🔰 معنی بعضی از واژههای عامیانه
🔹 زپرتی:
واژه روسی Zeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاقهای روسی در ایران است. در آن دوران هرگاه سربازی به زندان میافتاد دیگران میگفتند یارو *زپرتی* شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش به هم ریخته است.
🔹 هشلهف:
مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژهها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه میتواند نازیبا و نچسب باشد، جمله انگلیسی "I shall have" به معنی من خواهم داشت را به مسخره هشلهف خواندهاند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژه مسخره آمیز را برای هر واژه عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه فارسی و چه بیگانه) به کار میبرند.
🔹 چسان فسان:
از واژه روسی Cossani Fossani به معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.
🔹 شرّ و وِر:
از واژه فرانسوی Charivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.
🔹 اسکناس:
از واژه روسی Assignatsia که خود از واژه فرانسوی Assignat به معنی برگه دارای ضمانت گرفته شده است.
🔹 فکسنی:
از واژه روسی Fkussni ای بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنای بیخود و مزخرف به کار برده شده است.
🔹 نخاله:
یادگار سربازخانههای قزاقهای روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ میگفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کردهاند. 👇اندیشکده منتظر 👇
https://eitaa.com/montazarworld
💠اهمیت سواد رسانه ای
🔸هدف سواد رسانه ای دادن قدرت کنترل برنامه های رسانه به افراد است. معنای کنترل این است که مخاطبان توانایی اعمال کنترل بر روش برنامه ریزی ذهن خود را بیاموزند. بنابراین، هدف سواد رسانه ای این است که به مردم نشان دهد چگونه کنترل را از رسانه ها به خود معطوف کنند.
🔹اولین گام در تغییر کنترل از رسانه به شخص این است که افراد دریابند چگونه رسانه ها آنان را برنامه ریزی می کنند . برنامه سازی رسانه ای دائما در قالب چرخه ای دو مرحله ای که مدام تکرار می شود انجام می گیرد. یکی از مراحل چرخه مذکور«محدود کردن انتخاب ها» است و مرحله دوم «تحکیم تجربه» است .
🔸محدود کردن انتخاب ها به این معنا می باشد که رسان ها برای ما برنامه ریزی کرده اند که باور کنیم انتخاب های زیادی پیش رو داریم، اما می دانیم که گستره این انتخاب ها بسیار محدود است. با آن که ظاهرا تفاوت هایی میان انتخاب های پیام ها وجود دارد، این تفاوت ها در مقایسه به شباهت ها بی اهمیت است .
🔹تحکیم تجربه، به این معنا می باشد که الگوهایی که بر اساس آن ها در معرض رسانه قرار می گیرد، به تدریج و در جریان تجارب گذشته وی با رسانه، برنامه ریزی می شود. تا وقتی که تجارب مذکور رضایت بخش و عاری از احساسات منفی شکست یا نفرت بوده باشند، قرار گیری در معرض رسانه ها تقویت می شود.
🔸«باری دونکان» عضو انجمن سواد رسانه ای کانادا، در ضرورت آموزش رسانه ای این دلایل را ذکر می کند:
1. رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند.
2. تقریبا همه اطلاعات، جز مواردی که آن ها را به طور مستقیم تجربه می کنند، رسانه ای شده اند.
3. رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند.
4. سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر کند و یک رابطه انفعالی را به رابطه ای فعال تبدیل نماید.
5. رسانه ها بدون آن که فعال کردن خودآگاه، بر ما اثر می گذارند.
🔹علاوه بر این دلایل، «دن بلیک» یکی دیگر از پژوهشگران عرصه سواد رسانه ای، دلایل زیر را در ضرورت سواد رسانه ای بیان کرده است:
1. ما در یک محیط میانجی و با واسطه زندگی میکنیم.
2. سواد رسانه ای بر تفکر انتقادی تاکید می کند.
3. وجود سواد رسانه ای، بخشی از حیات یک شهروند فرهیخته و تحصیل کرده است.
4. سواد رسانه ای، مشارکت فعال را در یک محیط اشباع شده رسانه ای ترویج می دهد.
5. آموزش رسانه ای به ما کمک می کند تا فناوری های ارتباطی را درک و فهم کنیم.
🔸در این رابطه دکتر یونس شکر خواه دلایل اهمیت سواد رسانه ای را چنین بر می شمارد:
1- رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند.
2- تقریبا همه اطلاعات، جز مواردی که آن ها را به طور مستقیم تجربه می کنیم، رسانه ای شده اند.
3- رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند.
4- رسانه ها بدون آنکه خود آگاه ما را فعال کنند، بر ما تاثیر می گذارند.
5- سواد رسانه ای می تواند، مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر کند .
6- سواد رسانه ای می تواند یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند
👇اندیشکده منتظر 👇
https://eitaa.com/montazarworld
امام خوبی ها❤️
#یابنالحسن علیه السلام
چشمها آلوده و لایق به دیدار تو نیست
از چه راهی میشود روی تو دید مولای من
▪️باز به انتظار تو جمعه غروب میکند
▫️اللهم عجل لولیک الفرج
@montazarworld🌹
💠نقش شبکههای اجتماعی در بروز افسردگی
📌نتایج یک پژوهش جدید که در بخش سلامت مجله اینسایدر منتشر شده است، نشان میدهد که شبکههای اجتماعی ممکن است با افزایش احساس انزوا و ناامیدی و کمبود خواب به افسردگی کمک کنند.
🔸به گزارش انتخاب این مقاله که توسط مایرا مندز، دکترای روان درمانی تدوین شده و به ین موضوع اشاره میکند که شبکههای اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمیشوند، اما میتوانند عاداتی را ایجاد کنند که بروز افسردگی را تسهیل کنند. وقتی درگیر شبکههای اجتماعی هستید، بیشتر بیدار میمانید، حواس پرت میشوید و مسئولیتها را نادیده میگیرید. در یک مطالعه بزرگ کانادایی در سال ۲۰۱۹ روی دانش آموزان کلاس هفتم، محققان دریافتند که به ازای هر ساعتی که در شبکههای اجتماعی میگذرانیم، علائم افسردگی مانند احساس تنهایی، ناراحتی و ناامیدی، به طور قابل توجهی افزایش مییابد.
🔹استفاده از شبکههای اجتماعی باید برای جلوگیری از مشکلات روانی تحت کنترل قرار بگیرند. احساس انزوا یکی از مهمترین پیامدهای حضور مداوم در شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
یکی از دردناکترین علائم افسردگی ناامیدی است. اگر بیشتر از آنچه نیاز دارید اخبار تماشا میکنید یا بیشتر به محتوای منفی توجه میکنید، این امر به افسردگی کمک میکند. شبکههای اجتمعی سرشار از خبرهای مختلف است و متاسفانه بسیاری از افراد بیشتر به این نوع خبرها توجه میکنند.
🔸گذراندن وقت در شبکههای اجتماعی مستلزم بیدار بودن است، احتمالاً دیرتر از آنچه بدن شما نیاز دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ اثرات استفاده از شبکههای اجتماعی بر خواب برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله را بررسی کرد. افرادی که بیش از پنج ساعت در روز در شبکههای اجتماعی میگذرانند ۷۰ ٪ بیشتر احتمال دارد که بعد از ساعت ۱۱ شب بخوابند. کمبود خواب میتواند اضطراب را افزایش داده و روحیه را بدتر کند. در حقیقت، شواهد فزایندهای وجود دارد که نشان میدهد کمبود خواب ممکن است افسردگی را القا کند یا آن را تشدید کند.
🔹شبکههای اجتماعی همچنین مقایسه زندگی شما با دیگران را آسانتر میکند و باعث میشوند بسیاری از افراد حس بدی نسبت به خود داشته باشند. در حالی که استفاده از شبکههای اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمیشود، اما با افزایش احساس انزوا، کمبود خواب و آزار و اذیت اینترنتی میتواند احتمال بروز علائم افسردگی را افزایش دهد. آگاهی از احساس شما در سیستم عاملهای مختلف شبکههای اجتماعی و استراحت، میتواند به کاهش این پیامدهای منفی کمک کند. 👇اندیشکده منتظر 👇
https://eitaa.com/montazarworld
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ سندروم مغز بی قرار! 🧠
👈 پنج روشی که شبکههای اجتماعی مغز شما را تغییر میدهند!
💬 شما کدوم یک از این تجربه ها رو داشتید؟
💡 اندیشکده منتظر
✏️ @montazarworld 👈 عضو شوید 🙏
زن زندگی ...
سعودی وهابی برای ما فارسی زبانها با استخدام مزدور شبکه ماهوارهای ایران اینترنشنال راه میندازه که زن، زندگی و آزادی را ترویج کنه، دعوت به شورش و جنگ خیابانی کنه...
بعد در روادید زن رونالدو مثل زمان جاهلیت مینویسن " کنیز رونالدو "!!!!
افسران خبره جنگ شناختی-ترکیبی شوید...👇 اندیشکده منتظر
🌐@montazarworld
┄┅┅┅✿✾❀✾✿┅┅┅┄
🔴با وجود دستکاری ذهنی جامعه توسط دشمن؛ امنیت روانی چگونه به دست میآید؟
▪️با توجه به اینکه فضای مجازی در ایران فضایی رهاشده، بیضابطه و بیقانون است، دشمن از این فضا سوءاستفاده میکنند.
▪️ فضای مجازی و سایبری با خدماتی که ارائه میدهد، فقط بستر سرگرمی، اطلاعرسانی و خدمات نیست بلکه بستر جنگ شهودی و جنگ روایتهاست. با بررسی مشخصات و دادهکاوی میبینیم عمده پلتفرمها برضد مردم ما و حاوی محتواهای یاسآور و ناامیدکننده هستند که مردم را به سمت خود تحقیری هدایت میکند.
دشمن از دو عامل در جنگ شناختی برای این جنگ شهودی برای یاس و ناامیدی مردم استفاده میکند
1. بمباران اطلاعاتی اخبار منفی، جعلی
2. تصویر سازی غلط با تحریمهای مغرضانه در پلتفرمهای تصویر محور است.
▪️در سالهای اخیر از محتواهای تصویری استقبال شده است، علت این رویه هم تاثیر تصویرسازی بر قسمت تصویری ذهن است که محل احساسات انسان است.
▪️بر اساس نظرسنجی انجمن سلطنتی انگلیس در سال ۲۰۱۷ از تقریباً ۱۵۰۰ نوجوان و بزرگسال، اینستاگرام بدترین شبکه رسانه اجتماعی برای سلامت روان و رفاه تشخیص داده شد. مشخص شد این پلتفرم تصویرمحور منتج به افزایش اضطراب، افسردگی، قلدری و FOMO یا «ترس از دست دادن» میشود.
جنگ شناختی به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی و آسیب به اعتماد عمومی به نظام سیاسی حاکم است.
▪️جنگ شناختی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف میشود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بیثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بیاعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب میآید.
▪️جنگ شناختی تلاش میکند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش میشود در این جنگ از آن بهره ببریم.
🔴 #اندیشکده_منتظر👇
@montazarworld
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬
💫 حضرت امالبنین، سلاماللهعلیها، بابالحوائجند !
و همان شاهکلیدی که ایشان را به این مقام رساند،
میتواند هر انسان دیگری را هم به این مقام برساند.
🌐 اندیشکده منتظر
@montazarworld
Sad_raze_khanevade_movafagh(1).PDF
4.57M
📚عنوان کتاب : یکصد راز خانواده موفق
✍نویسنده: دیوید نیون
📝مترجم:مریم پور مناف
📖موضوع: مشاوره
📄تعداد صفحات: ۲۶۰ صفحه
#یکصد_راز_خانواده_موفق
💢 اندیشکده منتظر👇
🆔 @montazarworld
⭕️جنگ شناختی چیست؟!
🔴برای مشخص شدن اینکه جنگ شناختی چیست و چگونه عمل میکند میتوانیم به مقایسه آن با آموزش بپردازیم:
🔴آموزش در تلاش برای بردن مخاطب به حوزه اندیشه و اندیشهورزی است در حالی که جنگ شناختی به دنبال ساختن افکار و نظریات حاضر و آماده برای تودههای مردم است. آموزش میخواهد به مردم یاد دهد چگونه فکر کنند در حالی که متخصص جنگ شناختی میخواهد انتخاب کند که مردم به چه چیزی فکر کنند.
🔴جنگ شناختی بیشتر احساسات و عواطف را هدف قرار میدهد و سعی میکند از طریق آن به کاشت شبهاندیشهها در ذهن فرد برسد، در حالی که آموزش، به دنبال تحریک ادراکات و فعالیتهای پیچیده استدلالی و یاد دادن فرایند تحصیل تفکر واقعی و اصیل است.
آموزش گام به گام #سواد_رسانه_ای
1️⃣ تعریف سواد
⭕️در گذشته سواد به توانایی خواندن و نوشتن افراد اطلاق میشد. «فرهنگ معین» خواندن و نوشتن را مترادف باسواد داشتن آورده است. مطابق شاخص سازمان «یونسکو»، باسواد کسی است که همزمان تحصیلات عالی (دانشگاهی) داشته باشد، با رایانه آشنا باشد، به یک زبان بینالمللی مسلط باشد، و در عین حال سواد رسانهای داشته باشد.
⭕️ بدیهی است تغییرات به وجود آمده در مفهوم سواد، ناشی از تحولات گسترده وسایل ارتباطی است که بهخصوص در عصر حاضر سرعت زیادی پیدا کرده است.
⭕️ امروزه توانایی برقراری ارتباط با محیط، به دلیل تأثیرپذیری شدید از رسانهها و عملکرد وسیع آنها، مستلزم مهارتهایی است که تعریف حوزههای سواد را متنوع کرده است. ⭕️سواد بصری
بنا به تعریفهای موجود، سواد بصری به توانایی درک هنری و فهم معنای یک پیام تصویری اشاره دارد. هرچند دیدن یک عمل طبیعی است و فهم پیامهای تصویری نیز تا حدودی بهصورت طبیعی انجام میگیرد، اما درک تأثیر متقابل این دو عمل بیشتر مستلزم آموزش و شیوههای یادگیری خاص خود است
[داندیس، ۱۳۸۹: ۳۰].
⭕️سواد تبلیغی
سواد تبلیغی یعنی آن گونه توانایی که به مصرفکننده کمک میکند، اشکال تجاری، کارکردها و عینیت رسانه را ارزیابی و بررسی کند. سواد تبلیغی شامل مهارت مشاهده و شناخت است. به این معنی که مصرفکننده از شکلهای متفاوت تبلیغات و ارتباطات تجاری آگاهی داشته باشد. معمولاً محصولات و علائم تجاری (برندها) در همه رسانههاـ نه صرفاً در تبلیغات، بلکه حتی در فیلمها، برنامههای تلویزیونی، اخبار، مجلهها و کتابهاـ تعبیه شدهاند. از این رو، سواد تبلیغی عبارت است از: توانایی فهم منابع اقتصاد رسانه، همگرایی رسانهای و تعامل مالکان رسانه، و همچنین فهم انواع متفاوت همکاری و مشارکت تجاری در صنعت رسانه [شهبازی، 1394].
⭕️سواد رسانهای
به اعتقاد دکتر محسنیانراد، سواد رسانهای سوادی است که در حالت انبوهشدن، در سپهر ارتباطی مخاطب قرار میگیرد؛ اینکه مخاطب چگونه به آسانی پیامهای مورد نیاز خود را پیدا کند و به عبارتی، توانایی تشخیص پیامهاست و اینکه مخاطب بداند، رسانهها کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر میکنند یا قصد تبلیغات سیاسی (پروپاگاند1) دارند.
⭕️مرحوم دکتر معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات نیز سواد رسانهای را نوعی درک متکی بر مهارت میداند که میتوان بر اساس آن انواع رسانهها را از یکدیگر تمیز داد و تولیدات رسانهای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. یعنی محصول نهایی یک رسانه را تشخیص داد و اینکه آیا محتوا، رابطهای با عدالت اجتماعی دارد یا خیر.
💢 اندیشکده منتظر👇
🆔 @montazarworld