👇👇👇
♨️سوال:
✍️چرا زماني که نمازميخوانیم، به ياد خيلي چيزها می افتیم؟
✍️پاسخ:
✅در کتاب زمزم عرفان از قول آيت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند:
🔹افکاري که به ذهن انسان خطور مي کند، يا با اختيار انسان است يا در اختيار انسان نيست؛ آنچه در نماز مهم است، بايد سعي کنيد به اختيار خود، فکرتان را به جاي ديگر منصرف نکنيد؛ اما اگر بدون اختيار باشد، ايرادي نيست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمرکز شويد، تا کم کم در طول نماز حواستان جمع باشد.
🖊نکته مهم اين است که توجه داشته باشيم «کساني که نماز را با حضور قلب مي خوانند، يک دفعه به اين مقام نرسيده اند»؛ بلکه به تدريج مراحل کمال را پشت سر گذاشته اند تا به آن درجه عالي نايل گشته اند. پس بايد نماز را در هر حال و در هر شرايط و شکل ممکن خواند؛ ولي به تدريج در کسب حضور قلب بيش تر همت گماشت که رسيدن به کمال، امري تدريجي است.
📣 برای از بین بردن عوامل حواسپرتی، آگاهی پیدا کردن از این عوامل هم می تواند کارساز باشد.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا حکماي اماميه معتقد هستند که کلام خداوند فقط به صورت خلق صوت است يا جور ديگر نيز مي باشد؟
✍️پاسخ:
✅درباره حادث يا قديم بودن کلام خدا اختلاف نظر وجود دارد؛ اماميه عقيده دارند که کلام خدا حادث است و ميگويند کلام خدا از صفات فعل و قائم به غير است و معناى تکلم خدا اين است که اصوات و حروفى را در محلى از قبيل درخت و غيره ايجاد ميکند. قرآن اين معنا را اثبات کرده آنجا که ميفرمايد: «وَ کَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَکْليماً».
اماميّه درباره قرآن بر اين باورند که آيات قرآنى همان الفاظ و حروف است که گاه در قالب سخن و گاه در شکل نوشته ظهور مييابد و بدينسان، کلام اللّه، حادث است نه قديم.
با آنکه قرآن «مخلوق» است اما بهتر است جهت احترام، چنين وصفي را براي قرآن مورد استفاده قرار نداد؛
زيرا گاه لفظ «مخلوق» جايى بهکار ميرود که حکايت از جعل و ساختگى بودن آن کند و به گويندهاى به دروغ نسبت دهند. اين ديدگاه منحصر به نويسنده کتاب منشور عقايد شيعه نيست، بلکه شيخ مفيد، نيز چنين نظري دارد و هرگز اصطلاح معتزلى «مخلوق» را بهکار نميبرد، بلکه بجاى آن، از آموزه اماميّه پيروى ميکند و قرآن را «پديدارشده در زمان (مُحدَث)» ميداند.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🔹امام على عليه السلام:
🍃الصِّدقُ يُنجِيكَ و إن خِفتَهُ، الكِذبُ يُردِيكَ و إن أمِنتَهُ
🍃راستى، تو را نجات مى دهد، هرچند از آن بيمناك باشى
و دروغ، تو را نابود مى كند، گر چه از آن خطرى براى خود حس نكنى
📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه 177
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
وقتی کسی یکی از ۵ حالت زیر درباره اینگونه مباحث داشته باشه، نمیشه باهاش بحث کرد و اصطلاحا انسداد باب علم در مباحثات پیش میاد و تازه شما یه چیزی هم بدهکار میشید:
۱. قائل به استفاده از ابزارهای روز در زمینه های پیش رو نباشد و آنها را توطئه اجانب دانستن.
۲. صرفا مشاهده را ملاک عمل بداند.
۳. صِرفِ غربی و یا جدید بودن یک نظریه، آن را باطل الاصل بداند و همچنان اصرار به اقوال گذشتگان داشته باشد.
۴. نظریه اثبات شده با ابزار و ادوات کارامد روز، مخالف عده ای از متون دینی و حتی ظاهر برخی آیات و روایات باشد.
۵. خود را مجبور بدانند که در زمینه های مختلف، حتی آن مسائلی که به هدایت و ضلالت افراد و جامعه ربط ندارد، اظهار نظر کنند و سکوت در موارد غیر علم دینی را نشانه ضعف دین و علما بپندارند.
👈 دقیقا همین اتفاق داره در پی وی میفته و یکی دو نفر از مخاطبین، حسابی دارن از شرمتدگیمون درمیان😊
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
سلام و صبح شما بخیر🌷
درباره بحث دیشب، به دو کلیپ جذاب زیر توجه کنید تا ابعاد و دلایل کروی بودن زمین مشخص بشه.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم نجوم و زمین شناسی رو با خاک یکسان کرد 😂
خب شما از امثال ایشون، چطور توقع فهم دقیق مفاهیم بلندی مثل #شفاعت و #توسل و #عصمت و #تبری و #تفسیر و #تاویل و #انسان_کامل و #موعود و #برزخ و #فقه_پویا و ... دارید؟!
خب نشستی، بشین سر جات
مگه اگه حرف نزنی و یا بگی نمیدونم، میگن لالی و هیچی حالیت نیست؟
حالا ما و چند صد میلیون شیعه جهان هیچی ... که هر روز بر علیه ما یه فتوای چرند صادر میکنین و مبانی ما را به پوست خیار هم حساب نمیکنین
چطور میخوای فردای قیامت جواب #گالیله را بدی؟!😉
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
ببینید دوستان!
نصف شبی گرفتار چه حرفایی شدیم؟!
بنده خدا معتقده همه عکس ها فتوشاپه!😱😂
میگیم چرا؟
میگه چون هیچ ماهواره ای تو عکسا پیدا نیست.
همین آقا معتقده که اینم از نشانه های دجال هست و ما گرفتارشیم و داریم خدا را نفی میکنیم.
الان بنظرتون بحث کردن منطقیه؟!
خدایا .... هیچی ... بیخیال ... تو خوبی؟
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
🔸 ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺍﻣﺎﻡ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﺑﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ
ﮔﻮﻳﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ، ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖِ ﻛﺎﻓﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ: « ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﻬﺮﻯ ﻋﻤﻮﺩﻯ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﻣَﻠﻜﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ...»
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﮔﺮ ﻣﺜﻠﺎ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﻯ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻜﺸﻴﻢ، ﻓﺎﻳﺪﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﻳﺪ ﺍﻣﺎﻡ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﻧﺎﻓﺬﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻴﻦ ﺍﻭ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﻣﺎﻧﻊ ﻭ ﺣﺎﻳﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.
ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺭﺅﻳﺖ ﺍﻣﺎﻡ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻭ ﻣﺤﺎﺫﺍﺕ ﺷﺮﻁ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ، ﺑﺮ ﺍﺭﺿﻴﻦ ﺳُﻔﻠﻰ ﻭ ﺳﻤﺎﻭﺍﺕ ﺳَﺒﻊ ﻭ ﻣﺎ ﻓﻴﻬﻦ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻴﻨﻬﻦ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺩﺍﺭﺩ.
-در محضر ایت الله بهجت
@akhlaghz