May 11
12927_600_800.jpg
16.3K
🔸کتاب #از_علم_سکولار_تا_علم_دینی دربردارنده دیدگاه #علم_دینی دکتر مهدی گلشنی می باشد.
🔸 برای مطالعه خلاصه دیدگاه ایشان، می توانید به مقاله؛ نظریه ها و آراء در باب علم و دین برادر قائمی نیک که 👆👆👆 بارگذاری شده است، مراجعه فرمایید.
@monir_ol_din
⚫️ السّلامُ علیکِ یا اُمَّ المؤمنين ياخديجةَ الكبري⚫️
صَلَّي اللهُ عَليكِ و عَلي بَعلكِ و عَلي بِنتكِ، و لعنةُ اللهِ عَلي اَعدائکِ أَجمعين.
عرض تسلیت به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواحناله الفداء و عموم شیعیان و محبین آل الله.
@monir_ol_din
May 11
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_5
#آیت_الله_جوادی
✔ تا بدینجا در سه شماره، به ایده سه طیف و سه شخصیت از موطن دانشگاه اشاره شد. ایده مهندس بازرگان #توفیق_دین_علم بود، ایده سروش#تمایز_دین_علم بود و ایده دکتر گلشنی #تکمیل_علم_با_دین بود. از بین علمای دین هرچند فراوان هستند که درباره #علم_دینی صحبت کرده اند، اما آنچه که محل بحث است؛ نسبت دین با علوم طبیعی است. از این رو، بسیاری از آنان از موضوع بررسی بیرون می مانند و در این میان، آیت الله جوادی آملی هستند که با بیان نظریه ای خاص از نسبت میان دین و علوم طبیعی سخن رانده اند.
1⃣ نظریه ایشان را می بایست، نظریه #اصلاح_علوم_تجربی دانست که از طریق ضمیمه برخی مبانی و اصول به این علوم حاصل می شود، نه آنکه حاصل نظریه ایشان #تولید_علوم_تجربی باشد.
2⃣ در نظر ایشان یک نظریه علمی اگر بواقع علم باشد قطعاً اسلامی است چه صاحب نظریه مسلمان باشد چه غیرمسلمان. چرا که آن شخص فعل الهی را که همان تکوین و هستی است می کاود و اگر عالمانه نه با خیال و وهم به نظریه ای دست یابد اسلامیت آن نظریه تأمین است.
3⃣ از آنجا که در دوران کنونی می دانیم که، علوم تجربی موجود متأثر از مبانی هستند که امکان انتساب آنها به اسلامیت را مشکل می سازد، ایشان راهکاری اصلاحی برای #ترمیم_علوم_تجربی ارائه می کنند. راهکار ایشان در دو مبنا خلاصه می شود؛ #مبنای_دین_شناختی و #مبنای_علم_شناختی. ایشان معتقدند با ملاحظه این دو مبنا و ضمیمه آنها به نظریه علمی می توان اصلاح علوم تجربی را توقع داشت.
@monir_ol_din
نظریه علم دینی آقای جوادی آملی- سوزنچی.pdf
446.4K
🔺 مقاله ای از آقای دکتر سوزنچی در تبیین نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی وجود دارد که در اختیار دوستان می گذارم. جناب آقای سوزنچی از کسانی هستند که مدافع نظریه ایشان می باشند. به همین دلیل از بین همه تبیین هایی که از نظریه ایشان صورت گرفته است، این مقاله را برای دوستان پیشنهاد می کنم.
🔺با مطالعه دقیق مقاله آقای سوزنچی می توان به نقدهایی دست یافت، لیکن مجال طرح آن نقدها در این پرونده وجود ندارد و ان شاءالله در فرصتی دیگر.
🔺 و تنها به این نکته اشاره نمایم که؛ ادعای اینکه هر آن چیزی که علمی است پس اسلامی است، یکی از مواضعی است که ایجاد سؤال و تأمل می نماید.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#پرونده_علمی_2 #نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_5 #آیت_الله_جوادی ✔ تا بدینجا در سه شماره، به ایده سه طیف و
#تذکر
👌 شاید برخی از دوستان اینگونه اشکال کنند که، علمای مطرح دوران معاصر، مانند #علامه_طباطبائی، #علامه_مطهری،#علامه_مصباح،#علامه_جعفری و برخی دیگر درباره نسبت دین و علوم طبیعی بسیار سخن گفته اند. و اینطور نیست که فقط#آیت_الله_جوادی در این باره نظریه ای داشته باشند.
✔این سخن درست است. در مقطع قبل از انقلاب یکی از پرسشهای فکری جامعه، این بود که آیا دین با دستاوردهای بشری تعارض و تضاد دارد؟ پاسخ به این سؤال، چنین بود که؛ دین مشوق انسانها به علم و تحقیق است و هیچ مخالفتی با تلاش علمی بشر ندارد. هرچند با برخی نظریات مانند #نظریه_داروین تعارض جدی داشته باشد. این پاسخ، ایده مشترک غالب علما در آن دوران بوده است.
✔ حال که، تعارضی میان دین و علم وجود ندارد. سؤال این پرونده علمی مطرح می شود که؛ دین چگونه می تواند در علوم طبیعی مؤثر واقع شود؟ این سؤال نیز با الهام از کلام #آیت_الله_خامنه ای برجسته شد که، ایشان فرمودند؛ دین باید به علوم طبیعی جهت دهی کند.
✔ بنابراین در این میان، نظریه #آیت_الله_جوادی در مقام پاسخ به این سؤال برآمده است و ذیل مبحث #تعارض_علم_دین قرار نمی گیرد بلکه ذیل سؤال از #چگونگی_تأثیر_دین_بر_علوم قرار می گیرد. هرچند نمی توان انکار نمود که در کلام سایر عالمان حوزوی نیز رهیافتهایی وجود دارد، اما نه در قامت یک نظریه.
@monir_ol_din
علم و دین از دیدگاه استاد مطهری.docx
66.3K
🔺در این تحقیق، به خوبی به نسبت میان دین با علم و فلسفه از منظر استاد متفکر شهید مطهری پرداخته اند.
علم و دین- علامه طباطبائی.pdf
174.6K
🔺 شاید این تحقیق برای دوستان راضی کننده نباشد، اما تا حدودی می تواند رهنمون به نظریه علامه طباطبائی و آغاز پژوهش پیرامون نظر ایشان باشد.
علم و دین- علامه مصباح.pdf
271.8K
🔺این تحقیق به خوبی و باتفصیل نظریه علامه مصباح را در رابطه میان دین و علوم طبیعی توضیح میدهد و به صورت حداقلی نظریه ایشان را درباره چگونگی بیان میکند.
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_6
#تاملات_احتمالات_1
✔ وقت آن رسیده است که، بعد از گزارش از اقوال و نظریات، تأملاتی به اندازه بضاعت نگارنده، پیرامون کلام مقام معظم رهبری صورت بگیرد. متن مورد نظر از کلام ایشان، قبلاً ذکر شده است و نیازی به تکرار ندارد، اما یکی از دوستان همراه کانال متنی دیگر را برایم ارسال کرده اند، که به نظر ایشان مقصد و مقصود آیت الله خامنه ای را روشن می سازد:
🔸 «ممکن است در اینجا یک شبههای پیش بیاید - گاهی یک شبهاتی مطرح میکنند، مغالطههائی میکنند - مغالطهی بیطرف بودن علم، که آقا علم را با سیاست مخلوط نکنید؛ علم بیطرف است! بله، علم در مرحلهی کشف حقایق، بیطرف است؛ دانش وقتی میخواهد یک حقیقتی از حقایق عالم هستی را، چه حقایق مادی، چه حقایق غیرمادی را کشف کند، طبعاً با پیشداوری نمیتواند؛ باید برود و کشف کند؛ اینجا علم بیطرف است؛ اما علم وقتی میخواهد در خدمت یک جهتگیری قرار بگیرد، به هیچ وجه بیطرف نیست.» 22/5/91- دیدار با اساتید دانشگاه ها
🔺با کلام فوق، برخی از دوستان می توانند ادعا کنند که مقصود ایشان از آنچه که گفته بودند: «دین باید علوم تجربی را جهت دهی کند.» روشن می شود.یعنی دین، علوم تجربی را در خدمت جهتگیری الهی قرار می دهد. و به عبارتی، دین #جهت_مصرف_علم را تبیین می کند.
🔺کلام ایشان، بهانه ای بود برای تأمل در نسبت میان دین و علوم طبیعی، و نیز اینکه با دقت در این نسبت، به «حاق معرفت شناختی» چنین توصیه ای دست یابیم. به کلام دیگر، هر چند در ظاهر اولیه، مقصود ایشان روشن است اما می توان با دقت در مغز و لب ایده ایشان به نکات دیگری دست یافت که از معقولیت و منطقیت برخوردار باشند.
این مطلب ادامه دارد......
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_7
#تاملات_احتمالات_2
#احتمال_اول این است که؛ دین #بعد_از_تولید_دانش_تجربی نسبت به آن اعمال نظر نماید. حال یا به ابزار فتوا و فقه حکم به جواز و عدم جواز استفاده از آن دانش نماید، مانند موضع گیری فقهی دین درباره اعمال شبیه سازی در انسانها. یا اینکه، با ابزار اعتقادات و کلام، حکم به صحت و غلط یک نظریه تجربی نماید، مانند موضع گیری دین در برابر نظریه تکاملی داروین. یا اینکه با ابزار اخلاقیات و ارزشهای الهی_انسانی حکم به خوبی و بدی یک نظریه می کند. مانند موضع گیری دین در برابر برخی فوائد شرابخواری.
🔺 همانطور که پیداست، در این احتمال، تمام نقش دین بعد از تولید دانش تجربی است و گویا دانشمندان تجربی مسیر تحقیقاتی خود را با #روش_تجربی انجام داده و هیچ سهمی در این میان برای دین در نظر نگرفته اند و بعد از آنکه دانش تولید شد، به سراغ دین رفته و نظریه دین را جویا می شوند. روشن است که، دین در چنین احتمالی هیچ جهت دهی به علم نمیکند.
🔺 ان قلت: ممکن است گفته شود، اگر دین به دانشمندان هسته ای توصیه نماید که این دانش را در خدمت بشریت و برای پیشرفت دانش پزشکی و سلامت انسان ها به کار بگیرند، همین توصیه جهت دهی به علم محسوب می شود.
➖ قلت: پاسخ ما این است که، اولاً چنین توصیه هایی نیازی به حضور جدی دین ندارد و عقل هر انسانی میداند بکارگیری علم و دانش باید در امور نافع برای بشریت باشد نه در امور ضار و مضر. و اگر دانشمندان از متشرعه باشند با همان ارتکازات شرعی حداقلی خود می دانند که علوم خود را باید در مسیر انسانیت و عدالت به کار گیرند. ثانیاً این توصیه در حقیقت مواضع مصرف و کاربرد علم را مشخص می کند، نه آنکه به علم جهت دهی کند. #مصرف_کاربرد_علم غیر از #تولید_علم است. تولید دانش هسته ای غیر از به کارگیری آن دانش در امور پزشکی است.❓ سؤال این است که، دین چه نقشی در تولید دانش هسته ای دارد؟ آیا دین در این مرحله هم جهت دهی به علم دارد یا خیر؟ ❓
🔺باز هم تأکید میکنم، اگر کسی اصرار بورزد که مقصود مقام معظم رهبری از جهت دهی به علم یعنی نقش دین در #جهت_مصرف_علم است، این تأملات در اینجا متوقف نمی شود. احتمالات دیگری نیز برای جهت دهی علم توسط دین می تواند مطرح شود که به آنها خواهیم پرداخت.
این مطلب ادامه دارد......
@monir_ol_din