eitaa logo
اطلاع رسانی
56 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
92 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 🌾ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم 🍃بي بي فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.[۱] پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»[۲] 🍃حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد: 🍃«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».[۳] به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».[۴] 🍃شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد: 🍃«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج[۵] بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».[۶] 🍃ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.[۷] يوسف علي يوسفي مي نويسد: 🍃«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».[۸] 🍃 خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه[۹] كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.[۱۰] منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام -------------------------------------------------- پی نوشت: [۱]- مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶. [۲]- محمدي، اشتهاردي، محمد؛ حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸. [۳]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۸. [۴]- قمي، حسن بن محمد بن حسن، پيشين، ص ۲۱۳. [۵]- از اصحاب امام رضا (عليه السّلام): محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹. [۶]- فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵. [۷]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹. [۸]- يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي. [۹]- ستيه مخفف سيدتي است (فقيهي، علي اصغر، پيشين، ص ۸۷). [۱۰]- همان، ص ۸۷-۸۶. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
📣📣📣📣📣با سلام و احترام 🌺دارالقرآن آیت الله مکارم (مد ظله العالی) برگزار می کند: ادامه دوره "تدبر درکلام وحی" (آغاز تدبر در جزء 29 قرآن کریم) 🌺زمان شروع دوره: سه شنبه 13 آذرماه ساعت 9/30 🌺مدرس دوره: خانم صباغی 🌺تلفن تماس :32229637
⭕️ چرا نوزادها بی دلیل گریه می کنند؟ ❄️ پرسیده بود: نوزادها چرا بی دلیل، گاهی می خندند و بی درد، گاهی گریه می کنند؟! امام صادق عليه السلام به مفضّل فرمود: هیچ نوزادی نیست مگر اینکه امام زمان خودش را می بیند و با او نجوا میکند! گریه های نوزاد براي غیبت امام است و خنده هایش برای آمدن امام به سمت او. امّا زمانی که نوزاد زبان باز می کند، درِ این رحمت بر او بسته می شود و بر دلش مُهر فراموشی می خورد. 📚 بحارالانوار، جلد بیست و پنج ، صفحه سیصد و هشتاد و دو نشر دهید 🍃کانال درســ أخلاقــ🌹👇👇 @dars_akhlagh1342
#اول_رضایت_امام_زمان_درنظر_بگیر آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🌺 چقدر سخت است، اگر برای ما این امر ملکه نشود که در هر کاری که می‌خواهیم اقدام کنیم و انجام دهیم، ابتدا رضایت و عدم رضایت امام زمان علیه‌السلام را در نظر نگیریم و رضایت و خوشنودی او را جلب ننماییم! در محضر بهجت، ج۱، ص۸۹ 👈 کمی تا بهجت🌷 @behjat135
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
🌹 راه درست 🔷 بعضی از دوستان میپرسن که برای "ترویج عالمانه حجاب" باید چیکار کنیم؟ 💢 ببینید برای ترویج حجاب لازم نیست که حتما همون اول از خوبی های حجاب بگید یا با اخم کردن، بخواید مثلا نهی از منکر کنید ⭕️ علت اصلی بیحجابی، شما برای مبارزه راحت طلبی مخاطبت کار کن، اون خودش حجاب رو هم به بهترین شکل ممکن خواهد پذیرفت‌ 💢 در واقع کسی که بیحجابی میکنه، بنده خدا ده پله قبل توی بحث راحت طلبیش گیر کرده. شما مشکل راحت طلبیش رو حل کن، اون کاملا عاقلانه و عمیق و قشنگ، حجاب رو خواهد داشت...👌 🌺 @IslamLifeStyles
هدایت شده از تدبر در کلام وحی
🔶برگزاری همایش تدبر در زیارت جامعه کبیره 🔹همراه با اعطای گواهینامه پایان دوره 🔸زمان: 6 و 7 دی ماه 97 ✅روز پنجشنبه ساعت 13:30 الی 17:30 ✅روزجمعه ساعت 8 الی 12 🔹ثبت نام به صورت حضوری در موسسه تدبر انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر مراجعه به لینک زیر👇 🔗yon.ir/jamehkabir 🆔 @tadabor_channel
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰شب اول قبر از کي شروع ميشه؟،آيا شب اول مردن يا شب اولي که به خاک سپرده می شود؟ ✍️پاسخ: ✅قبل از هر چيز لازم است چند نکته را متذکر شويم. 1. انسان پس از مرگ وارد عالمي مي شود به نام«عالم برزخ» حيات برزخ و حقيقت باطن همين عالم دنياست. دنيا ظاهري دارد و باطني، ظاهر دنيا که بدان عالم مُلک گفته مي شود همين دنياي مادي که ما در آن زندگي مي کنيم که خصوصيات خاص خودش را دارد(مکان، زمان، مادي بودن...) همين دنيا باطني دارد که بعضي خصوصيات عالم دنيا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نيست. صورت مردمان برزخي رنگ و اندازه مشخصي دارد و در آنجا خوشحالي و مسرّت و غضب و نگراني هست در آ‌نجا نور هست و لکن آنجا ماده نيست[1]. 2. در بعضي از روايات از همين حيات برزخي به«عالم قبر» تعيير شده است. در روايتي است که از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدند: برزخ چيست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمي است تا روزي که قيامت مي شود[2]. پس مراد از قبر در بعضي روايات اين گودال خاکي که بدن ميت در آن جا مي گيرد، نيست بلکه باطن همين قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجايي که قبر خاکي جايگاه و محل استقرار بدن جسماني است و عالم برزخ نيز جايگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نيز گفته مي شود[3]. در روايت مفصّلي است از حضرت اميرالمؤمنين که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضيحاتي مي فرمايد که ما به قسمتي از آن اشاره مي کنيم، در بخشي که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است اين چنين مي فرمايد: ... او مي شناسد کسي را که او را غسل مي دهد و قسم مي دهد افرادي را که جنازة او را حمل مي کنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتي که او را وارد در قبرش مي کنند دو مَلَک به نزد او مي آيند و آن دو، دو فرشتة بازپرسي و باز جوئي کننده از عقائد و کردار او هستند ... با توجه به دو نکته ياد شده و اين بخش از روايت حضرت اميرالمؤمنين مي توانيم نتيجه مي گيريم که شب اول قبري که در روايات ما براي اموات ذکر شده و شرح حال آنها در قبر مي باشد مراد شب اولي که ما به حساب دنيايي مي سنجيم نيست يعني اين چنين نيست که اگر قسمتي را صبح دفن کنند حتما 10 يا 12 ساعت بايد بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بيايند و از او سؤالاتي بنمايند بلکه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند چرا که عالم برزخ شب و روزي چون عالم دنيا ندارد و اگر شبي براي ميّت ذکر شده است، شايد شب براي او مشتمل مي شود درست شبيه حالت خواب که آدم در خواب مي بيند در شبي هولناک را مي گذراند و حال آنکه در وسط روز خوابيده است همانگونه که در وسط روز انسان خواب شب تار را مي بيند، همين طور است که انسان را در روز دفن مي کنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقيقت ميت در عالم قبر و برزخ شب براي او نمايان مي شود در اين روايت هم آمده به محض دفن کردن ميت فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند. البته شب اول قبر تنها براي کساني نيست که دفن مي شوند حتي کساني هم که بدنشان دفن نمي شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتي قبر را به معني عالم برزخ گرفتيم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستيم لذا لازم نيست تا حتماً ميت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذيرد[4]. [1] . ر.ک طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 185، جوادي آملي عبدالله، معاد و قرآن، ج 4، ص 218. [2] . نورالثقلين، ج 3، ص 554. [3] . ر.ک طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 194، 195، سبحاني، جنب الدحيات، ج 4، ص 238. [4] . ر.ک، جوادي آملي، عبدالله، معاد شناسي، ج 21، ص222. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔸پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) به اباذر فرمودند : ای اباذر، اگر چیزی از تو بپرسند که آن را ندانی، بگو نمی‌دانم. در این صورت از عواقب آن نجات می‌یابی و به چیزی که نمی‌دانی فتوا نده که از عذاب قیامت نجات یابی. #احادیث 💠 @samtekhoda3
آیت الله العظمی بهجت: با کسی نشست و برخاست بکنید که همین که او را دیدید به یاد خدا بیفتید ، به یاد طاعت خدا بیفتید؛ نه با کسانی که در فکر معاصی هستند و انسان را از یاد خدا باز می دارند. --------------------- @resane_ahkam
💕امام رضا (ع): خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير می اندازد و گويد: صدايیست كه دوست دارم آنرا بشنوم❤️ و در اجابت دعاى منافق عجله می کند و گويد: صدايیست كه از شنيدنش بدم مى آيد. --------------------- @resane_ahkam
☘️ علّامه تهرانی (ره) : 🍁 در بوسیدن دست پدر و مادر برکتی است مخصوص خود آن و در جای دیگری پیدا نمی شود. ---------------- @resane_ahkam