بازی با آلات قمار از طریق کامپیوتر
پرسش: بازی با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به #تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.1
نکته1: در این فتوا منظور بازی تکنفره با پاسور و آلات قمار از طریق #کامپیوتر می باشد وگرنه بازی با آلات قمار بدون کامپیوتر و در فضای واقعی حتی بدون شرط بندی، حرام است.2
نکته2: نظر ما بقی مراجع متفاوت است.
1. اجوبة الاستفتائات خامنه ای، سوال 1125
2. همان، سوال 1121
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
رنگ کردن مو
برخی از بانوان تصور می کنند اگر در عادت ماهانه به موهای خود رنگ بزنند، تا آخر عمر غسل بر گردن آن ها باقی می ماند.
در حالی كه رنگ کردن مو با حنا در هنگام عادت ماهیانه فقط مکروه است و حرام نيست1 غسل هم صحيح است.
1. آیت الله مکارم ، احکام بانوان ،م 103
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صف بندی در نماز میت
برخی ها تصور می کنند در نماز میت هم مثل نماز جماعت یومیه، خانم ها باید پست سر مردان و یا جدا از آن ها بایستند.
در حالی که نماز میت را می توان نامنظم و حتی مختلط نیز اقامه نمود و در آن تفکیک شرط نیست.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فحاشی به قصد شوخی
برخی تصور می کنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد، مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد!
در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی.
پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟
پاسخ: فحش دادن حرام است.
مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1 ص191 و192
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تفاوت نگاه در متأهل
بسیاری از مردم بین متأهل و مجرد در نگاه کردن به تصاویر مبتذل، تفاوت قائل می شوند و بر همین اساس، نگاه فرد متأهل را بی اشکال می دانند.
در حالی که در احکام نظر کردن، فرد متأهل نیز حکم شخص مجرد را دارد.
رساله آموزشی، ج2 احکام پوشش و نگاه
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سقط جنین
برخی بر این باورند جنینی که چند هفته بیشتر از عمر او نمی گذرد و یا زیر چهار ماه است و هنوز روح در او دمیده نشده، سقط آن جایز است.
در حالی که سقط جنین حرام است، چه بعد از چهار ماه و چه قبل از چهار ماه، حتی اگر جنین از طریق زنا بوجود آمده باشد، باز سقط آن حرام و کفاره نیز دارد.
استفتائات آیت الله خامنه ای س1263
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
طلا برای نوزاد پسر
برخی از مردم چون شنیده اند طلا بر جنس مذکر حرام است، تصور می کنند اگر پلاک طلا هنگام تولد نوزاد پسر به گردن وی آویخته شود، مشکل شرعی دارد.
در حالی که استفاده از طلا برای نوزاد منع شرعی ندارد.
سایت آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اسباب استمناء
برخی ها تصور می کنند در حرمت استمناء حتماً تحریک به وسیله دست ملاک است.
در حالی که اگر به قصد بیرون آمدن منی آن کار را انجام دهد، استمناء محسوب می شود؛ هرچند با وسیله ای دیگر.1
به عنوان مثال: اگر با نگاه به تصویر مبتذل و مهیج و یا خیال شهوانی کاری کند که از او منی خارج شود استمناء صدق می کند و حرام است.
1. تبریزی، استفتائات، س211؛ دفتر: همه مراجع تقلید.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
استفاده کوتاه مدت از طلا
برخی از مردم می گویند استفاده مردان از طلا برای مدت کوتاه، مثل لحظه عقد، اشکالی ندارد.
در حالی که پوشیدن طلا برای مرد حرام است و فرقی بین مدت کم یا زیاد نیست.
توضیح المسائل مراجع، ج1 ص832
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
رییس مذهب
یکی از پرتکرارترین تعابیری که برای امام صادق علیه السلام استفاده می شود، "رییس مذهب تشیع" است.
در حالی که اگر چه استفاده از این تعبیر به جهت موقعیت خاصی است که برای آن امام عزیز پیش آمده است، ولی در حقیقت باید بدانیم که رییس مذهب ما همه ی چهارده معصوم علیهم السلام هستند و این لقب برای امام ششم از ناحیه ی معصومین صادر نشده است.
کتاب وارونه ها و خرافات در آخر الزمان
⛔️
کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
به زبان آوردن نیت
برخی بر این باورند که باید قبل از انجام اعمال عبادی، نیت را به زبان آورد و الا آن عمل باطل می شود.
در حالی که نیت یعنی اینکه فرد بداند این کار را برای رضای خدا انجام می دهد و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند و به زبان آوردن آن نیز، واجب نیست، ولی چنانچه به زبان هم بگوید اشکالی ندارد.
رساله توضیح المسائل، ج1، م 943
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
درباره #مباحثه جنابان رفیعی و آقامیری
۱. آنچه ما در پیج آن دو بزرگوار دیدیم با آنچه بارها اصول آن را خوانده و شنفته بودیم، خیلی متفاوت بود. قاطعانه میتوان گفت که اسم #گپ_و_گفت آن روز، مناظره نبود. هر چند قبل از آن روی کلمه مناظره تاکید شده بود و حریف را به مناظره دعوت کرده بودند ولی نتیجه با آنچه قبلاً گفته بودند تفاوت زیادی داشت. حالا ممکن است چنین صلاح دانسته و با توجه به ده ها دلیل خودشان اینگونه بحث کردند اما ... هر چه بود، مناظره نبود.
۲. بیش از آنکه بوی تعارف بدهد، بوی ادب و وزانت نزاکت دو طرف میداد. تاکید میکنم؛ «دو طرف»
اینطور نبود که فقط یک طرف متواضع باشد. هر دو طرف مودبانه با یکدیگر سخن گفتند و دلایل همدیگر را شنیدند پاسخ دادند. موافق نیستم که بعضی رفقای حزب الهی، فقط یک طرف را وزین و با قول لیّن دانسته و اندر فضایل اخلاقی آن بزرگوار مانور میدهند. آنچه سه بار به طور دقیق دیدم و دقت کردم، وزانت دو طرف بود نه فقط یک طرف.
۳. به یکی از مهم ترین چالش های جدید و جذاب پاسخ داده نشد و فقط به اشاره ای بسنده کردند. آن چالش «اختلاف مبنا» در عقاید و فهم حقایق معرفتی دین است. تا کنون بیشتر این بحث اختلاف مبنا، فقط در فقه مطرح میکردند و تقریبا برای بار اول بود که در یک جلسه عمومی در انظار جهانی، بحث اختلاف مبنای معرفتی مطرح شد و ای کاش و صد کاش که همین بحث به سرانجام میرسید تا تکلیف مباحث به صورت ریشه ای حل شود. شاید دوستان برای این بحث آماده نبودند وگرنه اصل اختلافات با امثال جناب آقامیری به همین نکته برمیگردد.
۴. تقریبا هیچ سوال و جوابی به مرحله اقناع نرسید تا هواداران دو طرف بتوانند به نتیجه برسند و تصمیم بگیرند. چون همه سوالات صرفا از باب طرح مسئله مطرح شد. نه از باب «چرا نظر تو چنین است و اشتباه میکنی که فلان اعتقاد را داری!»
جواب هایی هم که داده شد همین طور بود. به تکرار و مختصر بسط و تشریح پرداخته شد. نه اینکه «اتفاقا من درست میگویم و ای کاش شما هم چنین اعتقادی داشتید و مردم را از اشتباه در میآوردید!»
۵. چند بار گفته شد که «سخنان من تقطیع شده و نظرات من، آنچیزی است که مستقیم و کامل در پیج و کانالم آورده ام. نه کلیپ هایی که ممکنه هر کسی تولید کرده باشه. »
این سخن، هم جالبه و هم دردناک!
جالبه از این باب که مردم پیام هایی زیر پست های آنان داده بودند و نوشته بودند که پس اینقدر هم که میگن سیاه نیست و حتی ممکنه نظراتش گاهی اوقات جذاب تر از ما باشد.
دردناکه از این باب که در عصر تکنولوژی هستیم اما سخنان همدیگر را کامل نمیشنویم و با همان تکه ناقص، در ذهن مان قضاوت میکنیم. (این جمله هم پیام مردم به پست آنان بود)
۶. تسلط خوب دو طرف به آیات و روایات و شأن نزول و کبری مسائل از درس های ویژه این مباحثه برای اهل علم بود. بیش از ده ها آیه و حدیث توسط طرفین از رو و از بر خوانده شد و با تسلط به نکات و واژگان آن پرداخته شد.
اما هیچ کدام از عزیزان، روی یک آیه تمرکز نکرد و تکلیف طرف مقابلش را با آن یک سره ننمود.
۷. جالب ترین نکته این مباحثه این بود که 👈 هیچ کدام در نهایت، سخن یکدیگر را به صورت صددرصدی رد نکردند. یعنی سخن هیچ کدام، صد در صد، منظور خداوند معرفی نشد و سخن هیچ کدام صد در صد، مخالف سخن الهی معرفی نشد. و اینگونه به نظر میرسید که مباحثشان، مانعه الجمع نیستند و میشود در کنار هم طرح کرد. اگر غیر از این است، پس حضرات موفق نشدند برای مخاطب، خلاف آن را جابیندازند.
✅ نتیجه: مباحثه خیلی خوبی بود اما برای قضاوت و نتیجه گیری بسیار زود است و نباید هواداران جوزده عمل کنند.
✅ توصیه: چند نفر در صفحاتشان اقدام به بازگو کردن و خلاصه مباحثه مذکور با زبان خودشان نمودند که متاسفانه بسیار ناقص و با طعنه و همراه با یکجانبه گرایی میباشد. لطفا به جای این سراب ها به سراغ اصل مباحثه بروید و از اصل جنس لذت ببرید. نه از برداشت نیمه و ناقص این و آن.
✅ ای کاش: ای کاش این مباحثه، قبل از خلع لباس شدن یک طرف بحث و سالیان قبل صورت گرفته بود. البته الان هم مباحثه خیلی خوبه و مفید هست. اما ...
کاش قبل از دادگاه و حکم خلع لباس و این چیزها در کنار هم مینشستند و حرف میزدند.
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه