این بقیه الله:
سلام بر شما که به موقع، حماسه میسازید
زمان شناسید و فعالیت را به نشستن و سکون
و
تأثیر مثبت بر خلقت را بر روزمرگی ترجیح میدهید
👈همايش عظيم ميثاق باولايت
نكوداشت حماسه9دي
امشب مسجدالزهراهپكو.
یامهدی 💐
👇👇👇
♨️سوال:
🔰هنگام قیامت آیا کعبه هم ویران می شود؟
✍️پاسخ:
✅در اینباره به طور خاص مطالبی از احادیث یا آیات به دست نیامد. اگر بخواهیم با توجه به کلیات نظر بدهیم باید بگوییم که: در قیامت زلزله های مهیب و وحشتناکی رخ می دهد که تمام کوه ها را مانند غباری در هوا می پراکند. پس هیچ چیز باقی نخواهد ماند. مقداری از اوصاف قیامت در قرآن این گونه بیان شده است:
إِذَا السَّمَاءُ انفَطَرَتْ* وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثرَتْ* وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ؛[انفطار، آيات ۱ الي۳] آن گاه كه آسمان بشكافد،* و آن گاه كه ستارگان پراكنده شوند،* و آن گاه كه دریاها به هم بپیوندند.
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ* وَ إِذَا الجْبَالُ سُیرِّتْ؛[تکویر، آيات ۱ الي۳] چون خورشید بىفروغ شود،* و چون ستارگان فرو ریزند،* و چون كوهها از جاى خود بشوند.
وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ؛[قارعه/۵] كوهها چون پشم رنگارنگ حلاجى شده مىگردد.
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالهَا(۱) وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا؛[زلزله آيات ۱و۲] آن گاه كه زمین لرزانده شود به سختترین لرزههایش،* و زمین بارهاى سنگینش را بیرون ریزد.
اما یک احتمال دیگر نیز می توان درباره کعبه داد. و آن اینکه از زمین بالا رود، همانگونه که این مطلب درباره زمین کربلا بیان شده است:
حضرت على بن الحسین علیهما السّلام فرمودند: خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینكه زمین كعبه را خلق كند و آن را حرم قرار دهد زمین كربلاء را آفرید و آن را حرم امن و مبارك گرداند، و هر گاه حق تعالى بخواهد كره زمین را لرزانده و حركتش دهد (كنایه از قیامت باشد) زمین كربلاء را همراه تربتش در حالى كه نورانى و شفّاف هست بالا برده و آن را در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین مسكن در آنجا مىگردانش و ساكن نمىشود در آن مگر انبیاء و مرسلین این زمین بین باغهاى بهشت مىدرخشد همان طورى كه ستاره درخشنده بین ستارگان نورفشانى مىنماید.[۱]
اما شاید روز قیامت، پایان تاریخ کعبه باشد، همان گونه که در بعضی از روایات، سنت های کعبه تا روز قیامت مستمر معرفی شده است.
خداوند عزّ و جلّ دوست داشت كه سایر بندگان و عبادت كنندگان، مانند ملائكه عبادت كنند، لذا در آسمان چهارم محاذى عرش خانهاى قرار داد كه بدان ضراح مىگفتند، سپس در آسمان دنیا خانهاى بنا نهاد كه آن را بیت المعمور مىگفتند و آن محاذى ضراح بود، آنگاه خانه كعبه را وضع نمود در برابر بیت المعمور و محاذى آن، و آدم ابو البشر را دستور داد تا بگرد آن طواف كند، و خداى عزّ و جلّ بر آدم گناهش را ببخشود و این امر در اولاد آدم تا روز قیامت جارى گشت.[۲]
از امام ششم علیه السّلام كه: خدا آفریدهاى بیش از فرشتهها نیافریده، و البته هر روزى ۷۰ هزار فرشته فرو شوند، و بگرد بیت المعمور بگردند، از آن پس فرو شوند و گرد كعبه گردند، از آن پس بزیارت قبر پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله آیند و بر او سلام دهند، سپس بیرون روند، و مانند آنها پیوسته تا روز قیامت فرو شوند.[۳]
[۱]. كامل الزیارات، ص: ۲۶۸.
[۲]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص: ۹۱.
[۳]. بحار الأنوار ، ج۵۶، ص: ۱۷.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰فلسفه گفتن سه الله اکبر بعداز نماز ها چيست؟
✍️پاسخ:
✅پس از نماز استحباب دارد سه بار تکبير گفتن است و مردم آن گونه که متعارف است دستها را هنگام تکبير تا برابر گوشها بالا مىآورند. ولى متأسفانه اين عمل به صورت کشيدن دستها بر روى ران و... درآمده که بايد با ارشاد و تبليغ اين رفتار را اصلاح نمود.
هرچند بسياري از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست، نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کيفيتي در روايات و منابع فقه توصيه نشد (البته حرام هم نيست!) و در مقابل آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد»
(مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...)
الف) علت استحباب چنين رفتاري
يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟
ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند
«لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و هزم الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2)
ب) حکمت و اسرار عمل مزبور
شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد: (برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377) هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است:
توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد.
2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد. 3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است.
اميدواريم موفق باشيد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
هدایت شده از انتشارات تدبر در کلام وحی
کتاب #کف_خیابون
مستند داستانی جذاب و پر فروش
موضوع: #فتنه۸۸
📔مستند داستانی کف خیابون روایتی واقعی، خواندنی و تأثیرگذار از حوادث و رویدادهای سال 88 است. داستانی جذاب که مخاطب را در لحظه های حساس و نفس گیر با خود همراه می کند.
🔹خواننده همراه و همگام با روایت گر داستان، گاهی حس غرور می کند و گاه با برخی وقایع تأثر برانگیز آن اشک می ریزد. حس غرور از رشادت زنان و مردان گمنامی که با هدفی متعالی، فداکاری می کنند و بدون اینکه نامی از آن ها بر سر زبان ها باشد، مشهور در میان اهل آسمان می گردند.
🔹یکی از قهرمانان این روایت، زنی جوان است که هم شجاعتش ستودنی است هم ایثارش. هم استواری اش، دلها را مجذوب می کند و هم مظلومیتش آتش به جان می زند. زنی که حتی در این روایت، گمنام است و در آخر مظلومانه به شهادت می رسد.
🔹داستان، از حوادث فتنه 88 و عوامل اصلی و پشت پرده رونمایی می کند.
🔹متن کتاب به زبان محاوره و خیلی بی تکلف نگارش یافته که می توان ارتباط خوبی با آن برقرار کرد.
خرید:
۰۹۰۱۴۲۰۱۹۱۷
۰۹۱۰۷۵۶۳۵۱۳
@mohammadakbaryan
👇👇👇
♨️سوال:
🔰جواب مختصر برای این جمله که می گویند "یک شب که هزار شب نمی شه" چیست؟
✍️سوال
🍃اولا: که این یه شب هزار شب نمیشه، هر چند وقت یک بار تکرار می شود.
🍃ثانیا: در قران کریم آمده : «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ [زلزله/8] و هر كس به قدر ذره اى كار زشتى مرتكب شده آن هم به كيفرش خواهد رسيد».
🖊بنابراین وقتی صحبت از یک مثقال بدی در قران امده، دیگر حساب یک شب گناه، مشخص است.
👈پس نمی توانیم چنین توجیهاتی را در ارتکاب گناه داشته باشیم.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🔹امام على عليه السلام:
🍃أيُّهَا النّاسُ! تَوَلَّوا مِن أنفُسِكُم تَأديبَها، وَاعدِلوا بِها عَن ضَراوَةِ عاداتِها
🍃اى مردم! خود به ادب [و تربيت] كردن نفْس هايتان بپردازيد و آنها را از وَلَع عادت هايشان باز داريد
📚غررالحكم حدیث 4522
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#تمثیلات_استاد_قرائتی
#حیا
💒 معماری میکنم قربة الی الغرب
🍃 استاد قرائتی 🍃
🏚 آشپزخانه open مال ما مسلمانها نیست. مال کسانی است که عفت و حجاب نمیفهمند.
🏚 مال کسانی است که اگر مردی زنشان را ببیند برایشان فرقی نمیکند.
🏚 آشپزخانه open یعنی چه؟ یعنی هر که میآید خانم شما را ببیند؟!
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
هدایت شده از کانال تربیتی یک مربی
#تمثیلات_استاد_قرائتی
#موسیقی
🌼 تو حیفی! 🌼
📢 می گویند: فلان موسیقی حلال است؟ می گویم: فرض كنید حلال، همه حلالها را باید گوش بدهی؟ بالاخره یك نواركاست با این كه ارزان هم هست شما صدای گربه روی آن ضبط نمیكنی، نوار مغز ارزش دارد هر صدایی را نباید روی آن ضبط كرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📢 تو حیفی، ما را خدا برای آهنگ نساخته! ... شما حساب کن ... ضربه هایی که موسیقی روی اعصاب میگذارد، ... خیلی کتاب در این زمینه نوشته شده، من میگویم حلال هم باشد من گوش نمیدهم
🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
👇👇👇
♨️سوال:
🔰سرنوشت کودکی که به دنیا نیامده می میرد، در قیامت چه می شود؟
✍️پاسخ:
✅در خصوص مرگ كودكان نوزاد بايد گفت:
اولا حكمت هاي گوناگوني بر اين عمر كوتاه مترتب است كه بسياري از آن بر ما پوشيده است. اما آزمون والدين چنين كودكاني و تاثيري كه چنين حادثه اي بر جامعه گذاشته، عكس العملي كه ممكن است در پي داشته باشد، همه مي تواند از حكمت هاي الهي در اين تقدير خاص باشد؛ پس اصل اين خلقت غير حكيمانه نيست.
ثانيا ساختار عالم بر اساس سنت هاي خاصي تنظيم شده كه رابطه علّي و معلولي يكي از آن هاست و معنا ندارد كه زمينه معلوليت ذهني يك كودك از قبل فراهم شود و علت تامه آن محقق گردد و معلول برخلاف آن حاصل گردد، يا علل مردن يك نوزاد يا كودك نوجوان حاصل شود. اما خداوند مانع تحقق و تاثيرگذاري اين علت گردد، همانند آن كه فردي ظالم بخواهد كودكي را به قتل برساند. اما خداوند مانع اين كار شود تا اين كودك امكان تكامل را بيابد.
ثالثا بر اساس پاره اي از روايات زمينه كسب كمال براي اين افراد بعد از مرگ فراهم مي گردد؛ يعني به دليل انكه اين افراد به نوعي مستثنا از ضابطه عادي هدف و غايت حيات بشري به حساب مي آيند و در عين حال بر اسا س ضابطه و ساختار عالم چاره اي جز خلقت و مرگ آن ها نبود، اين امر در سراي ديگر به گونه اي جبران مي شود.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
☘️ استاد فاطمی نیا :
🌿 متأسفانه بسیاری از جوانان ما برخورد و رفتار مناسبی با #والدین خود ندارند.
🌾 عاق والدین فقط آن نیست که خدای نکرده سیلی به پدر و مادر بزند.
🌸 گاهی یک جواب نیمه تلخ به پدر و مادر کدورت و ظلمتی می آورد که صد تا نماز شب خواندن ، آن را جبران نمی کند.
🌺 امام زمان هم به انسان توجه نمی کند!
---------------------
@resane_ahkam
☀️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) :
🌷اگرانسان غیبتی را ترک کند، ثواب آن از ده هزار نماز مستحبی بیشتر است.
📚(بحارالانوار، ج72، ص261)
----------------------
@resane_ahkam