eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
812 دنبال‌کننده
409 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290 📖مبانی فلسفی «نظام ولایت» https://eitaa.com/monir_ol_din/491
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ بعد از اتمام دومین دوره کلیات دو موضوع از مطالب کانال کنار گذاشته میشود؛ دروس و مرتبط. ✔️ و در مسیر پیش روی سه دسته مطالب مد نظر حقیر است که به داوری شما عزیزان بگذارم؛ ✔️ مجدانه منتظر نقادی های شما عزیزان فرهیخته هستم.🙏🙏 @monir_ol_din
۱ 🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزه‌های علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمق‌یابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزه‌های علمیّه‌اند که عالِم دینی درست میکنند. حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. 🔺 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است. 🔺 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از «استقرار توحید در جامعه»؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 پس این کاری که حوزه‌ی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفه‌ای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند. 🔺 بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیه‌ی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛(۱۶) گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفه‌ی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. 🔺 آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
بیانات مقام معظم رهبری- در دیدار با طلاب- 18 اردیبهشت 98.pdf
263.3K
عرض سلام محضر دوستان عزیز 1⃣ الحق و الانصاف بیانات مقام معظم رهبری بسیار خواندنی و بسی جای تأمل دارد. علیرغم اینکه مخاطب طلبه است اما برای هر کسی که دغدغه را دارد قابل استفاده است. 2⃣ امروز فقط بیاناتی را که ناظر بر دغدغه فوق بودند نقل کردم، فردا ان شاءالله عبارتی را از ایشان که وارد فضای معرفت شناختی می شود نقل خواهم کرد و ان شاءالله تأملاتی پیرامون کلام ایشان.
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
✔ برای تبیین مناسب ایده علمی آیت الله خامنه ای در باب ، روش درست آن است که، ایده ایشان در مقایسه با سایر آراء و انظار موردملاحظه قرار بگیرد. در این مقایسه از عبور می کنیم که خود داستان مفصلی در این باره دارد. 1⃣ در دوران معاصر یکی از جریانهایی که نسبت به موضوع مذکور، موضع گیری روشنی دارند، جریانی است که، دستاوردهای دانشمندان تجربی را و در برخی مواقع با آورده های انبیاء الهی می دانستند. شاخص ترین فرد این جریان، مهندس است. او تحصیلکرده رشته مهندسی در دانشگاه و انسانی متشرع بوده است. 2⃣ او اعتقاد داشت، آنچه در تعالیم دینی گفته می شود، تهافتی با دستاوردهای علوم طبیعی ندارد. بلکه با اندکی تأمل می توان دریافت که، مقصود انبیاء همانی بود که دانشمندان مادی به آن دست یافته اند. او ایده خودش را در کتاب و و بسط می دهد. مقصود از راه طی شده نیز آن است که، انبیاء الهی از راهی که توسط دانشمندان تجربی طی شده است خبر می دهند. 3⃣ او می گوید: «حقیقت ادیان که در زمان انبیاء مهجور بود، با انسان امروزی بسیار مأنوس است. بشر از روز اول در راهی جز راه انبیاء پیش نرفته است و اتفاقاً دسته افراطی دوم که پیشرو آنها می باشند درجاده ای افتاده اند که سرمنزل آنها خدا و آخرت و دین است. شاید اینها به درک حقیقت مبدأ و معاد نزدیکتر باشند تا بسیاری از مقدسین خرافی مسلک.» منبع: ک. راه طی شده. ص 20 ↩ تبیین نظرات بازرگان در این مقام به طول می انجامد اما برای آنکه، شفافیت بیشتری نسبت به ایده او صورت بگیرد، از باب مثال می گویم؛ او برای شرح و تفسیر در ادیان الهی متمسک به قانون بقای ماده و انرژی می شود. 🔚 و در انتها این نکته را نباید از نظر دور داشت که، همه اینها برای او از سر دغدغه دینی بود اما آیا ایده اش درست بود یا خیر، بحث دیگری است. @monir_ol_din
کتاب-مباحث-بنیادین-راه-طی-شده-عشق-و-پرستش-ذره-ی-بی-انتها.jpg
25.3K
🔺 سال 1384 بود که با جمع مبارکی از دوستان که دغدغه داشتند، به مطالعه آراء و ایده ها پرداختیم. در همان جلسات بود که توانستم کتاب را بخوانم. 🔺ایده او بسیار بسیط و ساده اندیشانه است و در صورت و سطح با علوم طبیعی برخورد کرده و به عمق و ژرفا نرفته است. @monir_ol_din
1⃣ اهل تحقیق در باب نظریات و منازعات به خوبی می دانند که با اعضای باید از موضع آغاز کرد. چرا که «دین» عنصر محوری است که، تبیین نسبت با آن، زمینه سایر ایده پردازی ها می شود. ایشان، علیرغم تفاوت ظاهری که در گفتار خود داشتند حامل یک گفتمان واحد بودند که از آن گفتمان به نام می برم. آنچه که از ایشان برای من برجسته بود، فروکاستن رسالت دین در ترمیم معنویت انسانی (ک.عقلانیت و معنویت، ملکیان) و القای تجربیات معنوی است. (ک.بسط تجربه نبوی، سروش ص 279 ) 2⃣دین رقیق شده و لاغری که رسالت آن کاستن از رنج انسانی و حقیقت آن هم گونه ای تجربه و سلوک درونی است(ک.نقد قرائت رسمی از دین، شبستری ص334) رسالتی در مواجهه با علم مدرن - علوم تجربی و اجتماعی- ندارد. این دین در آخرین آرای سروش که البته ریشه در کتاب هم دارد، محصول ذهن پیامبر و تجربیات درونی او است و بریده از منبعی الهی و آسمانی است و حقیقت و حی هم همان است. حال که چنین است، همه می توانند در چنین تجربیاتی سهیم باشند و به معرفت هایی دست یابند. پس معرفت دینی غیر از حقیقت دین است که از دسترس انسانها بیرون است.(ک. قبض و بسط تئوریک شریعت، سروش ص163) 3⃣ از دیگر سو، علم را وحشی می داند که رام هیچ مرام و مسلکی نمی شود، شرقی و غربی / اسلامی و غیراسلامی هم ندارد، چرا که علم خاصیت کاشفیت از واقع دارد و بس.(ک.تفرج صنع، سروش) و زبان معرفت دینی غیر از زبان معرفت علمی است و نباید به هم آلوده شوند(ک.علم و ایمان، سروش ص 47) پس او و ملکیان از مدافعان هستند. چرا که موضوع علم امورات تجربی و مادی است و موضوع دین امورات معنوی و اخلاقی. روش علم ابتناء بر مشاهده است و روش دین هم اتکاء به وحی و تعبد است. ↩ پس در نظر ایشان سخن از نسبت میان دین و علم مدرن در حقیقت سخن از دو زبان متفاوت از هم است. هر کدام موضوعی، روشی و رسالت و غایتی دارند که نباید به هم آمیخته شوند. 🔚 تفصیل آراء ایشان مجال موسعی می طلبد، آن مقداری که می توانستم گزارش بدهم همانی بود که تقدیم شد. @monir_ol_din