هدایت شده از شبکه ادیان
17.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای #شیعه شدن آقای پاژ
از بودیسم تا #عرفان_سرخپوستی
و تا منطق و فلسفه
و در آخر #تشیع
و داستان ناله های شبانه در کوه شیلی برای پیدا کردن حقیقت
@rahyafte_com
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
✡ 1- آیا در تورات از کوروش با عنوان «مسیح خداوند» یاد شده است؟
1⃣ در ابتدا لازم به توجه است که #تورات یک متن یگانه و بلااختلاف نیست، چنانکه #دین_یهود نیز مذهبی یگانه و بدون انشعاب نیست. نسخ متعدد و متعارض تورات که مورد استناد شاخههایی از #یهودیان قرار میگیرد (همچون یهودیان صدوقی، فاریمی، مازوتی، اشکنازی، فریسیان و یهودیان ارتدوکس) تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. بجز این، نسخه اصلی و کهن تورات نیز ساختار و زبان واحدی ندارد و از جمله به زبان #عبری و زبان #آرامی (معروف به «ترجم») و زبان #یونانی (معروف به «سبعینیه») نوشته شدهاند. هر یک از این نسخ میتوانسته به عنوان نسخهی اساس انتخاب شده باشد.
2⃣ نگارنده برای آنکه عبارت #مسیح_خداوند را در تورات بیابد، به نسخههای گوناگونی به زبانهای مختلف رجوع کرد و بجز در یک ترجمه فارسی از تورات (کتاب مقدس، چاپ لندن، 1970)، در هیچیک از متون بررسی شده فارسی و غیرفارسی چنین مفهومی را نیافت.
3⃣ نام #کوروش در مجموع در 19 بند تورات (با کم و زیادهایی در نسخ مختلف) آمده که در هیچکدام آنها (تا جایی که دیده شد) عبارتی معادل «مسیح خداوند» بکار نرفته است. در نسخ مختلف سِفر اشعیاء (باب 45، بند نخست) که گفته میشود این عبارت در آنجا آمده، از کوروش با عناوینی همچون «منصوب (appointed) خداوند» و «تعمید شده / روغنمالی شده (anointed) خداوند» یاد گردیده است. البته در تورات از کوروش با صفت «عادل» نیز یاد شده است (اشعیاء، باب 1، بند 13).
✡ 2- منظور از «مسیح» چیست؟
1⃣ در هر حال و با توجه به تفاوت نسخ، شاید بتوان مفهوم «روغنمالی شده خداوند» (که نوعی مراسم مذهبی است) را به «مسح کردن» تعمیم داد و «مسیح» را تصریفی لغوی از «مسح شده» گرفت.
2⃣ اما نمیتوان مفهوم «مسیح» را (چنانکه برخی بر آن پافشاری میکنند تا از کوروش شبه پیامبری ترتیب دهند) به عنوان اسم خاص یا مفهوم خاص (معادل با «عیسی مسیح» یا «نجاتبخش») از آن بیرون کشید.
3⃣ چرا که در نسخههای بررسی شده، واژههای عبرانی «המשיח»، «ישו»، «ישוע» یا واژههای عربی «المسیح»، «یسوع» یا واژههای انگلیسی «Messiah»، «Christ»، «Jesus» نیامده و البته که نباید هم آمده باشد.
4⃣ اما در هر صورت و با توجه به شباهتهای موجود بین نسخ میتوان بدون تردید پذیرفت که #کوروش از نظر #یهودیان پادشاهی محبوب و منصوب خداوند بوده که برای انجام وظیفهای بزرگ برگزیده شده است!
اندیشکده مطالعات یهود 📚
🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3
💠شبکه ادیان
پنجره ای رو به آگاهی 🌅
هدایت شده از شبکه ادیان
✡ 3- این «مسیح یا منصوب خداوند» مشخصاً قرار است چه اعمالی را انجام بدهد؟
✍ پرسش مهمتر این است که کوروشی که عادل است، منصوب خداوند است، خداوند دست راست او را گرفته (اشعیاء، باب 45، بند 1)، به دست همو تعمید شده و احیاناً مسیح او است (البته از نظر آن قوم)، فارغ از هر اسم و صفتی، چه کاری باید انجام بدهد و مشخصه عادل بودن و مسیح بودن او چیست؟ وظیفهای که به موجب #تورات بر دوش #کوروش نهاده شده و او قرار است آنرا به انجام برساند، عبارت است از:👇
1⃣ «اجرای وعدههای پیشین خداوند که ارمیای نبی بیان کرده بود» (عزرا، باب 1، بند 1)
2⃣ «مغلوب کردنها ملتها و شکستن درها» (اشعیاء، باب 45، بندهای 1 و 2)
3⃣ «آزاد کردن یهودیان از اسارت» (اشعیاء، باب 45، بند 13؛ عزرا، باب 2، بند 1)
4⃣ «اعطای ظروف قیمتی به رئیس یهودیان» (عزرا، باب 1، بند 8)
5⃣ «ساختن خانهای برای خدا در اورشلیم» (تواریخ ایام، باب 36، بند 22 و 23)
6⃣ «ساختن قربانگاه» (عزرا، باب 6، بند 3)
7⃣ «وا داشتن همسایگان یهودیان به دادن طلا و نقره و اموال به آنها و نیز دادن هدایایی برای خانه خدای آنان» (عزرا، باب 1، بند 4 و 6)
8⃣ «مجازات پادشاه و مردم بابل بخاطر گناهانشان» (ارمیا، باب 25، بند 12)
9⃣ «نابود کردن بابل، ریشهکن کردن نسل بابلیان، تبدیل کردن بابل به باتلاق و لانه جغدها، جارو کردن بابل با جاروی هلاکت» (اشعیاء، باب 14، بندهای 22 و 23).
‼️ ایناست اعمال مقرر شده برای مسیح یا منصوب عادل خداوند!
✡ 4- کورش در ازای انجام این اعمال چه چیز دریافت میکند؟
1⃣ «پادشاهی همه کشورهای جهان» (عزرا، باب 1، بند 2)
2⃣ «تصرف گنجینهها و خزائن» (اشعیاء، باب 45، بند 3)
3⃣ «درآمد کشور مصر و حبشه، و مالکیت مردمانی بسته در زنجیر از سبا» (اشعیاء، باب 45، بند 14).
✡ 5- آیا آن اعمال انجام شده است یا نه؟
1⃣ نص #تورات و رویدادنامههای بابلی و #منشور_کوروش و متون تاریخی، کموبیش دلالت بر اجرای اوامر خدای #یهودیان (و در واقع خود یهودیان) دارد.
2⃣ #کوروش شهر و کشور #بابل را تصرف میکند و به عمر کشور و تمدن بابل برای همیشه پایان میدهد.
3⃣ گنجینههای بابل را تصرف میکند و به دستاوردهای موجود علمی و اجتماعی بابل پایان میبخشد.
4⃣ در حالیکه چیزی از مظاهر تمدن نیز بر جای نمیگذارد که یادمان و خاطرهای از سلطه او و جانشینانش بر بابل باشد.
5⃣ اما با این حال، #یهودیان را آزاد میکند و به «عدالت»! حکم میکند که آنان «به خرج همسایگان خود»! به #اورشلیم بازگردند و به «خرج همانها» معبدی برای خدای خود بسازند!!
✡ 6- آیا آن اعمال جای افتخار دارد؟
1⃣ افتخار کردن و بالیدن امری مطلق نیست و بسته به دریافت و چگونگی نگرش و جامعهنگری و روحیات انسانی هر شخص و مکتبی با یکدیگر متفاوت است.
2⃣ اما آنچه مسلّم است این است که برای افتخار کردن میباید «کل» روایت را در نظر داشت و نه فقط تکهای دلخواه از آن را.
3⃣ اگر روایت #تورات به تمامی درست و مبتنی بر واقعیت باشد (که بعید است)، #کوروش به #یهودیان خدمتی بزرگ کرد؛ خدمتی که با ظلم به دیگران توأم بود.
4⃣ او در #تورات دستِ دهنده به #یهودیان و دستِ گیرنده از غیریهودیان دارد.
5⃣ اما از سوی دیگر، #کوروش بابل را به باد فنا داد.
6⃣ حال هر کس میتواند به کوروشی که نامش در #تورات آمده، ببالد یا بتازد.
7⃣ ولی تاریخ برای بالیدن و تازیدن نیست، برای تجربه آموختن است.
✍ نویسنده: رضا مرادی غیاثآبادی
اندیشکده مطالعات یهود 📚
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
#فلسفه_پیاده_روی_اربعین به سمت کربلا چیست؟
🔹همواره #آیین ها و #ادیان مختلف با هدف #همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه #تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولأ در جامعه جهانی تاثیر گذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان #شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع #جاذبه_مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
🔹پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد.
🔹بنا به فرموده امام #عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[۱]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود میفرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد.[۲]ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر میدارد، یک حسنه مینویسد و یک سیئه از او محو میکند. وقتی که به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا(ص) به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد (مژده میدهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.[۳]
🔹سابقه ای تاریخی سنت پیاده روی
🔹از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز #اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ #زیارت_کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[۴]رسم بوده است، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سیدالشهدا(ع) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل میشدند.
پی نوشتها:
[۱]. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸
[۲]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)
[۳]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»
[۴]. (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری)
🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3
💠شبکه ادیان
پنجره ای رو به آگاهی 🌅
هدایت شده از شبکه ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجری_آمریکایی با فرزند خردسالش برنامه هواشناسی را اجرا میکند، این در حالیست که عدهای خودباخته ی روغن فکرِ روشنفکرنما به بهانه فعالیت اجتماعی زنان! تیشه به ریشه خانواده و فرزندآوری میزنند.
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
نزدیک به ۵۵۰ تن از #نوجوانان یکی از گروههای کر وابسته به #کلیسای_کاتولیک آلمان قربانی #آزار_جنسی بودهاند.
بررسی پرونده مربوط به آزار جنسی نوجوانان کلیسای رگنسبورگ ایالت بایرن آلمان از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و به گفته اولریش وبر، وکیل پرونده طی سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ دستکم ۵۴۷ کودک وابسته به گروه کر این شهر قربانی بدرفتاریهای مختلف از جمله محرومیت غذایی، تنبیه بدنی و تجاوز هستند.
براساس گزارش منتشر شده تعداد موارد تجاوز بیش از دو برابر تعدادی است که پیشتر در ژانویه ۲۰۱۶ گزارش شده بود.
در فوریه سال ۲۰۱۵ تعداد قربانیان آزار جنسی ۷۲ مورد و در ژانویه سال بعد این تعداد به ۲۳۱ مورد افزایش یافت. وکیل پرونده احتمال میدهد که رقم مذکور به ۷۰۰ مورد برسد.
کلیسای کاتولیک در نظر دارد به هر یک از قربانیان بین پنج تا ۲۰ هزار یورو بعنوان غرامت بپردازد.
اسقف رگنسبورگ در واکنش به این گزارش طی بیانیهای گفت: «همه ما اشتباهاتی داشتیم و چیزهای زیادی یاد گرفتهایم.»
در بخشهایی از این گزارش به تجربههای تلخ قربانیان طی این سالها اشاره شده و از گروه کری که قدمتش به سال ۱۹۷۵ میلادی میرسد بعنوان زندان، جهنم و اردوگاه کار اجباری یاد شده و قربانیان نیز این سالها را بدترین دوران زندگی خود توصیف کردهاند که با ترس، خشونت و زجر فراوانی همراه بوده است.
طی سالهایی از نیم قرن آزار جنسی در شهر رگنسبورگ، راتزینگر برادر پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر سابق کاتولیکهای جهان سرپرستی این گروه کر معروف را برعهده داشته است.
به گفته وکیل پرونده راتزینگر ۹۳ ساله از آنچه روی داده اطلاع داشته و چشمهایش را به روی واقعیت بسته بود. وی میافزاید حاکمیت «فرهنگ سکوت» با هدف حفاظت از سلطه نهاد کلیسا مانع از آن میشده که قربانیان تجربیات خود را بیان کنند و یا لب به اعتراض بگشایند.
https://fa.euronews.com
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
میدونم این عکس اگر برای #اروپا و امریکا بود بارها بازنشر میشد و از اهمیت حیوانات در خارج از کشور میگفتن؛
اما خب این تلاش آتشنشانان برای نجات جان یک گربه از بین چرخهای ماشین مربوط به ایران هستش و قاعدتا ما فقط بدبختیهارو دوست داریم نشون بدیم!
#غربزدگی_درد_بی_درمان
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
❌ مادر اجارهای در آمریکا
❗️ساعتی ۴۰ دلار میدهید و #محبت یک مادر را میخرید!
این واقعیت #آمریکا است!!
منبع:
🌐 bit.ly/2Drm1o5
#آمار_زنازادگی آمریکا ۴۱%
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از شبکه ادیان
🔺 #زن #آمریکایی غیرمسلمان برای توقف #جنایت علیه #یمن شروع کرده به #اعتصاب_غذا..
اینجا در #ایران بیشرف ها میگویند: مگه یمن #حرم داره که ازش دفاع کنیم..
کاش #شرافت و #انسانیت از میان برخی مردم سرزمینم نرفته بود..
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
همه ببینند..
تصویر ابوضحی #فرمانده برجسته #داعش و طراح اصلی #حمله_اهواز
#تروریست هایی که مرزبان های میرجاوه را اسیر کرده اند خوب ببینند و به جمله فرمانده سپاه پاسداران فکر کنند:ان شاء الله با پاسخ سخت و دندان شکن ما روبه رو خواهند شد..
🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
🚸 #مدارس_مذهبی، کمپهای #انجمن_حجتیه
#قسمت5
🎓 سالیان سال است، آغاز #پاییز🍂🍁با بازگشایی مدارس گره خورده و هر یک تداعیگر دیگری است. به این مناسبت مسئله #نفوذ انجمنحجتیه در #مدارس کشور را در #مصاحبه اختصاصی روشنا با #معلمی که از کودکی در این فضا رشد یافته و هماکنون نیز در مدارسی با حضور #معلمان_انجمنی مشغول به تدریس است، بررسی میکنیم.
🎤
❓کمی از محتوای آموزشیشان کمی صحبت کنید، چه الگوهایی را برای دانشآموزان معرفی میکنند؟
👤بیشتر پردازشهایشان روی داستان ائمه(ع) است. اگر درسی در مورد شهدای #انقلاب باشد، معلم خیلی سریع از آن میگذرد و این مقولهها اصلاً تقویت نمیشود اما روی هر چیزی که خودشان بخواهند، مدتها هم میتوانند بحث کنند. انجمن این فکر را در ذهن ایجاد میکند که نباید به حکومت کاری داشت. نکتهای که بد نیست بگویم این است که من نشنیدم از این گروه، کسی از #مستضعفان دستگیری خاصی بکند. شاید مثلاً در برگزار کردن مناسبات مذهبی، فعال باشند اما برنامهای برای کمک به نیازمندان ندارند چون نسبت به همه #بی_تفاوت میشوند.
❓چه فوق برنامههایی در این مدارس ارائه میشود؟ (اعم از محصولات فرهنگی، سیدی، کتاب، جزوه و...)
👤این مدارس عموماً از یک سنی به بعد، بچهها را به جلسات اعتقادی هدایت میکنند، مجالسی که هر روز در خانه یک نفر است. ببینید آنها چهطور برنامهریزی دقیقی دارند. مثلاً، فرزند من از اول دبستان در یک مدرسه بوده و خانواده اکثر همکلاسیهایش را میشناسم که چقدر مذهبی هستند. این بچهها 10 سال با یکدیگرند، حالا بعد از 10 سال، این افراد شناختهشده میخواهند بین خودشان دورهمی اعتقادی بگذارند. معلوم است پدر و مادرها هم هیچ ممانعتی برای رفتن فرزندشان به این مجالس مذهبی به عمل نمیآورند. بنابراین، اینگونه رفت و آمدها راحت صورت میگیرد. در این رفت و آمدها جزواتی هم رد و بدل میشود. این جزوهها بسیار جذابند و فرد یک صفحهاش را که میخواند به ادامه دادن ترغیب میشود. به صورت اصولی هم شروع میکنند. مثلاً اولین جزوهای که میدهند، پنج صفحه آ5 است، بعد میشود شش صفحه، دو سال بعد هشت صفحه و به همین ترتیب صفحات بیشتر و بزرگتر میشود و فرد همه آنها را میخواند. اگر بررسی کنید انجمن، یکی از گروههایی است که آمار مطالعه بسیار بالایی دارد. چون فن خواندن را هم میدانند.
❓عمدتاً دبیران چه دروسی، انجمنی هستند؟
👤«هدیههای آسمانی» (که همان دینی و قرآن است)، ادبیات و اجتماعی. اینها درسهایی است که به راحتی میتوان از طریق آن، بستر را برای ورود به انجمن، آماده کرد.
منبع:فرق و ادیان
ادامه دارد..
🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3
💠شبکه ادیان
پنجره ای رو به آگاهی 🌅