eitaa logo
اطلاع رسانی
56 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
92 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
💕 كسى كه همّ و غم او باشد، خداوند دلش را بى نياز مى گرداند و پريشانى اش را رفع می کند و دنيا، بر خلاف میل او، به او روى مى آورد. 🌍 ‌ 👈 و كسى كه همّ و غم او باشد، خداوند فقر را در پيش چشمانش قرار مى دهد و ذهنش را آشفته مى کند و از دنيا جز همان كه برايش مقدّر شده است، نصيب او نمى شود. ‌ 💎 پیامبر مهربانیها (ص) 🍃 ‌ 📗 كنز العمّال: ج 3، ص 205 🍃 ‌------------------------- 👉 @resane_ahkam
: در انجام حوائج مردم ، هر قدر که میتـوانی بکوش و هرگز مینــدیش که فلان کار بــزرگ از مــن ساخته نیسـت ،‌ زیــرا اگر بنده خدا در راه حق گامی بردارد ، خداوند نیــز او را یاری خواهد فرمود. ------------------- @resane_ahkam
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اموات در چه صورت به خواب می آیند؟ ✍️همه اموات هميشه آزاد نيستند که هر وقت بخواهند بتوانند با عالم دنيا در ارتباط باشند و به نسبت اعمال خودشان در دنيا اختيارات و آزادي هايي دارند براي خواب ديدن اموات دستوري نقل شده است شيخ كفعمى در كتاب «مصباح» و محدّث فيض در خلاصة الأذكار فرموده: در بعضى از كتب اصحاب اماميه ديدم، هركه خواسته باشد يكى از پيامبران و امامان يا يكى از مردمان، يا والدين خود را، در خواب ببيند سوره هاى شمس و ليل و قدر و قل يا ايّها الكافرون و سوره اخلاص و معوّذتين [ناس و فلق] را بخواند، سپس صد مرتبه سوره اخلاص را بخواند، و بر پيامبر و خاندانش صد مرتبه صلوات بفرستد، و با وضو به طرف راست بخوابد، هركه را اراده كرده ان شاء اللّه خواهد ديد و با او هرچه بخواهد سخن خواهد گفت: و در نسخه ديگرى ديدم كه اين عمل را در هفت شب بجا آورد، پس از آن اين دعا را بخواند: اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الَّذى لايُوصَفُ وَالاْيمانُ يُعْرَفُ مِنْهُ مِنْكَ بَدَتِ الاَْشْياءُ وَ اِلَيْكَ تَعُودُ فَما اَقْبَلَ مِنْها كُنْتَ مَلْجَاَهُ وَ مَنْجاهُ وَ ما اَدْبَرَ مِنْها لَمْ يَكُنْ لَهُ مَلْجَاءٌ وَلامَنْجامِنْكَ اِلاّ اِلَيْكَ فَاَسْئَلُكَ بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ وَ اَسْئَلُكَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ بِحَقِّ حبيبِكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدِ النَّبِيّينَ وَ بِحَقِّ عَلىٍّ خَيْرِ الْوَصِيّينَ وَ بِحَقِّ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ اللَّذَيْنِ جَعَلْتَهُما سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ السَّلامُ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُرِيَنى مَيِّتى فِى الْحالِ الَّتى هُوَ فيها خدايا تو زنده اى هستى كه وصف نشود، و ايمان از او باز شناخته شود، چيزها از تو آغاز شد، و به سوى تو باز مى گردد، پس آنچه از آنها روى به تو كرد، تو پناهگاه و جاى نجاتش بودى، و آنچه از آنها از تو بازگشت، برايش پناهگاهى جاى نجاتى، از تو جز به سوى تو نيست، از تو مى خواهم به حق «لا اله الاّ انت» و از تو مى خواهم به حق بسم اللّه الرحمن الرحيم و به حق حبيبت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) سرور پيامبران، و به حق على بهترين جانشيان، و به حق فاطمه سرور بانوان جهانيان، و به حق حسن و حسين كه هر دو را آقاى جوانان اهل بهشت قرار دادى (كه بر همه آنان درود و سلام) اينكه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و نشان دهى مرده ام را در آن حالى كه او در آن است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🎥حاج آقا قرائتی: اگه نماز شب هم بخونی، ولی مرگ‌بر آمریکا نگی، 50درصد مسلمونی... @Afsaran_ir
🔹 مثل سنگریزه ... #حجت_الاسلام_رنجبر 💠 @samtekhoda3
🔸 سه موعظه کوتاه ... #حجت_الاسلام_فرحزاد 💠 @samtekhoda3
جا داره یادی کنیم از بخور بخورهای زمان جنگ چقدر راحت تیروترکش و خمپاره
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰سرنوشت اخروي عقب ماندگان ذهني چگونه است؟ ✍️پاسخ: ✅پاسخ در چند محور بيان مي شود: الف) در ابتدا بايد اشاره شود که اين سؤال اختصاص به افراد عقب مانده ذهني نداشته، بلکه شامل همه افرادي مي شود که به دلايلي تا زمان مرگ قابليت تشخيص و درک به معناي درست آن را پيدا نمي کنند، مانند معلولان ذهني، ديوانگان يا حتي بچه هايي که در شکم مادر سقط مي شوند، و ... . در خصوص اين افراد و اين که سرنوشت اين ها در قيامت چگونه است و چگونه و به چه قاعده اي براي آن ها جايگاه و مقام آخرتي تعيين مي گردد، از ديرباز بحث هاي گوناگوني در بين انديشمندان وجود داشته و در کتاب هاي اعتقادي به آن ها پرداخته شده است . از نظر عقل و نقل، اين گونه افراد چون از ادراک متناسب و قابل قبول که شرط هر تکليف و مسئوليتي است، بي بهره اند، در دنيا هم تکليفي بر عهده آنان نيست. در نتيجه، گناهي براي آنان ثبت نميشود و عقوبت و مجازات هم نميشوند و بر همين اساس سوال و جواب قبر و مانند آن در خصوص ايشان بي معناست . اما در مورد جايگاه اخرويشان نظرات گوناگوني ارائه شده از جمله آنکه اگر از خانوادهاي مسلمان باشند، به دنبال پدر و مادر خويش - شايد به عنوان پاداش و مايه خوشحالي ايشان - به بهشت خواهند رفت. اما اگر وابسته به کفار و ظالمان باشند، به واسطه قصور ادراکي خود، در قيامت عذاب نخواهند شد؛ در برخي منابع آمده است: "علم آن را به خدا واگذاريد"؛ يعني درباره آن سؤال نکنيد؛ خدا بهتر ميداند با آن ها چه کند. (1) در برخي روايات در باره اطفال شيعيان آمده است که در عالم برزخ فاطمه زهرا (س) آنان را تربيت ميکند. (2) ذکر شده که حکم ديوانگان، مانند اطفال است. (3) البته در پاره اي از روايات نيز ذکر شده که اين افراد به شکل خاصي در قيامت مورد آزمون قرار مي گيرند تا وضع تسليم يا متمرد بودن آن ها در برابر تکاليف الهي معين باشد. بعيد نيست متناسب با وضع آخرت و ميزان ادراکات آن ها در آن جهان آزموني از ايشان گرفته شود. در حديثي زراره از امام باقر (ع)نقل مي‌کند: «وقتي قيامت مي‌شود، خداوند با پنج دسته بحث مي‌کند: طفل کسي که در دوران فترت بميرد؛ کسي که در زمان پيامبر ابله باشد (سبک عقل)؛ ديوانهاي که عقل نداشته باشد و بالأخره کر و لال. همه آن ها بر خدا اعتراض و يا عرض مي‌کنند: تقصيري نداشتيم. اگر حجت ‌داشتيم، اطاعت مي‌کرديم. خداوند فرشتهاي را مي‌فرستد و آتشي آماده مي‌کند. سپس به آن پنج گروه مي‌گويد: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شويد. هر کدام از آن ها پذيرفتند و داخل آتش شدند. خداوند آتش را بر آن‌ها سرد و خنک مي‌کند و از سوختن نجات شان مي‌دهد؛ ولي عده اي که نپذيرفتند، به سوي آتش جهنّم سوق داده مي‌شوند». (4) اما در مورد فلسفه خلقت اين افراد بايد گفت : اولا : خلقت اين افراد تفاوتي با خلقت ديگر انسان ها ندارد و لازمه ساختار علي و معلولي عالم است و حکمت اقتضا مي کند که خداوند اين ساختار را بر هم نزند ؛ در واقع اگر چه خداوند متعال نظام احسن عالم را به گونه اي تدوين نموده و قوانين زندگي را طوري منطبق بر آن ترسيم نموده است که در صورتي که انسان بر اساس آن عمل نمايد چنين نواقصي ايجاد نمي گردد لکن اقتضاء تکامل و رشد انسان در اين است که اگر علت شکل گيري فرزندي عقب مانده فراهم شد ، اين امر به معلول خود منتهي شود و خداوند مانع اين امر نگردد . لذا در موارد بسيراي فرزندان سالم و بي نقص متولد مي شوند و در موارد معدودي نيز با سوء انتخاب و رفتار اشتباه آگاهانه يا ناآگاهانه برخي از والدين، زمينه بسياري از اين نواقص ايجاد مي گردد که نمي توان مستقيما آنها را به خداوند نسبت داد و گفت خدا مي خواست اين فرزند معلول به دنيا بيايد ، بلکه خداوند زمينه سالم متولد شدن اين فرزند را فراهم نمود اما با ناآگاهي يا اشتباه والدين يا هر فرد دخيل ديگر اين فرزند به شکل معلول متولد گشت . ثانيا : اگر چه افراد معلول متناسب با معلوليتي که دارند از بهره مندي از بخشي از نعمتهاي الهي محروم مي گردند و يا بخشي از ابزارهاي ادراکي خود را از دست مي دهند. ولي اين به معناي محروميت از معرفت خداوند و ساير حقايق عالم نمي باشد. زيرا خداوند متعال ابزارهاي معرفتي فراواني نظير عقل و درک باطني و فطري و همچنين ادراکات ظاهري از راه حواس مختلف ظاهري به افراد عطا نموده است که اگر چه برخي از افراد از بخشي از اين توانمندي ها محروم شوند. ولي كمتر اتفاق مي افتد كه فردي از تمام اين ادراكات محروم گردد.و لذا اگر چه برخي همين افراد معلول در نظر ما درك و معرفتي ندارند. لكن در سايه بهره بردن از همان ظرفيت هاي باقيمانده حقيقتا به معرفتي به مراتب بالاتر از بسياري از افراد به ظاهر سالم مي رسند. 👇👇👇
ثالثا : در نگاه ديني شرايط و توانمندي و سلامت افراد در دنيا حقيقتا ملاك سعادت و خوشبختي نهائي آنها نمي باشد. زيرا بايد جايگاه افراد را در دنيا و آخرت در مجموع مقايسه نمود،افرادي كه در دنيا از امكانات و توانمندي هاي كمتري و برخوردارند متناسب با همين محروميت ها از تكليف و حسابرسي آسانتري برخوردار خواهند شد(5)و همچنين كساني كه به خاطر تحمل اين ناتواني ها و يا حتي تحمل نگاه حقارت آميز ديگران به خود و ... زحمتها و گرفتاري هاي بيشتري را متحمل مي گردند ،متناسب با تلاش بيشتر خود نتيجه بيشتري دريافت خواهند كرد(6) و لذا اين كمبود ها و نقص ها اگر هم منجر به ضعف معرفت و كاهش لذت آنها از معرفت حق منجر گردد در نهايت جبران خواهد، گشت.. پي نوشت ها: 1. محمد بن يعقوب کليني، کافي، نشر دار الکتب لاسلاميه، تهران، 1380 ق، ج 3، ص 248. 2. همان، ج 5، ص 289 و ج 6، ص 229؛ علي بن ابراهيم قمي تفسير قمي، نشر دار الکتاب، قم، 1387ش، ج 2، ص 332. 3. کافي، ج 3، ص 248. 4. رعد (13)، آيه 17. 5. بقره(2) آيه 286. 6.نجم(53) آيه 39. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰نقد افرادي مثل خواننده ها و شاعران بدون حضور آنها غيبت محسوب مي شود؟ ✍️پاسخ: ✅غیبت با انتقاد فرق دارد. غیبت از روی دشمنی و حسادت و اینگونه امور و با قصد خراب کردن فرد گفته می شود, در حالی که انتقاد گفتوگو راجع به عملکرد و موضعگیرىهاى یک فرد معروف یا مسؤول همراه با نقد و دید اصلاح طلبانه است. 👈به عبارت دیگر جدا نمودن خوب و بد عملکرد شخص و شرح محاسن و معایب وى را انتقاد گویند. 🖊و از آن جا که شخصیت های اجتماعی و مسئول مانند مدیران , هنرمندان و دولتمردان درقبال مردم و جامعه باید پاسخگو باشند، انتقاد از آنان اشکالى ندارد؛ 👈 اما غیبت ذکر معایب شخصی انسانها است که ربطى به شخصیت حقوقى یا عملکرد کارى آنها ندارد. 🖊بنابراین در رابطه با شخصیت حقیقی افراد نمی شود غیبت کرد و گناه محسوب می شود و صحبت در رابطه با مسائل شخصى آنان جایز نیست ,ولی بررسى و سنجش کارکرد اجتماعى آنان و نقد دقیق آن، بدون تکیه بر ظنیّات و افراط و تفریطها و با هدف اصلاح امور جامعه اشکالى ندارد , زیرا اموری که مربوط به شخصیت حقوقی افراد است چون جنبه اجتماعی دارد و از جمله امور پنهان محسوب نمی شود, اصطلاحا به آن غیبت گفته نمی شود 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈