هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
#متن_فلسفی_10
📖مبانی فلسفی «نظام ولایت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
🔸🔸🔸
فهرست👌 #گزین_گویه_فلسفی که در کانال بارگذاری شده است.
🔽🔽🔽
#گزین_گویه_فلسفی_1
👌 به #فلسفه_چگونگی_اسلامی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/320
#گزین_گویه_فلسفی_2
👌 ترابط #وحی_عقل_تجربه
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
#گزین_گویه_فلسفی_3
👌 چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/385
#گزین_گویه_فلسفی_4
👌#شبهات_عینی
https://eitaa.com/monir_ol_din/449
#گزین_گویه_فلسفی_۵
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۱
https://eitaa.com/monir_ol_din/613
#گزین_گویه_فلسفی_۶
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۲
https://eitaa.com/monir_ol_din/618
#اطلاعیه
✔️ بعد از اتمام دومین دوره کلیات #فلسفه_چگونگی_اسلامی دو موضوع از مطالب کانال کنار گذاشته میشود؛
#صوت دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی
و
#متون_فلسفی مرتبط.
✔️ و در مسیر پیش روی سه دسته مطالب مد نظر حقیر است که به داوری شما عزیزان بگذارم؛
#مقالات_علمی
#گزیده_کلمات_استاد
#گزین_گویه_فلسفی
#پرونده_علمی
✔️ مجدانه منتظر نقادی های شما عزیزان فرهیخته هستم.🙏🙏
@monir_ol_din
#تحقق_عملی_معارف_اسلامی_۱
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):
🔺 آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزههای علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقیابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزههای علمیّهاند که عالِم دینی درست میکنند. حوزههای علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند.
🔺 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزهی علمیّه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است.
🔺 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از «استقرار توحید در جامعه»؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است.
✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398
#استقرار_توحید_در_جامعه
@monir_ol_din
#تحقق_عملی_معارف_اسلامی_2
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):
🔺 پس این کاری که حوزهی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفهای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند.
🔺 بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیهی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛(۱۶) گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفهی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد.
🔺 آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعهی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزهی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است.
✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398
#باید_بنشینید_فکر_کنید_دیگر
@monir_ol_din
بیانات مقام معظم رهبری- در دیدار با طلاب- 18 اردیبهشت 98.pdf
263.3K
عرض سلام محضر دوستان عزیز
1⃣ الحق و الانصاف بیانات مقام معظم رهبری بسیار خواندنی و بسی جای تأمل دارد.
علیرغم اینکه مخاطب طلبه است اما برای هر کسی که دغدغه #تحقق_عملی_معارف_اسلامی را دارد قابل استفاده است.
2⃣ امروز فقط بیاناتی را که ناظر بر دغدغه فوق بودند نقل کردم، فردا ان شاءالله عبارتی را از ایشان که وارد فضای معرفت شناختی می شود نقل خواهم کرد و ان شاءالله تأملاتی پیرامون کلام ایشان.
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_1
✔حضرت آیتاللهخامنه ای(مدظله العالی):
«در زمینهی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل #علومطبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهتگیری اینها را هم #حوزه بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهتگیری حرکت علمی را حوزهها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم #جهت میدهد. علم میتواند در خدمت بشر باشد، میتواند علیه بشر باشد؛ میتواند در خدمت عدالت باشد، میتواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهدهی حوزه است.»
🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398
↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت میدهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفتشناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی میتواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهدهدار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی میطلبد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_2
#ایده_بازرگان
✔ برای تبیین مناسب ایده علمی آیت الله خامنه ای در باب #نسبت_دین_با_علوم_طبیعی، روش درست آن است که، ایده ایشان در مقایسه با سایر آراء و انظار موردملاحظه قرار بگیرد. در این مقایسه از #جهان_غرب عبور می کنیم که خود داستان مفصلی در این باره دارد.
1⃣ در دوران معاصر یکی از جریانهایی که نسبت به موضوع مذکور، موضع گیری روشنی دارند، جریانی است که، دستاوردهای دانشمندان تجربی را #هماهنگ و در برخی مواقع #مساوی با آورده های انبیاء الهی می دانستند. شاخص ترین فرد این جریان، مهندس #مهدی_بازرگان است. او تحصیلکرده رشته مهندسی در دانشگاه و انسانی متشرع بوده است.
2⃣ او اعتقاد داشت، آنچه در تعالیم دینی گفته می شود، تهافتی با دستاوردهای علوم طبیعی ندارد. بلکه با اندکی تأمل می توان دریافت که، مقصود انبیاء همانی بود که دانشمندان مادی به آن دست یافته اند. او ایده خودش را در کتاب #ذره_بی_انتها و #راه_طی_شده و #عشق_و_پرستش بسط می دهد. مقصود از راه طی شده نیز آن است که، انبیاء الهی از راهی که توسط دانشمندان تجربی طی شده است خبر می دهند.
3⃣ او می گوید: «حقیقت ادیان که در زمان انبیاء مهجور بود، با انسان امروزی بسیار مأنوس است. بشر از روز اول در راهی جز راه انبیاء پیش نرفته است و اتفاقاً دسته افراطی دوم که پیشرو آنها #مادیون_علمی می باشند درجاده ای افتاده اند که سرمنزل آنها خدا و آخرت و دین است. شاید اینها به درک حقیقت مبدأ و معاد نزدیکتر باشند تا بسیاری از مقدسین خرافی مسلک.» منبع: ک. راه طی شده. ص 20
↩ تبیین نظرات بازرگان در این مقام به طول می انجامد اما برای آنکه، شفافیت بیشتری نسبت به ایده او صورت بگیرد، از باب مثال می گویم؛ او برای شرح و تفسیر #نظریه_معاد در ادیان الهی متمسک به قانون بقای ماده و انرژی می شود.
🔚 و در انتها این نکته را نباید از نظر دور داشت که، همه اینها برای او از سر دغدغه دینی بود اما آیا ایده اش درست بود یا خیر، بحث دیگری است.
@monir_ol_din
کتاب-مباحث-بنیادین-راه-طی-شده-عشق-و-پرستش-ذره-ی-بی-انتها.jpg
25.3K
🔺 سال 1384 بود که با جمع مبارکی از دوستان که دغدغه #علم_دینی داشتند، به مطالعه آراء و ایده ها پرداختیم. در همان جلسات بود که توانستم کتاب #مهدی_بازرگان را بخوانم.
🔺ایده او بسیار بسیط و ساده اندیشانه است و در صورت و سطح با علوم طبیعی برخورد کرده و به عمق و ژرفا نرفته است.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_3
#حلقه_کیان
1⃣ اهل تحقیق در باب نظریات #علم_دینی و منازعات #روشنفکری_دینی به خوبی می دانند که با اعضای #حلقه_کیان باید از موضع#فلسفه_دین آغاز کرد. چرا که «دین» عنصر محوری است که، تبیین نسبت با آن، زمینه سایر ایده پردازی ها می شود. ایشان، علیرغم تفاوت ظاهری که در گفتار خود داشتند حامل یک گفتمان واحد بودند که از آن گفتمان به #تقلیل_دین نام می برم. آنچه که از ایشان برای من برجسته بود، فروکاستن رسالت دین در ترمیم معنویت انسانی (ک.عقلانیت و معنویت، ملکیان) و القای تجربیات معنوی است. (ک.بسط تجربه نبوی، سروش ص 279 )
2⃣دین رقیق شده و لاغری که رسالت آن کاستن از رنج انسانی و حقیقت آن هم گونه ای تجربه و سلوک درونی است(ک.نقد قرائت رسمی از دین، شبستری ص334) رسالتی در مواجهه با علم مدرن - علوم تجربی و اجتماعی- ندارد. این دین در آخرین آرای سروش که البته ریشه در کتاب #بسط_تجربه_نبوی هم دارد، محصول ذهن پیامبر و تجربیات درونی او است و بریده از منبعی الهی و آسمانی است و حقیقت و حی هم همان #الهام_شاعرانه است. حال که چنین است، همه می توانند در چنین تجربیاتی سهیم باشند و به معرفت هایی دست یابند. پس معرفت دینی غیر از حقیقت دین است که از دسترس انسانها بیرون است.(ک. قبض و بسط تئوریک شریعت، سروش ص163)
3⃣ از دیگر سو، علم را وحشی می داند که رام هیچ مرام و مسلکی نمی شود، شرقی و غربی / اسلامی و غیراسلامی هم ندارد، چرا که علم خاصیت کاشفیت از واقع دارد و بس.(ک.تفرج صنع، سروش) و زبان معرفت دینی غیر از زبان معرفت علمی است و نباید به هم آلوده شوند(ک.علم و ایمان، سروش ص 47) پس او و ملکیان از مدافعان #امتناع_علم_دینی هستند. چرا که موضوع علم امورات تجربی و مادی است و موضوع دین امورات معنوی و اخلاقی. روش علم ابتناء بر مشاهده است و روش دین هم اتکاء به وحی و تعبد است.
↩ پس در نظر ایشان #حلقه_کیان سخن از نسبت میان دین و علم مدرن در حقیقت سخن از دو زبان متفاوت از هم است. هر کدام موضوعی، روشی و رسالت و غایتی دارند که نباید به هم آمیخته شوند.
🔚 تفصیل آراء ایشان مجال موسعی می طلبد، آن مقداری که می توانستم گزارش بدهم همانی بود که تقدیم شد.
@monir_ol_din