 . مسئله حس عمومی یا متناسب بودن رفتار
2-6 . مسئله آدمک چینی
1-6 . مسئله اتاق چینی
4-6 . مسئله سیستماتیک بودن
3-6 . مسئله خصیصه سابجکتیو تجربه پدیداری
7. امکان ظهور آگاهی مصنوعی برپایه فلسفه اسلامی
@monir_ol_din